Oil pulling - Har i prøvet?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 898
Likede indlæg: 14104

Re: Oil pulling - Har i prøvet?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 20:51

Jeg skal lige have det skåret ud i pap :genert:

Man tager en skefuld olie i munden og lader den køre rundt i et kvarter, hvorefter man spytter ud og børster tænder?
0
Beetles and eggs and blues and pour a little everything else - Cocteau Twins
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 21:06

Så er jeg også i gang. Jeg var for nysgerrig til at vente til i morgen.
Bortset fra at det lyder, som om der sidder en and i min mund, når jeg skubber olien rundt, generer det mig ikke.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 853
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 8188

Indlægaf Dikus » 5. feb 2016, 00:08

DetSorteCirkus skrev:Jeg skal lige have det skåret ud i pap :genert:

Man tager en skefuld olie i munden og lader den køre rundt i et kvarter, hvorefter man spytter ud og børster tænder?

Som jeg forstår det og gør det:

Det skal gøres om morgenen på tom mave.
En spiseskefuld (kokos)olie i 20 minutter.
Gurgl efter med saltvand.
Børst tænder og brug tandtråd som normalt.

Jeg ved ikke, om det er rigtigt og/eller for meget. Men det virker.
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 690
Likede indlæg: 6063

Indlægaf Aima » 5. feb 2016, 00:53

Jeg tror næsten, der er grænser for, hvor forkert man kan gøre det.

Jeg skyller også om morgenen på tom mave, dog altid efter tandbørstning, men jeg gør det også sommetider midt på dagen, hvis jeg lige har 10 minutter at udnytte, fordi jeg lægger lak eller plukker bryn eller den slags, og jeg har faktisk også gjort det, hvis jeg har holdt drinks/rødvinsaften og vi skal videre ud i byen, sådan lige for at rense mund-agtigt.

Er der egentlig nogen der kan huske, hvorfor det anbefales at skylle på tom mave?
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 354
Likede indlæg: 5413

Indlægaf Lemonella » 5. feb 2016, 05:46

^Jeg tror måske det er fordi man har mere tid om morgenen og fordi der har samlet sig en masse urenheder i munden i løbet af natten.
Jeg kan ikke læse mig til andet nogen steder, eller også har jeg bare ikke fundet den "rigtige" side med oplysninger. :)
Der står en masse om det på nettet, både danske, engelske og google-translatede sider.

http://bodyandsoulfood.dk/?id=blog&news=25576
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Lykke
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1574

Indlægaf Lykke » 5. feb 2016, 06:29

Jeg gør det også indimellem. Tager en teskefuld kokosolie og gør det så længe jeg orker.

Ved ikke lige om jeg kan se forskel, men følelsen af renhed og god ånde er der!

Jeg gurgler og spytter ud, og børster tænder bagefter. Og bruger tandtråd efter behov.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 354
Likede indlæg: 5413

Indlægaf Lemonella » 5. feb 2016, 06:38

Jeg skyller munden med lidt saltvand bagefter. Jeg har to tandbørster, den ene er til bagefter oil-pullingen og jeg tror måske det skal være en anden end den man bruger dagligt, fordi der kan være rester af bakterier i tandbørsten.
Jeg børster tænderne "rigtigt" en times tid efter, men jeg går jo også herhjemme og har tid til, at vente.
Jeg kan ikke rigtig finde noget om, hvorfor man skal lade være med, at bruge tandpasta.

Måske man bare skal gøre det som man føler for og ikke læse alle de links der findes. Føles det godt, det man gør, er det vel okay. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 245
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 3948

Indlægaf Mi55y » 5. feb 2016, 07:05

Min kollega spurgte sin tandlæge i går, som anbefalede, at man brugte tandpasta med fluor FØR man brugte olien...
1
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=50&t=7064

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
D.itsen
Kort karma: 227
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1962

Indlægaf D.itsen » 5. feb 2016, 07:09

:whip:
Mi55y skrev:Min kollega spurgte sin tandlæge i går, som anbefalede, at man brugte tandpasta med fluor FØR man brugte olien...

Det har jeg også gjort. Tænker at den almindelige tandbørstning tager det meste og så kan olien måske tage rester.
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. feb 2016, 07:10

Aima skrev:Jeg tror næsten, der er grænser for, hvor forkert man kan gøre det.

Jeg skyller også om morgenen på tom mave, dog altid efter tandbørstning, men jeg gør det også sommetider midt på dagen, hvis jeg lige har 10 minutter at udnytte, fordi jeg lægger lak eller plukker bryn eller den slags, og jeg har faktisk også gjort det, hvis jeg har holdt drinks/rødvinsaften og vi skal videre ud i byen, sådan lige for at rense mund-agtigt.

Er der egentlig nogen der kan huske, hvorfor det anbefales at skylle på tom mave?

Jeg kan forstå, at oil pulling som ayerveda-metode også skulle være godt for en hel masse andet end tænderne og munden generelt, så jeg gætter på, at det er nogle af de andre områder, som tidspunktet menes at have betydning for.
0
DenBlødeJyde
Kort karma: 187
Likede indlæg: 2303

Indlægaf DenBlødeJyde » 5. feb 2016, 07:27

Jeg følger en pige på YT, der har en kanal, der hedder Holistichabits - hun har lavet en hel video om oil pulling og hvad det skulle være godt for... :)

https://www.youtube.com/watch?v=mL3NUJYycEw
0
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 80
Likede indlæg: 506

Indlægaf MissDitte » 5. feb 2016, 07:32

Så prøvede jeg i går med kokosolie. Det tog længere tid end forventet før det var smeltet, men så blev det helt tyndt og nemt. Og jeg synes ikke engang jeg var oliebelagt i munden bagefter. Men det var også noget særlig fint kokosolie! (står der på glasset).
Jeg har sørget for at tage før-billeder, men mine tænder er relativt hvide. Men måske bliver de endnu mere hvide...
Og jeg har lidt misfarvninger på tyggefladerne af nogen af kindtænderne.
Vi må se... :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. feb 2016, 07:40

Jeg følte mig egentlig heller ikke belagt i munden bagefter (brugte solsikkeolie), kun lige der, hvor ganen møder halsen, men det fik jeg klaret med et shot citronsaft, som jeg var omhyggelig med ikke ramte tænderne.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 440
Likede indlæg: 4066

Indlægaf Pandesteg » 5. feb 2016, 07:47

Lemonella skrev:^Jeg tror måske det er fordi man har mere tid om morgenen og fordi der har samlet sig en masse urenheder i munden i løbet af natten.
Jeg kan ikke læse mig til andet nogen steder, eller også har jeg bare ikke fundet den "rigtige" side med oplysninger. :)
Der står en masse om det på nettet, både danske, engelske og google-translatede sider.

http://bodyandsoulfood.dk/?id=blog&news=25576

Burde der ikke være flere urenheder i munden om eftermiddagen/aftenen - der har man jo spist, der har man jo ikke om natten?

Jeg har så absolut ikke mere tid om morgenen, tværtimod er det nok det tidspunkt hvor jeg har dårligst tid, så jeg gør det altså om aftenen - tænker det ikke gør nogen forskel overhovedet :)
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 440
Likede indlæg: 4066

Indlægaf Pandesteg » 5. feb 2016, 07:50

Jeg tror det er vigtigt at man bruger en god olie - koldpresset og økologisk. Det bedste er kokosolie, da den indeholder mange flere gode egenskaber end de fleste andre olier.
Det er i hvert fald sådan jeg læser de fleste guides.
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.

Tilbage til "Helbred"