Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3087

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Rakel » 2. feb 2016, 13:50

englishchannel skrev:
Skumfidusen skrev:Mit umiddelbare svar er nej - deres forhold i øvrigt skal ikke spille ind. Om de er kærester eller ej. Men der skal være et begrænset vindue. Og jeg ser ingen problemer i at der vil være muligheder for at foretage vurderinger, på samme måde som der er vedrørende samboende/ikke-samboende, så hvis faren faktisk deltager i barnets liv, så kan den juridiske abort ikke komme på tale. Og under visse betingelser måske også trækkes tilbage.

Men det åbner jo så op for, hvordan og hvor tit, man skal tjekke op på det? De fleste andre velfærdsydelser (dagpenge, SU, kontanthjælp) er jo midlertidige, samtidig med, at er underlagt en jævnlig kontrol for at tjekke op på om vilkårene for ydelsen stadig er aktuelle. Men hvis en juridisk abort er en ting, der "afsluttes" inden barnets fødsel, er det jo noget helt andet. Skal kommunen så have en fil liggende på de kvinder, der har fået juridisk abort, og skal man så som samfund tjekke ind på dem uanmeldt for at se om faren er der? Have kommunale medarbejdere til at stalke Facebook for billeder og forholdsstatus? Og skal man så gøre det jævnligt igennem 18 år til barnet er myndigt? Jeg kan simpelthen se så meget håbløs administration ved det scenarie.

Og angående at naboerne ville tippe om socialt bedrageri, kræver det jo, at de ved at det finder sted. Jeg går ikke ud fra, at man vil råbe op om, at Dennis faktisk fik en jurdisk abort, hvis han stadig var en del af barnets liv. I praktisk tror jeg, at mange ville holde det for sig selv, og så er vi jo tilbage ved spøgsmålet om, hvorvidt de i forvejen økonomisk pressede kommuner igen skal bruge ressourcer på at lege privatdetektiver.

Det gør de allerede og kommunen har indsigt i, hvem barnets far er og hvilke ydelser, der udbetales til barnet.
Det er professionelle, der er ansat i kontrolgrupper - det vil næppe tage dem mange ressourcer at tjekke disse forhold løbende på linje med andre, som de pt tager sig af.
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 114
Likede indlæg: 1113

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:51

Rakel skrev:Mit bud er, at myndighederne vil opruste i samme takt - simpelthen ved at se på allerede tilstedeværende tendenser.

Kontrolgrupperne i kommunerne hiver jævnt mange penge ind ved at afdække socialt bedrageri og kommunerne handler tillige på den viden, som de får via borgerne.

I en tid, hvor der skæres ned på mange ting trives det at underrette myndighederne ved urent trav. Om man kan lide det eller ej.

Men det åbner jo så igen for mange spørgsmål: For det første om man overhovedet vil råbe højt om at faren har fået en juridisk abort, frem for bare at holde det for sig selv. I modsætning til kontanthjælp og gensidig forsørgerpligt, som er relativt nemt at spotte for naboerne, kan man jo ikke vide om faren betaler børnepenge eller ej. Det er en sag mellem far, mor og kommunen.

For det andet betyder denne problemstilling, at en eventuel udfærdigelse af loven pludselig skal være meget omstændig og detaljeret. Forsimplet set går man far: "Barnets biologisk far kan ved underskrift fraskrive sig alle rettigheder og pligter inden udgangen af 12 svangerskabsuge" (eller hvad man nu vælger) og så måske en tilføjelse om vilkårene ved fortrydelse, til en masse ekstra paragraffer, der udmønter præcis hvor meget kontakt far og mor må have, hvor meget kontakt faren må have med barnet, regler angående fars og mors civilstatus, og mange andre spidsfindigheder som jeg som ikke-jurist ikke har evne til at forestille mig.

Og endeligt igen kommer det med at kommunerne, udover ekstra udgifter til børnepengene (hvis det da ikke er staten, der udbetaler dem), også skal opruste deres i forvejen omfattende kontrolapparat. Det er muligt, at de penge tjener sig ind igen på de ydelser, der er i øjeblikket, men her er jo tale om først at lave nye ydelser og derefter at kontrollere, at det ikke bliver misbrugt.

Hvis man lægger den etiske dimension til side, synes jeg, at det er et relevant spørgsmål om det er det værd at skabe en lov, der sandsynligvis vil blive dyr i både nye ydelser og kontrol. Det mener jeg ikke i den aktuelle situation.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5875

Indlægaf Dikus » 2. feb 2016, 13:52

Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Jamen. Fuld ligestilling :gruble:

Så skal vi vel væk fra "juridisk abort" og kalde det det, det er: Bortadoption.

Og så skal fædre altid have lov til at bortadoptere sit barn. På ethvert givent tidspunkt, skal han have lov til at sige "det der barn, det gider jeg faktisk ikke rigtigt" og så overdrage forældrerettighederne til en anden eller staten. Hvem, der påtager sig dem, vil så have betydning for børnepengene.

Ingen fortrydelsesret. Ingen rettigheder. Samme lovgivning som gælder ved øvrig bortadoption af rigtige, levende mennesker. Og ikke et eller andet mentalt "vi kalder det abort og lader som om, det ikke handler om et rigtigt levende menneske".

Jeg har for længe siden skrevet at jeg mener det ville være mere korrekt at kalde det en adoption hvor moren får den fulde forældremyndighed, fordi den "juridiske abort" er en meget mindre indgriben i barnets liv end en adoption. Det er i højere grad en adoption end en abort.

Der er vist ikke nogen der taler om det skal kunne gøres på hvert et tidspunkt i barnets liv, så det ved jeg ikke rigtigt hvorfor du forventer svar på eller fra hvem. Kan du ikke rette spørgsmålet konkret mod den der har sagt at det skal være sådan?

Men hvorfor skulle det dog ikke kunne lade sig gøre på ethvert tidspunkt af barnets liv? Det kan moren jo gøre, hvis hun ønsker det efter fødslen eller på ethvert andet tidspunkt, når blot faren accepterer det.

Det er da ikke ligestilling, at faren ikke kan.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 2. feb 2016, 13:54

englishchannel skrev:
Rakel skrev:Mit bud er, at myndighederne vil opruste i samme takt - simpelthen ved at se på allerede tilstedeværende tendenser.

Kontrolgrupperne i kommunerne hiver jævnt mange penge ind ved at afdække socialt bedrageri og kommunerne handler tillige på den viden, som de får via borgerne.

I en tid, hvor der skæres ned på mange ting trives det at underrette myndighederne ved urent trav. Om man kan lide det eller ej.

Men det åbner jo så igen for mange spørgsmål: For det første om man overhovedet vil råbe højt om at faren har fået en juridisk abort, frem for bare at holde det for sig selv. I modsætning til kontanthjælp og gensidig forsørgerpligt, som er relativt nemt at spotte for naboerne, kan man jo ikke vide om faren betaler børnepenge eller ej. Det er en sag mellem far, mor og kommunen.

For det andet betyder denne problemstilling, at en eventuel udfærdigelse af loven pludselig skal være meget omstændig og detaljeret. Forsimplet set går man far: "Barnets biologisk far kan ved underskrift fraskrive sig alle rettigheder og pligter inden udgangen af 12 svangerskabsuge" (eller hvad man nu vælger) og så måske en tilføjelse om vilkårene ved fortrydelse, til en masse ekstra paragraffer, der udmønter præcis hvor meget kontakt far og mor må have, hvor meget kontakt faren må have med barnet, regler angående fars og mors civilstatus, og mange andre spidsfindigheder som jeg som ikke-jurist ikke har evne til at forestille mig.

Og endeligt igen kommer det med at kommunerne, udover ekstra udgifter til børnepengene (hvis det da ikke er staten, der udbetaler dem), også skal opruste deres i forvejen omfattende kontrolapparat. Det er muligt, at de penge tjener sig ind igen på de ydelser, der er i øjeblikket, men her er jo tale om først at lave nye ydelser og derefter at kontrollere, at det ikke bliver misbrugt.

Hvis man lægger den etiske dimension til side, synes jeg, at det er et relevant spørgsmål om det er det værd at skabe en lov, der sandsynligvis vil blive dyr i både nye ydelser og kontrol. Det mener jeg ikke i den aktuelle situation.

Jeg finder juridisk abort uden hold i virkeligheden, men jeg er ganske overbevist om, at myndighederne vil være meget obs på misbrug i så fald, at 'ideen' indføres.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 13:59

Skumfidusen skrev:Hvor detaljeret en lovgivning synes du det er rimeligt at forlange jeg skal sidde klar med? Skal jeg sidde med ansvaret for den enkelte kommunes sagsbehandling nu?

Jeg synes ikke besværlig sagsbehandling skal være en grund til at vi opretholder en uretfærdig praksis. Ligestilling kan godt være noget hulens bøvl, uden vi fravælger det af den grund.

I og med at dette grundet biologien aldrig vil blive en ligestillingssag med klare svar, synes jeg at det praktiske omkring det er relevant. Og at økonomi i særdeleshed vil være en faktor, hvor man (og her mener jeg ikke du eller jeg, men folk med forstand på det) opvejer om antallet af mænd, der vil have gavn af dette, er stort nok til at det kan opveje omkostningerne og risikoen for snyd. Jeg kan ikke selv svare på det.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 2. feb 2016, 14:00

Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Men hvorfor skulle det dog ikke kunne lade sig gøre på ethvert tidspunkt af barnets liv? Det kan moren jo gøre, hvis hun ønsker det efter fødslen eller på ethvert andet tidspunkt, når blot faren accepterer det.

Det er da netop ligestilling - faren kan også bortadoptere barnet til andre mennesker, hvis moren er indstillet på det. Hvor ser du forskellen der?

Det koster ikke samfundet noget.

Adoptanten overtager ansvaret for barnet og betaler i øvrigt bidrag til moderen/faderen (alt efter hvor barnet bor/hvem der adopterer) ved evt senere skilsmisse, da barnet juridisk er adoptantens.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 14:13

Skumfidusen skrev:Du er allerede nede i meget detaljerede overvejelser omkring kommunernes forvaltning og naboers viden om pars interne forhold. Kan vi ikke gå tilbage til om du overhovedet anerkender at mænd står med væsentligt dårligere muligheder her og at det ville være på sin plads at sætte kønnene mere lige? For jeg fornemmer altså lidt at uanset hvor nemt det ville være at forvalte, så er du modstander alligevel.

Jamen, jeg anerkender ikke, at mændene står værre end kvinderne, for jeg mener at positionerne er så forskellige, at det ikke kan sammenlignes. Ved en uønsket graviditet ville jeg personligt hellere være i mandens sko, hvor min "indsats" i værste fald var ren økonomisk. Jeg ville langt hellere betale 800 kr. om måneden, og så ellers fortsætte mit liv upåvirket, end at skulle spille med kvindens "indsats", der er hendes fysiske og mentale helbred. Men jeg anerkender også, at andre har det omvendt, og hellere vil gennemgå en abort end at betale til et barn, de ikke ser.

Problemet er, at diskussionen er så subjektiv og at kønnenes vilkår grundet biologien er så forskellige, at man ikke kan tale om nogen objektiv rimelighed. Hver gang nogle mener, at noget ligestiller kønnene, mener andre, at det stiller det ene køn bedre end det andet. Der er intet klokkeklart svar. Jeg er tydeligvis meget uenig med dig, men det betyder ikke, at jeg mener at mit synspunkt objektivt er mere rimeligt end dit. Derfor kigger jeg på nogle parametre, der er mere objektive, nemlig økonomi og praktiske omstændigheder.
3
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 2. feb 2016, 14:16

Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Men hvorfor skulle det dog ikke kunne lade sig gøre på ethvert tidspunkt af barnets liv? Det kan moren jo gøre, hvis hun ønsker det efter fødslen eller på ethvert andet tidspunkt, når blot faren accepterer det.

Det er da netop ligestilling - faren kan også bortadoptere barnet til andre mennesker, hvis moren er indstillet på det. Hvor ser du forskellen der?

Nåh, men hvorfor skal vi så ændre på noget, når der er ligestilling og muligheden for at bortadoptere barnet findes?
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 14:27

adagio skrev:Hvorfor er situationen mentalt værre for kvinden end for manden? Hvis hun ikke føler nogen tilknytning til barnet, gør en abort vel ingenting ved hendes mentale helbred, det er kun hvis hun føler skyld ved at få det fjernet, og den skyld kan en mand vel lige så vel føle selv om det ikke er hans krop barnet bliver fjernet fra.

Jeg siger, at det ville være sådan for mig. Jeg er med på, at der er kvinder for hvem en abort ikke er mere følelsesladet end at få frosset en fodvorte. Rent biologisk mener jeg at huske, at der er nogle bestemte hormoner, der gør en abort mere følelsesladet for kvinden end for manden, så derfor vil der være flere kvinder, der bliver mentalt påvirket af en abort end deres kærester for hvem det på det tidspunkt stadig vil være et abstrakt begreb. Men det betyder selvfølgelig ikke, at mænd ikke også kan blive påvirkede af det.

Men hvis du mener, at mænd pr. definition bliver ligeså mentalt påvirkede af en abort som kvinden, kan vi da godt tage den ud af ligningen uden at miste pointen. Jeg synes stadig, at fysisk helbred er en højere indsats end penge, men det er jo en personlig holdning.
Senest rettet af englishchannel 2. feb 2016, 14:32, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 14:31

Skumfidusen skrev:Men - hvis du allerede i den helt grundlæggende præmis er uenig i at mænd under nogen omstændigheder skal have adgang til en form for juridisk abort, så er det jo skønne, spildte kræfter at tale om hvordan kommunerne skal forvalte og hvor der skal gemmes lister osv. Det er rent røgslør for noget, du stålsat er imod.

Forstå mig ret - det er selvfølgelig helt fair at du er imod det af hvilke grunde du end må have, men det er en komplet ligegyldig diskussion om vi skal dreje til højre eller venstre om 20 km hvis du under ingen omstændigheder vil fortsætte fremad.

Om man står værre eller bedre er måske heller ikke den opfattelse jeg prøver at nå frem til men at vi i hvert fald ikke er lige. Kvinder har et valg; mænd har ikke. Det er ikke ligestilling. Vi står ikke lige. Og det giver nogle forfærdelige situationer for mænd, der bliver narret og de kan INTET gøre. Ikke engang i en tænkt situation hvor kvinden gemte sæden fra et kondom og bevidst insiminerede sig. Ikke under nogen omstændigheder. At man slet ikke VIL forholde sig til det rimelige i at mænd i nogle situationer kan komme fri af sådan en ulykkelig situation er igen selvfølgelig enhvers frie ret. Du må mene og synes som du vil. Men jeg mener at det her er noget der er virkelig ulykkeligt for de mænd der lander i det og at det er ret og rimeligt at vi forsøger at gøre noget for at rette op på det.

Jeg er ikke stålsat imod noget helst. Netop fordi jeg på ingen måde er følelsesmæssigt involveret i det (i modsætning til mange andre i denne tråd), prøvede jeg at tale lidt praksis og fakta efter ca. 25 siders følelsesladede argumenter. For den del af sådan en diskussion synes jeg personligt er interessant, især når man allerede har været grundigt omkring "Hvem bærer ansvaret?"- og "Hvem har det værst?"-spørgsmålene.
1
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 14:48

Skumfidusen skrev:
englishchannel skrev:Jeg er ikke stålsat imod noget helst. Netop fordi jeg på ingen måde er følelsesmæssigt involveret i det (i modsætning til mange andre i denne tråd), prøvede jeg at tale lidt praksis og fakta efter ca. 25 siders følelsesladede argumenter. For den del af sådan en diskussion synes jeg personligt er interessant, især når man allerede har været grundigt omkring "Hvem bærer ansvaret?"- og "Hvem har det værst?"-spørgsmålene.

Ok, så. Men under hvilke betingelser ville du så mene det var på sin plads med en form for juridisk abort og hvordan den skal kunne laves? Altså, når du nu ikke er modstander; under hvilke betingelser og i hvilken udstrækning skulle den være ok?

Men altså Skum, nu har du lige sagt til mig, at du ikke kan tage stilling til det praktiske omkring udfærdigelsen af en lov. Så regner du vel heller ikke med, at jeg kan lave (og bagefter givetvis forsvare) den ideelle juridisk abort-lov sådan en tirsdag eftermiddag? :)

Mit bedste bud ville umiddelbart være at nedsætte en kommission, der kunne se på de økonomiske omkostninger vs. de etiske aspekter i det, og så tage stilling derfra. Hvis det viser sig, at det i praksis ville være en lov, der beskyttede meget få ofre, men fik gigantiske økonomiske og menneskelige omkostninger, ville jeg være imod. Omvendt ville jeg være for, hvis undersøgelsen viste det modsatte.

Det er generelt et alt for komplekst emne til at jeg kan eller vil gøre mig til dommer på et rent følelsesmæssigt grundlag.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 2. feb 2016, 14:55

Skumfidusen skrev:
englishchannel skrev:Jamen, jeg anerkender ikke, at mændene står værre end kvinderne, for jeg mener at positionerne er så forskellige, at det ikke kan sammenlignes. Ved en uønsket graviditet ville jeg personligt hellere være i mandens sko, hvor min "indsats" i værste fald var ren økonomisk. Jeg ville langt hellere betale 800 kr. om måneden, og så ellers fortsætte mit liv upåvirket, end at skulle spille med kvindens "indsats", der er hendes fysiske og mentale helbred. Men jeg anerkender også, at andre har det omvendt, og hellere vil gennemgå en abort end at betale til et barn, de ikke ser.

Problemet er, at diskussionen er så subjektiv og at kønnenes vilkår grundet biologien er så forskellige, at man ikke kan tale om nogen objektiv rimelighed. Hver gang nogle mener, at noget ligestiller kønnene, mener andre, at det stiller det ene eller andet køn bedre end det andet. Der er intet klokkeklart svar. Jeg er tydeligvis meget uenig med dig, men det betyder ikke, at jeg mener at mit synspunkt objektivt er mere rimeligt end dit. Derfor kigger på nogle parametre, der er mere objektive, nemlig økonomi og praktiske omstændigheder.

Men - hvis du allerede i den helt grundlæggende præmis er uenig i at mænd under nogen omstændigheder skal have adgang til en form for juridisk abort, så er det jo skønne, spildte kræfter at tale om hvordan kommunerne skal forvalte og hvor der skal gemmes lister osv. Det er rent røgslør for noget, du stålsat er imod.

Forstå mig ret - det er selvfølgelig helt fair at du er imod det af hvilke grunde du end må have, men det er en komplet ligegyldig diskussion om vi skal dreje til højre eller venstre om 20 km hvis du under ingen omstændigheder vil fortsætte fremad.

Om man står værre eller bedre er måske heller ikke den opfattelse jeg prøver at nå frem til men at vi i hvert fald ikke er lige. Kvinder har et valg; mænd har ikke. Det er ikke ligestilling. Vi står ikke lige. Og det giver nogle forfærdelige situationer for mænd, der bliver narret og de kan INTET gøre. Ikke engang i en tænkt situation hvor kvinden gemte sæden fra et kondom og bevidst insiminerede sig. Ikke under nogen omstændigheder. At man slet ikke VIL forholde sig til det rimelige i at mænd i nogle situationer kan komme fri af sådan en ulykkelig situation er igen selvfølgelig enhvers frie ret. Du må mene og synes som du vil. Men jeg mener at det her er noget der er virkelig ulykkeligt for de mænd der lander i det og at det er ret og rimeligt at vi forsøger at gøre noget for at rette op på det.

Skulke vi så ikke behandle den slags sager særskilt og give mænd, der bliver narret mulighed for retlige tiltag mod kvinden, der så straffes ig skal kompensere manden for det økonomiske tab, hun har påført ham?

I stedet for at behandle levende børn som noget, man kan abortere?
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 2. feb 2016, 15:06

Skumfidusen skrev:Jeg lægger dig jo ikke i benlås og står og brøler "kan du huske Benjamin" ned i hovedet på dig med spyttet sprøjtende ud af munden for at få et fuldstændig klart svar, men det kunne da være sjovt at finde noget "common ground" og nogle tilfælde hvor du i hvert fald mente at her kunne der være en realistisk mulighed hvor du fandt det passende.

Men at få kloge mennesker til at overveje det nærmere ville jeg også være helt indstillet på. Men det kan man jo gøre med enhver problemstilling. Det gør debatten noget flad, ikke? "Lad os sende det i udvalg og så ved vi om 3½ år og 40 millioner kroner hvad vi mener" :)

Jeg har bare dårlige debaterfaringer med at blande mig i følelsesladede emner uden selv at have en klar holdning. For det ender nærmest altid med at "Jeg har ikke tænkt så meget over det, men måske kunne X og Y være en mulighed?" bliver til en lang diskussion med en masse mennesker, der er glødende uenige i X og Y, hvor jeg så efter 5 sider får lyst til at sige: "Jamen, så vigtigt er X og Y altså heller ikke for mig! Hvorfor er jeg pludselig blevet fortaler for noget, jeg kun er marginalt interesseret i?".

Men altså, for at blive en smule konkret: I situationer, hvor kvinden beviseligt har snydt (og her taler vi ikke om "Jeg gik ud fra at mit one night stand var på p-piller, selvom jeg aldrig spurgte.") eller hvor hun, i tilfælde af at hun selv var klar over graviditeten og havde mulighed for at kontakte ham, ikke har henvendt sig til manden i rimelig tid inden abortgrænsen, så han kunne tages med på råd. Der kan jeg se det, for der er manden vitterligt magtesløs. I situationer, hvor begge var uansvarlige eller hvor præventionen svigtede er jeg mere loren ved konceptet.

Og det er altså dagens X og Y for mig, så jeg har ikke tænkt mig at gå med på en lang diskussion af rimeligheden af ovenstående ;) Jeg mener muligvis noget helt andet i morgen.
Senest rettet af englishchannel 2. feb 2016, 15:07, rettet i alt 1 gang.
1
UnicoGrandeAmore
Kort karma: 1
Likede indlæg: 3

Indlægaf UnicoGrandeAmore » 2. feb 2016, 15:06

Rosa Espinosa skrev:Man bliver så trist når man ser hvor mange som synes at det er okay, at en mand kan fralægge sig ansvaret for sit eget barn. Blev nødt til at lade være med at læse kommentarerne på DR2's facebookside for blev så sur og skuffet. Tror vi alle forstår hvor hårdt det må være for de mænd som bliver fædre imod deres vilje (den lille procentdel), men nu er barnet jo en realitet og kan ikke forstå hvordan man bare kan nægte at anderkende det. Hvorfor er det så let at fravælge ens eget barn?

Jamen, det er da præcis lige så okay at en mand kan fralægge sig ansvaret som at en kvinde kan. Lige nu er det bare kun kvinden, der kan fralægge sig ansvaret. Er det rimeligt?

Der er også den omvendte situation, hvor manden gerne vil have barnet, men her kan kvinden egenhændigt tage beslutningen om at afbryde graviditeten. Den rettighed kunne vi selvfølgelig ikke drømme om at tage fra kvinden, men derfor er det da også kun rimeligt for faderen at give ham en tilsvarende valgmulighed. Og tilsvarende kan det selvfølgelig aldrig blive af biologiske årsager, men vi kunne da i det mindste forsøge at nærme os det en smule, i forhold til nu hvor manden i bund og grund er sat 100% udenfor indflydelse og bare må følge kvindens beslutning.

Og selvfølgelig skal den juridiske abort kun være mulig indenfor en nærmere specificeret tidsramme i de tidlige måneder af graviditeten, hvor barnet jo netop ikke endnu juridisk set er en realitet.

Medmindre man er imod abort sådan helt generelt, så er det da ikke at fravælge sit eget barn?
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2104

Indlægaf Danseprinsesse » 2. feb 2016, 15:53

Skumfidusen skrev:Jeg tænker at manden har et vindue, hvor han kan reagere. Altså - han kan aldrig have mere end det højeste tidsrum kvinden også har. I praksis vil det vil sige 6 uger. Kvinder KAN godt opdage de er gravide før, men det vil være sjældent. Så hvis kvinden beviseligt har givet ham besked og han ikke har reageret inden for det vindue - hvor stort det så er - så fanger bordet.

Hvis manden kan sandsynliggøre at kvinden har forholdt ham oplysningen om at hun er gravid, så ved jeg ikke helt hvor jeg står, men jeg synes det er så unfair at det var rimeligt om han også kunne have en chance der. Op til den 12. uge...jeg er igen uafklaret, men der synes jeg også der skal være forholdsvis lettere adgang.

De helt præcise regler og rammer har jeg ikke tænkt i bund, men jeg mener der bør være noget der modsvarer den tidsramme kvinden har, fra hun opdager hun er gravid og til hun kan vælge en abort. I det tidsrum er manden sat helt uden for indflydelse og det kan der altså godt laves et regelsæt for, som øger ligestillingen. Den bliver ikke 100%; det bilder jeg mig ikke ind. Men den kan gøres bedre end den er i dag.

Skal manden have det vindue uanset, hvad der er gået forud?

Altså hvis mand og kvinde har aftalt at lave et barn, kvinde bliver gravid og opdager det i uge 6. I princippet kan hun stadig nå at fortryde omkring 6 uger endnu og få en abort. Skal manden også have lov til at kunne fortryde i 6 uger efter et aftalt barn er blevet opdaget?

Hvem er det, der skal have ret til det vindue - og hvordan "beviser" man, at man er blandt dem, der bør have retten?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"