Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1127

Ufrivillig far

Indlægaf Torn » 30. jan 2016, 12:54

DR2 sender på mandag et tema om ufrivillige fædre: http://www.dr.dk/om-dr/programmer-og-ko ... ige-faedre

Et emne, jeg både finder interessant og ubehageligt. Ubehageligt, fordi jeg aldrig har fundet ståsted i debatten. Jeg er oprigtig ked af, at mændene ikke møder ligestilling på dette område. Men jeg kan ikke se, hvordan det kan gøres anderledes. Kvinden har ret til abort og ret til at beholde barnet. Hvis manden får juridisk abort, undgår han det juridiske faderskab (positivt), men fokus er så ikke på barnets tarv, men på forældrenes. Jeg har det bedst med at tænke på barnet først. Arh.

Hjælp til en mere sort/hvid-holdning søges. Hvordan skaber vi ligestilling på området, så mor, far og barn kommer gladest igennem?
Senest rettet af Torn 31. jan 2016, 11:13, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Dikus » 30. jan 2016, 13:07

Det kan man ikke.

Ret beset ville det hjælpe, hvis ingen havde sex uden at være klar til at blive forældre.

Personligt er jeg sådan en nederen type, at jeg fortæller mine sexpartnere, at graviditet er lig faderskab.

Nuværende sexpartner vil (lige som mig selv i øvrigt) IKKE have børn, så vi havde faktisk en lang snak om det. Før vi overhovedet var kærester.

Jeg gør alt, hvad jeg kan, for ikke at blive gravid. Men tager mig sammen og bliver god og kærlig mor for et uplanlagt barn, der VIL blive et ønskebarn.

Jeg forventer det samme af manden. Og har kun sex med mænd, jeg tror på vil leve op til netop det.

Over julen tog jeg faktisk en graviditetstest, fordi jeg var begyndt at se gravid ud og kunne mærke en bule. (Fik menstrautioner, da jeg var gravid med min datter) Kæresten sukkede lige så panisk som mig. Men var lige så klar til konsekvenserne.

Det viste sig så at være en knude i livmoderen, der skulle opereres væk. Effektiv slankekur og knap så livsomvæltende :D
2
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Indlægaf D.itsen » 30. jan 2016, 13:20

Jeg har det ret meget som dig, Torn. Jeg kan ikke lide at mænd ikke har ret meget at sige i forhold til abort, men jeg kan ikke se det anderledes når det er kvindens krop graviditeten er i.
Jeg tænker man måske kunne lave nogle mælingsmøder, hvis den kommende mor og far ikke er enige omkring hvad der skal ske med graviditeten. Jeg tænker nogen ting måske bliver nemmere, hvis begge føler sig hørt.

Og så synes jeg virkelig mange mænd skulle tage ansvar for deres prævention, hvis de virkelig ikke ønsker børn. Det er den eneste ting de kan tage ansvar for og jeg synes jeg har mødt mange mænd, der bare gik ud fra at kvinden var på p-piller :stoned: Jeg har altså sværere ved at have voldsomt ondt af de mænd.

(tilgengæld har jeg meget ondt af de mænd, hvor kvinden direkte har snydt dem. Men dem findes der forhåbentligt ikke voldsomt mange af)
Senest rettet af D.itsen 31. jan 2016, 10:32, rettet i alt 1 gang.
16
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 30. jan 2016, 13:27

D.itsen skrev:
Og så synes jeg virkelig mange mænd skulle tage ansvar for deres prævention, hvis de virkelig ikke ønsker børn. Det er den eneste ting de kan tage ansvar for og jeg synes jeg har mødt mange mænd, der bare gik ud fra at kvinde var på p-piller :stoned: Jeg har altså sværere ved at have voldsomt ondt af de mænd.

(tilgengæld har jeg meget ondt af de mænd, hvor kvinden direkte har snydt dem. Men dem findes der forhåbentligt ikke voldsomt mange af)

Og jeg er også enig med dig. Mænd/drenge må altså blive bedre til ansvaret for prævention, hvis graviditet er aldeles uønsket.
3
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 30. jan 2016, 13:28

Juridisk sikrer fædrenes rettigheder så det forslag er jeg helt for, en far der ikke er tilstede men skal bidrage økonomisk vs. juridisk abort er same/same for mig.
0
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 30. jan 2016, 13:30

Pølsemix skrev:Juridisk sikrer fædrenes rettigheder så det forslag er jeg helt for, en far der ikke er tilstede men skal bidrage økonomisk vs. juridisk abort er same/same for mig.

Jeg synes også juridisk abort er interessant, men det stiller vel barnet økonomisk dårligere og giver ikke mulighed for at kende sin far på et senere tidspunkt. Men fars ønsker trumfer barns, eller hvordan tænker du?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 30. jan 2016, 13:33

Jeg kan slet ikke se noget fornuftigt ved en juridisk abort, der sender regningen videre til samfundet.

Jeg mener bestemt, man kommer længst ved at indse, at sexkan have langsigtede konsekvenser.
6
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 30. jan 2016, 13:39

Torn skrev:
Pølsemix skrev:Juridisk sikrer fædrenes rettigheder så det forslag er jeg helt for, en far der ikke er tilstede men skal bidrage økonomisk vs. juridisk abort er same/same for mig.

Jeg synes også juridisk abort er interessant, men det stiller vel barnet økonomisk dårligere og giver ikke mulighed for at kende sin far på et senere tidspunkt. Men fars ønsker trumfer barns, eller hvordan tænker du?

Efter min mening kan langt de fleste kvinder i Danmark godt forsørge deres barn selv, så der er ikke behov for farens bidrag.

Jeg synes at farens rettigheder trumfer barnets, når det stilles op på den måde. Men jeg synes egentlig at det er kvindens valg i og med hun vælger at få et barn som faren ikke ønsker, og så må det være sådan. Forstå mig ret det er kvindens krop og 100 % hendes valg om barnet skal komme til verdenen eller ej, men jeg synes det er ok at faren så kan frasige sig det.
1
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 30. jan 2016, 13:42

Dikus skrev:Jeg kan slet ikke se noget fornuftigt ved en juridisk abort, der sender regningen videre til samfundet.

Jeg mener bestemt, man kommer længst ved at indse, at sexkan have langsigtede konsekvenser.

Det er ikke en naturlov at regningen skal sendes videre til samfundet. Men er du så også generelt imod abort? I og med at en abort er en "annullering" at de langsigtede konsekvenser...
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 30. jan 2016, 13:50

Pølsemix skrev:
Dikus skrev:Jeg kan slet ikke se noget fornuftigt ved en juridisk abort, der sender regningen videre til samfundet.

Det er ikke en naturlov at regningen skal sendes videre til samfundet. Men er du så også generelt imod abort? I og med at en abort er en "annullering" at de langsigtede konsekvenser...

For mig selv er jeg. Ja.

Men for både mand og kvinde gælder det, man må være klar til konsekvenserne. For kvinden er det abort, bortadoption eller moderskab. For manden er det abort, økonomisk bidrag eller faderskab. Dertil kommer selvfølgelig seksuelt overførte sygdomme.

Jeg finder det helt forkasteligt, hvis man også vil straffe moderen og barnet ved at give dem ringere økonomiske muligheder end alle andre. Eller... Man vil jo på sigt også straffe en del mænd, der simpelthen ikke vil få muligheden for at blive far til barnet, fordi moren vælger at opgive faren som ukendt.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 30. jan 2016, 14:00

Dikus skrev:
Pølsemix skrev:

For mig selv er jeg. Ja.

Men for både mand og kvinde gælder det, man må være klar til konsekvenserne. For kvinden er det abort, bortadoption eller moderskab. For manden er det abort, økonomisk bidrag eller faderskab. Dertil kommer selvfølgelig seksuelt overførte sygdomme.

Jeg finder det helt forkasteligt, hvis man også vil straffe moderen og barnet ved at give dem ringere økonomiske muligheder end alle andre. Eller... Man vil jo på sigt også straffe en del mænd, der simpelthen ikke vil få muligheden for at blive far til barnet, fordi moren vælger at opgive faren som ukendt.

Men omkring abort, er mænd og kvinder jo ikke ligestillet i dag og det sikrer juridisk abort. Derudover er det jo kvinden der selv vælger at stå med den økonomiske byrde selv og de facto kan en kvinde i dag jo også vælge at opgive faren som ukendt, så på det område vil det ikke ændre noget.

Og når det kun er dig selv du er imod abort for kan jeg ikke følge argumentet om at sex kan have (uønskede) konsekvenser, da valget her alene er kvindens.
0
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Indlægaf Rakel » 30. jan 2016, 14:01

Mænd må såvel som kvinder gøre sig klart, at sex kan have konsekvenser.

Sørger man for egen prævention og tager ansvar for sig selv er man kommet langt.

På trods af prævention kan en kvinde blive gravid og kan vælge at gennemføre graviditeten og få barnet og opdrage det alene.

Orker man ikke det som mand, hvor kravet kun omfatter et bidrag (hvoraf en del ovenikøbet er fradragsberettiget), så skal man lade være med at have sex.
11
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Indlægaf Rakel » 30. jan 2016, 14:03

Pølsemix skrev:
Dikus skrev:
Pølsemix skrev:

For mig selv er jeg. Ja.

Men omkring abort, er mænd og kvinder jo ikke ligestillet i dag og det sikrer juridisk abort. Derudover er det jo kvinden der selv vælger at stå med den økonomiske byrde selv og de facto kan en kvinde i dag jo også vælge at opgive faren som ukendt, så på det område vil det ikke ændre noget.

Og når det kun er dig selv du er imod abort for kan jeg ikke følge argumentet om at sex kan have (uønskede) konsekvenser, da valget her alene er kvindens.

Myndighederne i dag er ret strikse med opgivelse af 'far ukendt' - med rette. Det er ikke samfundet, der skal betale for en mand, der ikke ønsker at tage ansvar for egne handlinger og sex er i disse sager vel friviligt?
2
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 30. jan 2016, 14:07

Rakel skrev:
Pølsemix skrev:
Dikus skrev:
Pølsemix skrev:

For mig selv er jeg. Ja.

Myndighederne i dag er ret strikse med opgivelse af 'far ukendt' - med rette. Det er ikke samfundet, der skal betale for en mand, der ikke ønsker at tage ansvar for egne handlinger og sex er i disse sager vel friviligt?

Selvfølgelig er det ikke det, med hvad kan myndighederne gøre hvis en kvinde oplyser at barnet blev til ved et one night stand hvor moren ikke fik navnet?
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3426

Indlægaf FruDulle » 30. jan 2016, 14:15

Det er virkelig besværligt at tale om ligestilling når biologien nu engang er som den er. Det er kvinden der bærer barnet og det kan ikke rigtig være på andre måder. Derfor er det hendes beslutning uanset hvor uretfærdigt det måtte være. Jeg vil til enhver tid beskytte den konstellation med kvindens frie valg til at afbryde eller gennemføre en graviditet OG at manden så implicit ikke har et valg. Det uanset om han så bliver eller ikke bliver far og skal eller ikke skal betale. Sådan er det bare. En uplanlagt graviditet er ikke optimal, men det sker og så er der nogle konsekvenser. Jeg er ikke for at han kan frasige sig økonomisk ansvar.
9
Whatever

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"