Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Animi » 2. feb 2016, 09:59

Skumfidusen skrev:
Animi skrev:Sammenligneligt ja, hvis man vælger at fjerne barnets eksistens fra den ligning. Det har jeg ikke lyst til.

Hvis en mand stadigvæk har mulighed for at se barnet igen, så er det jo på ingen måde en juridisk abort, og så ligestiller man da på absolut ingen måde. Så vil man i stedet giver manden flere muligheder/fordele - groft sagt: han kan slippe for at betale penge, men alligevel fortryde.

Hvis man vil have at mænd skal ligestilles med kvinder ift abort, giver det kun mening at manden ikke har ret til at se barnet igen, og at barnet ikke har ret til at se manden igen. For en kvinden har ingen mulighed for at fortryde og se barnet igen efter en fysisk abort, så burde det heller ikke være muligt for en mand. Ellers er det på ingen måde ligestilling, men stiller tværtimod kvinden dårligere.

Hvis du synes det er den rigtige måde at gøre det på - at de aldrig nogen sinde MÅ se hinanden igen. Det mener jeg ikke; jeg mener at faren afskriver sig retten, men at barnet skal have lov til at kende sin biologiske fars identitet og at der på den måde mere er tale om en adoption end en abort. Vil faktisk hellere bruge det udtryk - at faren bortadopterer barnet til moren, der så er eneste forældre. Adoptionsbegrebet dækker bedre.

Problemet er så bare at så ligestiller man ikke - hvilket jo er argumentationen for hele debatten, at mænd og kvinder skal have ligestilling på det punkt. I stedet vil man bare stille manden bedre og kvinden dårligere - hvor er ligestillingen i det?
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Indlægaf LaScrooge » 2. feb 2016, 10:00

Skumfidusen skrev:
Jeg må indrømme at jeg er noget mindre imponeret af din indsats end du selv er.

Det synes jeg er en unødvendig og ærgerligt kommentar. Men den markerer også nødvendigheden af at forlade diskussionen.
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3392

Indlægaf FruDulle » 2. feb 2016, 10:00

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Nej så misforstår du, for det går neetop på at damen sagde - som hele den her del udsprang af - at der i tillæg til den juridiske abort stadig skulel være mulighed for at man kunne skabe kontakt med barnet MED loven i hånden. At han altså havde lovmæssigt ret til det. Det vil altså sige at moderen ikke kunne afvise ham. Ikke at han kunne ombestemme sig og tage ansvar, men tage kontakt.

Den lovgivning er ikke hvad jeg efterspørger. Det kan være andre i tråden gør, men jeg vil ikke forsvare den ide. Den er jeg modstander af. Jeg synes ikke faren skal have ret til at opsøge barnet. Men barnet skal have ret til at få farens identitet oplyst; juridisk abort eller ej.

Nej men det er det jeg har argumeneret for siden jeg skrev om det på side 19 og som Adagio har svaret på.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 2. feb 2016, 10:04

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Nej men det er det jeg har argumeneret for siden jeg skrev om det på side 19 og som Adagio har svaret på.

OK - det må I to diskutere uden mig; det er ikke det regelsæt jeg mener der skal være og jeg er på ingen måder fortaler for at manden skal have fri adgang til barnet efterfølgende.

Nej det forstår jeg, men du tog min argumenter over på noget som det er ikke møntet på ;)
0
Whatever
Smiling_Goat
Kort karma: 466
Likede indlæg: 5880

Indlægaf Smiling_Goat » 2. feb 2016, 10:07

thomassneum skrev:
Smiling_Goat skrev:
thomassneum skrev:
Annione skrev:
kate69 skrev:"Dikus skrev:

Men de kan ikke slippe, hvis barnet bliver født. Så ER de fædre. De kan lukke øjnene ig nægte at forholde sig til og betale til deres barn. Men fædre. Det bliver de altså.

Nej det kan de ikke, men det er ikke ok, men hvis kvinden vælger at få barnet, i sådan en situation burde manden også ha noget at sige, at vi som kvinder kan tvinge manden til at være far er ikke ok, der er stadig 2 som beslutter at ha sex, derfor så bør begge parter også ha mulighed for at sige nej, på den ene eller anden måde.

Hvis man nu vender det om, at mænd kunne få børn, og de tvang os kvinder til at være mor, hvad ville du sige til det, jeg personligt ville blive stik tosset, at en anden person skal styre mit liv

Begge parter HAR muligheden for at sige nej. Det er bare inden sexen finder sted.
I de sidste 5000 år har man vidst at sex kan være lige med at få børn. Vil man ikke have børn, under nogen som helst omstændigheder, så må man holde sig til petting og oral.

Hvorfor ikke bare sikre begge rettighedder?
Lige nu er det kun kvinden som har sikret sine rettigheder.

Nu er jeg et sexuelt væsen, og jeg ønsker ikke at holde mig til pedding. Min daværende sexpartner, viste sig at være en notorisk løgner, når det kom til hendes muligheder for at kunne få et barn. Det kan ikke være rigtigt, at jeg skal gå parnoid rundt, med sexkontrakter, og dobbeltgummi.. samt en mindre arsenal af fortrydelses piller, fordi en abort kan være hårdt for kvinden.
Jeg burde have haft en juridisk udvej.

Eller også burde du være gået fra hende?
At du har en eks, der er så fornedret, at hun vil påtvinge faderskab på én, skal andre kvinder da ikke straffes for.

Jeg er simpelthen så træt af at høre på mænd brokke sig over det ufrivillige faderskab, når jeg samtidig har haft så utroligt mange diskussioner med samme om brug af kondom. Det er et virkeligt hult argument, at mænd siger: "Prævention er også kvindens ansvar," når det er dem, der af en eller anden grund antager, at p-piller er noget der automatisk følger med ved to x-kromosomer. Det er det ikke i øvrigt.

Så når en mand, som ham jeg så i DRs ufrivillig far i går, beklager sig over at være blevet far mod siden vilje, på trods af at han ingen beskyttelse brugte under sex, med en kvinde han havde kendt i et par timer, har jeg virkelig ikke ondt af ham. Han troede hun var på p-piller, sagde han, og hvorfor pokker troede han det?! Hun kunne jo så sige: "Jeg troede, han var steriliseret, ellers ville han vel have insisteret på beskyttelse" eller "jeg troede, han ville have børn. Han kunne jo bare have brugt kondom ellers."
De mænd, det her sker for, må simpelthen grundlæggende antage for meget om deres seksualpartnere.

Måske en grundregel for mænd bør være: "Alle kvinder vil have børn med mig. Derfor bør JEG altid insistere på kondom - og selv medbringe det"
Hvorfor er det MIT ansvar, at han bliver far, når HAN nægter at bruge kondom?

Desuden forstår jeg ikke helt, hvad det er for nogle lige rettigheder, man vil indføre. Man vil ikke tvinge kvinden til at abortere, men manden slipper for at betale børnebidrag og tilbringe tid med barnet? Under alle omstændigheder skabes der jo et barn. Det kan da godt være, at han ikke vil være en del af dettes liv, men det findes jo stadig. Han er de facto stadig far, han vil bare ikke vedkendes sit barn. Hvordan er det anderledes end at betale børnepengene og aldrig snakke med barnet? (ud over prisen)

Hvorfor er det lige, at mænd skal skånes for konsekvenserne af deres handlinger? Det bliver kvinden jo ikke. Jeg tror da faktisk rigtig sjældent, en kvinde bliver glad, når hun bliver uplanlagt gravid med en fremmed, men jeg tror også, at en abort kan være et af de største traumer, en kvinde kan opleve, hvorfor man kan beslutte sig for at gennemføre graviditeten, når uheldet sker. Hvorfor er det okay, at hun udsættes for traumet af en abort, når det ikke er okay, at manden hver måned skal gribe til lommen? Det er to forskellige konsekvenser af samme krise.

I mit tilfælde havde jeg faktisk forladt hende, da hun informerer mig om at hun var gravid.. og dermed altid ville være en part af mit liv.
Hun sagde ligefrem, at hun ville få barnet, så når hun kiggede på det, så kunne hun sidde og huske tilbage på vores forhold. (I kid you not)

Men no matter.. jeg kunen da ikke bare være gået fra hende. Vi havde et sexuelt forhold - og vi havde gode lange samtaler om at hun slet ikke kunne få børn, grundet indgreb i hendes underliv. Hun kunne tilmed opleve smerter, efter vi havde haft sex, som hun påstod også var grundet i de kirurgiske indgreb - hun var ekstremt overbevisende.

Igennem samtaler med hendes familie, senere.. kom det frem at intet af det var sandt.

Jeg mener 100% at jeg burde have haft en juridisk udvej, ikke at jeg er overbevist om at jeg ville have benyttet den. Men jeg føler stadig, at jeg blev løbet over ende her.

I de her, ekstreme tilfælde, ja.. så mener jeg faktisk at de økonomiske konsekvenser ect., bør pålægges kvinden. Det er jo fuld stændigt langt ude, at hun kan 'slippe afsted' med en sådan gerning.

Jeg troede, at du havde været bevidst om hendes bedrag under forholdet. Du nævnte paranoia og dobbelgummi, og det antog jeg kun man gjorde, når man formodede, at dan anden ville snyde én - men det er så en misforståelse :)

Jeg kan godt forstå, at du føler dig bedraget, og det hun gjorde er langt fra i orden. Problemet er bare, at en lovgivning om juridisk abort i realiteten betyder, at ALLE kan løbe fra deres ansvar. Det betyder, at der er mindre incitament blandt mænd til at tage det sk*** kondom på, hvilket så igen betyder, at kvinder får endnu mere hyr med at få lov til at beskytte sig mod graviditet (og ja, jeg mener endnu mere hyr, for det kan være virkelig besværligt at få lov, i hvert fald når man er ung.) Det betyder samtidig en eksplosion af kønssygdomme, og det vil være så dyrt for samfundet, da den manglende indbetaling til de uønskede børn skal tages af fælleskassen OG udgifterne til behandling af kønssygdomme vil stige betragteligt, hvilket vil betyde øget information om kønssygdomme blandt unge, som også koster penge. Endelig er der de sociale konsekvenser ifa. stigende barnløshed, da en øgning af sygdomstilfælde, som oftest er klamydia, også vil øge antallet af personer, der oplever fysiske skader som betyder, de ikke er i stand til at få børn. Da vi i Danmark har et tilbud om gratis hjælp til kunstig befrugtning, vil denne post dermed også stige, da de, der lider under skaderne af nævnte kønssygdomme, vil ty til denne løsning.

Så ja, det er skide uretfærdigt at du blev snydt ud i faderskab. Det er aldrig i orden, når de gør det overlagt, men det vil simpelthen have så vidtrækkende sociale konsekvenser, at lovgivning på området vil være mere skadeligt end gavnligt. Desuden tror jeg simpelthen ikke på, at den her svigagtige adfærd er ret udbredt, hvorfor man måske, med lovgivning, ville skyde gråspurve med kanoner - og ramme en masse uskyldige forbipasserende i processen.
Senest rettet af Smiling_Goat 2. feb 2016, 10:08, rettet i alt 1 gang.
9
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 2. feb 2016, 10:08

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:
Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:Nej men det er det jeg har argumeneret for siden jeg skrev om det på side 19 og som Adagio har svaret på.

OK - det må I to diskutere uden mig; det er ikke det regelsæt jeg mener der skal være og jeg er på ingen måder fortaler for at manden skal have fri adgang til barnet efterfølgende.

Nej det forstår jeg, men du tog min argumenter over på noget som det er ikke møntet på ;)

Jeg må have misforstået noget og det beklager jeg. Forhåbentlig står det mere klart nu, hvad det er jeg er fortaler for at det er mere i familie med adoption end abort.

No worries. Det er lidt det den er gået på siden side 19. Et forslag fra en dame i 24/7 som mente at han skulle have retten til kontakt med loven i hånden trods juridisk abort. Det mener jeg jo også er fuldstændig utilstedeligt. Men det gør andre så ikke.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 2. feb 2016, 10:15

adagio skrev:
FruDulle skrev:No worries. Det er lidt det den er gået på siden side 19. Et forslag fra en dame i 24/7 som mente at han skulle have retten til kontakt med loven i hånden trods juridisk abort. Det mener jeg jo også er fuldstændig utilstedeligt. Men det gør andre så ikke.

Jeg har ikke forholdt mig til indholdet af forslaget, jeg har bare forholdt mig til at kritikken af forslaget er at det så er for nemt for manden. Det virker underligt at være imod det bare fordi så har manden det for nemt. Hvorfor må han ikke have det nemt?

Jeg orker ikke at svare dig i den her debat mere. Jeg melder pas.
0
Whatever
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 2. feb 2016, 10:17

Smiling_Goat skrev:Jeg troede, at du havde været bevidst om hendes bedrag under forholdet. Du nævnte paranoia og dobbelgummi, og det antog jeg kun man gjorde, når man formodede, at dan anden ville snyde én - men det er så en misforståelse :)

Jeg kan godt forstå, at du føler dig bedraget, og det hun gjorde er langt fra i orden. Problemet er bare, at en lovgivning om juridisk abort i realiteten betyder, at ALLE kan løbe fra deres ansvar. Det betyder, at der er mindre incitament blandt mænd til at tage det sk*** kondom på, hvilket så igen betyder, at kvinder får endnu mere hyr med at få lov til at beskytte sig mod graviditet (og ja, jeg mener endnu mere hyr, for det kan være virkelig besværligt at få lov, i hvert fald når man er ung.) Det betyder samtidig en eksplosion af kønssygdomme, og det vil være så dyrt for samfundet, da den manglende indbetaling til de uønskede børn skal tages af fælleskassen OG udgifterne til behandling af kønssygdomme vil stige betragteligt, hvilket vil betyde øget information om kønssygdomme blandt unge, som også koster penge. Endelig er der de sociale konsekvenser ifa. stigende barnløshed, da en øgning af sygdomstilfælde, som oftest er klamydia, også vil øge antallet af personer, der oplever fysiske skader som betyder, de ikke er i stand til at få børn. Da vi i Danmark har et tilbud om gratis hjælp til kunstig befrugtning, vil denne post dermed også stige, da de, der lider under skaderne af nævnte kønssygdomme, vil ty til denne løsning.

Så ja, det er skide uretfærdigt at du blev snydt ud i faderskab. Det er aldrig i orden, når de gør det overlagt, men det vil simpelthen have så vidtrækkende sociale konsekvenser, at lovgivning på området vil være mere skadeligt end gavnligt. Desuden tror jeg simpelthen ikke på, at den her svigagtige adfærd er ret udbredt, hvorfor man måske, med lovgivning, ville skyde gråspurve med kanoner - og ramme en masse uskyldige forbipasserende i processen.

Juridisk abort betyder ikke at alle kan løbe for ansvaret, mere end kvinden kan i dag.

At have sex uden kondom, er ikke kun noget som manden bestemmer.. Hvis kvinden vil det, så må de jo gøre det. Bliver hun gravid, så kan hun få en abort. manden burde kunne få en juridisk abort.

Er der omstændigheder der umuliggør en abort, så bør en juridiske abort også bortfalde.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4237

Indlægaf Flora » 2. feb 2016, 10:24

adagio skrev:
FruDulle skrev:No worries. Det er lidt det den er gået på siden side 19. Et forslag fra en dame i 24/7 som mente at han skulle have retten til kontakt med loven i hånden trods juridisk abort. Det mener jeg jo også er fuldstændig utilstedeligt. Men det gør andre så ikke.

Jeg har ikke forholdt mig til indholdet af forslaget, jeg har bare forholdt mig til at kritikken af forslaget er at det så er for nemt for manden. Det virker underligt at være imod det bare fordi så har manden det for nemt. Hvorfor må han ikke have det nemt?

Det handler jo ikke om at manden ikke må have det for nemt. Det handler om barnets tarv og det er ikke nødvendigvis barnets tarv at skulle forholde sig til en biologisk far der aldrig har været til stede, når barnet er 10 år gammelt. Der kan være en ny mand inde i billedet, som har ageret far for barnet og det kan være dybt forvirrende for barnet pludselig at skulle have kontakt til den biologiske far.

Hvis man som kvinde vælger at bortadoptere sit barn har man heller ikke ret til at kontakte barnet som man ønsker. Man kan tage kontakt til adoptivbureauet, som videreformidler ønsket og så er det op til barnet/adoptivforældrene at beslutte om der ønskes kontakt. Jeg synes det er rimeligt at have tilsvarende regler ved juridisk abort. Ønsker barnet kontakt er det jo fint. Ønsker det ikke kontakt, må man leve med det valg man har truffet da barnet blev født.

Det er på ingen måde for at straffe den biologiske far/mor. Det handler om hvad der er bedst for barnet.
3
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3925

Indlægaf Angelina » 2. feb 2016, 10:25

thomassneum skrev:Juridisk abort betyder ikke at alle kan løbe for ansvaret, mere end kvinden kan i dag.

At have sex uden kondom, er ikke kun noget som manden bestemmer.. Hvis kvinden vil det, så må de jo gøre det. Bliver hun gravid, så kan hun få en abort. manden burde kunne få en juridisk abort.

Er der omstændigheder der umuliggør en abort, så bør en juridiske abort også bortfalde.

Men hvad med barnets rettigheder - det barn der findes og eksisterer?
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 2. feb 2016, 10:39

Angelina skrev:
thomassneum skrev:Juridisk abort betyder ikke at alle kan løbe for ansvaret, mere end kvinden kan i dag.

Hvad mener du er problemstillingen?
Hvilket rettigheder knægtes her?

Moderen har taget et valg for det umyndige barn. Et valg som moderen har lov til at tage.
I dag har barnet heller ikke altid 'ret' til en mor og en far.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Likede indlæg: 3423

Indlægaf HappyPaww » 2. feb 2016, 11:29

thomassneum skrev:
Angelina skrev:

Hvad mener du er problemstillingen?
Hvilket rettigheder knægtes her?

Moderen har taget et valg for det umyndige barn. Et valg som moderen har lov til at tage.
I dag har barnet heller ikke altid 'ret' til en mor og en far.

Præcis. Igen kan det jo sammenlignes med selvvalgte "solomødre" med anonym sæddonor. De har også bevidst frataget barnet muligheden for en biologisk far.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 2. feb 2016, 11:43

thomassneum skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg troede, at du havde været bevidst om hendes bedrag under forholdet. Du nævnte paranoia og dobbelgummi, og det antog jeg kun man gjorde, når man formodede, at dan anden ville snyde én - men det er så en misforståelse :)

Juridisk abort betyder ikke at alle kan løbe for ansvaret, mere end kvinden kan i dag.

Og det der fortæller mig, at du måske ikke helt forstår, hvor forfærdelig en abort kan være. En abort er ikke noget man bare får. Og igen blev det så kvindens ansvar at sørge for, at barnet ikke bliver skabt. Hvorfor skal en kvinde være mere fornuftig end en mand? Hvorfor skal en kvinde være bedre i stand til at afstå fra sex end en mand?

Hvorfor er det mere retfærdigt at sige: "Så må hun få en abort" end "så burde han huske kondom"? Kan du slet ikke se, hvor skævvredet det er?
3
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 2. feb 2016, 11:49

Smiling_Goat skrev:
thomassneum skrev:

Og det der fortæller mig, at du måske ikke helt forstår, hvor forfærdelig en abort kan være. En abort er ikke noget man bare får. Og igen blev det så kvindens ansvar at sørge for, at barnet ikke bliver skabt. Hvorfor skal en kvinde være mere fornuftig end en mand? Hvorfor skal en kvinde være bedre i stand til at afstå fra sex end en mand?

Hvorfor er det mere retfærdigt at sige: "Så må hun få en abort" end "så burde han huske kondom"? Kan du slet ikke se, hvor skævvredet det er?

Jeg kan fint sætte mig ind i konsekvenserne ved en abort.

En abort SKAL ikke være noget man 'bare' får, ligesom en juridisk abort, ikke er noget man 'bare' vælger. At frasige sig et barn, kan være lige så traumatiserende som alle andre omstændigheder omkring ufrivillig graviditet. Tro mig.. jeg havde det ikke 'let', da jeg stod med valget om at skulle være far eller ej. men måske er det dig som ikke kan sætte dig ind i, hvad det betyder for en mand, at blive trukket ind i en ufrivillig graviditet? Manden har INGEN rettigheder idag.. kan du ikke se hvor skævvridende det er?

Jeg påstår ikke at en abort er et let valg, det er valget ikke at foretage en abort skam heller ikke. Men det er et valg.. manden bør ligeledes have et valg, for hvad angår hans holdning/mening om sagen. Det har han ikke i dag.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 2. feb 2016, 12:00

thomassneum skrev:
Smiling_Goat skrev:
thomassneum skrev:

Jeg kan fint sætte mig ind i konsekvenserne ved en abort.

En abort SKAL ikke være noget man 'bare' får, ligesom en juridisk abort, ikke er noget man 'bare' vælger. At frasige sig et barn, kan være lige så traumatiserende som alle andre omstændigheder omkring ufrivillig graviditet. Tro mig.. jeg havde det ikke 'let', da jeg stod med valget om at skulle være far eller ej. men måske er det dig som ikke kan sætte dig ind i, hvad det betyder for en mand, at blive trukket ind i en ufrivillig graviditet? Manden har INGEN rettigheder idag.. kan du ikke se hvor skævvridende det er?

Jeg påstår ikke at en abort er et let valg, det er valget ikke at foretage en abort skam heller ikke. Men det er et valg.. manden bør ligeledes have et valg, for hvad angår hans holdning/mening om sagen. Det har han ikke i dag.

Som sagt kan jeg sagtens sætte mig ind i hvor ubehageligt, det må være for en mand, der er blevet fejlinformeret af kvinden ang, prævention, fertilitet etc. Jeg ville ikke stille mig på tværs ift. at de skulle kunne opnå en juridisk abort. Problemet er, at jeg ikke kan gennemskue, hvordan man skulle lovgive på området, så det udelukkende er denne gruppe af mænd, der håndteres.

For mig at se, bliver det en slags "alle eller ingen"-agtig ordning, og hvis alle kunne få en juridisk abort tror jeg som sagt bare, at det ville have virkelig vidtrækkende konsekvenser på samfundsbasis.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"