At kalde sig hr. som kvinde.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Kisser
Kort karma: 29
Likede indlæg: 259

Re: At kalde sig hr. som kvinde.

Indlægaf Kisser » 2. mar 2016, 18:44

Jeg tænker også, at Fru har højere status end Frk. Når folketingsmedlemmer kaldes Fru i folketingssalen (uanset hvad deres ægteskabelige status er) så ser jeg det egentlig som en anerkendelse af deres "rang" eller "status" i form af at de er folketingsmedlemmer. Giver det mening?

Jeg fylder selv 30 i år, og jeg ser også mig selv mere som en frue end end frøken (også selvom vi tog min ægteskabelige status ud af ligningen) ligesom jeg ser mig selv mere som en kvinde/dame end som en pige.
3
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5951

Indlægaf Smiling_Goat » 4. mar 2016, 06:53

Men det er jo ikke rigtigt. Frue har intet med alder at gøre. Den tanke kan jeg slet ikke sætte mig ind i.. For mig giver den lige så meget mening som, nu er jeg 30, så nu føler jeg mig mere som en fisk end et menneske.
2
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 4. mar 2016, 07:06

Smiling_Goat skrev:
Kisser skrev:Jeg synes faktisk at det er lidt problematisk - men jeg blev glad, da jeg fandt ud af at man i folketinget tiltaler ALLE kvinder som Fru (som i Fru Johanne Smith Nielsen f.eks.). Noget der virkelig også kan pisse mig af, er mænd der insisterer på at kvinder der har født har "kusser", mens kvinder der ikke har født har "fisser". Eftersom jeg ikke er et landbrugsdyr, gider jeg ikke at blive defineret på den måde.

Spøjst, jeg ser det netop som udtryk for, at det er bedre at være en "fru" end en "frk." Ellers ville man vel titulere folk med deres rette status?

Men sådan kan man overtænke ting og blive alt for politisk korrekt. Noget skal man jo kalde dem. Måske man skal finde på noget helt tredje, som er neutralt ift. ægtestand. Dame? Kvindemenneske? :D

Kvindemenneske er historisk set nedsættende. Nogle præster skrev Quindemennesket foran moderens navn ved uægte børns dåb, især hvis hun var en omstrejfende type uden særlig tilknytning til sognet eller måske lidt "løs på tråden".
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5951

Indlægaf Smiling_Goat » 4. mar 2016, 07:31

landsbytossen skrev:
Smiling_Goat skrev:
Kisser skrev:Jeg synes faktisk at det er lidt problematisk - men jeg blev glad, da jeg fandt ud af at man i folketinget tiltaler ALLE kvinder som Fru (som i Fru Johanne Smith Nielsen f.eks.). Noget der virkelig også kan pisse mig af, er mænd der insisterer på at kvinder der har født har "kusser", mens kvinder der ikke har født har "fisser". Eftersom jeg ikke er et landbrugsdyr, gider jeg ikke at blive defineret på den måde.

Spøjst, jeg ser det netop som udtryk for, at det er bedre at være en "fru" end en "frk." Ellers ville man vel titulere folk med deres rette status?

Men sådan kan man overtænke ting og blive alt for politisk korrekt. Noget skal man jo kalde dem. Måske man skal finde på noget helt tredje, som er neutralt ift. ægtestand. Dame? Kvindemenneske? :D

Kvindemenneske er historisk set nedsættende. Nogle præster skrev Quindemennesket foran moderens navn ved uægte børns dåb, især hvis hun var en omstrejfende type uden særlig tilknytning til sognet eller måske lidt "løs på tråden".

Det skulle ikke tages så seriøst. Jeg ved godt det ikke er en pæn ting at sige
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1916

Indlægaf Purple Haze » 4. mar 2016, 07:59

Smiling_Goat skrev:Men sådan kan man overtænke ting og blive alt for politisk korrekt. Noget skal man jo kalde dem. Måske man skal finde på noget helt tredje, som er neutralt ift. ægtestand. Dame? Kvindemenneske? :D

Det kunne være
Ferre
og
Fr.

Altså det "samme" som man kalder mænd, tænker det ville være nærliggende da det ligner:
Herre
og
Hr.

Og umiddelbart lyder det lidt sært - men tænker det bare er fordi det ikke er ord man er van til.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 320
Likede indlæg: 3459

Indlægaf dgd2007 » 4. mar 2016, 15:36

landsbytossen skrev:Kvindemenneske er historisk set nedsættende. Nogle præster skrev Quindemennesket foran moderens navn ved uægte børns dåb, især hvis hun var en omstrejfende type uden særlig tilknytning til sognet eller måske lidt "løs på tråden".

Her i nutiden har jeg faktisk næsten udelukkende hørt det udtryk fra andre kvinder :fløjt:
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 5. mar 2016, 17:11

Jeg ved godt tråden ikke er aktuel mere men den har været hevet op nogle gange.

Jeg har bidt mærke i startindlægget, "som feminist synes jeg ikke", det er ikke et fællestræk hos feminister, det er din følelse, der er ganske lovlig, men jeg synes egentligt det kommer til at lyde som om det er fordi du anser dig som feminist, det er sikkert ikke det der menes, men det stikker lidt i mig at der sættes lighedstegn overfor antipati mod en manglende "fr-mulighed" og feminisme :gruble:.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 5. mar 2016, 18:25

ShuruQ skrev:Jeg ved godt tråden ikke er aktuel mere men den har været hevet op nogle gange.

Jeg har bidt mærke i startindlægget, "som feminist synes jeg ikke", det er ikke et fællestræk hos feminister, det er din følelse, der er ganske lovlig, men jeg synes egentligt det kommer til at lyde som om det er fordi du anser dig som feminist, det er sikkert ikke det der menes, men det stikker lidt i mig at der sættes lighedstegn overfor antipati mod en manglende "fr-mulighed" og feminisme :gruble:.

Det er højst tænkeligt at der findes masser af feminister som er ligeglade med fru/frøken-problematikken; men når man betegner sig som feminist, er man ofte mere opmærksom på de forskelle mænd og kvinder oplever i hverdagen. Af samme årsag giver det da glimrende mening at "man som feminist" netop bider mærke i at kvinder, modsat mænd, deles op i gifte hhv ugifte.
2
avdotja

Indlægaf avdotja » 5. mar 2016, 18:28

Jeg har i øvrigt løst det ved konsekvent at være frk - uanset om jeg er gift eller ej. Et ægteskab er på ingen måde definerende for hvem jeg er, så for mig giver det glimrende mening helt at smide "fru" væk (heldigt nok, for jeg synes det er et virkeligt, virkeligt grimt ord!).
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 5. mar 2016, 18:29

avdotja skrev:
ShuruQ skrev:Jeg ved godt tråden ikke er aktuel mere men den har været hevet op nogle gange.

Det er højst tænkeligt at der findes masser af feminister som er ligeglade med fru/frøken-problematikken; men når man betegner sig som feminist, er man ofte mere opmærksom på de forskelle mænd og kvinder oplever i hverdagen. Af samme årsag giver det da glimrende mening at "man som feminist" netop bider mærke i at kvinder, modsat mænd, deles op i gifte hhv ugifte.

Altså jeg kan jo godt følge dig, men det klinger uheldigt at det fordi man er feminist. Det er muligt, det er at fluekneppe en anelse, og er heller ikke for at gøre et større nummer ud af det, men jeg synes det kommer til at lyde som om det er et fællestræk.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
avdotja

Indlægaf avdotja » 5. mar 2016, 19:00

ShuruQ skrev:
avdotja skrev:

Altså jeg kan jo godt følge dig, men det klinger uheldigt at det fordi man er feminist. Det er muligt, det er at fluekneppe en anelse, og er heller ikke for at gøre et større nummer ud af det, men jeg synes det kommer til at lyde som om det er et fællestræk.

Men så kan man jo aldrig sige "som xxx...", der vil altid være mindst en som ikke er enig.

"Som kunster synes jeg det er træls med de nedskæringer der er på kulturen i øjeblikket" Nope, der findes helt sikkert mindst en kunster der ikke mener det

"Som løber er jeg ved at være træt af alle de barnevogne rundt om søerne" Niks, masser af løbere er ligeglade og hopper let og elegant uden om.

"Som cyklist er det ærlig talt noget træls med alt det regnvejr" Tricky, men mon ikke der findes mindst en "der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning"-person?
1
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 5. mar 2016, 19:11

Jeg er overhovedet ikke i humør til at blive misforstået og jeg evner tydeligvis ikke at forklare mig så det er forståligt.
0
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 6. mar 2016, 07:41

Purple Haze skrev:
Det kunne være
Ferre
og
Fr.

Altså det "samme" som man kalder mænd, tænker det ville være nærliggende da det ligner:
Herre
og
Hr.

Og umiddelbart lyder det lidt sært - men tænker det bare er fordi det ikke er ord man er van til.

Du foreslår at der indføres en helt ny betegnelse for, hvordan man tiltaler/omtaler kvinder, så det nu sker efter et skema, der er en ren kopi af hvordan man tiltaler mænd? Mon ikke der er nogle feminister, der ville finde det sexistisk?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1916

Indlægaf Purple Haze » 6. mar 2016, 18:03

A 7 skrev:
Purple Haze skrev:
Det kunne være
Ferre
og
Fr.

Herre
og
Hr.

Du foreslår at der indføres en helt ny betegnelse for, hvordan man tiltaler/omtaler kvinder, så det nu sker efter et skema, der er en ren kopi af hvordan man tiltaler mænd? Mon ikke der er nogle feminister, der ville finde det sexistisk?

Når der nu SKAL være en betegnelse som fortæller at man er henholdsvis kvinde eller mand, så synes jeg (sjovt nok, eftersom det er mit forslag) at det vil være en fin løsning.
Men faktisk ville det være endnu mere fint hvis der blev opfundet en kønsneutral tiltaleform, man kan bruge uanset om det er en kvinde eller mand man tiltaler. Så ville man også slippe for at være dybt ufølsom og uhøflig i de (meget få heldigvis) tilfælde hvor man ikke aner om det er en kvinde eller mand man tiltaler.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 320
Likede indlæg: 3459

Indlægaf dgd2007 » 6. mar 2016, 18:45

A 7 skrev:Du foreslår at der indføres en helt ny betegnelse for, hvordan man tiltaler/omtaler kvinder, så det nu sker efter et skema, der er en ren kopi af hvordan man tiltaler mænd? Mon ikke der er nogle feminister, der ville finde det sexistisk?

Det er da rimeligt nok. Det vedkommer da ikke hverken flyselskab eller lufthavnsmyndighederne, om de kvindelige passagerer er gift eller ej. Vel i hvert fald ikke mere end om mændene er det.

Men kom TS nogensinde af sted med de ukorrekte oplysninger? :gruble: (Beklager, hvis det har været opdateret tidligere i tråden.)
0

Tilbage til "Livets forhold"