Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Smiling_Goat » 2. feb 2016, 12:26

adagio skrev:
Smiling_Goat skrev:Som sagt kan jeg sagtens sætte mig ind i hvor ubehageligt, det må være for en mand, der er blevet fejlinformeret af kvinden ang, prævention, fertilitet etc. Jeg ville ikke stille mig på tværs ift. at de skulle kunne opnå en juridisk abort. Problemet er, at jeg ikke kan gennemskue, hvordan man skulle lovgive på området, så det udelukkende er denne gruppe af mænd, der håndteres.

For mig at se, bliver det en slags "alle eller ingen"-agtig ordning, og hvis alle kunne få en juridisk abort tror jeg som sagt bare, at det ville have virkelig vidtrækkende konsekvenser på samfundsbasis.

De umiddelbare konsekvenser er det med de 1200,- om måneden og ingen arv. Eventuelle andre konsekvenser må være indirekte. Hvilke konsekvenser tænker du på?

Jeg har vist allerede nævnt det, men jeg poster det lige igen:

Problemet er bare, at en lovgivning om juridisk abort i realiteten betyder, at ALLE kan løbe fra deres ansvar. Det betyder, at der er mindre incitament blandt mænd til at tage det sk*** kondom på, hvilket så igen betyder, at kvinder får endnu mere hyr med at få lov til at beskytte sig mod graviditet (og ja, jeg mener endnu mere hyr, for det kan være virkelig besværligt at få lov, i hvert fald når man er ung.) Det betyder samtidig en eksplosion af kønssygdomme, og det vil være så dyrt for samfundet, da den manglende indbetaling til de uønskede børn skal tages af fælleskassen OG udgifterne til behandling af kønssygdomme vil stige betragteligt, hvilket vil betyde øget information om kønssygdomme blandt unge, som også koster penge. Endelig er der de sociale konsekvenser ifa. stigende barnløshed, da en øgning af sygdomstilfælde, som oftest er klamydia, også vil øge antallet af personer, der oplever fysiske skader som betyder, de ikke er i stand til at få børn. Da vi i Danmark har et tilbud om gratis hjælp til kunstig befrugtning, vil denne post dermed også stige, da de, der lider under skaderne af nævnte kønssygdomme, vil ty til denne løsning.
1
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1139

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 12:44

En anden vinkel er, at den lov giver rigtig gode vilkår for at begå socialt bedrageri. Hvis staten automatisk overtager bidraget fra faren ved juridisk abort, kan faren og moren jo bare aftale at søge juridisk abort. Så slipper manden for at betale børnebidrag, mens moren stadig får penge i kassen og faren ser barnet på sidelinjen (for hvordan vil man lige håndhæve det, medmindre vi skal ud i gensidig forsørgerpligts-agtige kontroltilstande, hvor man kan angive hinanden)?
4
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 12:52

Skumfidusen skrev:
englishchannel skrev:En anden vinkel er, at den lov giver rigtig gode vilkår for at begå socialt bedrageri. Hvis staten automatisk overtager bidraget fra faren ved juridisk abort, kan faren og moren jo bare aftale at søge juridisk abort. Så slipper manden for at betale børnebidrag, mens moren stadig får penge i kassen og faren ser barnet på sidelinjen (for hvordan vil man lige håndhæve det, medmindre vi skal ud i gensidig forsørgerpligts-agtige kontroltilstande, hvor man kan angive hinanden)?

Forældre i dag kan opnå det samme ved at moren hævder at hun ikke ved hvem faderen er.

Det er svært i dag, hvor man går langt for at få fastslået faderens identitet, netop fordi det ikke kan være rimeligt at samfundet skal overtage den udgift. Som jeg forstår jer andre (minus Sneum), så mener I, at juridisk abort skal være lige så let og omkostningsfrit at opnå som kvindens abort. Og altså bare er gjort ved en underskrift, der bliver godtaget af alle instanser.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:08

adagio skrev:
englishchannel skrev:En anden vinkel er, at den lov giver rigtig gode vilkår for at begå socialt bedrageri. Hvis staten automatisk overtager bidraget fra faren ved juridisk abort, kan faren og moren jo bare aftale at søge juridisk abort. Så slipper manden for at betale børnebidrag, mens moren stadig får penge i kassen og faren ser barnet på sidelinjen (for hvordan vil man lige håndhæve det, medmindre vi skal ud i gensidig forsørgerpligts-agtige kontroltilstande, hvor man kan angive hinanden)?

Det er alligevel et ret radikalt skridt juridisk at fraskrive sig sit barn for at spare 800,- om måneden efter skat. Man ville jo f.eks. ikke kunne tage sit barn til lægen, besøge det på hospitalet når det kun er familien der må besøge, eller deltage i en skole-hjem-samtale. Alle sammenhænge hvor det er krævet at en forælder deltager.

For det første, så er 800 kr om måneden mange penge i visse miljøer. Især når der ikke er nogen reel konsekvens ved at gøre det.

Og så forstår jeg ikke dine eksempler? Min stedfar har da deltaget i alle de ting hos mig, selvom jeg har en anden biologisk far, så jeg kan ikke se, hvorfor juridisk-aborteret far, der måske stadig er officiel kæreste og bor sammen med moren, ikke kunne gøre det samme.

Bare af nysgerrighed: Mener I, der er for juridisk abort, at det skal være muligt for manden at få juridisk abort, hvis parret bor sammen før, under og efter graviditeten, og han tydeligvis har en farrolle i barnets liv? Og hvis ikke, hvordan skal man så tjekke det?

Edit: Jeg har ikke helt styr på enlig forsørger-reglerne, så måske er et bedre eksempel, at mor og far ikke bor sammen, men tydeligvis er kærester og han ser barnet. Hvordan skal reglerne være der?
Senest rettet af englishchannel 2. feb 2016, 13:17, rettet i alt 1 gang.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Indlægaf Smiling_Goat » 2. feb 2016, 13:10

adagio skrev:
Smiling_Goat skrev:
adagio skrev:
Smiling_Goat skrev:Som sagt kan jeg sagtens sætte mig ind i hvor ubehageligt, det må være for en mand, der er blevet fejlinformeret af kvinden ang, prævention, fertilitet etc. Jeg ville ikke stille mig på tværs ift. at de skulle kunne opnå en juridisk abort. Problemet er, at jeg ikke kan gennemskue, hvordan man skulle lovgive på området, så det udelukkende er denne gruppe af mænd, der håndteres.

For mig at se, bliver det en slags "alle eller ingen"-agtig ordning, og hvis alle kunne få en juridisk abort tror jeg som sagt bare, at det ville have virkelig vidtrækkende konsekvenser på samfundsbasis.

De umiddelbare konsekvenser er det med de 1200,- om måneden og ingen arv. Eventuelle andre konsekvenser må være indirekte. Hvilke konsekvenser tænker du på?

Jeg har vist allerede nævnt det, men jeg poster det lige igen:

Problemet er bare, at en lovgivning om juridisk abort i realiteten betyder, at ALLE kan løbe fra deres ansvar. Det betyder, at der er mindre incitament blandt mænd til at tage det sk*** kondom på, hvilket så igen betyder, at kvinder får endnu mere hyr med at få lov til at beskytte sig mod graviditet

Her får du virkelig kategoriseret mænd som stærke og onde og kvinder som svage ofre. Den eneste undskyldning for at kvinden ikke får lov at beskytte sig imod graviditet er voldtægt. At hun er svag og lader sig overtale af en mand, er ikke at hun ikke får lov til at beskytte sig.

Jeg har allerede lige taget den diskussion med Sneum, jeg gider ikke lige til at gentage den :)

Skumfidusen skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg har vist allerede nævnt det, men jeg poster det lige igen:

Problemet er bare, at en lovgivning om juridisk abort i realiteten betyder, at ALLE kan løbe fra deres ansvar. Det betyder, at der er mindre incitament blandt mænd til at tage det sk*** kondom på, hvilket så igen betyder, at kvinder får endnu mere hyr med at få lov til at beskytte sig mod graviditet (og ja, jeg mener endnu mere hyr, for det kan være virkelig besværligt at få lov, i hvert fald når man er ung.) Det betyder samtidig en eksplosion af kønssygdomme, og det vil være så dyrt for samfundet, da den manglende indbetaling til de uønskede børn skal tages af fælleskassen OG udgifterne til behandling af kønssygdomme vil stige betragteligt, hvilket vil betyde øget information om kønssygdomme blandt unge, som også koster penge. Endelig er der de sociale konsekvenser ifa. stigende barnløshed, da en øgning af sygdomstilfælde, som oftest er klamydia, også vil øge antallet af personer, der oplever fysiske skader som betyder, de ikke er i stand til at få børn. Da vi i Danmark har et tilbud om gratis hjælp til kunstig befrugtning, vil denne post dermed også stige, da de, der lider under skaderne af nævnte kønssygdomme, vil ty til denne løsning.

1) At ALLE kan "løbe fra deres ansvar" afhænger af hvordan den juridiske abort indføres. Der kan sagtens sættes begrænsninger op, så bestemt ikke alle kan løbe fra noget.

2) Dine argumenter mod den juridiske abort kunne med lige så god ret bruges mod den fri abort eller p-piller.

Jeg har ikke en forventing om at det her vil forekomme i særlig stor stil. Langt, langt de fleste børn bliver sat i verden af to forældre, der virkelig ønsker sig de børn. Begge to. Fædre er nemlig ret utilbøjelige til bare at stikke af fra deres afkom, selv om man ud fra tråden her skulle tro at det er noget vi tilstræber i stor stil.

Gider du at uddybe dine to punkter? Hvis det var muligt at indføre juridisk abort, så den kun omhandler mænd, der er blevet fædre på et svigagtigt grundlag, ville det være ideelt. Jeg kan bare ikke se, hvordan man skulle afklare, at kvinden har handlet svigagtigt. At hun køber p-piller er ikke nok til at antage svigagtig adfærd, de er jo ikke 100 % sikre.

Jeg taler ud fra erfaring (både egen og indsamlet blandt veninder og bekendte.) Da jeg var yngre, var det en konstant kamp for mig (og alle andre kvinder, jeg kender/kendte) at få manden til at bruge kondom. Det samme argument blev brugt hver gang: "Det føles bare ikke lige så godt." Disse mænd antog altid af en eller anden, for mig, uransagelig grund, at vi var på p-piller. Som om det er en slags "velkommen til seksuallivet"-gave der udleveres af lægen, når man fylder 15. Så jeg nægter at tro, at der ikke bliver født mange børn på den bekostning.
1
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 2. feb 2016, 13:14

Skumfidusen skrev:

Forældre i dag kan opnå det samme ved at moren hævder at hun ikke ved hvem faderen er.

Hvis myndighederne opdager/gøres opmærksom på social bedrageri, så handles der på det. Så man skal lade være med at råbe op, at man er er barns far eller kender faderen som mor, der har opgivet far ukendt og dermed har far ingen rettigheder, overhovedet. Ihvertfald ikke andet end i det skjulte.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 2. feb 2016, 13:21

adagio skrev:
englishchannel skrev:
adagio skrev:

Det er alligevel et ret radikalt skridt juridisk at fraskrive sig sit barn for at spare 800,- om måneden efter skat. Man ville jo f.eks. ikke kunne tage sit barn til lægen, besøge det på hospitalet når det kun er familien der må besøge, eller deltage i en skole-hjem-samtale. Alle sammenhænge hvor det er krævet at en forælder deltager.

For det første, så er 800 kr om måneden mange penge i visse miljøer. Især når der ikke er nogen reel konsekvens ved at gøre det.

Og så forstår jeg ikke dine eksempler? Min stedfar har da deltaget i alle de ting hos mig, selvom jeg har en anden biologisk far, så jeg kan ikke se, hvorfor juridisk-aborteret far, der måske stadig er officiel kæreste og bor sammen med moren, ikke kunne gøre det samme.

Ok, det er muligt, men så er der det forhold at hvis mor og far går fra hinanden, har far ingen rettigheder i forhold til at se barnet. Hvis han er juridisk forælder, har han ret til samvær. Så med juridisk abort risikerer man at moren skrider med barnet når man bliver uvenner, og man vil intet kunne gøre ved det.

Risikere? Beder man ikke nærmest selv om det, hvis man forlanger en juridisk abort?
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 2. feb 2016, 13:24

adagio skrev:
Rakel skrev:Risikere? Beder man ikke nærmest selv om det, hvis man forlanger en juridisk abort?

Nu taler vi vist om det scenarie hvor mor og far bliver enige om det i fællesskab for at begå socialt bedrageri.

Det må da høre til undtagelserne.

Mor får intet ud af det og far mister alle rettigheder.

Undskyld, men er man så tåbelig uanset køn, så må man leve med konsekvenserne.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:26

Skumfidusen skrev:
englishchannel skrev:(...)
Bare af nysgerrighed: Mener I, der er for juridisk abort, at det skal være muligt for manden at få juridisk abort, hvis parret bor sammen før, under og efter graviditeten, og han tydeligvis har en farrolle i barnets liv? Og hvis ikke, hvordan skal man så tjekke det?

De helt præcise regler og rammer har jeg ikke tænkt i bund, men jeg mener der bør være noget der modsvarer den tidsramme kvinden har, fra hun opdager hun er gravid og til hun kan vælge en abort. I det tidsrum er manden sat helt uden for indflydelse og det kan der altså godt laves et regelsæt for, som øger ligestillingen. Den bliver ikke 100%; det bilder jeg mig ikke ind. Men den kan gøres bedre end den er i dag.

Vi taler vist lidt forbi hinanden :) Mit spørgsmål går på, om I mener, at loven skal afhænge af forældrenes indbyrdes forhold? Altså, om man kan søge juridisk abort, hvis man stadig er kæreste med moren og er en del af barnets liv? Og hvis ikke, hvordan man så i praksis skal tjekke det.

Diskussionen har gået meget på mændenes rettigheder i tilfælde, hvor manden reelt set har tænkt sig at afskrive faderskabet helt og ikke se barnet. Men jeg ser også en reel risiko for at juridisk abort i visse ressourcesvage miljøer vil blive brugt som en fribillet til at slippe for børnebidraget med morens velsignelse. Det kan godt være, at 800 kr om måneden ikke er meget for mennesker med gode jobs og høj løn, men i nogle familier og miljøer vil det tjene som et stort incitament til at fraskrive sig faderskabet, hvis man ikke i forvejen er del af en kernefamiliekonstruktion.

Skal man som samfund sige, at man (i modsætning til alle andre velfærdsydelser) tror på det bedste i mennesker og ikke tjekker op på folk? Skal det være tilladt at være far af gavn og biologi, men ikke af navn for at slippe for bidraget?
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 2. feb 2016, 13:31

englishchannel skrev:
Skumfidusen skrev:
englishchannel skrev:(...)

De helt præcise regler og rammer har jeg ikke tænkt i bund, men jeg mener der bør være noget der modsvarer den tidsramme kvinden har, fra hun opdager hun er gravid og til hun kan vælge en abort. I det tidsrum er manden sat helt uden for indflydelse og det kan der altså godt laves et regelsæt for, som øger ligestillingen. Den bliver ikke 100%; det bilder jeg mig ikke ind. Men den kan gøres bedre end den er i dag.

Vi taler vist lidt forbi hinanden :) Mit spørgsmål går på, om I mener, at loven skal afhænge af forældrenes indbyrdes forhold? Altså, om man kan søge juridisk abort, hvis man stadig er kæreste med moren og er en del af barnets liv? Og hvis ikke, hvordan man så i praksis skal tjekke det.

Diskussionen har gået meget på mændenes rettigheder i tilfælde, hvor manden reelt set har tænkt sig at afskrive faderskabet helt og ikke se barnet. Men jeg ser også en reel risiko for at juridisk abort i visse ressourcesvage miljøer vil blive brugt som en fribillet til at slippe for børnebidraget med morens velsignelse. Det kan godt være, at 800 kr om måneden ikke er meget for mennesker med gode jobs og høj løn, men i nogle familier og miljøer vil det tjene som et stort incitament til at fraskrive sig faderskabet, hvis man ikke i forvejen er del af en kernefamiliekonstruktion.

Skal man som samfund sige, at man (i modsætning til alle andre velfærdsydelser) tror på det bedste i mennesker og ikke tjekker op på folk? Skal det være tilladt at være far af gavn og biologi, men ikke af navn for at slippe for bidraget?

Samfundet skal nok få nys om det, hvis far er på banen. Man kører i forvejen kontroller for at indgå socialt bedrageri med børneydelser til enlige. Det vil næppe volde kommunerne problemer at få viden om, hvorvidt en far tager del i familielivet efter en juridisk abort besparelse.

Med al rimelighed efter min mening. Hvorfor dælen skal fælleskassen betale for nogle og ikke for alle, hvis deres liv er ens og alle rettigheder bevares?
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:33

Rakel skrev:
adagio skrev:
Rakel skrev:Risikere? Beder man ikke nærmest selv om det, hvis man forlanger en juridisk abort?

Nu taler vi vist om det scenarie hvor mor og far bliver enige om det i fællesskab for at begå socialt bedrageri.

Min ex-kæreste kom fra en familie, hvor der nærmest var sport i at se hvor meget, man kunne svindle statskassen for (og deres naboer var på samme måde i øvrigt). Jeg tvivler ikke et sekund på, at hvis det blev en mulighed med juridisk abort, så ville størstedelen af de nye fædre i det miljø afskrive sig retten til faderskabet og i fællesskab med mødrene bruge de ekstra penge på noget andet. Det kan godt være, at man som far mister nogle rettigheder i den forbindelse, men så langt tror jeg ærlig talt ikke, at man ville tænke.

Det er selvfølgelig ikke reglen i hele samfundet, at fædre og mødre ville snyde i fællesskab, men ligesom alle andre velfærdsydelser er det relevant at se på muligheden for, at det kan udnyttes. Og der er det så, at jeg frygter, at det i praksis bliver meget kompliceret at udfærdige reglen, så den ikke misbruges.
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 291
Likede indlæg: 4449

Indlægaf Rosa Espinosa » 2. feb 2016, 13:36

Man bliver så trist når man ser hvor mange som synes at det er okay, at en mand kan fralægge sig ansvaret for sit eget barn. Blev nødt til at lade være med at læse kommentarerne på DR2's facebookside for blev så sur og skuffet. Tror vi alle forstår hvor hårdt det må være for de mænd som bliver fædre imod deres vilje (den lille procentdel), men nu er barnet jo en realitet og kan ikke forstå hvordan man bare kan nægte at anderkende det. Hvorfor er det så let at fravælge ens eget barn?
4
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Rakel

Indlægaf Rakel » 2. feb 2016, 13:38

englishchannel skrev:
Rakel skrev:
adagio skrev:

Min ex-kæreste kom fra en familie, hvor der nærmest var sport i at se hvor meget, man kunne svindle statskassen for (og deres naboer var på samme måde i øvrigt). Jeg tvivler ikke et sekund på, at hvis det blev en mulighed med juridisk abort, så ville størstedelen af de nye fædre i det miljø afskrive sig retten til faderskabet og i fællesskab med mødrene bruge de ekstra penge på noget andet. Det kan godt være, at man som far mister nogle rettigheder i den forbindelse, men så langt tror jeg ærlig talt ikke, at man ville tænke.

Det er selvfølgelig ikke reglen i hele samfundet, at fædre og mødre ville snyde i fællesskab, men ligesom alle andre velfærdsydelser er det relevant at se på muligheden for, at det kan udnyttes. Og der er det så, at jeg frygter, at det i praksis bliver meget kompliceret ud udfærdige reglen, så den ikke misbruges.

Mit bud er, at myndighederne vil opruste i samme takt - simpelthen ved at se på allerede tilstedeværende tendenser.

Kontrolgrupperne i kommunerne hiver jævnt mange penge ind ved at afdække socialt bedrageri og kommunerne handler tillige på den viden, som de får via borgerne.

I en tid, hvor der skæres ned på mange ting trives det at underrette myndighederne ved urent trav. Om man kan lide det eller ej.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:43

Skumfidusen skrev:Mit umiddelbare svar er nej - deres forhold i øvrigt skal ikke spille ind. Om de er kærester eller ej. Men der skal være et begrænset vindue. Og jeg ser ingen problemer i at der vil være muligheder for at foretage vurderinger, på samme måde som der er vedrørende samboende/ikke-samboende, så hvis faren faktisk deltager i barnets liv, så kan den juridiske abort ikke komme på tale. Og under visse betingelser måske også trækkes tilbage.

Men det åbner jo så op for, hvordan og hvor tit, man skal tjekke op på det? De fleste andre velfærdsydelser (dagpenge, SU, kontanthjælp) er jo midlertidige, samtidig med, at er underlagt en jævnlig kontrol for at tjekke op på om vilkårene for ydelsen stadig er aktuelle. Men hvis en juridisk abort er en ting, der "afsluttes" inden barnets fødsel, er det jo noget helt andet. Skal kommunen så have en fil liggende på de kvinder, der har fået juridisk abort, og skal man så som samfund tjekke ind på dem uanmeldt for at se om faren er der? Have kommunale medarbejdere til at stalke Facebook for billeder og forholdsstatus? Og skal man så gøre det jævnligt igennem 18 år til barnet er myndigt? Jeg kan simpelthen se så meget håbløs administration ved det scenarie.

Og angående at naboerne ville tippe om socialt bedrageri, kræver det jo, at de ved at det finder sted. Jeg går ikke ud fra, at man vil råbe op om, at Dennis faktisk fik en jurdisk abort, hvis han stadig var en del af barnets liv. I praktisk tror jeg, at mange ville holde det for sig selv, og så er vi jo tilbage ved spøgsmålet om, hvorvidt de i forvejen økonomisk pressede kommuner igen skal bruge ressourcer på at lege privatdetektiver.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 679
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5921

Indlægaf Dikus » 2. feb 2016, 13:43

Jamen. Fuld ligestilling :gruble:

Så skal vi vel væk fra "juridisk abort" og kalde det det, det er: Bortadoption.

Og så skal fædre altid have lov til at bortadoptere sit barn. På ethvert givent tidspunkt, skal han have lov til at sige "det der barn, det gider jeg faktisk ikke rigtigt" og så overdrage forældrerettighederne til en anden eller staten. Hvem, der påtager sig dem, vil så have betydning for børnepengene.

Ingen fortrydelsesret. Ingen rettigheder. Samme lovgivning som gælder ved øvrig bortadoption af rigtige, levende mennesker. Og ikke et eller andet mentalt "vi kalder det abort og lader som om, det ikke handler om et rigtigt levende menneske".
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"