Barbie, nu med kurver

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10181

Re: Barbie, nu med kurver

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. jan 2016, 12:10

Fio skrev:Men den er jo altså også fra 1965 den Barbie, Slumber Party Barbie, og dengang var det ikke så kontroversielt... :slem:

Ikke den min veninde havde. Den var ny dengang, og det har været i slutningen af 80'erne.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9198

Indlægaf Fru Sunshine » 29. jan 2016, 12:36

Flora skrev:
DetSorteCirkus skrev:Det er et fint tilbud til børn, der interesserer sig meget for Barbie.
For andre børn finder jeg det egentlig ikke så afgørende, eftersom jeg oplever, at nuancerne nok skal komme, når der bliver leget med mange forskellige ting.

Hverken min veninde eller jeg interesserede os for Barbie, udover alt det sjove tilbehør, som vi brugte til vores tøjdyr, men jeg kan huske, at min veninde engang fik noget virkelig ækelt forærende. En Barbie med medfølgende vægt. Når man "vejede" dukken, ploppede tallet "53 kg" op. Dukken kunne ikke veje andet, og jeg forestiller mig Barbie som en temmelig høj kvinde, måske sådan 1.80-agtigt. Under alle omstændigheder finder jeg konceptet "Barbie med vægt" underligt og dumt, og det gjorde vi heldigvis også dengang.

Spiseforstyrrede Barbie? :gruble:

-----------------------------------------------

Jeg kan huske da jeg var barn, der havde jeg nogle af de rigtige Barbier og så havde jeg nogle wannabe-barbier. De hed vist Cindy og Daisy eller sådan noget. Jeg var da glad nok for wannabe-barbierne, men jeg kan også huske jeg blev lidt skuffet, når jeg fik den type dukker, for det var jo ikke den RIGTIGE Barbie :sur: Lidt sådan fik jeg det faktisk da jeg så billedet i linket. Ja ja, de er da fine, men det er jo ikke den RIGTIGE! :lol:

Så umiddelbart blev jeg lidt ærgerligt på nutidens børn vegne over at deres Barbie blev taget fra dem ( :blush: ), men børn i dag har jo selvfølgelig ikke det samme forhold til den oprindelige. Så I har nok ret I at det er fint med lidt variation :D

I forhold til kvindeidealet tror jeg nu ikke det har så meget at sige. Jeg mindes i hvert ikke nogensinde at have ønsket at ligne Barbie, eller føle jeg skulle, selvom jeg legede ret meget med dem.

Daisy- og Sindydukkerne var ret populære, da jeg var barn. Man kunne få lige så meget tøj og alt muligt til dem, som til Barbie.
Faktisk havde jeg først en Daisy med rødt hår, som jeg legede meget med. Min storesøster havde også en Daisy-dukke.
Barbierne blev først sådan rigtigt populære noget senere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Indlægaf LaScrooge » 4. feb 2016, 09:03

Det jeg brugte mine Barbier til allermest, var at sy tøj. Jeg syede kjoler og dragter i hånden og på symaskinen, dekorerede dem med broderier, perler og pailetter. Det var så nice. Og hermed et tip videregivet til dem, der synes det er træls at skulle købe tøj til deres (børns :D) barbier, uanset kropsform.

Mht. diversiteten i dukkerne, så synes jeg det er skidegodt. Det er bare federe at kunne vælge legetøj man kan identificere sig med. Jeg elskede selv at lege med barbier, og det gav anledning til megen kreativitet. Ud over tøjet, byggede og indrettede jeg huse og lejligheder til dem. Vi havde ikke mange penge, så jeg fik aldrig selv et rigtigt barbiehus, men det viste jeg så heller ikke at være nogen hindring overhovedet. Tvært imod. Jeg var aldrig var specielt imponeret over mine veninders barbieaccessories - jeg synes det begrænsede legen meget, at den fandt sted i og omkring noget prædefineret.
1
Smiling_Goat
Kort karma: 466
Likede indlæg: 5887

Indlægaf Smiling_Goat » 4. feb 2016, 12:52

Jeg er så træt af al den snak om vægt og kropsfylde, og jeg er så træt af i medier at skulle forholde mig til, at det er meeeget bedre at være fyldig. Modellerne er for tynde (det er de måske nogle gange ja,) en rigtig kvinde har former og nu skal Barbie så også være chunky (det synes jeg hun er.)

Det ville være fint, hvis de gav Barbie en neutral størrelse. Jeg er enig i, at hun var meget tynd før, men nu synes jeg, de er faldet i den anden grøft.

For pokker, der er ikke noget galt i at være tyk, men der er dæleme heller ikke noget galt i at være slank, og jeg er SÅ træt af at høre på det.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9198

Indlægaf Fru Sunshine » 4. feb 2016, 14:47

Mine barbier havde lejligheder i hver sin ende af min skibsbriks eller i min Puk-stol.
Hestestalden var under mit skrivebord, og de havde sælskindsbetrukne biler bestående af mine futsko.

Og nu røg jeg helt ud af en tangent igen.

Jeg har vist ikke rigtigt nogen holdning til Mattels nye vinkel.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"