At lege med sine børn

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3255

Re: At lege med sine børn

Indlægaf DD_81 » 29. jan 2016, 09:27

Leg, som i leg med legetøj, eller rollelege, det husker jeg ikke at mine forældre har deltaget i.

Men det jeg sidder med nu, er at de har været gode til at skabe rammer for leg, og fællesskab hvor hyggen var essensen.
Min far byggede mig et stort flot legehus, som jeg virkelig har brugt mange timer i, og jeg måtte nærmest hvad jeg ville i vores have. Grave, rode, kravle i træer, plukke blomster, fange sommerfugle ved den store sommerfuglebusk, være med til at klippe græs, hæk osv.

Min far har altid lavet meget praktisk arbejde, bygget på noget, ordnet køkkenhave osv. - og der fik jeg/vi lov til at deltage alt det vi ønskede.
Jeg var nok ret meget en drengepige, og syntes at netop det med at bygge var vildt fedt, så jeg var ikke ret gammel inden jeg havde egen værktøjskasse, savbuk, trillebør osv. :)
Min far har altid haft overskud og tålmodighed, og jeg fik lov til at komme med ham på job på store byggepladser, hjalp med at høste og køre halm og hø hos hans kammerat og min faster, hente honning i bistaderne og slynge det, køre hestemøg til farmors drivhus osv.
Så leg var det måske ikke, men det var inddragelse og deltagelse i hans sysler, på mit niveau.

Min mor var nok ligesådan, at jeg fik lov til at deltage i hendes sysler, på min niveau, og fik lov at få strikkepinde og garn at rode med, var med i køkkenet og lave mad, og hun var den der læste godnathistorier, og delte ud af sine barndomsminder denne vej. Det var mor der kørte på stranden, og ture i ferierne. Hun syede fastelavnskostumer, og var god til at lave forskellige krea-sysler med os, stillede ting til rådighed.

Vi boede på en "vendeplads" - og der byggede fædrene i fællesskab en stor flot legeplads til os, med store gynger, kæmpe sandkasse, klatretårn, balancebomme, barre til at svinge i. Vi var en del unger på pladsen, og legepladsen var flittigt brugt, vendepladsen plastret til i hinkeruder og store kridttegninger, vi var på rulleskøjter, kørte race med cykler osv.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3377

Indlægaf Skralde » 29. jan 2016, 10:18

Sukisaki skrev:Jeg undrer mig lidt over jeres svar, for jeg synes da også at læse historie, lave perleplader, tegne, spille spil, synge, kælke, bygge snemænd og mange af de andre ting i nævner er at lege.
Der findes jo mange andre former for leg end rolleleg - og det kan de færreste voksne være med, fordi man udviklingsmæssigt er så langt fra hinanden, og man enten styrer legen eller ender med at blive en rekvisit for børnene.

Var faktisk til foredrag om leg i BUPL, og definitionen var noget ala "hvis hovedformålet er at have det sjovt/rart/hygge sig er det leg".. Han snakkede også om hvor vigtigt det er at lege hele livet igennem - og at det mest er "formen" der ændrer sig. Måske leger voksne ikke så meget med Barbier, men så går de på museum, har sex, bager kager eller whatever.

:gogo: Her er jeg dog nok meget præget af at min datter ikke mener at det er leg. Lidt lige som én nævnte tidligere, så kan vi have spillet 3 forskellige brætspil, bagt en kage og lavet julepynt på én og samme dag - men alligevel mener hun ikke at vi har leget, for det har jo ikke involveret rolleleg.
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1295

Indlægaf hotlips » 29. jan 2016, 12:35

Mine forældre og i et vist omfang mine bedsteforældre kunne nu godt lege,min far legede fangeleg når han hentede os så han havde alle ungerne i børnehaven spænende efter sig på legepladsen og lavede flyvere og div kastetricks med os og min mor mulede os,det er sådan noget kilde -fange og vi har altid spillet meget, kort, ludo osv,det har aldrig rigtig sagt mig noget at spille men jeg synes det er fint til at sidde og hygge sammen med.

Min farmor har ikke deltaget i leg i traditionel forstand men hun har været aktiv rent praktisk, engang vi legede købmand gik hun ud og lavede pandekager vi kunne sælge, hun er troligt gået Brøndby Vester tyndt for at jeg kunne plukke blomster er gået med på legepladsen og har hjulpet med at lave sodavandsisterninger og fundet sine store guldlame skrud frem så jeg og min veninde kunne bruge dem til at klæde os ud.

Det er svært at definere hvornår noget er mest leg og hvornår nogen deltager frem for at være til praktisk hjælp synes jeg men når jeg tænker tilbage og ser på mine forhold til folk der var voksne dengang idag så er det velvilje, til at bruge tid på mig og til at have den omtanke der gør man finder på at foreslå sine børnebørn at hælde sodavand i en istermingsbakke og være ligeglad med at den så skal vaskes bagefter der har været det klart det vigtigste,
1
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 29. jan 2016, 12:48

Min mor siger hun legede meget med os, men jeg kan ikke huske det. Jeg kan huske, at hun støttede når legene begyndte at løbe af sporet, eller hvis vi havde brug for hjælp til at bygge hule eller lign.

Jeg leger en del med vores børn, men forsøger i høj grad at få dem til at lege selv, da jeg tænker, at det at de selv styrer legen, selv sætter grænerne (indenfor rimeligheden selvf) er med til at øge deres tillid til at de kan selv.
Vi spiller ofte, og der deltager jeg som en selvstændig medspiller. Laver vi puslespil, så hjælper jeg kun med at guide, jeg finder ikke brikker, eller laver dele af det. Det kan de sagtens selv.
0
BettyBoop
Kort karma: 7
Likede indlæg: 30

Indlægaf BettyBoop » 30. jan 2016, 11:41

Nej mine forældre legede ikke med os. Det vildeste der kunne ske var et spil spil/kort, men mindes ikke at det var ofte det skete.
0
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 30. jan 2016, 20:38

Jeg kan ikke huske, at der er blevet leget med mig. Jeg kan huske, at min far har læst for mig, og så har vi lavet mange ting sammen - ferier, udflugter, gåture osv. Men decideret leg, der husker jeg specifikt én veninde.

Rollelege er jeg virkelig dårlig til, så det sker meget sjældent. Mine børn gider ikke godnathistorier, så vi læser på andre tidspunkter. Derudover spiller vi spil, bygger LEGO, hører musik og ser film, og jeg kan også altid lokkes med på kælkebakken. Og så har jeg videreført mine forældres tradition om at komme ud, både på museer, forlystelsesparker, i teatret osv.
1
Brugeravatar
Chachacha
Kort karma: 42
Likede indlæg: 404

Indlægaf Chachacha » 31. jan 2016, 00:53

Ja! Men det må have været meget kedeligt, for jeg elskede særligt en repetitiv leg, hvor jeg skulle være en pizza, liggende på gulvet, og så skulle min mor putte topping på. Sådan "Så hakker jeg lidt tomater, sådaaan *drys drys*" Og så var jeg sådan "NU SKAL JEG BAGES!" "Ooookay *tænder fiktiv oven* bage, bage". Og lige når legen endelig var slut, var jeg all "IGEN!"
5
Namaste, bitches :kaffe:
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1060

Indlægaf Ally » 31. jan 2016, 05:57

Chachacha skrev:Ja! Men det må have været meget kedeligt, for jeg elskede særligt en repetitiv leg, hvor jeg skulle være en pizza, liggende på gulvet, og så skulle min mor putte topping på. Sådan "Så hakker jeg lidt tomater, sådaaan *drys drys*" Og så var jeg sådan "NU SKAL JEG BAGES!" "Ooookay *tænder fiktiv oven* bage, bage". Og lige når legen endelig var slut, var jeg all "IGEN!"

Den leg kan jeg også huske, at min mor legede med mig - og jeg leger den også selv med mine egne piger nu; det synes de er sjovt :)

Derudover mindes jeg ikke, at mine forældre legede med min bror og jeg. Ikke rollelegene, men de læste historier for os. Vi bagte også sammen og lavede mad, da vi var store nok til at kunne hjælpe - fx. putte mel i kagedejen, skære agurker m.m. Derudover legede og byggede vi meget LEGO sammen - og når der var sne, blev der bygget snemænd og kastet snebolde på hinanden.

De fleste rollelege leger mine egne piger selv, det er sjældent de vil have mig med i legen. Til gengæld læser vi altid historier, spiller spil, laver perleplader, tegner og maler. De hjælper også tit med at bage. Når vi er på legepladsen, plejer vi alle at lege med og det er sjovt for os alle.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3564

Indlægaf Lemonella » 31. jan 2016, 06:29

Mine forældre legede aldrig med mig. Min storesøster der var 12 år ældre end jeg, læste af og til godnathistorie for mig og sang sange.
Hun lærte mig, at læse og jeg var faktisk en habil læser i en alder af 5 år. Det var en klar fordel, da hun rejste til England, som au pair da jeg var 6 år og der så ikke var nogen til, at læse for mig mere.

Jeg har altid elsket, at lege med mine egne drenge. Vi lå tit på gulvet og legede med biler, byggede med lego, kørte med racerbane og togbane.
Vi gik ture i skoven. Legede skjul, klatrede i træer, samlede kastanjer og hyggede os i det hele taget ret meget.
De elskede, at få læst historier og synge, så det gjorde vi også meget.

I det hele taget, lavede jeg alt det sammen med mine knægte, som jeg ville ønske mine forældre havde gidet, at gøre sammen med mig da jeg var barn.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 31. jan 2016, 09:53

Chachacha skrev:Ja! Men det må have været meget kedeligt, for jeg elskede særligt en repetitiv leg, hvor jeg skulle være en pizza, liggende på gulvet, og så skulle min mor putte topping på. Sådan "Så hakker jeg lidt tomater, sådaaan *drys drys*" Og så var jeg sådan "NU SKAL JEG BAGES!" "Ooookay *tænder fiktiv oven* bage, bage". Og lige når legen endelig var slut, var jeg all "IGEN!"

Ahahaha, det leger mine unger også (med min mand) :lol:
1
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3014

Indlægaf vibbsen » 31. jan 2016, 10:43

Vi spillede en gang i mellem spil og den slags. Og vi fik læst højt. Men sådan decideret deltagelse i vores leg, det husker jeg ikke at de gjorde.

Til gengæld var de gode til at tage os med i deres gøremål. Så hvad jeg har været med på af ture på lossepladsen, i byggemarkedet og ude og sanke træ, det er ikke småting.
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Torn » 31. jan 2016, 11:20

Ja, det gjorde de. Min mor som støtte og legekammerat i opfindsomme lege. Min far som deltager i brydekampe, rullen rundt og svæveture. Begge har sunget sange, lavet ordlege/rimlege, læst højt og leget quiz på lange køreture. Og så selvfølgelig sport. Primært fodbold, badminton og stangtennis i baghaven. Brætspil i høj grad også (og i særdeleshed stadigvæk...).

Måske det også har noget med generation at gøre? Mine forældre fik børn i slut-firserne, start-halvfemserne.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 220
Likede indlæg: 1715

Indlægaf Guilded_Lily » 31. jan 2016, 11:53

Da jeg var helt lille, har de uden tvivl leget med mig. Men senere har det været samværdet, der var det vigtigste. Jeg gik ikke i børnehave, men blev passet af min mormor, der var ret immobil (hun kom sjældent ud for en dør), så hvis ikke jeg var ude med alle ungerne i kvarteret, sad jeg og spillede kort, tegnede, læste og så tysk tv (Dallas og Dollars) med hende.

Min far var kunstmaler og guitarist, og vi malede en masse sammen, han spillede og jeg sang, vi tog på ture og gerne på slottet og i skanserne, hvor han fandt på de mest fantastiske historier, som tog afsæt i den rigtige historie, som vi så udlevede på stedet. På et tidspunkt blev han træt af, jeg altid kom og spurgte, hvad der stod i bøger og Anders And-blade, så han lærte mig at læse, da jeg var 4.

Min mor var mere til perleplader, kort- og puslespil og den slags, og så gik vi også mange ture.

Jeg gør det samme med mine børn. Jeg kan godt til nøds engagere mig i rollelege, men jeg foretrækker, de selv styrer legen. Min erfaringsverden skal ikke blandes ind i deres fantasi - de skal gøre deres egne erfaringer. De bliver styret nok i børnehaven og skolen. Men vi er sammen om at være kreative og lave en masse andet, som ikke involverer rollelege.
0
GoGetter
Kort karma: 24
Likede indlæg: 142

Indlægaf GoGetter » 1. feb 2016, 14:16

Mine forældre læste bøger og spillede kort og spil med mig. Og min far lavede tryllekunster for mig. Derudover var det mere sådan at de skabte rammerne om leg - pludselig dukkede der en tipi op på græsplænen, der blev bygget legehus og min mor syede tøj til mine dukker eller kom hjem med dimser, jeg kunne lege med.
Egentlig savnede jeg det ikke, jeg legede meget de der rollespilslege med de andre børn i byen eller var bare mig selv - var sådan et introvert enebarn, der kunne sidde i timevis og læse eller bygge universer med dukkehus og lego.

Og ærlig talt, så synes jeg selv, at det er lidt kedeligt at lege med børn. Er indimellem pænt desperat, når jeg passer min venindes datter på halvandet - jeg samler duploklodserne (det har hun ikke motorik til), så skiller hun dem af, og så gør vi det igen og igen og igen, og bagefter læser vi "Er elefanten lille bitte" 20 gange, og så leger vi titte bøh 20 gange. Så er der gået 30 minutter, og der er stadig timer, til barnepigetjansen slutter. Så er det på med ramasjang til ungen så jeg kan læse imens. Jeg holder utroligt meget af den lille tøs, men jeg magter ikke at underholde hende alt for længe af gangen.
0

Tilbage til "Livets forhold"