Er du medlem af et parti?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3434

Re: Er du medlem af et parti?

Indlægaf dgd2007 » 30. jan 2016, 15:31

Dikus skrev:Men sådan er det jo også i partierne? Folk er jo dødeligt uenige i enkeltsager.

Seriøst. Jeg har set en minister sidde med hænderne over kors og henvise til sin grundlovssikrede ret til at stemme efter egen overbevisning og ikke partilinjen. Hun kunne godt modstå gruppepres :-D

Jo jo, jeg stemmer jo også på et parti, selvom jeg ikke er enig med dem i alt. Men det kræver alligevel mere for direkte at være medlem, end at man finder et, man er 60% enig med. Hvis man skal være medlem og aktiv og sådan noget, så skal man nok "brænde" lidt mere for det end det.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5901

Indlægaf Dikus » 30. jan 2016, 16:18

dgd2007 skrev:
Dikus skrev:Men sådan er det jo også i partierne? Folk er jo dødeligt uenige i enkeltsager.

Seriøst. Jeg har set en minister sidde med hænderne over kors og henvise til sin grundlovssikrede ret til at stemme efter egen overbevisning og ikke partilinjen. Hun kunne godt modstå gruppepres :-D

Jo jo, jeg stemmer jo også på et parti, selvom jeg ikke er enig med dem i alt. Men det kræver alligevel mere for direkte at være medlem, end at man finder et, man er 60% enig med. Hvis man skal være medlem og aktiv og sådan noget, så skal man nok "brænde" lidt mere for det end det.

Ja. Men det er faktisk noget, jeg ikke forstår. Sådan helt oprigtigt. At man ikke kan finde et parti, der dækker ens idelogier/grundlæggende tilgang til partiet. Jeg tror oprigtigt, at når det ikke kan lade sig gøre, så er det, fordi man fokuserer på holdninger til enkeltsager. Hvilket jo giver god mening, da det er det, vi præsenteres for i medierne.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. jan 2016, 16:54

Dikus skrev:Ja. Men det er faktisk noget, jeg ikke forstår. Sådan helt oprigtigt. At man ikke kan finde et parti, der dækker ens idelogier/grundlæggende tilgang til partiet. Jeg tror oprigtigt, at når det ikke kan lade sig gøre, så er det, fordi man fokuserer på holdninger til enkeltsager. Hvilket jo giver god mening, da det er det, vi præsenteres for i medierne.

Nja ... jeg er nu ikke så enkeltsagsagtig :fløjt:
Mit problem har altid været, at jeg syntes, partierne "bundlede" sæt af meninger og holdninger, der ikke nødvendigvis havde nogen indre logisk sammenhæng, men af en eller grund virkede, som om de hørte sammen. Fx hvorfor skulle man være mod EU fordi man var venstreorienteret, og for hvis man var højreorienteret? Det var ulogisk (og i Sydeuropa og England var det da også omvendt). Nu er det også ved at blive rettet, men det tog da 40-50 år. Eller af de lidt nyere spørgsmål, hvorfor skal holdningen til indvandring gå efter en højre/venstre-skala? Det giver ingen mening.

Så derfor tænker man: altså er enig med parti X i a, b og c, og uenig i d, e og f. De første tre er vigtigst i øjeblikket, så derfor stemmer jeg på parti X. Men hvis man virkelig skulle gå ind og kæmpe for parti X, så skulle man nok mere helhjertet kunne gå ind for (næsten) det hele.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5901

Indlægaf Dikus » 30. jan 2016, 17:29

dgd2007 skrev:
Dikus skrev:Ja. Men det er faktisk noget, jeg ikke forstår. Sådan helt oprigtigt. At man ikke kan finde et parti, der dækker ens idelogier/grundlæggende tilgang til partiet. Jeg tror oprigtigt, at når det ikke kan lade sig gøre, så er det, fordi man fokuserer på holdninger til enkeltsager. Hvilket jo giver god mening, da det er det, vi præsenteres for i medierne.

Mit problem har altid været, at jeg syntes, partierne "bundlede" sæt af meninger og holdninger, der ikke nødvendigvis havde nogen indre logisk sammenhæng, men af en eller grund virkede, som om de hørte sammen. Fx hvorfor skulle man være mod EU fordi man var venstreorienteret, og for hvis man var højreorienteret? Det var ulogisk (og i Sydeuropa og England var det da også omvendt). Nu er det også ved at blive rettet, men det tog da 40-50 år. Eller af de lidt nyere spørgsmål, hvorfor skal holdningen til indvandring gå efter en højre/venstre-skala? Det giver ingen mening.

Så derfor tænker man: altså er enig med parti X i a, b og c, og uenig i d, e og f. De første tre er vigtigst i øjeblikket, så derfor stemmer jeg på parti X. Men hvis man virkelig skulle gå ind og kæmpe for parti X, så skulle man nok mere helhjertet kunne gå ind for (næsten) det hele.

Men det er jo netop enkeltsager. Hvor holdningen, som du selv skriver, kan ændre sig med tiden. Men det kræver jo, at dem med den modsatte holdning, men ensartet tilgang til samfundet, melder sig ind i partiet og ændrer det indefra...

Jeg er f.eks. radikal. Og i det parti er der både arve EU-modstandere og folk, der har en mere "højreorienteret" holdning til indvandringen. Bevares. Det er mindretal. Men de bliver bestemt hørt også.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2111

Indlægaf eks-Maupassant » 30. jan 2016, 19:46

dgd2007 skrev:

Jeg er fuldstænding enig.

En anden ting af samme skuffe er miljø, hvor de højreorienterede traditionelt har været skeptiske og slæbende. Det giver heller ingen mening for mig. Hvorfor skulle miljøet være mindre vigtigt fordi man vil støtte det private erhvervsliv? Hvis et stof er giftigt, så er det giftigt.

Og en sidste ting er at alle partierne er ærkekonservative, og er ligeglade med at i perioder kan det være klogt at føre venstreorienteret politik, og i andre mere højreorienteret. Globaliseringen har i den grad trukket tæppet væk under især en masse venstreorienterede kæphæste, men de er jo bare ligeglade og lader som ingenting. De højreorienterede på deres side er ligeglade med at dereguleringen af finansmarkedet og pengelånecirkusset viste sig i 08 at være en meget skidt ting, de vil stadig have mere af det samme der ledte til finanskrisen.

Ja sådan kunne man blive ved.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6017

Indlægaf LadyFox » 30. jan 2016, 20:06

Nej det er jeg ikke, fordi jeg ikke føler at jeg enig nok med nogle partier til at jeg ville kunne finde et sted hvor at jeg synes det giver mening at engagerer mig. Jeg har godt nok ind til sidste valg altid stået det samme sted, men det er nu ikke fordi jeg har følt mig sådan helt hjemme i det parti det var bare det der passede bedst til mine behov, indtil det så ikke gør det nu. Op til valget har jeg været i totalt vildrede, og det var først i sidste øjeblik at jeg valgte ikke at stemme blankt.

Ideologisk flirter jeg med flere ideologier, og kan se fordele og ulemper ved de fleste.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 5. feb 2016, 20:55

Det blev sagt i "Besserwisserne" på News her til aften, at det er under 4%, der er medlemmer af et parti.
0
OsCoccygis
Kort karma: 15
Likede indlæg: 345

Indlægaf OsCoccygis » 5. feb 2016, 21:45

Jeg er medlem af en politisk ungdomsorganisation, og har efterhånden været det en del år. Men at melde mig ind hos de "voksne" har jeg da af og til overvejet, men det er endnu ikke sket og tror heller ikke jeg gør det lige foreløbigt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"