Rygestoptråd

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Alfred
Kort karma: 12
Likede indlæg: 73

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Alfred » 1. feb 2016, 08:54

Mi55y skrev:OK, nu tør jeg efterhånden godt skrive det... Jeg har ikke røget siden lørdag middag. Og det var udenfor landets grænser, så det er lige før, at den heller ikke gælder :P

Indtil videre har jeg oplevet:
- Svag hovedpine
- Lidt kradsen i halsen
- Rastløshed
- Tristhed, tog lige en tudetur uden grund i går :forvirret:

Første arbejdsdag uden smøger, here we go!

Og :pompom: til jer andre, det er skidegodt gået at overleve vrede og hyggealkohol uden cigaretter!

Det med tristheden har jeg også oplevet de andre gange jeg har forsøgt at stoppe :kram:
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 162
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2523

Indlægaf Mi55y » 1. feb 2016, 08:57

Alfred skrev:
Det med tristheden har jeg også oplevet de andre gange jeg har forsøgt at stoppe :kram:

Det er skørt! Jeg sad bare og tænkte "WTF, det er cigaretter ikke en hundehvalp, du skal sige farvel til!?", mens tårene løb ned af kinderne...
0
Frisk på brætspil i Århus? viewtopic.php?f=5&t=4972

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Alfred

Indlægaf Alfred » 1. feb 2016, 08:58

Første dag uden cigaretter!

Jeg har været ude at handle for lidt siden, og det var helt mærkeligt at jeg ikke skulle købe cigaretter. Men så har jeg lagt de sparede penge i et glas og regner med at jeg vil fortsætte med det i et stykke tid.
4
Alfred

Indlægaf Alfred » 1. feb 2016, 09:00

Mi55y skrev:
Alfred skrev:

Det er skørt! Jeg sad bare og tænkte "WTF, det er cigaretter ikke en hundehvalp, du skal sige farvel til!?", mens tårene løb ned af kinderne...

Jeg tror at der er nogle stoffer i cigaretterne som stimulerer humøret, så man nærmest kan blive deprimeret af at stoppe.

Første artikel jeg fandt ved en Google søgning: http://www.bt.dk/rygestop/undgaa-depres ... t-rygestop
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 09:12

Man bliver "deprimeret", fordi man er på afvænning - der er næppe heller andre rusmiddelmisbrugere, der synes, det er en fest at opgive stoffet. Nikotin virker måske "uskyldigt", men det ER sindssygt afhængighedsskabende :tie:

For mig er det klart nemmere, når jeg tænker på, at det er cigaretterne, der skaber tristhed, trang og panik ved ikke at have "nok" cigaretter - de "kurerer" det også så længe man ryger, men i bund og grund SKABER de den følelse, man ryger for kontrollere.

Slipper jeg væk fra cigaretterne, slipper jeg også væk fra at savne dem. Simple as that. Om det lykkes ved jeg ikke, men det er enten eller: udfra denne tankegang er "festryger" eller "jeg skruer ned for forbruget" lige så meget et afhængighedsforhold, så det giver ikke mening for mig.
3
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2476

Indlægaf Pandesteg » 1. feb 2016, 10:57

Lyt til Krølle, hun er sgu klog!

Jeg har også følt mig trist de andre gange jeg er stoppet, det er nemlig helt normalt og det går over igen! Efter et par uger synes jeg klart det blev bedre.

Jeg føler mig faktisk ret flov over at jeg er stoppet med at ryge og har været igennem hele den her proces flere gange, kommet godt ud på den anden side og så startet med at ryge igen. Sikke dog en spade! :nej: men hver gang har det været festsmøgerne der har fået mig til at falde i igen, derfor ved jeg at jeg ikke skal være selskabsryger eller festryger. Min karakter er for svag :blush:
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 162
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2523

Indlægaf Mi55y » 1. feb 2016, 11:00

Pandesteg skrev:Lyt til Krølle, hun er sgu klog!

Jeg har også følt mig trist de andre gange jeg er stoppet, det er nemlig helt normalt og det går over igen! Efter et par uger synes jeg klart det blev bedre.

Jeg føler mig faktisk ret flov over at jeg er stoppet med at ryge og har været igennem hele den her proces flere gange, kommet godt ud på den anden side og så startet med at ryge igen. Sikke dog en spade! :nej: men hver gang har det været festsmøgerne der har fået mig til at falde i igen, derfor ved jeg at jeg ikke skal være selskabsryger eller festryger. Min karakter er for svag :blush:

Samme her... Jeg stoppede helt i knap et år for 3,5 år siden. Så sneg der sig lige en enkelt alkoholsmøg ind hist og pist, men kun når jeg var virkelig fuld. Et halvt år senere røg jeg fast igen (dog ikke på job, det er noget, jeg først er startet på for et halvt års tid siden :rulle: )
0
Frisk på brætspil i Århus? viewtopic.php?f=5&t=4972

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 11:38

Jeg prøver for øvrigt at følge et råd om at styre reaktionen, når man uværgeligt kommer til at tænke på rygning.

I stedet for "jeg saaaavner en cigaret" (hvilket ikke giver mening, for jeg har dem - i lommen :D) skulle man tænke noget a la "hvor er det DEJLIGT at være fri for dem". Det virkede mildest talt falsk, og jeg er kun nået til "hvor er det fedt at være på vej ud af deres magt over mig", men det er fint for mig pt :banan:
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3849

Indlægaf Delfin » 1. feb 2016, 12:03

Mi55y skrev:Det værste for mig er nok ikke fysisk at undvære smøgerne, men den viden, at det er slut! For jeg har jo før gået et døgns tid uden problemer, men så har jeg også kunnet se frem til en smøg, når jeg kom hjem. Så jeg kan sagtens forstå din indgang til det, Krølle. Hvis man ikke er officielt stoppet men bare lader være, så er det ikke så slemt, som at sige, at det er helt slut! :forvirret2:

Den kan jeg genkende fra tidligere rygestop. Da jeg holdt op denne gang smed jeg den tanke ud og erstattede den med mit mantra.
Jeg holder pause. Det er ikke forbudt at ryge. Jeg må gerne ryge, men jeg vælger at lade være.
Og når jeg kan holde pause en time, en dag, en uge, så kan jeg godt lige klare at tage en til, når jeg nu er i gang. Jeg har ikke brug for de tanker mere, men det hjalp i starten.
2
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 13:11

^
Den tanke er også min "sutteklud". Heldigvis bliver der længere og længere imellem, at der er brug for den - de fleste gange klarer jeg mig fint med "jeg er glad for, at jeg er på vej væk fra at blive påvirket på hyggen", fordi jeg jo vitterligt KAN mærke, at der sker noget fra dag til dag både mentalt og fysisk.

Visse ting er så mindre hurra-agtige. Det er f.x. lige gået op for mig, at ja, min pony står udendørs, men nej, det betyder ikke, at mit gårdtøj ikke lugter af hest, når jeg kommer hjem :blush:
1
Alfred

Indlægaf Alfred » 1. feb 2016, 18:00

Jeg er glad for at jeg ikke havde flere cigaretter tilbage, for det tror jeg ikke jeg kan administrere. Dagen er egentlig gået meget godt, men jeg er sikker på, at havde der ligget en pakke cigaretter, så havde jeg røget af dem :genert:
Jeg ved ikke om den der e-cigaret bare trækker pinen ud, eller forstærker lysten til cigaretter, men jeg har brugt den en del i dag og samtidig haft lyst til en rigtig cigaret :rulle:

Planen er er bruge e-cigaretten i februar, og trappe ned i nikotinstyrke løbende, og så være færdig med det fra 1. marts.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2476

Indlægaf Pandesteg » 1. feb 2016, 18:26

Alfred skrev:Jeg er glad for at jeg ikke havde flere cigaretter tilbage, for det tror jeg ikke jeg kan administrere. Dagen er egentlig gået meget godt, men jeg er sikker på, at havde der ligget en pakke cigaretter, så havde jeg røget af dem :genert:
Jeg ved ikke om den der e-cigaret bare trækker pinen ud, eller forstærker lysten til cigaretter, men jeg har brugt den en del i dag og samtidig haft lyst til en rigtig cigaret :rulle:

Planen er er bruge e-cigaretten i februar, og trappe ned i nikotinstyrke løbende, og så være færdig med det fra 1. marts.

Godt gået! :kys: kan godt relatere til dine overvejelser vedr. E-cig'en. Jeg tror måske også den ville trigge noget i mig.
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5994

Indlægaf LadyFox » 1. feb 2016, 19:32

Hvor er i bare seje - jeg hepper helt vildt på jer og følger med.

Jeg ville egentlig inderst inde gerne stoppe, jeg magter det bare ikke - jeg er tæt på at græde bare ved tanken om at stoppe. Det er så dumt. Jeg har i mange år prøvet at finde noget bare den mindste smule motivation til at stoppe, men det kommer bare ikke uanset hvor meget jeg prøver. Jeg har røget mindst 20 smøger om dagen fra jeg var 12, jeg har altid røget inde og smøgerne har fuldt mig igennem alverdens dårlig dom. Den værste dræber for motivationen er at jeg er overbevist om at det ikke vil lykkes for mig, så hvorfor overhovedet prøve? Det virker så umuligt.
Jeg forstår ikke hvorfor det er så svært for mig, altså, jeg har trods alt f.eks. stoppet et ret massivt hashmisbrug fra den ene dag, og har nu levet uden at ryge fjolletobak i 7 år, og det uden at undgå fristelser, så det undre mig over at jeg har så svært ved at bare at give rygestoppet et lille bitte forsøg. Jeg VED jeg er ret god til at stoppe med misbrug, med smøgerne tør jeg bare ikke, på trods af mit helbred har været svigtende i en del år og jeg faktisk overhovedet ikke har råd.

Jeg er dog kommet så langt at jeg har besluttet at når jeg flytter (forhåbentlig snart) så er det slut med at ryge indendørs og antallet af smøger skal markant ned. Men bare det er et stort skridt for mig - jeg bilder mig selv ind at mit liv aldrig bliver det samme igen hvis jeg kvitter - på den negative måde.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1626

Indlægaf dykkersild » 2. feb 2016, 07:45

Vær så artig at låne min mantra: jeg kan, jeg vil og nu gør jeg det!

Tre x jeg har en god effekt hos mig - gerne kombineret med tre dybe indåndinger - sådan helt ned i skoene. Så er hjernen og psyken klaret på under et minut - og smøgerne kan ignoreres igen.
2
Smiling_Goat
Kort karma: 466
Likede indlæg: 5889

Indlægaf Smiling_Goat » 2. feb 2016, 07:59

Alfred skrev:Jeg er glad for at jeg ikke havde flere cigaretter tilbage, for det tror jeg ikke jeg kan administrere. Dagen er egentlig gået meget godt, men jeg er sikker på, at havde der ligget en pakke cigaretter, så havde jeg røget af dem :genert:

Jeg stoppede med at ryge i 2010, og jeg brugte sådan en "snydesmøg." Det var sådan et hylster med en nikotinpatron i, men det var før e-cigaretten, så den var slet ikke lige så fancy. Nå, det jeg vil sige er, at det ville have stresset mig helt vildt at skulle slippe dem begge på én gang - stresser det ikke dig?

Jeg kvittede smøgerne og sugede udelukkende på "snydesmøgen" til det ikke længere var svært at undvære smøgerne, SÅ droppede jeg suttekluden. Jeg tænker lidt, om du måske smider støttehjulene, før du kan cykle? Jeg tror, jeg havde opgivet, hvis jeg oven i tabet af smøgerne, også skulle håndtere tabet af suttekluden.

Jeg ved godt, rigtig mange er bange for, at de bare udskifter én afhængighed med en anden, hvis de bruger nikotinpræparater under et rygestop. Men det er dem. Du er så sej, at du kan stoppe med at ryge, så hvis du også beslutter dig for at droppe nikotinpræparater, kan du også sagtens det. Min erfaring var at droppe "snydesmøgen" var vand ved siden af at droppe de rigtige smøger.

Så jeg ville, hvis jeg var dig, bare koncentrere mig om at komme af med røgen og så håndtere e-cigaretten med tiden. Det skal nok komme, men én ting ad gangen.. Ellers tror jeg altså, det bliver unødvendigt hårdt.

Altså du kan jo stadig trappe ned i styrken, men jeg ville genoverveje deadlinen.

Du bad ikke om råd, jeg ved det godt, og jeg beklager, hvis jeg er nævenyttig og overskred en grænse. Jeg syntes bare, jeg kunne byde ind med noget erfaring :)
1

Tilbage til "Livets forhold"