Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 342

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Daflo » 3. feb 2016, 19:14

Pølsemix skrev:Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?

Vil du så også i ligestillingens navn tvinge kvinden til at gennemføre en graviditet og overlade barnet til manden, hvis manden ønsker barnet og kvinden ikke gør?
3
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 19:21

Daflo skrev:
Pølsemix skrev:Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Men det er et stort og rungende NEJ fra min side af, kvinden kan bestemme om hun vil have et barn i sit liv, mænd bør have den samme mulighed. I min optik er det dobbeltmoral så det batter at du snakker om mangel af ligestilling for kvinder,samtidig med at det er ok diskriminere mænd pga. biologi. Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?

Vil du så også i ligestillingens navn tvinge kvinden til at gennemføre en graviditet og overlade barnet til manden, hvis manden ønsker barnet og kvinden ikke gør?

Selvfølgelig ikke, mænd bør bare have den samme mulighed for at vælge barnet fra som moren har.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 291

Indlægaf FruitFly » 3. feb 2016, 19:23

Pølsemix skrev:Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?

Kunne du komme med et eksempel på et sådant sted?
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 19:28

FruitFly skrev:
Pølsemix skrev:Skal der så heller ikke være ligestilling de steder hvor mænds biologi er en fordel?

Kunne du komme med et eksempel på et sådant sted?

I jobs hvor fysik er en styrke. På politiskolen er forskellige fysiske krav til mænd og kvinder pga. fysikken er forskellige for de to køn. Her ville ens krav være en fordel for de mandlige elever. Så her ligestilles kønnene ved forskellige krav, da fysikken for mænd og kvinder ikke er ens.
0
Brugeravatar
Wolf
Kort karma: 5
Likede indlæg: 62

Indlægaf Wolf » 3. feb 2016, 19:29

Som det er nu, har mænd faktisk allerede mulighed for at pakke sydfrugterne og skride fra deres børn. Børn har ikke krav på samvær, men ret til underholdsbidrag (hvilket er et relativt lille beløb)

Så praktisk set har manden mulighed for at melde sig ud, undgå kontakt med barnet og dermed unddrage sig alt ansvar ud over det økonomiske.

Og ja, barnet ved så hvem der er biologisk far. Men det giver STADIG manden muligheden for at nægte at ses.

Jeg har svært ved at se problemet.

Men lad os sige, at mænd får mulighed for juridisk abort.
En "fysisk" abort slår et foster ihjel - ergo bliver der intet barn.
En juridisk abort resulterer ikke i andet end ansvars fraskrivelse og evt. Frihedsfølelse for manden. Barnet er der stadig. Det kan stadig få at vide, hvem der er biologisk far. Det kan stadig opsøge ham og stadig føle sig fravalgt og svigtet. Den eneste forskel er, for mig at se, det økonomiske aspekt.

Noget helt andet er -
Man kan vel for pokker ikke i ramme alvor mene, at mænd skal have retten til at fortryde en juridisk abort???
1
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 19:42

Pølsemix skrev:
Lad os nu holde os til trådemnet, det andet bliver vi alligevel ikke enige om.

Nogle ting KAN bare ikke ligestilles.

Hænderne op, alle der ønsker, at deres mand skal klippes i skrævet med en hækkesaks på fødestuen - bare for ligesom at dele fødselssmerterne lige?
3
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 291

Indlægaf FruitFly » 3. feb 2016, 19:43

Pølsemix skrev:I jobs hvor fysik er en styrke. På politiskolen er forskellige fysiske krav til mænd og kvinder pga. fysikken er forskellige for de to køn. Her ville ens krav være en fordel for de mandlige elever. Så her ligestilles kønnene ved forskellige krav, da fysikken for mænd og kvinder ikke er ens.

Det synes jeg ikke er OK.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 19:45

Spasserinde skrev:
Pølsemix skrev:

Hænderne op, alle der ønsker, at deres mand skal klippes i skrævet med en hækkesaks på fødestuen - bare for ligesom at dele fødselssmerterne lige?

Men det kan retten til selv at bestemme om man vil have et barn i sit liv vha, af juridisk abort.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 3. feb 2016, 19:50

Liseletpåtå skrev:
Pølsemix skrev:
Spasserinde skrev:
Pølsemix skrev:

Men det kan retten til selv at bestemme om man vil have et barn i sit liv vha, af juridisk abort.

Man kan jo bare vælge ikke at være en del af barnes liv allerede.

Det er ikke nok, hvis en kvinde vælger at få et barn hvor faderen er imod, så må hun også selv bære den økonomiske byrde. Uanset hvor lidt han er tvunget til at betale.
0
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 19:55

Inden jeg overhovedet diskuterer dette, vil jeg gerne tage kraftigt afstand fra brugen af udtrykket "juridisk abort". Intet menneske skal vokse op og være en abort.

En ting er, at man ikke gider et barn, som man har leveret arvemasse til. Noget andet er, at man vil sætte sådan et mærkat på et levende barn, bare fordi man er sur på moren. Som jeg skrev i et andet indlæg: Behøver man at være SÅ direkte med at formidle, at faren ville ønske man var blevet slået ihjel imens man var foster? Det synes jeg er uværdigt og urimeligt. Barnet har ikke bedt om at blive født, og det er urimeligt at det skal vokse op med sådan et mærkat, bare fordi far eller mor eller begge er nogle rodehoveder.

Jeg vil derfor referere til det som økonomisk og juridisk ansvarsfraskrivelse.
7
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2711

Indlægaf Urtekussen » 3. feb 2016, 20:03

Hvis en kvinde får en abort, så er det et massivt fysisk (og psykisk) indgreb.

Det samme er ikke tilfældet for en mand, som ville kunne klare det hele med en underskrift.

Jeg synes ikke man skal tvinge manden igennem fysiske strabadser, for at opnå ligestilling også på dét punkt, men jeg tænker om ikke det virker som en "nem og hurtig" løsning, hvis man kan nøjes med en underskrift?

Især hvis man er sådan lidt en spade-Søren, som ikke rigtigt altid gider bruge kondom, for "hun tager vel pillen".
Så tænker man måske endnu mindre over dén underskrift, end den man sætter på sit nye leasy forbrugslån.
2
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 20:28

Pølsemix skrev:
Spasserinde skrev:
Pølsemix skrev:

Nej, den kan ej. Selv om man påråber sig juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse, så vil barnet alligevel eksistere - det kan man fx stadig ikke modsætte sig, ergo er der STADIG ikke ligestilling. Ligesom der ikke er på en lang række andre punkter.

Hvor er fx kompensationen for, at det er kvinden der skal gennemgå en traumatiserende abort? Der kunne man jo godt lige lovgive om, at manden skulle hoste op med 50.000 kr. for at kompensere for den svige og smerte, hun skal gennemgå, når nu de var to om at lave barnet.

Hvor er ligestillingen i, at det er kvinden, der skal føde? Modtager jeg en lovpligtig økonomisk kompensation fra faren for min fulde tabte arbejdsfortjeneste? Hvordan vil han kompensere, hvis jeg er revnet fra navle til bagdel? Hvad vil han gøre ved, at jeg lige har kastet op hver dag i 6 måneder i træk? Hvor er ligestillingen dér?

Ikke ligestilling den ene vej, ikke ligestilling den anden vej. Begge køn står ufordelagtigt på nogle punkter. Nogle ting kan bare ikke ligestilles - men man kan prøve at tilnærme sig....
4
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 20:34

At opnå ægte ligestilling er som sagt umuligt på en lang række områder. Derfor forsøger man at nå den mest rimelige tilnærmelse.

Man har så valgt, at den mest rimelige tilnærmelse er, at når nu fosteret er i kvindens krop, så er det ultimativt hendes valg om hun vil udnytte muligheden for en abort. Jeg tror, at mange par snakker sammen om, hvad der skal ske. Men hvis man ikke er enige, så kan man(d) altså ikke tvinge et menneske til at få et medicinsk indgreb, fordi man fortrød den sperm, man havde puttet i hende. Omvendt kan man heller ikke tvinge hende til at gennemføre en graviditet. Man kan aldrig ligestille på en måde, hvor manden har lige så meget at skulle have sagt som kvinden - for én eller anden skal tage den endelige beslutning, og selvfølgelig er det den, hvis krop skal gennemgå processen.

En anden mulighed er så den omtalte økonomiske og juridiske ansvarsfraskrivelse. Det synes du så er en rimelig tilnærmelse. Det synes jeg ikke. For jeg synes ikke, at kvinden skal være forpligtet af muligheden af abort sådan at, fordi abort nu eksisterer, så har hun satme bare at få en - og hvis hun ikke får den, så gider manden da i hvert fald ikke have noget at gøre med det barn, som han selv har været med til at lave. Jeg synes det er en fesen og ansvarsløs holdning fra en generation af mænd, som er blevet så vant til at afkoble sex fra reproduktion, at de ikke længere synes at de biologiske konsekvenser af sex rager dem en høstblomst. Så kan damen stå med aborten eller fødslen selv, og de kan bare sætte en underskrift og fortsætte ud i verden.

Her er et forslag: At mænd begynder at tage de her ting seriøst og bruger et pokkers kondom og efterspørger nogle p-piller til mænd, i stedet for at synes, at de biologiske konsekvenser af deres sæd udelukkende er kvindens problem. I ALLE andre tilfælde, der står man individuelt til regnskab for de fejl, man har begået - man står ikke og venter på, at den anden part redder en, og overlader hele suppedassen til den anden, hvis de nægter. "Det kan godt være vi var to om at dumme os, men hvis du ikke vil have en abort, så må du tage straffen for os begge."
4
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 20:36

Og så er vi slet ikke kommet til det, ud fra min viden, HÅBLØSE i juraen. Skal mænd, der fortryder, at de gjorde kæresten gravide, have ret til at fraskrive sig ansvaret? Og hvor længe - før eller efter en abort er mulig? Eller skal man begynde at indgå en kontrakt før man forsøger at lave børn - fordi ellers kan man risikere manden pludselig skifter mening?

Skal graviditet være sådan en hensigtserklæring, hvor manden kan nå at hoppe fra inden for 12 uger, hvorved kvinden så står med problemet?
2
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 182
Likede indlæg: 2188

Indlægaf Moxy-lady » 3. feb 2016, 20:52

Spasserinde skrev:Alt muligt klogt

:love: :worship:

Du skrev det jeg tænkte.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"