Økologi og/eller dyrevelfærd

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Tænker du over økologi og/eller dyrevelfærd, når du handler dagligvarer?

Ja
57
80%
Nej
14
20%

Afgivne stemmer: 71
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3565

Re: Økologi og/eller dyrevelfærd

Indlægaf Lemonella » 30. jan 2016, 08:38

kidkomb skrev:
Lemonella skrev:Vi køber en del økologisk, men vi er ikke fanatikere. Æg, mælk og kyllinger er dog altid økologiske. Er der grøntsager på tilbud, som jeg lige står og skal bruge og de er økologiske, ja så køber vi dem.
Vores slagter får primært kød fra et par gårde her i omegnen, hvor alle dyr går på græs det meste af året. Det er således ikke økologisk, men fritgående dyr, der har adgang til frisk græs og det tiltaler mig.

Åh, sådan en slagter gad jeg godt at have! :lun:

Han er, i mine øjne, verdens bedste slagter. Han har en tavle på væggen, hvorpå dyrenes numre står og det nummer på gården man skal bruge når man skal se om gården er okay (ved ikke lige, hvad sådan et nummer hedder). Så kan man selv smutte ud på gården og se om dyrene har det godt. :)
Han er også varm fortaler for, at man ikke pakker kød i "beskyttet atmosfære eller gaspakker kødet". Han siger det på sigt er med til, at gøre folk resistente overfor alle bakterier også dem vi naturligt har i kroppen.
Han har i alle de år vi har handlet hos ham, haft en elite-smiley på døren, så hygiejnen er fin hos ham.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9708

Indlægaf kidkomb » 30. jan 2016, 08:39

Nej, hvor lyder det dejligt, Lemonella :love:
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 30. jan 2016, 08:44

^
Ja! :love:

Han er vel ikke tilfældigvis i køreafstand fra Amager? Den slags vil jeg gerne gøre lidt ekstra for at kunne handle hos.
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 615
Likede indlæg: 3434

Indlægaf FruDulle » 30. jan 2016, 09:09

Krølle skrev:^

Han er vel ikke tilfældigvis i køreafstand fra Amager? Den slags vil jeg gerne gøre lidt ekstra for at kunne handle hos.

Eller Slagelse? :love:
0
Whatever
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4276

Indlægaf Flora » 30. jan 2016, 09:40

FruDulle skrev:

Eller Slagelse? :love:

Der ligger et økologisk landbrug med gårdbutik i Fjenneslev, hvor man kan komme ud og se dyrene. Det er selvfølgelig ikke helt Slagelse, men dog relativt tæt på. Måske det var noget? Jeg har kun været der en enkelt gang for et par år siden, så ved ikke hvordan det ser ud nu. Men dengang fik jeg i hvert fald et rigtigt godt indtryk :)

http://xn--krogagergrd-58a.dk/
2
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 30. jan 2016, 09:58

Det har vi noget tættere på en den du linker til, men tak :) den er også øko og prisen derefter. En friland burde være lidt billigere tænker jeg.

Jeg køber ellers tit feks 400 gr hakket okse på dato til 20 kr og der kan det andet ikke være med.
1
Whatever
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1536

Indlægaf fisken80 » 30. jan 2016, 10:21

Pandesteg skrev:
Sorenspige skrev:Jeg tænker over det i forhold til mælk (mælkeprodukter) og æg.

Jeg synes, det er synd, at køerne aldrig kommer på græs, når det er konventionelt mælk.

Gør de da ikke det? Jeg har en bekendt, hvis far har køer til konventionel mælkeproduktion og de kommer da på græs hvert eneste år. Så vidt jeg forstod, så er det lettere og billigere for landmanden at have køer på græs end i stald.

Bestemt ikke. Jeg har noget familie, der driver konventionelt landbrug herunder mælkeproduktion, og de køer lever hele deres liv i stalden.

Jeg køber meget konsekvent økologisk mælk og næsten altid æg fra fritgående høns. Men jeg er latterligt dobbeltmoralsk, for jeg køber f.eks. billig kylling...
I forhold til frugt og grønt vægter jeg danske produkter over økologiske.

Alt andet kød end kylling køber jeg hos en lokal slagter, alene af den grund, at kødet er i så meget bedre kvalitet end det jeg kan få i supermarkedet, og desuden er prisforskellen meget lille.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1536

Indlægaf fisken80 » 30. jan 2016, 10:25

FruDulle skrev:Det har vi noget tættere på en den du linker til, men tak :) den er også øko og prisen derefter. En friland burde være lidt billigere tænker jeg.

Jeg køber ellers tit feks 400 gr hakket okse på dato til 20 kr og der kan det andet ikke være med.

Det er tæt på, at "min" slagter kan være med der. Ikke helt, men 6 pakker oksekød a 500 gram koster 195 kroner, hvilket er 32,5 for 500 gram. Det er en ok pris for mig, fordi kødet simpelthen er SÅ lækkert. Det har den der rigtige mørkerøde farve og smager sindsygt godt.

Jeg aner ikke hvor slagteren får sine slagtedyr fra, men kvaliteten er skyhøj og det vægter højt hos mig.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 6813

Indlægaf Wizzze » 30. jan 2016, 10:44

http://guldbergslagter.dk/

http://www.slagterenvedkultorvet.dk/

http://www.slagterfriis.dk/slagterfriis/

http://www.slagterlund.dk/

http://www.gourmandiet.dk/gourmandiet

Og så er der ude ved dig, på Holmbladsgade, gode gamle P E Larsen, som stadig har savsmuld på gulvet, tiltaler med De, hr. og frue, og selvfølgelig ikke har noget moderne som en hjemmeside :D Men det er her man finder de rigtig gamle kødudskæringer, som ingen andre kender.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 30. jan 2016, 10:45

fisken80 skrev:
FruDulle skrev:Det har vi noget tættere på en den du linker til, men tak :) den er også øko og prisen derefter. En friland burde være lidt billigere tænker jeg.

Det er tæt på, at "min" slagter kan være med der. Ikke helt, men 6 pakker oksekød a 500 gram koster 195 kroner, hvilket er 32,5 for 500 gram. Det er en ok pris for mig, fordi kødet simpelthen er SÅ lækkert. Det har den der rigtige mørkerøde farve og smager sindsygt godt.

Jeg aner ikke hvor slagteren får sine slagtedyr fra, men kvaliteten er skyhøj og det vægter højt hos mig.

Ja det er en fin pris. Den øko går der er her det 5x500 for 220. Og der er alt for meget når jeg kan få samme mængde på dato til 125.
0
Whatever
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3565

Indlægaf Lemonella » 30. jan 2016, 14:11

Min slagter bor lidt udenfor Skive. Så lidt uden for det Sjællandske må man nok sige. :D
Han er nok ikke den billigste slagter. Hans butik er lille og tit står kunderne meget tæt sammen, men alle dem der handler der, ung som ældre, er søde sjove mennesker og der flyver mange sjove bemærkninger over disken.
Der er et røgeri tilsluttet butikken og deres hjemmerøgede kød og pølser er i særklasse. Synes jeg i hvert fald.

Købte et stykke bacon i dag. Viste med tommel og pegefinger, hvor stort et stykke jeg ville have. Slagter Christian, satte kniven omkring der, hvor jeg ville have det, så jeg sagde "jep, smukt". Han smilede til mig og sagde "tak tak, hvad synes du så om baconet?" Jeg og de andre kunder i butikken grinede og en af de andre sagde "du er jo ikke røget Christian, du er bare speget".
Jeg elsker den slags ping-pong der altid er i butikken. Det savner man jo lidt i de store supermarkeder.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9708

Indlægaf kidkomb » 30. jan 2016, 16:47

Lemonella skrev:Min slagter bor lidt udenfor Skive. Så lidt uden for det Sjællandske må man nok sige. :D
Han er nok ikke den billigste slagter. Hans butik er lille og tit står kunderne meget tæt sammen, men alle dem der handler der, ung som ældre, er søde sjove mennesker og der flyver mange sjove bemærkninger over disken.
Der er et røgeri tilsluttet butikken og deres hjemmerøgede kød og pølser er i særklasse. Synes jeg i hvert fald.

Købte et stykke bacon i dag. Viste med tommel og pegefinger, hvor stort et stykke jeg ville have. Slagter Christian, satte kniven omkring der, hvor jeg ville have det, så jeg sagde "jep, smukt". Han smilede til mig og sagde "tak tak, hvad synes du så om baconet?" Jeg og de andre kunder i butikken grinede og en af de andre sagde "du er jo ikke røget Christian, du er bare speget".
Jeg elsker den slags ping-pong der altid er i butikken. Det savner man jo lidt i de store supermarkeder.

That's it. Jeg flytter til Skive.
3
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
AlmostFamous35
Kort karma: 1
Likede indlæg: 23

Indlægaf AlmostFamous35 » 31. jan 2016, 08:33

Wizzze skrev:

http://guldbergslagter.dk/

http://www.slagterenvedkultorvet.dk/

http://www.slagterfriis.dk/slagterfriis/

http://www.slagterlund.dk/

http://www.gourmandiet.dk/gourmandiet

Og så er der ude ved dig, på Holmbladsgade, gode gamle P E Larsen, som stadig har savsmuld på gulvet, tiltaler med De, hr. og frue, og selvfølgelig ikke har noget moderne som en hjemmeside :D Men det er her man finder de rigtig gamle kødudskæringer, som ingen andre kender.

Gourmandiet er ikke rigtigt øko...

På Østerbro ligger der også en forholdsvis ny slagter, der hedder spis min gris (de har alle typer kød). Deres dyr er øko/biodynamiske, kommer fra landmænd de kender og bliver skudt på marken, så man undgår stress ved slagtning. Og der er en masse andre fordele, prøv at læse http://spismingris.dk/ti-bud/

Kødet er amazing!!!
3
Brugeravatar
klumphen
Kort karma: 86
Likede indlæg: 805

Indlægaf klumphen » 31. jan 2016, 09:57

Det eneste jeg ikke semi-fanatisk køber økologisk er vist chokolade, udvalget er simpelthen for lille :fløjt:
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1843

Indlægaf Sangius » 31. jan 2016, 10:16

Jeg køber alt hvad der kan købes øko, øko.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er langt sundere for ens krop, ikke at indtage sprøjtegifte, eller i hvert fald begrænse det.

Jeg går op i miljø, jordens og grundvandets fremtid.

Jeg går op i dyrevelfærd.

Økologi er ofte også uden alle mulige forskellige e-numre, farvestoffer og smagsforstærkere. Kig f.eks. på en økologisk rullepølse ved siden af en konventionel - den økologiske ser nærmest syg ud. Hvorfor? Fordi vi er vænnet til mad med farvestoffer i, så det ser pænere ud i køledisken.
Det er sgu klamt, synes jeg.

Jeg vil til en hver til hellere købe økologi, og derved føle, at jeg ikke kun er min egen næse nærmest, samtidig med, at jeg gør noget godt for mig selv. Det er da en win/win. :)
3

Tilbage til "Mad og drikke"