At lege med sine børn

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1531

At lege med sine børn

Indlægaf fisken80 » 28. jan 2016, 15:23

Jeg læste det her indlæg http://voresborn.dk/barn/leg-med-boern- ... ed-som-mor, fordi en ven på facebok havde liket det. Og så begyndte jeg at undre mig... fordi - jeg kan helt seriøst ikke huske, at mine forældre nogensinde deltog i min eller min lillebrors lege. De var ofte tilstede imens, både hvis vi sad inde eller hvis vi legede i haven, men deltog, nej.
Og jeg kan altså heller ikke huske, at jeg nogensinde savnede, at de deltog. Det var mine lege eller vores hvis jeg legede med min bror, og jeg kan slet ikke mindes, at jeg spurgte om de ville lege med.

Legede jeres forældre med, da i var børn?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Re: At lege med sine børn

Indlægaf Dikus » 28. jan 2016, 16:51

Ikke det store. Jeg har så heller aldrig leget det store, hverken som mor eller barn.

Faren har heldigvis været god til at lege. Og det værdsættes helt sikkert.

I de sidste weekender har de malet malerier sammen og stået på snowboard (hun er 13), mens jeg har lavet lektier, hjulpet med hår og hud/make up og shoppet kjoler til fest og konfirmation med hende.

Sådan har det altid været. Altså... At vi begge hygger med hende, men på forskellige måder.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6033

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2016, 16:59

Ja, min mor legede med mig som barn - ikke altid og ikke alle lege. Men sådan noget med at bygge lego, køre racerbane og spille Super Nintendo var hun ofte med til og hun synes også selv det var sjovt.

Da hun gik på pædagogseminariet havde hun nogengange brug for at jeg legede med hende. Ligesom min stedfar arbejdede med at lave computerspil til børn - så når de var ved at have et spil færdigt kom jeg ind som tester og så spillede vi sammen der.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 43
Likede indlæg: 430

Indlægaf Minionine » 28. jan 2016, 17:00

Jeg legede virkelig meget som barn, men aldrig med mine forældre. Hvilket jeg heller aldrig savnede. Jeg var i mit helt eget univers, når jeg legede, enten alene eller med veninder - eller med mine små brødre, som først kom til verden da jeg var 7 og 9 år :)
Senest rettet af Minionine 28. jan 2016, 17:03, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1914

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2016, 17:02

Nej. Det gjorde de ikke. Kan heller ikke huske at nogen af mine legekammerater havde forældre der legede med dem - tror jeg ville ha fundet det mærkeligt.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 258
Likede indlæg: 4271

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 17:09

Jeg tror ikke de sådan satte sig ned med os og legede med dukker/biler/playmobil og den slags. Men vi spillede da spil og læste historier og sådan noget. Og når der lå sne om vinteren kælkede de med os og byggede snemænd.

Så jo, nogen lege legede de med os. Andre legede vi selv.
2
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 28. jan 2016, 17:18

Vi spillede kort og andre spil, fik læst historier og spillede fodbold/badminton etc i haven sammen. Men jeg har ikke leget som sådan med mine forældre.

Med mine børn har jeg bygget LEGO, BRIO og diverse puslespil. Vi har bygget huler, leget gemme og klatret i træer - og så læst og spillet diverse udendørsspil, men ellers har jeg heller ikke rigtig leget med dem.
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1531

Indlægaf fisken80 » 28. jan 2016, 17:20

Flora skrev:Jeg tror ikke de sådan satte sig ned med os og legede med dukker/biler/playmobil og den slags. Men vi spillede da spil og læste historier og sådan noget. Og når der lå sne om vinteren kælkede de med os og byggede snemænd.

Så jo, nogen lege legede de med os. Andre legede vi selv.

Ja, den slags gjorde mine forældre også. Vi byggede altid snemand når der var sne. Men dukker, lego osv. Det gjorde de ikke, og som sagt savnede jeg det heller ikke.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8423
Kontakt:

Indlægaf Ado » 28. jan 2016, 17:31

Vi var meget sammen. Om mine forældre ligefrem legede med dukker med mig, kan jeg ikke huske. Men der blev bygget huler sammen. Igloer. Tændt bål, lavet snobrød. Vi lå tit om aftenen foran brændeoven allesammen, mens vores forældre læste historier eller hyggesnakkede med os. Min far byggede en hestevogn og så tøffede vi ned i skoven sammen.
Min mor tegnede meget med mig.

Jeg var typen, der gerne ville fordybe mig i leg inde på mit værelse. Så min alenetid var 100% selvvalgt.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2072

Indlægaf Tibbler » 28. jan 2016, 17:41

Jeg kan ikke huske så meget.

Men jeg har uden tvivl lavet meget med mine forældre; Jeg kan jo se, hvor meget de leger og bruger tid med mine børn idag.

Kan også se det, når jeg kigger billeder fra da jeg var barn: Leger med lego sammen, tegner sammen, bygger snemænd, går tur med dukkevognen, I bad, lege på legeplads, bage snobrød ved bålet m.m. og så er der også en del billeder, hvor jeg er med til at male, bære træ ned til en container, og lign. der ikke som sådan er leg, men som, i mine øjne, bliver til en leg, når barnet bliver inddraget i det.
1
Nurse
Kort karma: 2
Likede indlæg: 48

Indlægaf Nurse » 28. jan 2016, 18:10

Mine forældre legede ikke voldsomt meget med mig, men når de deltog i min leg, så elskede jeg det! Det var virkelig noget af det bedste.

Jeg har det meget, som journalisten i artiklen beskriver. Jeg finder det så ufatteligt kedeligt at lege med mit barn (han er så også kun 1 år), men jeg forsøger at gøre det hver dag alligevel.
0
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 17
Likede indlæg: 426

Indlægaf Orchidea » 28. jan 2016, 18:15

Jeg husker ikke at mine forældre nogensinde har leget med mig og min søster. Vi havde barnepiger og det var sammen med dem at vi tegnede, spillede spil, lavede perleplader osv. ellers legede vi selv.
0
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3377

Indlægaf Skralde » 28. jan 2016, 18:21

Uha, den her tråd læner sig meget op af en jeg selv havde overvejet at lave! For jeg er virkelig dårlig til at lege og det gver mig virkeligt dårlig samvittighed, for så er det sgu da heller ikke værre, lige at smide sig ned på gulvet og lege med Barbier i 20 min? Men jo åbenbart - for jeg vil dæleme hellere tømme opvasker, gøre rent eller lign. fremfor at lege. Jeg prøver at fokusere på, at vi i stedet spiller mange brætspil sammen samt er kreative på den ene eller anden måde, men jeg vil virkelig gerne blive bedre til det. Gudskelov er hendes far et større legebarn end jeg, så de får vist leget en del røver og soldater hver anden weekend.

Jeg husker ikke som sådan at mine forældre legede med mig. Men vi var nærmest altid med til at bage og der var vist også altid godnathistorie. JHeg opvoksede med 4 søskende, så jeg husker det ikke som noget jeg manglede.
3
L, mit livs lys - 3.10.2010
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1285

Indlægaf Thestral » 28. jan 2016, 18:33

Nej aldrig. Mine bedsteforældre spillede kort og Ludo med os men aldrig mine forældre
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Indlægaf Rakel » 28. jan 2016, 18:44

Jeg kan huske, at min mor læste meget for mig. Og byggede LEGO? Ihvertfald klodser. Og jeg ved, at hun lavede en del dukketøj til min dukke, men hun legede med mig og dukke husker jeg ikke. Og jeg kan ikke spørge.

Jeg har leget meget med mine ældste børn og nyder dagligt at lege med den yngste på hendes præmisser.
Vi leger nærmest altid et eller andet. For tiden konkurrerer hendes storebror dog med mig. Han har kræfter til at kaste og smide med Lillesøster.
0

Tilbage til "Livets forhold"