Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2563

Re: Ufrivillig far

Indlægaf LaScrooge » 1. feb 2016, 12:30

Skumfidusen skrev:
Jeg ved godt der er tilfælde hvor kvinden ikke opdager det inden 12. uge. Der medgiver jeg at det er svært. Men JEG bliver eddermame også provokeret af det ting man ser her i tråden om at manden jo bare vil løbe fra sit ansvar og at mænd jo bare ikke gider betale og vi er sølle, når vi ikke bare stiller op.

Og jeg mener altså at vi fortjener at have muligheden for også at slippe ud af forpligtelsen. Også selv om du ikke opdagede din graviditet tidligt i forløbet. For som udgangspunkt KAN kvinder vælge abort og det kan mænd ikke. Det er ikke mig der er provokerende; det er nu engang sådan kendsgerningerne er.

En mand kan gøre en kvinde gravid ved fx at tage kondomet af inden udløsning og uden, at kvinden ønsker det. Med det følger måske en graviditet og måske en graviditet for en kvinde, som ikke kan få sig selv til at få en abort. Hvad skal man gøre i det tilfælde? Hvad er retfærdigt? Det er ikke en tænkt situation, det hænder.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 1. feb 2016, 12:31

LaScrooge skrev:
thomassneum skrev:Jeg har set nogle trunter lave børn på sexpartnere, pga. håbløs kærlighed, penge, hævn.. intet af det er kønt.
Jeg er selv ufrivillig far.

Jeg stolede på min partner, hvis historie var, at hun havde fået foretaget indgreb som umuliggjorde graviditet. Det viste sig ikke at holde vand.

Jeg har dog været glad for resultatet, og min datter bor hjemme hos mig i dag. (16 år gammel) Men jeg følte mig i den grad umyndiggjort, da det skete. Problematikken er svær - og jeg kan heller ikke se en løsning, hvor båden ikke tipper i en uretfærdig retning, uanset hvad man læner til.

Der er også mænd, der hiver kondomet af inden udløsning og derefter kommer oppe i kvinden. Der er mænd, der tvinger deres partnere til ubeskyttet sex. Der er mænd, der gemmer kvindens p-piller, så hun ikke kan tage dem i tide. Der er mænd der selv prikker hul på kondomet.

Der findes røvhuller af begge køn. Lad os lade være med at lave en lovgivning, der i øvrigt er umulig at forvalte og som har uoverskuelige konsekvenser (vi har ikke berørt så meget som en fjerdedel af implikationerne på nuværende tidspunkt) fordi der iagttages enkelttilfælde af begge dele. Lad os lade være med at lovgive på grundlag af antagelser om en adfærd, vi ikke kender omfanget af (kvinder, der narrer mænd til at være sæddonorer). Især når det ikke kun har konsekvenser for de to potentielle røvhuller, men også for et tredje menneske som i sagens natur er helt uden skyld.

Nu skrev jeg jo altså også: "Problematikken er svær - og jeg kan heller ikke se en løsning, hvor båden ikke tipper i en uretfærdig retning, uanset hvad man læner til."

Men jeg kunen da i den grad godt tænke mig, at jeg havde været juridisk bedre sikret dengang. Sådan tror jeg alle har det, som er blevet røvrendt.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3930

Indlægaf Angelina » 1. feb 2016, 12:36

Pernille skrev:
Angelina skrev:
thomassneum skrev:
Juridisk abort skal ikke være en option, ved hver graviditet. Men jeg mener faktisk at man bør kunne høres, f.eks. som i tilfælde som min sag.
Jeg ville ikke sterilliseres, og ønskede da at blive far på et tidspunkt. Jeg var bare sikker på at det ikke skulle være min daværende sexpartner. og det burde, efter hendes udsagn, også være en fysisk umulighed.

Så det du siger er at du helst havde været fri for at have noget som helst at gøre med din datter?

Det ville han vel - FØR hendes eksistens. Så blev han så "påtvunget" hende og tog et aktivt valg om, at hun var uden skyld og derfor tog ansvar for hende. Jeg formoder, at han ikke ville være fri for hende NU, hvor hun er her.
Så jeg kan ikke se relevansen ifht. denne debat. :wink3:

Jamen, hun ville jo have været her, uanset om man har frasagt faderskabet eller ej, hendes eksistens bliver præcis den samme. Det er jo ikke sådan at hvis han havde fået en juridisk abort, så havde hun jo stadig været her, i levende live, som et ægte barn, uden far.

Og når Thomas skriver "som i tilfælde som min sag" så siger han jo at han ville ønske han havde fået en juridisk abort, og aldrig havde kendt sin datter, som så blot måtte vokse op med hendes mor og undre sig over hvorfor hendes far ikke gad hende.
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 1. feb 2016, 12:38

Angelina skrev:
thomassneum skrev:
Juridisk abort skal ikke være en option, ved hver graviditet. Men jeg mener faktisk at man bør kunne høres, f.eks. som i tilfælde som min sag.
Jeg ville ikke sterilliseres, og ønskede da at blive far på et tidspunkt. Jeg var bare sikker på at det ikke skulle være min daværende sexpartner. og det burde, efter hendes udsagn, også være en fysisk umulighed.

Så det du siger er at du helst havde været fri for at have noget som helst at gøre med din datter?

Nej..
Jeg ville gerne have haft muligheden i situationen.

Jeg endte dog med at tage ansvaret, før andre ville gøre det for mig. Der var lagt op til at vi skulle have taget blodprøver osv. for at være 100% sikre - men jeg gik i tænkeboks, og selvom det ikke var optimalt, og hun havde ført mig godt og grundigt bag lyset. Så valgte jeg at ville være der, uanset.

Jeg tænkte at min historie til min datter, skulle være sandfærdig. Jeg følte at jeg helst ville kunne fortælle hende, at jeg netop ikke forsøgte at løbe fra ansvaret, og da det galt, så tog jeg ansvaret, og det så skulle vise sig at hun tilhørte mig, eller ej.
1
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2563

Indlægaf LaScrooge » 1. feb 2016, 12:44

Skumfidusen skrev:
Jeg har vel sådan set medgivet at der vil kunne være problemer med det. Det er der også nu - nok også oftere end I forestiller jer. Men mændene har INGEN muligheder, hvis ikke kvinderne giver os dem og det gør de ikke altid.

Hvis vi fastholder at abortgrænsen er 12 uger for både mænd og kvinder, så vil vi fange nogle af tilfældene, hvor det er mændene, der bliver ramt. Hvis vi før mandens juridiske abortgrænse ubegrænset er der selvfølgelig kvinder, der vil blive uretfærdigt ramt, men den løsning er der vist heller ikke nogen der er fortaler for.

Mænd HAR muligheder.
De kan sørge for altid at være beskyttet med kondom.
De kan minimere belastningen af konsekvensen til kun at betale et beløb hver måned.

Og snart kommer løsningen på det hele: VASALGEL. Jeg opfordrer virkelig ALLE, mænd som kvinder, til at holde øje med udviklingen af dette produkt, som er meget, meget lovende og som giver mænd fuld kontrol over deres egen reproduktion. Det bliver sandsynligvis tilgængeligt for mennesker inden for et par år. Det er et meget lille, helt ufarligt indgreb som sikrer 100% sterilitet. Det er fuldt reversibelt og uden risici, ingen smerter, ingen hormoner. Det kan heller ikke ses. Og, hvad der næsten er lige så godt: det kan fritage kvinder fra farlig hormonprævention, så længe de stoler på at deres partner ikke lyver, når han siger, at han er beskyttet af Vasalgel. :)
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5895

Indlægaf Dikus » 1. feb 2016, 13:06

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Mænd HAR muligheder.
De kan sørge for altid at være beskyttet med kondom.
De kan minimere belastningen af konsekvensen til kun at betale et beløb hver måned.

Og snart kommer løsningen på det hele: VASALGEL. Jeg opfordrer virkelig ALLE, mænd som kvinder, til at holde øje med udviklingen af dette produkt, som er meget, meget lovende og som giver mænd fuld kontrol over deres egen reproduktion. Det bliver sandsynligvis tilgængeligt for mennesker inden for et par år. Det er et meget lille, helt ufarligt indgreb som sikrer 100% sterilitet. Det er fuldt reversibelt og uden risici, ingen smerter, ingen hormoner. Det kan heller ikke ses. Og, hvad der næsten er lige så godt: det kan fritage kvinder fra farlig hormonprævention, så længe de stoler på at deres partner ikke lyver, når han siger, at han er beskyttet af Vasalgel. :)

Nu går du igen tilbage til FØR undfangelsen. Der har begge parter samme valgmuligheder og igen vil jeg minde dig om at hvis snakken gik på adgang til fri abort for kvinder, så ville du ALDRIG anerkende "hun kunne jo bare have passet på og brugt kondom" som et validt argument for at begrænse den fri abort.

At betale et beløb hver måned kan bestemt også være en belastning. Og det kan være en belastning at man juridisk bliver betraget som far til et barn man overhovedet ikke føler sig som far til.

Jeg har ikke hørt om produktet, men det lyder godt.

Med juridisk abort er de jo netop ikke ligestillet i uhelds-tilfældene. Der påtager kvinden sig AL ansvar for de uheld, der sker til trods for, præventionen anvendes korrekt.

Som en af de kvinder, der vil blive ufrivilligt gravid på denne måde, hvis det skulle ske... så bliver jeg nok særligt harm over, at hensynet skal gå til de mænd, der ikke lige sikrer sig mod graviditet. At DERES mulighed for at slippe på samme vilkår som kvinden, der heller ikke tager ansvar, skal ske på bekostning af mit barns ret til at kende sin far. At jeg skal risikere at sætte et barn i verden og forklare det, at "far valgte en juridisk abort".
1
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 1. feb 2016, 13:23

Pernille skrev:
thomassneum skrev:

Det kan jeg sagtens forstå. Jeg kan bare ikke se, hvordan det skulle fungere i praksis.
Kvinden skal vel også høres og hun kan så mene (eller påstå) at det var lige så meget din "skyld".

Sådan er det jo.. Juridisk bør man bare have skyggen af chancen for at får sin sag vurderet. Sagen kan vægtes igennem en høring.
Loven er ofte ikek bare om 'beviser'alene, det er også et spørgsmål som skal vurderes og vægtes. Hvis det var anderledes, så var dommere unødvendige.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 1. feb 2016, 13:25

Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Med juridisk abort er de jo netop ikke ligestillet i uhelds-tilfældene. Der påtager kvinden sig AL ansvar for de uheld, der sker til trods for, præventionen anvendes korrekt.

Som en af de kvinder, der vil blive ufrivilligt gravid på denne måde, hvis det skulle ske... så bliver jeg nok særligt harm over, at hensynet skal gå til de mænd, der ikke lige sikrer sig mod graviditet. At DERES mulighed for at slippe på samme vilkår som kvinden, der heller ikke tager ansvar, skal ske på bekostning af mit barns ret til at kende sin far. At jeg skal risikere at sætte et barn i verden og forklare det, at "far valgte en juridisk abort".

Hvordan mener du at hun har det fulde ansvar? Hun kan vælge abort og det kan han også, hvis den juridiske abort indføres. Det er da at være ligestillet. I uheldstilfældene som det er i dag, har manden ingen valgmuligheder.

Og skal vi så ikke lige slå fast at op til undfangelsen er parterne fuldstændig ligestillet - det er ikke mændene, der ikke sikrer sig; det er mændene OG kvinderne. Begge parter har været involveret i beslutningen og er lige meget at stille til ansvar.

En abort er ikke en mulighed for mig. Så hvis en mand bare kan skrive under på et stykke papir, og så har mit barn ingen biologisk far, så pålægges jeg al ansvar for den graviditet, ingen af os ønsker. JEG får det fulde ansvar for det barn, der vil komme ud af det, da jeg ikke har mulighed for at gennemføre en abort. Og mit kommende barn kommer til at vokse op under nogle vilkår, jeg ikke på nogen måde ønsker, børn skal vokse op under. Hvor mit barn ikke engang må vide, hvem faren er.

At der er en teoretisk mulighed for en abort hjælper ikke mig. Så kunne jeg lige så godt pege på, manden kunne stikke af til udlandet og dermed i praksis få "en juridisk abort", fordi konsekvenserne ved barnets fødsel ikke vil ramme ham.

Og den der "ligestillede op til undfangelsestidspunktet" giver jo kun mening, hvor mand/kvinde sløser med præventionen. Så er der de andre tilfælde også. Og jeg vil netop være et af de tilfælde. Og vil fandme ikke bøde (på mit barns vegne) for, at andre mennesker vil gå ansvarsfri fra sløseri og påberåbe sig en eller anden form for ligestilling for at slippe, når man ikke har tænkt sig om.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Indlægaf Rakel » 1. feb 2016, 13:35

Dikus skrev:
Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Med juridisk abort er de jo netop ikke ligestillet i uhelds-tilfældene. Der påtager kvinden sig AL ansvar for de uheld, der sker til trods for, præventionen anvendes korrekt.

Hvordan mener du at hun har det fulde ansvar? Hun kan vælge abort og det kan han også, hvis den juridiske abort indføres. Det er da at være ligestillet. I uheldstilfældene som det er i dag, har manden ingen valgmuligheder.

Og skal vi så ikke lige slå fast at op til undfangelsen er parterne fuldstændig ligestillet - det er ikke mændene, der ikke sikrer sig; det er mændene OG kvinderne. Begge parter har været involveret i beslutningen og er lige meget at stille til ansvar.

Hvor mit barn ikke engang må vide, hvem faren er.

En juridisk abort betyder næppe, at man kan i prsksis kan hindre mødre i at fortælle, hvem barnets far er og det valg, som han tog. Man kan næppe pålægge moderen tavshedspligt, når hun ved, hvem faderen er.

Muligt at juridisk abort betyder, at der ikke står en far i kirkebogen og barnet ikke har ret til arv, men det er nok ikke mange tilfælde, hvor mødre ikke vil videregive deres viden til barn, familie eller venner. Hvad skulle hindre det?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 1. feb 2016, 14:12

Lovgivning. Ellers er juridisk abort jo ikke det samme som en abort for moren. Så er det blot et spørgsmål om ikke at betale til barnet.
2
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1152
Likede indlæg: 6750

Indlægaf Wizzze » 1. feb 2016, 14:26

DR2 sender 21.30 i aften den første af 3 udsendelser om emnet, det bliver interessant at følge.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3402

Indlægaf FruDulle » 1. feb 2016, 15:17

Andre der hører 24/7 nu hvor det handler om emnet?
0
Whatever
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 1. feb 2016, 15:56

avdotja skrev:
Pølsemix skrev:
avdotja skrev:
Pølsemix skrev:
avdotja skrev:
Pølsemix skrev:Kvinden kan egenhændigt bestemme over sin krop(som er selvfølge), og dermed følger eneansvaret også ved en juridisk abort. Rettigheder og pligter går hånd i hånd, ligestilling i den reneste form.

Det giver jo ikke mening; ud fra den præmis ville begrebet "far" slet ikke eksistere. Hvis kvinden har det fulde ansvar for alt hvad der findes af prævention/sex/graviditet og resultatet deraf, så må det nødvendigvis også gælde i tilfælde hvor manden rent faktisk ønsker at være forældre.

Nej, det gælder jo kun hvis faren aktivt vælger at benytte sig af retten til juridisk abort. På den måde kan både mænd og kvinder vælge til og fra efter behov/lyst.

Beklager, men jeg har svært ved at se hvordan "kvinden bærer alle konsekvenserne, men får manden lyst, har han selvfølgelig de fulde administratorrettigheder " skulle være ligestilling.

Biologien kan ikke laves om så det er det bedste opnåelige kompromis, som sikrer lige rettigheder for mænd og kvinder.

Uenig - så ryger dit "rettigheder og pligter går hånd i hånd, ligestilling i den reneste form" da først helt.

Overhovedet ikke, det passer som fod i hose.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Indlægaf Rakel » 1. feb 2016, 16:07

Dikus skrev:Lovgivning. Ellers er juridisk abort jo ikke det samme som en abort for moren. Så er det blot et spørgsmål om ikke at betale til barnet.

Dét tror jeg så ikke en hujende fis på. Det vil komme frem, hvem faderen er ved en juridisk abort.

Gider myndighederne håndhæve et forbud mid at nævne fars navn efter underskrivelsen af juridisk abort af manden? Dagbøder, fængsel for at sige faderens navn?

Og så vil det i en del tilfælde være indlysende for omgivelserne. Hvad stiller man op der?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 1. feb 2016, 16:11

Rakel skrev:
Dikus skrev:Lovgivning. Ellers er juridisk abort jo ikke det samme som en abort for moren. Så er det blot et spørgsmål om ikke at betale til barnet.

Dét tror jeg så ikke en hujende fis på. Det vil komme frem, hvem faderen er ved en juridisk abort.

Gider myndighederne håndhæve et forbud mid at nævne fars navn efter underskrivelsen af juridisk abort af manden? Dagbøder, fængsel for at sige faderens navn?

Og så vil det i en del tilfælde være indlysende for omgivelserne. Hvad stiller man op der?

Åhhh... Så det er ikke muligt med ligestilling, så manden kan få abort? Pudsigt.

Så handler det jo ikke om det, men blot om, at han ikke vil have en økonomisk forpligtelse over for barnet. Hvilket betyder, barnet enten er ringere stillet end andre børn eller staten overtager.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"