Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3484

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruDulle » 1. feb 2016, 16:17

Jeg tror ikke jeg forstår hvordan det nogensinde kan være ligestilling og altså ligestille at manden kan frasige sig alt, med at kvinden har mulighed for abort. Der er min anke igen, at vi er ude i at biologien er som den er og det er da uomtvisteligt umuligt at ligestille biologien.
2
Whatever
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3114

Indlægaf Rakel » 1. feb 2016, 16:24

Dikus skrev:
Rakel skrev:
Dikus skrev:Lovgivning. Ellers er juridisk abort jo ikke det samme som en abort for moren. Så er det blot et spørgsmål om ikke at betale til barnet.

Dét tror jeg så ikke en hujende fis på. Det vil komme frem, hvem faderen er ved en juridisk abort.

Gider myndighederne håndhæve et forbud mid at nævne fars navn efter underskrivelsen af juridisk abort af manden? Dagbøder, fængsel for at sige faderens navn?

Og så vil det i en del tilfælde være indlysende for omgivelserne. Hvad stiller man op der?

Åhhh... Så det er ikke muligt med ligestilling, så manden kan få abort? Pudsigt.

Så handler det jo ikke om det, men blot om, at han ikke vil have en økonomisk forpligtelse over for barnet. Hvilket betyder, barnet enten er ringere stillet end andre børn eller staten overtager.

Det kan da sagtens ske, at manden vil foretrække, at hans navn ikke nævnes efter underskrivelsen af en juridisk abort. Formentlig. Jeg tror ikke på det.

For barnet er det formentlig ligemeget, om samfundet betaler istedet for far. Jeg kan blot ikke se, at det er en samfundsopgave.
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 1. feb 2016, 16:25

[quote="LaScrooge"]Jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogen synes, at det altid skal være muligt for en mand at skifte mening med hensyn til at blive far/altid skal kunne frasige sig ansvaret for et barn indenfor de første 3 måneder af graviditeten, uanset hvad der er gået forud? Dvs. også uanset om det var været aftalt eller ej. Hvorfor/hvorfor ikke?[/quote]

Jeg vil stadig gerne have nogle svar på ovenstående. Det er direkte forbundet med diskussionen.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5925

Indlægaf Dikus » 1. feb 2016, 16:26

Jeg er helt enig i, det ikke er en samfundsopgave. Det får så bare tilhængerne til at mene, at mor må klare sig uden det tilskud.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1916

Indlægaf Purple Haze » 1. feb 2016, 16:29

Pernille skrev:
Skumfidusen skrev:Jeg har vel sådan set medgivet at der vil kunne være problemer med det. Det er der også nu - nok også oftere end I forestiller jer. Men mændene har INGEN muligheder, hvis ikke kvinderne giver os dem og det gør de ikke altid.

Hvis vi fastholder at abortgrænsen er 12 uger for både mænd og kvinder, så vil vi fange nogle af tilfældene, hvor det er mændene, der bliver ramt. Hvis vi før mandens juridiske abortgrænse ubegrænset er der selvfølgelig kvinder, der vil blive uretfærdigt ramt, men den løsning er der vist heller ikke nogen der er fortaler for.

og du mener ikke kvinden bliver uretfærdigt ramt, når hun alene skal stå med byrden/ansvaret i situationen abort eller barn som 100% eneforælder pga. en situation man trods alt har været to mennesker om at havne i?

Tjo....
Men hun kunne jo have beskyttet sig?
Det er det argument der bruges overfor at mænd ikke skal have et valg - at de kunne have brugt kondom.
Det må gå begge veje.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5925

Indlægaf Dikus » 1. feb 2016, 16:32

Purple Haze skrev:
Pernille skrev:
Skumfidusen skrev:Jeg har vel sådan set medgivet at der vil kunne være problemer med det. Det er der også nu - nok også oftere end I forestiller jer. Men mændene har INGEN muligheder, hvis ikke kvinderne giver os dem og det gør de ikke altid.

Hvis vi fastholder at abortgrænsen er 12 uger for både mænd og kvinder, så vil vi fange nogle af tilfældene, hvor det er mændene, der bliver ramt. Hvis vi før mandens juridiske abortgrænse ubegrænset er der selvfølgelig kvinder, der vil blive uretfærdigt ramt, men den løsning er der vist heller ikke nogen der er fortaler for.

og du mener ikke kvinden bliver uretfærdigt ramt, når hun alene skal stå med byrden/ansvaret i situationen abort eller barn som 100% eneforælder pga. en situation man trods alt har været to mennesker om at havne i?

Tjo....
Men hun kunne jo have beskyttet sig?
Det er det argument der bruges overfor at mænd ikke skal have et valg - at de kunne have brugt kondom.
Det må gå begge veje.

Så mangler du bare de tilfælde, hvor præventionen svigter. Eller barnet er planlagt.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 1. feb 2016, 16:43

Dikus skrev:Jeg er helt enig i, det ikke er en samfundsopgave. Det får så bare tilhængerne til at mene, at mor må klare sig uden det tilskud.

Det argument er jo hørt før bla overfor solomødre (hedder det det?). Der har man jo så for nyligt valgt at sidestille de børn med børn af far ukendt. Det ville man formentlig også gøre med disse børn, men reelt det kommer ikke dertil - eller jeg tror ikke på det.
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 1. feb 2016, 16:48

LaScrooge skrev:
LaScrooge skrev:Jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogen synes, at det altid skal være muligt for en mand at skifte mening med hensyn til at blive far/altid skal kunne frasige sig ansvaret for et barn indenfor de første 3 måneder af graviditeten, uanset hvad der er gået forud? Dvs. også uanset om det var været aftalt eller ej. Hvorfor/hvorfor ikke?[/quote]

Jeg vil stadig gerne have nogle svar på ovenstående. Det er direkte forbundet med diskussionen.

Altid? Som i altid altid uanset status og forhold? Også i ægteskab fx?

Og hvad stiller man op ved en graviditet opdaget i 4-5 måneder? Og ja, det sker.

Og opfordrer man nærmest ikke kvinden til at vente 12 uger, hvis hun er usikker på mandens reaktion? Eller?
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 1. feb 2016, 17:23

Det diskuteres på DR2 lige nu. Min yngste larmer så meget, at jeg ikke har en chance, men andre kan jo se det ved interesse.
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 1. feb 2016, 17:59

Rakel skrev:
LaScrooge skrev:
LaScrooge skrev:Jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogen synes, at det altid skal være muligt for en mand at skifte mening med hensyn til at blive far/altid skal kunne frasige sig ansvaret for et barn indenfor de første 3 måneder af graviditeten, uanset hvad der er gået forud? Dvs. også uanset om det var været aftalt eller ej. Hvorfor/hvorfor ikke?[/quote]

Og hvad stiller man op ved en graviditet opdaget i 4-5 måneder? Og ja, det sker.

Og opfordrer man nærmest ikke kvinden til at vente 12 uger, hvis hun er usikker på mandens reaktion? Eller?

Ja. Jeg vil gerne høre hvad I andre tænker om det. Skal det altid være muligt at skifte mening/frasige sig ansvaret? Under hvilke betingelser skal det ikke være muligt, og under hvilke betingelser bør det være muligt?
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 1. feb 2016, 18:42

LaScrooge skrev:
Rakel skrev:
LaScrooge skrev:

Ja. Jeg vil gerne høre hvad I andre tænker om det. Skal det altid være muligt at skifte mening/frasige sig ansvaret? Under hvilke betingelser skal det ikke være muligt, og under hvilke betingelser bør det være muligt?

Under ingen omstændigheder er min holdning til det.
2
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 302

Indlægaf FruitFly » 1. feb 2016, 19:24

LaScrooge skrev:Ja. Jeg vil gerne høre hvad I andre tænker om det. Skal det altid være muligt at skifte mening/frasige sig ansvaret? Under hvilke betingelser skal det ikke være muligt, og under hvilke betingelser bør det være muligt?

Det skal ikke være muligt. Med en enkelt mulig undtagelse, se lidt sidst i indlægget.

Når man vælger at bolle uden kondom, så tager man denne risiko. Risikoen består i at kvinden bliver gravid OG vælger at føde barnet. den risiko tager man på sig.

Den risiko eksisterer også når man bruger kondom, det medgiver jeg gerne. Men vi er også enige om at den risiko er langt lavere, især hvis vi ganger med risikoen for at fortrydelsespillen heller ikke virker ("shit, det sprang - så må vi til Plan B"), og så ovenikøbet ganger risikoen for at kvinden vælger at beholde barnet i et scenarie, hvor hun på intet tidspunkt har været interesseret i at formere sig med den mand. Og skulle uheldet være ude i dét tilfælde, ja, så er det selvfølgelig pisse-ærgerligt for manden, men ud fra en risiko-betragtning, så skal man ikke være ret liderlig for at det giver mest mening at klø på med kondomet alligevel og så tage den ganske lille risiko med. Instant gratification vejet op imod en ganske lille risiko for en langvarig økonomisk konsekvens. Den risiko er såmænd langt mindre end den rygere løber, når de tager en smøg.

Når det er sagt, så kan man jo også vende det om og lave en aftale før sex-akten om at HVIS der kommer et barn ud af det, så er det kvinden der tager det fulde forældre-ansvar. Under de betingelser kan jeg godt gå med til en "juridisk abort" for manden. Det må kunne laves med en app eller sådan noget. En addon til TINDR eller hvad ved jeg.
1
kate69
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Indlægaf kate69 » 1. feb 2016, 21:11

Lige meget hvad så har kvinder kæmpet for ligestilling igennem mange år, men når vi nu har fået den skal vi så ha lov til at udnyttes det på denne måde!!!

Der skal være 2 parter til sex, ergo er der også 2 parter til at beskytte sig, det er ikke kun mandens pligt til at beskytte sig, vi som kvinder har lige så meget pligt at beskytte os, igen man er stadig 2 til at gennemføre sex.

Det der med at hænge mændene ud på den måde man har gjort, og gør, er på ingen måder retfærdigt.

Hvis vi som kvinder vil gennemtvinge en graviditet mod mandens vilje, så burde mand også ha mulighed for at frasige sig faderskabet, samt betaling af børnepenge, man bør ikke ha lov til at tvinge en person til noget personen ikke ønsker, hvilket desværre sker alt for ofte.

Vi har alle lov til at bestemme over vores egen krop, og vi burde alle kvinder som mænd også ha lov til bestemme over vores eget liv/tilværelse.

Så der skal bare laves en lov for de mænd, så de har mulighed for at slippe for noget de ikke har sagt ja til.
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1551

Indlægaf Velvet-Goldmine » 1. feb 2016, 21:18

Den er ikke nem, for der ér bare ikke mange mange muligheder for kompromiser når det handler om graviditet.
Man kunne godt argumentere for at hvis manden vil dyrke sex med så ukendt en partner, så kunne det lære ham et og andet om ansvar, at han rent faktisk kan risikere at blive far, hvis ikke han selv gør noget for at beskytte sig (jaja, kondomet er ikke 100% sikkert, men dog 99% sikerere end ingenting).
Så kan man tale om 'dumme dåser' der bare vil narre en mand til at få et barn, eller om unge kvinder der pludselig finder ud af at abort er noget andet i teorien end i praksis, og ingen af os ved hvad der er hvad, og derfor er det svært.

Jeg synes i sidste ende, at hvis det bliver gennemført, så skal barnet have mulighed for at finde ud af hvem der er dets far, når det fylder 18. Derfor er jeg grundlæggende også imod sæddonation med anonym donor, for i sidste ende handler det altså mere om det nye menneske der ingen mulighed har for at vide hvor det egentligt kommer fra. Det handler ikke om at det har fået en dårligere (eller bedre) barndom, men at det ofte er et essentielt ønske og behov for mennesket at kende dets ophav. Det synes jeg burde være fokus i større grad.
0
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 61
Likede indlæg: 628

Indlægaf Sevii » 1. feb 2016, 21:23

Man snakker om ligestilling og rettigheder, og alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke at det er hvert fald ikke ligestilling for kvinden. Nej, jeg er ikke for juridisk abort.
0
:banan: :banan:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"