Jeg er syg hele tiden

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1499

Re: Jeg er syg hele tiden

Indlægaf Fuck.exe » 27. jan 2016, 13:02

honeybee skrev:Husmoderråd, som har hjulpet mig: 1 shot ingefær/citrondrik hver morgen. Det er anti-inflammatorisk :rock:

Ingefærshot hver morgen og aften har virkelig også hjulpet mig. Jeg er for første gang i evigheder prøvet at gå fra september-januar uden at være snottet, influenzaramt eller lignende. Og jeg er endda gravid med et usamarbejdsvilligt immunforsvar.

Lige for TS er jeg dog ikke sikker på at det er nok, men måske det kan bidrage lidt til et bedre immunforsvar :)
2
Gulvaber er også mennesker.
In_your_eyes
Kort karma: 73
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 609

Indlægaf In_your_eyes » 27. jan 2016, 13:05

Jeg har gennem det meste af mit liv været lige så meget syg som dig. Løsningen for mig var/er at blive vaccineret mod influenza hvert år. Jeg kan stadig blive syg, men ikke næsten hver måned som før og heller ikke så længe hver gang.
1
:pompom:
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5924

Indlægaf Dikus » 27. jan 2016, 13:19

Tag ren D-vitamin og gerne minimum firedobbelt dosis af det, der anbefales dagligt.

Det var anbefalingen fra lægen her, da min datter var ved lægen pga. On OFF sygdom i eg år og lavt D-vitamin niveau. Hun fik i forvejen dobbelt, fordi jeg havde en mistanke, men det var åbenbart ikke nok.

Vi prøver det en måned og vender så tilbage og ser, om det har hjulpet. Har det ikke det, så får hun en kur med sådan noget som 17* daglig dosis.

D-vitaminer kan man åbenbart ikke få for mange af.
1
Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 656

Indlægaf Jailbird » 27. jan 2016, 13:30

Tak for jeres svar. Jeg sidder og prøver at finde rundt i nogle tal og betegnelser, f.eks. µg og IU (er det det samme?). På nogle piller fra Apovit står der bl.a. at 85µg er det samme som 3400 IE, og mine nuværende D-vitaminer er på 1000 IU og 250%, så hvis jeg skulle op på det 3 dobbelte, så er det pludselig på over 750% ?

Jeg kan læse mig frem til at man skal have omkring 7,5 mikrogram dagligt (og maksimum 91,4 mikrogram). Efter lidt søgning har jeg fundet disse piller med 90 mcg http://www.apotekeren.dk/produkter/d3-v ... psler.aspx - skal det forstås som om at behovet så er dækket 12 gange ved at spise dem? Jeg går ud fra mcg og microgram er det samme.

Dikus skrev:D-vitaminer kan man åbenbart ikke få for mange af.

Jeg er faldet over ret mange skrækartikler vedr. for forgiftning og for meget D-vitamin og "ophobning af kalcium i de bløde organer" som konsekvens i løbet af den sidste time :genert:

Edit: Jeg tror mit D-vitamin lå på 16 sidst det blev målt (jeg ved ikke hvad det skal ligge på, så ved ikke om det var D-vitamin som lå på 16. Men et eller andet lå i hvert fald på 16 :D ).
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 27. jan 2016, 13:30

Men du har jo for lavt niveau. Få det undersøgt ved lægen - og få rettet op på det.
0
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 27. jan 2016, 13:32

Dikus skrev:Men du har jo for lavt niveau. Få det undersøgt ved lægen - og få rettet op på det.

Det ved jeg godt. Det har jeg fået gjort. Det er jeg i gang med nu.
0
honeybee
Kort karma: 6
Likede indlæg: 99

Indlægaf honeybee » 27. jan 2016, 19:05

Jailbird skrev:
Dikus skrev:Men du har jo for lavt niveau. Få det undersøgt ved lægen - og få rettet op på det.

Det ved jeg godt. Det har jeg fået gjort. Det er jeg i gang med nu.

Hvis dit D-vitamin niveau kun er 16, kan du nærmest ikke få for meget tilskud.
Jeg ville få det reelle tal af lægen og spørge ham til råds.
Tænker næsten du skal have en kur, som netop er 10-15 x normal anbefalet dosis, og dernæst et højt tilskud hver dag for at holde det oppe. 16 er frygteligt lav, den skal gerne op over 50!
2
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 393

Indlægaf billiebean » 27. jan 2016, 19:47

Bliv ved med at skifte læge til du finder en, der er god og passer til dig. Du skal i hvert fald undersøges ordentligt.

Har du søgt på "antiinflammatorisk kost"?

Min søsters situation ligner lidt din. Hendes immunforsvar er bare ikke særlig stærkt og hun skraber alle vira til sig. Hun eksperimenterede meget med sin kost for nogle år siden og har nu fundet et godt leje for hende. Hun bliver stadig syg, men det går bedre, og hun har mere energi, ikke ondt i maven mm. Hun tager også Biostrath. Du kan også overveje at tage til en akupunktør.
1
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 27. jan 2016, 20:15

Jailbird skrev:Tak for jeres svar. Jeg sidder og prøver at finde rundt i nogle tal og betegnelser, f.eks. µg og IU (er det det samme?). På nogle piller fra Apovit står der bl.a. at 85µg er det samme som 3400 IE, og mine nuværende D-vitaminer er på 1000 IU og 250%, så hvis jeg skulle op på det 3 dobbelte, så er det pludselig på over 750% ?

Jeg kan læse mig frem til at man skal have omkring 7,5 mikrogram dagligt (og maksimum 91,4 mikrogram). Efter lidt søgning har jeg fundet disse piller med 90 mcg http://www.apotekeren.dk/produkter/d3-v ... psler.aspx - skal det forstås som om at behovet så er dækket 12 gange ved at spise dem? Jeg går ud fra mcg og microgram er det samme.

Dikus skrev:D-vitaminer kan man åbenbart ikke få for mange af.

Jeg er faldet over ret mange skrækartikler vedr. for forgiftning og for meget D-vitamin og "ophobning af kalcium i de bløde organer" som konsekvens i løbet af den sidste time :genert:

Edit: Jeg tror mit D-vitamin lå på 16 sidst det blev målt (jeg ved ikke hvad det skal ligge på, så ved ikke om det var D-vitamin som lå på 16. Men et eller andet lå i hvert fald på 16 :D ).

Forgiftningen kan, så vidt jeg kunne læse mig frem til, opstå, hvis vitaminerne ikke optages med et fedtstof, da D-vitaminer er fedt-opløselige. Så når bare du sørger for at indtage dem sammen med et fedtstof i din mad - fx olie, smør etc - så ophober de sig ikke. De nedbrydes med sollys, så at være udendøre (måske kan en lysterapilampe også virke på det) hjælper også på udskillelsen af dem.
1
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 13
Likede indlæg: 331

Indlægaf Myresluger » 27. jan 2016, 20:33

Jeg har en veninde der også kronisk mangler d-vitamin. Hun har gjort to vigtige erfaringer: Forskellige laboratorier analyserer på forskellige måder, og får meget forskellige resultater. Der er også stor forskel på de forskellige produkter - hun har haft gode erfaringer med gel-kapsler. Hun får iøvrigt tjekket sit niveau hver 3. måned.

Du er nødt til at gå til lægen og fortæl som du har gjort her om hvor ofte og hvor længe du er syg - så er hun nødt til at lytte. Sådan skal man da ikke have det når du er i 20'erne!
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 27. jan 2016, 20:42

D-vitaminer skal ligge på 50 i Grønland, 75 i DK og 100 i USA.

Lægen i Grønland mener, men bør sigte efter 75-100, hvis man er meget syg og har haft lavt niveau.

16... Så kan du godt holde op med at lede efter andre forklaringer og få en recept på stærke D-vitaminer.
1
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 27. jan 2016, 22:16

Jeg løb tør for d-vitaminpiller først i november.
Næsten hele januar har vi været begge været syge, flere gange i rap.
Og jeg har været unaturligt træt.
Efter jeg har læst den her tråd, kommer jeg pludselig i tanke om de åndssvage d-vitaminpiller.
Jeg skal vist have købt et nyt glas. :gruble:

Sidst jeg fik taget blodprøver, lå d-vitaminet og rodet rundt på 22. Det ville ikke undre mig, hvis det er det, der er på spil igen.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2116

Indlægaf Danseprinsesse » 28. jan 2016, 00:36

Min kæreste lå også og rodede på samme D-vitaminniveau som dig. Hans læge anbefalede ekstra stærkt tilskud (85 mikrogram) + 2 kalkpiller, der også indeholder D-vitamin. Så han indtager lige nu godt 100 mikrogram dagligt for at få niveauet op.

Jeg indtager omkring 30 mikrogram D-vitamin dagligt gennem multivitamin og kalk/D-vitamintilskud. Alligevel er jeg netop blevet målt til et niveau på 46 og skal også i gang med ekstra tilskud.

Bare for at sige, at der åbenbart skal ret store doser til at rette op på D-vitaminmangel.
Man skal i øvrigt op på 100 mikrogram dagligt gennem en lang periode, før man potentielt kan få for meget.

God bedring. :)
2
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3566

Indlægaf Lemonella » 28. jan 2016, 08:02

Jeg er en af de varme fortalere for Longo Vitaler.

Jeg havde det som dig før jeg startede på dem. Jeg var altid syg og som dig, altid i flere uger af gangen.
Jeg gik til læge mindst 3 gange om måneden, men hun fandt intet unormalt. Eller i hvert fald ikke noget vi ikke vidste jeg fejlede i forvejen. Dette burde så ikke kunne gøre mig så syg som jeg vitterlig var hele tiden.

Så var det jeg startede på de der Longo Vitaler. Det var min tandlæge der spurgte om jeg havde hørt om dem og anbefalede dem til mig. Jeg led nemlig af rigtig mange irriterende blister i munden.
Jeg tog dem faktisk i 4-5 måneder før jeg mærkede nogen virkning, men så skal jeg da lige love for jeg kunne føle en kæmpe forskel.
Blisterne i munden forsvandt. Jeg fik ikke de der 4-5 influenzaer om året mere. Jeg blev ikke forkølet i samme stil som før og jeg havde ikke nær så slemme anfald af bihule/kæbehulebetændelse mere. Mine evigt tilbagevendende halsbetændelser forsvandt. Jeg blev rask. Eller næsten da. Det eneste pillerne åbenbart ikke havde nogen som helst positiv virkning på, var alle de bylder jeg fik hele tiden og stadig får.

Måske du skulle væbne dig med tålmodighed og tage pillerne kontinuerligt i op til et halvt år. Hjælper det dig ikke, ja så er du nok en af dem de bare ikke virker på.

Har du fået tjekket dit immunforsvar? Din krop tager måske bare alle dårligdomme til sig og når du hele tiden er syg og svag i længere tid af gangen, er det jo skruen uden ende du er ude i.

Jeg føler virkelig med dig. Det er så ulideligt, hele tiden, at gå rundt og føle sig syg og hele tiden fejle et eller andet. :kram:
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 29. jan 2016, 08:49

Tak for jeres svar. :)

Hver dag er jeg inde og tjekke om jeg kan få tid til en blodprøve. Min læges system fungerer sådan, at man bestiller online på dagen eller dagen før, og der har ikke været nogen tider endnu. Nå, selvom det kunne være "sjovt" at få at vide hvor lavt mit D-niveau er, så er jeg gået i gang med at tage 90mcg D3 vitamin + D3 1000IU som jeg allerede havde (indeholder også kalk), og senere i dag koger jeg sådan en ingefær/citron drik til morgen og aften :) Og jeg fortsætter med fiskeolie og Longo Vital om morgenen.

billiebean skrev:Bliv ved med at skifte læge til du finder en, der er god og passer til dig. Du skal i hvert fald undersøges ordentligt.

Har du søgt på "antiinflammatorisk kost"?

Min søsters situation ligner lidt din. Hendes immunforsvar er bare ikke særlig stærkt og hun skraber alle vira til sig. Hun eksperimenterede meget med sin kost for nogle år siden og har nu fundet et godt leje for hende. Hun bliver stadig syg, men det går bedre, og hun har mere energi, ikke ondt i maven mm. Hun tager også Biostrath. Du kan også overveje at tage til en akupunktør.

Det har jeg sgu ikke råd til, jeg er på SU :D Jeg har lige skiftet og det koster 200kr. per gang.

Mht. kosten, så søgte jeg lige på antiinflammatorisk, og lad mig være ærlig: Det lyder besværligt og må være allersidste udvej. Kost interesserer mig OVERHOVEDET ikke, og jeg vil helst ikke bruge tid på at måtte/ikke måtte spise bestemte ting. Jeg skriver mig det bag øret og prøver alt andet af først :)
1

Tilbage til "Helbred"