Barbie, nu med kurver

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4109

Barbie, nu med kurver

Indlægaf Persnikedy » 28. jan 2016, 16:44

Nu laver Mattel et par nye dukke som er høj, lav og mere kurvede http://livsstil.tv2.dk/2016-01-28-efter ... ie-kroppen

Jeg læste om det inde på FB da der var en bekendt som kommenterede i kommentarfeltet.
Nogle af de andre kommentarer undrede mig dog.
Fx ;
Så når niecen kommer forbi med hendes Barbie og faster vil vise hende de flotte kjoler som hendes Barbie havde(ja jeg har gemt dem dukken led en tragisk død i hundens gab ), kan niece få sin første oplevelse af nederlag i forbindelse med kroppen når nye Barbie er for tyk til kjolen ?????? Jeg må ud og købe en ny af de gamle barbier andet er da synd.....

Okay Humørikonet gasp Og lad mig gætte dem der sidder og kritiserer dukkers udseene er også de samme typiske hippier der vil beskytte naturen. Så lad os' få et firma til at bruge mere plastic så dukkerne kan få lidt mere fylde. Hold da op en logik de tosser har...

Årh sikke noget pjat altså! Hendes ben er da også alt for lange ifht kroppen osv, det er en dukke! Og da jeg var barn, fik jeg da ikke issues af at lege med Barbie...

Der var også positive kommentare selvfølgelig.

Jeg er positivt stemt overfor mere mangfoldighed blandt dukkerne, og især Barbie som jeg voksede op med og selv havde i hobetal :-D

Hvad tænker i andre?
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5873

Re: Barbie, nu med kurver

Indlægaf Dikus » 28. jan 2016, 17:14

Det er nogle pæne dukker.

Barbie tiltalte aldrig min datter. Dukkerne var for ens. Hun har altid foretrukket personlighed i legetøjet.

Jeg tror faktisk, hun havde gidet de der dukker.
1
Brugeravatar
onbird
Kort karma: 6
Likede indlæg: 58

Indlægaf onbird » 28. jan 2016, 17:24

Det er da vældig fint. Ikke på grund af de tidligere urealistiske proportioner. Mere fordi det da er sjovere at have nogle forskelligt udseende dukker.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 28. jan 2016, 17:43

Fio skrev:Jeg kan godt blive lidt træt af, at alting skal gøres så politisk korrekt. Nu skal man heller ikke gøre børn dummere end de er. Børn ved da godt at Barbie og Ken ikke skal forestille rigtige menneskekroppe, lissom alle andre dukker.

Som der står i artiklen... Reagerer de nok mest på svindende markedsandele, fordi børn ikke længere vil have fine kjoler, men personligheder i deres dukker.

Det er bestemt noget, jeg kan kende fra de børn, jeg kender. Og en stor faktor i, Barbie vælges fra.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 811
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8341
Kontakt:

Indlægaf Ado » 28. jan 2016, 18:01

Jeg synes det er fint. Ligesom jeg også synes det er fint, at der findes dukker med Downs Syndrom.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3377

Indlægaf Skralde » 28. jan 2016, 18:25

Som mor til en 5-årig pige der elsker barbier, er jeg ret begejstret må jeg indrømme. Jeg har i den grad erfaret, hvor hurtigt de små piger bliver bevidste om hvilke skønhedsidealer der er i samfundet i dag og jeg hilser alle former for mere eller mindre reelle forsøg på at ændre det, meget velkommen.
9
L, mit livs lys - 3.10.2010
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2294

Indlægaf Studsgaard » 28. jan 2016, 18:30

Jeg syntes det er fint med forskellighed i barbierne. Det er der jo også i samfundet generelt.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10162

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jan 2016, 18:41

Det er et fint tilbud til børn, der interesserer sig meget for Barbie.
For andre børn finder jeg det egentlig ikke så afgørende, eftersom jeg oplever, at nuancerne nok skal komme, når der bliver leget med mange forskellige ting.

Hverken min veninde eller jeg interesserede os for Barbie, udover alt det sjove tilbehør, som vi brugte til vores tøjdyr, men jeg kan huske, at min veninde engang fik noget virkelig ækelt forærende. En Barbie med medfølgende vægt. Når man "vejede" dukken, ploppede tallet "53 kg" op. Dukken kunne ikke veje andet, og jeg forestiller mig Barbie som en temmelig høj kvinde, måske sådan 1.80-agtigt. Under alle omstændigheder finder jeg konceptet "Barbie med vægt" underligt og dumt, og det gjorde vi heldigvis også dengang.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4234

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 18:59

DetSorteCirkus skrev:Det er et fint tilbud til børn, der interesserer sig meget for Barbie.
For andre børn finder jeg det egentlig ikke så afgørende, eftersom jeg oplever, at nuancerne nok skal komme, når der bliver leget med mange forskellige ting.

Hverken min veninde eller jeg interesserede os for Barbie, udover alt det sjove tilbehør, som vi brugte til vores tøjdyr, men jeg kan huske, at min veninde engang fik noget virkelig ækelt forærende. En Barbie med medfølgende vægt. Når man "vejede" dukken, ploppede tallet "53 kg" op. Dukken kunne ikke veje andet, og jeg forestiller mig Barbie som en temmelig høj kvinde, måske sådan 1.80-agtigt. Under alle omstændigheder finder jeg konceptet "Barbie med vægt" underligt og dumt, og det gjorde vi heldigvis også dengang.

Spiseforstyrrede Barbie? :gruble:

-----------------------------------------------

Jeg kan huske da jeg var barn, der havde jeg nogle af de rigtige Barbier og så havde jeg nogle wannabe-barbier. De hed vist Cindy og Daisy eller sådan noget. Jeg var da glad nok for wannabe-barbierne, men jeg kan også huske jeg blev lidt skuffet, når jeg fik den type dukker, for det var jo ikke den RIGTIGE Barbie :sur: Lidt sådan fik jeg det faktisk da jeg så billedet i linket. Ja ja, de er da fine, men det er jo ikke den RIGTIGE! :lol:

Så umiddelbart blev jeg lidt ærgerligt på nutidens børn vegne over at deres Barbie blev taget fra dem ( :blush: ), men børn i dag har jo selvfølgelig ikke det samme forhold til den oprindelige. Så I har nok ret I at det er fint med lidt variation :D

I forhold til kvindeidealet tror jeg nu ikke det har så meget at sige. Jeg mindes i hvert ikke nogensinde at have ønsket at ligne Barbie, eller føle jeg skulle, selvom jeg legede ret meget med dem.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 28. jan 2016, 19:05

De uoriginale var også i virkelig dårlig kvalitet. Plastikken lugtede.
1
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 29. jan 2016, 07:36

Jeg er ærlig talt ligeglad, tror stadig jeg ville have haft den "originale" barbie, simpelthen fordi den er original, og passer alt tøjet. Jeg ville have haddet at skulle ønske mig både tøj til "buttede"-barbie og "normale" barbie,
0
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 72
Likede indlæg: 783

Indlægaf Mangoness » 29. jan 2016, 08:38

Skralde skrev:Som mor til en 5-årig pige der elsker barbier, er jeg ret begejstret må jeg indrømme. Jeg har i den grad erfaret, hvor hurtigt de små piger bliver bevidste om hvilke skønhedsidealer der er i samfundet i dag og jeg hilser alle former for mere eller mindre reelle forsøg på at ændre det, meget velkommen.

Samme her. Jeg har godt nok ikke børn endnu - men jeg kan huske, at da jeg var barn og gik i børnehave, så ønskede jeg, at jeg kunne blive lige så tynd som Tornerose (som nok er pænt umuligt uden at få fjernet et par ribben og gå med korset).

Jeg trak også maven ind, da jeg gik i bad med de andre piger efter gymnastiktimerne i 2 klasse. Og det var selvom, jeg var et meget slankt barn.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Brugeravatar
Skralde

Indlægaf Skralde » 29. jan 2016, 08:46

Mangoness skrev:
Skralde skrev:Som mor til en 5-årig pige der elsker barbier, er jeg ret begejstret må jeg indrømme. Jeg har i den grad erfaret, hvor hurtigt de små piger bliver bevidste om hvilke skønhedsidealer der er i samfundet i dag og jeg hilser alle former for mere eller mindre reelle forsøg på at ændre det, meget velkommen.

Samme her. Jeg har godt nok ikke børn endnu - men jeg kan huske, at da jeg var barn og gik i børnehave, så ønskede jeg, at jeg kunne blive lige så tynd som Tornerose (som nok er pænt umuligt uden at få fjernet et par ribben og gå med korset).

Jeg trak også maven ind, da jeg gik i bad med de andre piger efter gymnastiktimerne i 2 klasse. Og det var selvom, jeg var et meget slankt barn.

Det er så sørgeligt.

Her har min datter også ytret at hun ville ønske at hun lignede en bestemt barbie, at piger skal have langt hår for at være pænest og så hepper hun kun på kvinder der lever op til "idealet" i fx "Vild med dans" - ergo, at de ikke må være "brede" som hun - trods alt - så fint udtrykker det.
Og det er til trods for at vi taler meget om at vi alle er unikke og gode nok som vi er og at jeg er meget opmærksom på at jeg ikke taler nedsættende om andre mennesker eller om mig selv.
0
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 72
Likede indlæg: 783

Indlægaf Mangoness » 29. jan 2016, 10:20

Skralde skrev:
Mangoness skrev:

Det er så sørgeligt.

Her har min datter også ytret at hun ville ønske at hun lignede en bestemt barbie, at piger skal have langt hår for at være pænest og så hepper hun kun på kvinder der lever op til "idealet" i fx "Vild med dans" - ergo, at de ikke må være "brede" som hun - trods alt - så fint udtrykker det.
Og det er til trods for at vi taler meget om at vi alle er unikke og gode nok som vi er og at jeg er meget opmærksom på at jeg ikke taler nedsættende om andre mennesker eller om mig selv.

Præcis. Desværre opfanger børn mange ting fra omverdenen - selv når de ikke siges højt :/

Jeg er meget urolig for, at jeg ville komme til at give mit lave selvværd videre ubevidst (specielt når jeg nok havde det, man ville kalde en spiseforstyrrelse, fra jeg var ca. 12-22 år). Jeg har det også sådan med det, at hvis jeg skal have børn, så skal jeg helst have et godt og sundt selvværd først. Her tænker jeg selv-accept, selv-indsigt og forståelse for sig selv. Ikke "alt ved mig er altid fantastisk, og jeg opfører mig altid perfekt!".

Selvom jeg fysisk ikke længere er meget undervægtig, så sidder det psykiske stadig i mig (jeg er snart 24). Jeg skal have ændret hele min tankegang fra barndommen af. Jeg er meget urolig for, at jeg ville komme til at give den del videre.

For mig hjælper det at se hverdagskroppe/forskellige/gennemsnitlige kroppe. F.eks. bogen "Kvinde, kend din krop". Så føler jeg mig mindre "forkert". Jeg skal også passe på med, at jeg ikke bliver for fanatisk med, "hvad jeg kan spise, og hvad jeg ikke kan spise" (f.eks. har jeg spist meget sundt det sidste halve år - men det tyder på, at jeg har fruktose malabsorption (en form for kulhydrat malabsorption), så meget sund mad er ikke godt for mig. Så der er lidt en indre kamp mellem, hvad man har lært, der er godt for en generelt - og hvad der reelt er godt for ens individuelle krop). Indtil videre virker mit forhold til min krop mere som en kamp end et samarbejde (men jeg forsøger at mærke den og forstå den og de signaler, den sender - men det er svært, når man har ignoreret sin krop en stor del af sit liv).

Som ung var jeg også på hjemmesiden Girltalk. Der var utroligt mange piger, der var urolige for, at de var for store (selvom de ud fra BMI var meget slanke) - eller som spurgte, om de havde en spiseforstyrrelse. En stor del af dem virkede til at have et usundt forhold til mad og kroppen. Og det synes jeg er synd. I min folkeskoleklasse var pigerne også konstant på slankekure. Også selvom de var meget sunde at se på og ikke behøvede at tabe sig.

Jeg ved godt, at nogle/måske mange mennesker ikke bliver påvirkede i samme grad, som jeg gjorde. Det finder jeg beundringsværdigt. Jeg er bare desværre ikke en af de mennesker :)
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Brugeravatar
Skralde

Indlægaf Skralde » 29. jan 2016, 11:29

Fio skrev:
DetSorteCirkus skrev:Det er et fint tilbud til børn, der interesserer sig meget for Barbie.

Men den er jo altså også fra 1965 den Barbie, Slumber Party Barbie, og dengang var det ikke så kontroversielt... :slem:

Hold da op! Jeg er forarget og fascineret på én og samme tid! :D
4

Tilbage til "Livets forhold"