Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 284

Re: Ufrivillig far

Indlægaf FruitFly » 3. feb 2016, 16:21

UnicoGrandeAmore skrev:Det er også helt fair at du aldrig kunne få en abort. Men det ændrer ikke på at du som kvinde har muligheden. En mulighed som mænd ikke har.

Det må da være det eneste rimelige? Medmindre at du vil fjerne muligheden for abort for både mænd og kvinder, men det er jo en helt anden diskussion. Men kun at give det ene køn muligheden for abort er simpelthen bare ikke rimeligt...

Jeg forstår ikke helt det her argument.

En kvinde har mulighed for at få abort, det har en mand ikke. Det er for galt og nogen må gøre noget.

En kvinde har mulighed for at blive gravid, det har en mand ikke. Det er helt fjong (?)
1
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 3. feb 2016, 16:26

adagio skrev:
Der er vel 5 mænd i alt på debatten, og det lader til at de 2 af dem har oplevet det på egen krop. Så 40% af den mandlige befolkning har oplevet det. Nej, pjat, jeg kender også personligt historier, og det er der tilsyneladende også ret mange andre der gør, så jeg tror det er ret almindeligt, men jeg kan selvfølgelig ikke henvise til en videnskabelig artikel. Visse skrukke kvinders dømmekraft er vel sat ud af kraft ligsom visse liderlige mænds.

Tænk på dem du kender det er sket for. Og tænk så på alle dem du kender, som det IKKE er sket for.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 16:28

Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:
Guldlok skrev:En abort er noget man kan få, hvis man er gravid. Mænd kan ikke blive gravide, ergo kan mænd ikke få en abort.

Ingen har vel påstået at mænd kan blive gravide? :gruble:

Men derfor kan vi som samfund godt give mænd de samme rettigheder som kvinder har.

Nope. Det kan man, den dag mænd kan blive gravide. Ikke før.

Juridisk abort sikrer mænd de samme rettigheder som kvinder har, på trods af de biologiske forskelle.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 16:33

Guldlok skrev:
Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:
Guldlok skrev:En abort er noget man kan få, hvis man er gravid. Mænd kan ikke blive gravide, ergo kan mænd ikke få en abort.

Men derfor kan vi som samfund godt give mænd de samme rettigheder som kvinder har.

Juridisk abort sikrer mænd de samme rettigheder som kvinder har, på trods af de biologiske forskelle.

Nej.

Jo, mænd får muligheden for at vælge et barn fra som kvinder allerede kan i dag.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9157

Indlægaf Fru Sunshine » 3. feb 2016, 16:33

Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:

Det gør det da ikke. Det gør det bare nemmere for mænd, at stikke af fra ansvaret.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 16:36

Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:

Det gør det da ikke. Det gør det bare nemmere for mænd, at stikke af fra ansvaret.

Så stikker en kvinde også af fra sit ansvar hvis hun får en abort?
Argumenterne går begge veje.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 16:37

Guldlok skrev:Der er fysiske risici forbundet med abort.

F.eks (fra sydvestjysk sygehus):

Ulemper ved kirurgisk abort
Du skal i fuld bedøvelse og møde fastende.
Risiko for underlivsinfektion.
Undersøgelser viser, at omkring 5 % af de kvinder, der vælger en kirurgisk abort ender med en underlivsinfektion.
Der er en lille risiko for skader på livmoderen under indgrebet.

Ulemper ved medicinsk abort
Længere blødningsperiode.
Bivirkninger mens aborten står på, kan være smerter, kvalme, opkastning.
Risiko for at du ikke har aborteret og derfor skal have en ny behandling (medicinsk eller kirurgisk).

Så dit argument for at kønnene ikke skal ligestilles er at kvinder kan få en infektion ved en abort?
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 16:47

Guldlok skrev:
Pølsemix skrev:

Undersøgelser viser, at omkring 5 % af de kvinder, der vælger en kirurgisk abort ender med en underlivsinfektion.

Risiko for at du ikke har aborteret og derfor skal have en ny behandling (medicinsk eller kirurgisk).

Jeg har ikke skrevet at kvinder skal tvinges til at have en abort, men blot at de har muligheden for at få det.
Derfor bør mænd også kunne frasige sig barnet. Det er er ligestilling i den reneste form.
Så dit argument for at kønnene ikke skal ligestilles er at kvinder kan få en infektion ved en abort?

Så du mener at kvinder skal risikere infektion, sygdom, skader på livmoderen (som kan have betydning for fremtidig fertilitet) for at mændene kan opnå "ligestilling"?

Det er ikke ligestilling og bliver det aldrig.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 16:57

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:

Hvordan er det et argument for at der ikke skal indføres juridisk abort?

Ikke bare en infektion, men også der er en risiko for sterilitet, den er ikke stor, men den er der. Der er komplikationer ved ca. 5%, ved medicinsk aborter mislykkes 1 ud af 200 og graviditeten forsætter. Så er der alle de psykiske eftervirkninger, som sorg, depression, fortrydelse osv.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9157

Indlægaf Fru Sunshine » 3. feb 2016, 17:10

Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Pølsemix skrev:

Så stikker en kvinde også af fra sit ansvar hvis hun får en abort?
Argumenterne går begge veje.

Ikke så længe, det er kvindens krop, det går ud over.
Det er da træls for de mænd, der føler sig fanget, men ligestilling på dette område kan bare ikke lade sig gøre.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 17:15

Det er irrelevant at kvinden får aborten, hun har muligheden for at vælge til og fra og det bør manden også have. Så selvfølgelig er ligestilling muligt på dette område på trods af de biologiske forskelle.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 17:27

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:Det er irrelevant at kvinden får aborten, hun har muligheden for at vælge til og fra og det bør manden også have. Så selvfølgelig er ligestilling muligt på dette område på trods af de biologiske forskelle.

Hvorfor en uønsket graviditet kun kvinders ansvar?

Fordi det er hende der egenhændigt afgør om graviditeten er uønsket eller ej.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 17:40

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:Det er irrelevant at kvinden får aborten, hun har muligheden for at vælge til og fra og det bør manden også have. Så selvfølgelig er ligestilling muligt på dette område på trods af de biologiske forskelle.

Så det er helt ligegyldigt at begge var lige gode til at dyrke sexen der resulterede i graviditeten? Mænd skal slet ikke kunne stå til regnskab for deres handlinger?

Ja, de bør begge have de samme rettigheder og jeg er slet ikke enig i at en mand ikke står til regnskab når han vælger et barn fra.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 17:51

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:

Så det er helt ligegyldigt at begge var lige gode til at dyrke sexen der resulterede i graviditeten? Mænd skal slet ikke kunne stå til regnskab for deres handlinger?

Ja, de bør begge have de samme rettigheder og jeg er slet ikke enig i at en mand ikke står til regnskab når han vælger et barn fra.

Hvordan står han til regnskab, forklar mig det?

Og hvis ligestillingen er tippet så meget til kvinders side, hvorfor få vi så stadig lavere løn, mindre i pension, tager flere barnsyg dage, har færre topstillinger, tager det meste barsel, bliver udsat for mere og grovere partnervold, bliver oftest voldtaget, skal jeg blive ved?

Et barn er vel som udgangspunkt ikke bare noget man vælger fra for de fleste, så det er nok ikke noget der bliver gjort uden større overvejelser. Hvad mener du med at ligestillingen har tippet? Jeg diskuterer juridisk abort, men mænd skal måske straffes fordi nogle mener at der mangler ligestilling på nogle områder? (Selvom det selvfølgelig ikke passer)
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 18:44

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Liseletpåtå skrev:

Hvordan står han til regnskab, forklar mig det?

Og hvis ligestillingen er tippet så meget til kvinders side, hvorfor få vi så stadig lavere løn, mindre i pension, tager flere barnsyg dage, har færre topstillinger, tager det meste barsel, bliver udsat for mere og grovere partnervold, bliver oftest voldtaget, skal jeg blive ved?

Et barn er vel som udgangspunkt ikke bare noget man vælger fra for de fleste, så det er nok ikke noget der bliver gjort uden større overvejelser. Hvad mener du med at ligestillingen har tippet? Jeg diskuterer juridisk abort, men mænd skal måske straffes fordi nogle mener at der mangler ligestilling på nogle områder? (Selvom det selvfølgelig ikke passer)

At kvinder får lavere løn, mindre i pension, tager flere barnsyg dage, har færre topstillinger, tager det meste barsel, bliver udsat for mere og grovere partnervold, bliver oftest voldtaget er statistisk fakta. Men det er måske helt ok med dig?

Og nej mænd skal ikke straffes, overhovedet ikke. Men så længe kvinder bære de største risici og byrder ved graviditet og børn, er det så ikke fair nok, vi har det sidste ord.

Og her taler jeg geneneralt, jeg ved godt, der er mænd i denne tråd, hvor det slet ikke forholder sig sådan.

Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"