Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Pølsemix » 30. jan 2016, 20:58

Dikus skrev:
Pølsemix skrev:
Dikus skrev:
Sjg skrev:
FruDulle skrev:Ej stop lige. Det handler på ingen måde om at straffe. Det handler om at det er en pisse uheldig situation, for BEGGE parter! Det handler da ikke om straf, men om at der er sket noget der ikke skulle være sket og så må man ligesom tage den derfra.

Hvorledes bliver situationen da mindre uheldig af, at faderen påtvinges en pligt til at yde et økonomisk bidrag?

Det bliver den efter min opfattelse slet ikke, hvorfor det - som tidligere anført - hverken stiller kvinden bedre eller værre, at manden får mulighed for en juridisk abort.

Det stiller da kvinden/barnet bedre, at der er penge til det, et barn koster? Man kunne selvfølgelig også bare sende regningen til samfundet. Men ærligt talt: Nej tak til at betale for, at andre folk ikke ønsker at stå på mål for deres handlinger i højere grad, end jeg allerede gør.

Det med at sende regningen til samfundet kan ikke bruges som argument, da der kunne blive indført at moderen alene havde ansvaret for at forsørge barnet ved en juridisk abort.

Jeg ved ikke, hvorfor du gentager det uden at svare på det problem, jeg svarer på, det giver for mor og barn.

Fordi der ikke er noget problem.
1
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Indlægaf Sjg » 30. jan 2016, 21:00

Dikus skrev:Og moren, der beholder barnet får jo i særdeleshed den nedgang i løn at føle også... Hun straffes sådan set også økonomisk. For nu at blive i andres retorik :)

Jeg synes seriøst, det er mangel på forståelse for, hvad et barn koster at mene, at moren da bare må klare sig uden bidrag for faren og uden at det offentlige overtager den ekstra økonomiske forpligtelse fra faren. Faktisk finder jeg det skræmmende, at man kan mene, det er rimeligt over for moren. Som ret beset kan få et sygt barn og miste sit arbejde i forbindelse med graviditeten... "Hun må da kunne lægge et budget uden bidraget" min bare.

Og jeg synes, at det er underlødig debatstil at pådutte andre debattører udsagn og formuleringer, som de ikke har anvendt. Jeg ser i hvert fald ikke dit citat skrevet nogen steder i tråden. Tværtimod fremstår det som en manipulerende fordrejning af et udsagn, der er klippet ud af enhver meningsgivende kontekst. :)
1
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 30. jan 2016, 21:55

Som mange andre, kan jeg kun havde medlidenhed med de mænd der ufrivilligt bliver fædre, hvad enten de så har beskyttet sig eller ej (og jeg er en af dem der, baseret på mit kendskab til mænd, formoder at det i 9 ud af 10 tilfælde drejer sig om mænd der tænkte "det har nu nok styr på, hun er jo kvinden"...); men jeg ser ikke rigtig noget alternativ.

Ja, kvinden har det sidste ord i dag, men som forslaget er udformet er den faktiske konsekvens at mænd reelt bliver fritaget for alt hvad der hedder ansvar i forbindelse med graviditet. Hvis mænd kan fraskrive sig alt ansvar i forbindelse med sex, behøver de aldrig tænke på prævention; de kan være fuldstændig kolde overfor om kvinderne bliver gravide, de sætter bare en underskrift et sted, så er det problem ude af verdenen. Kvinder er, trods alt, nød til at tage en beslutning om abort/fødsel og derefter rent faktisk gennemføre det. Så at "juridisk abort" skulle ligestille de to køn, har jeg svært ved at se.

Man kan i dag allerede fraskrive sig alle pligter (og rettigheder) og udelukkende betale børnebidrag; det kan jeg sagtens forstå er træls og der er da ingen tvivl om at det er et kompromis - men et acceptabelt et af slagsen skulle jeg mene.
10
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9241

Indlægaf Fru Sunshine » 30. jan 2016, 22:06

Den dag mænd kan blive gravide, kan der være ligestilling på det område.
Juridisk abort kan jeg på ingen måde gå ind for, da den form for ansvarsfralæggelse bare er helt forkert.

Og det er nok hårdt og uretfærdigt, men hvis man vil være 100% sikker på ikke at blive far, må man lade være med at knalde.

(Dermed ikke være sagt, at jeg synes, det er i orden, hvis en kvinde lyver om præventionen. Det er det ikke.)
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1160
Likede indlæg: 6819

Indlægaf Wizzze » 30. jan 2016, 22:15

FruDulle skrev:Men uanset hvor meget man gør for at beskytte sig, så sker der uheld. Og der sker en masse i liderlighedens tegn som er mindre smart, men sådan er det jo altså

Men så må man også tage konsekvenserne, sådan er det jo alle livets forhold. Man må tage ansvar for sin handlinger, uanset om de sker i lidenskab, fuldskab eller bare et skab ;)
9
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3479

Indlægaf FruDulle » 31. jan 2016, 05:46

Wizzze skrev:
FruDulle skrev:Men uanset hvor meget man gør for at beskytte sig, så sker der uheld. Og der sker en masse i liderlighedens tegn som er mindre smart, men sådan er det jo altså

Men så må man også tage konsekvenserne, sådan er det jo alle livets forhold. Man må tage ansvar for sin handlinger, uanset om de sker i lidenskab, fuldskab eller bare et skab ;)

Men hvis manden kan få en juridisk abort, så har kvinden jo alene ansvaret.
1
Whatever
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1853

Indlægaf Sangius » 31. jan 2016, 06:54

Det er et emne hvor ligestilling er umuligt. Det er kvinden der bærer barnet, kvinden der bliver gravid, kvinden der føder, kvinden der skal igennem en evt. abort - hvordan skal man nogensinde, på nogen måde, kunne ligestille en sådan situation?

Jeg er helt og fuldstændig imod juridisk abort. Det er simpelthen umuligt at vide, hvordan den graviditet er 'kommet til'. Det kan være en situation, hvor begge sammen er blevet enige om at lave en baby, og manden bagefter bakker ud, når der er bid, fordi han har skiftet mening.

Desuden er det for nemt! Hvis en kvinde vil 'af' med det barn der er på vej, så må hun tage en meget, meget hård beslutning. Hun skal mærke det på krop og sjæl, og risikere sit helbred - både fysisk og psykisk. Selvom dette er lovligt for alle, så er det altså bare ikke en mulighed for alle. For nogen er dette så utænkeligt, at selvom barnet er uønsket, kommer ubelejligt og det hele, så kan denne mulighed bare ikke vælges.

Skal man som mand så blot kunne skrive under på et papir, og så glemme alt ansvar? Det er for nemt at sige, at kvinder jo 'bare' kan få abort, hvis baby ikke passer ind.

Og hvad hvis far skifter mening i fremtiden? Det vil vi da helt sikkert ske. Skal de så smide en regning på 100.000 for at se deres barn igen? Eller skal de forhindres? Eller skal de have lov? Det synes jeg ikke er lige til.

Og endelig - hvis ikke det er barnets forældre der skal betale for barnet, hvem i al verden skal så?

Og ja - hvordan i al verden skal dette håndhæves? Skal man ved lov forhindre moderen i at fortælle barnet hvem daddy-o er? For juridisk abort eller ej, far det bliver du jo, og dit barn vil sikkert vide hvem du er, med mindre du forsvinder under jorden.

Der er SÅ meget galt med 'juridisk abort' scenariet. Det vil aldrig fungere. Og det skaber ikke ligestilling.

Det er fandme sur røv, at stå med et uønsket barn. Det ændrer jo alt. Men hvis et uønsket barn er så slemt, at du er villig til at lave 'juridisk abort', og derved efterlade et barn uden en far - så skulle du måske bare double-bag den i stedet for.
13
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1836

Indlægaf Anilara » 31. jan 2016, 08:55

http://annesophia.blogs.berlingske.dk/2016/01/30/skal-maend-have-fri-abort/
^Anne Sophia Hermansen har et blogindlæg om emnet (da hun er vært på det omtalte tv program) :)
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1160
Likede indlæg: 6819

Indlægaf Wizzze » 31. jan 2016, 09:43

FruDulle skrev:
Wizzze skrev:

Men hvis manden kan få en juridisk abort, så har kvinden jo alene ansvaret.

True, jeg mener heller ikke juridisk abort skal være standarden, men en option i enkelte sager, med specielle forhold.
1
Do as I say! :whip:
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Indlægaf D.itsen » 31. jan 2016, 10:40

adagio skrev:
D.itsen skrev:Jeg har det ret meget som dig, Torn. Jeg kan ikke lide at mænd ikke har ret meget at sige i forhold til abort, men jeg kan ikke se det anderledes når det er kvindens krop graviditeten er i.
Jeg tænker man måske kunne lave nogle mælingsmøder, hvis den kommende mor og far ikke er enige omkring hvad der skal ske med graviditeten. Jeg tænker nogen tinge måske bliver nemmere, hvis begge føler sig hørt.

Og så synes jeg virkelig mange mænd skulle tage ansvar for deres prævention, hvis de virkelig ikke ønsker børn. Det er den eneste ting de kan tage ansvar for og jeg synes jeg har mødt mange mænd, der bare gik ud fra at kvinde var på p-piller :stoned: Jeg har altså sværere ved at have voldsomt ondt af de mænd.

(tilgengæld har jeg meget ondt af de mænd, hvor kvinden direkte har snydt dem. Men dem findes der forhåbentligt ikke voldsomt mange af)

Nu er det bare sådan at mænds graviditetspræventionsmuligheder er markant ringere end kvinders. P-piller beskytter meget bedre end kondom, og jeg kender da også til flere børn der er undfanget med kondom. Hvis man er mand og vil have sex, må man acceptere at faderskab er et potentielt resultat uanset hvad man gør. Kvinder er noget bedre stillet i den henseende.

Jamen enig. Men der er fandme mange mænd der end ikke spørger om kvinden er på en form for prævention inden de er klar til at stikke pikken i hende. Så tager man altså ikke meget ansvar for at undgå graviditet

(jeg stoler ikke ret meget på kondomer, så har altid haft en anden prævention også. Men kondomer er bare nødvendige i løse relationer/starten af et forhold, og det burde mænd på alle måde insistere på. Jeg gør hvad jeg kan for ikke at blive gravid med en mand, jeg ikke kender godt nok eller helt generelt ikke ønsker barn med. Mænd burde gøre det samme, og kondom er den mulighed de har)
Senest rettet af D.itsen 31. jan 2016, 13:51, rettet i alt 1 gang.
5
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 31. jan 2016, 11:15

Allmost_Famous skrev:Jeg kan slet ikke tage debatten seriøst.

At nogle mennesker i ramme alvor kan mene, at det da er helt fjong hvis farmand bare lige sætter nogle kruseduller på et stykke papir, så han ikke behøver tage ansvar for sit barn, er håbløst latterligt i mine øjne. Man kan i forvejen slippe for at skulle have noget med ungen at gøre, og så skal man kun betale økonomiens svar på en kvajebajer hver måned. At faren så også skulle kunne slippe for den ene pligt, giver ingen mening. Det undrer (og skræmmer) mig, at 70% af de adspurgte danskere mener, at det er en god idé.

Ligestilling er en god ting, uden tvivl. Mange ting er værd at kæmpe for at få ligestilling omkring. Men når biologien har taget beslutningen for os, og vi ikke kan lovgive os ud af det uden at straffe uskyldige (børnene, som fædrene ikke vil tage ansvar for), er der altså ikke noget at stille op. Så må mændene være mere insisterende på at bruge beskyttelse. Personligt har jeg til gode at møde en mand, der havde et udtalt behov for at anvende beskyttelse.

Jeg følger dine betragtninger og ser mange skræmmende scenarier ved juridisk abort. Men alligevel er jeg stærkt utilfreds med mænds mulighed for frasigelse af faderskab. Jeg er ikke afvisende over for en form for juridisk abort, men hvordan det lige skal udformes, har jeg ikke gjort mig klart endnu.

Jeg har desuden i forlængelse af dit svar lavet en afstemning om det.
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 31. jan 2016, 11:35

adagio skrev:
Det ændrer ikke ved at mænd har én mulighed for at beskytte sig imod ufrivilligt faderskab (ud over cølibat og sterilisation), og den er halvdårlig. Kvinder har flere og bedre muligheder før, under og efter sexen.

Halvdårlig? brugt korrekt, dvs. inden for udlbsdatoen, sat korrekt på, sat på inden samlejet begynder, penis trukket ud straks efter udløsning, er kondomer tæt på 100% sikre. Det er den nemmeste, lettest tilgængelige, all-round sikreste, mindst invasive præventionsform overhovedet.
11
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 301

Indlægaf FruitFly » 31. jan 2016, 12:08

Rakel skrev:Mænd må såvel som kvinder gøre sig klart, at sex kan have konsekvenser.

Sørger man for egen prævention og tager ansvar for sig selv er man kommet langt.

På trods af prævention kan en kvinde blive gravid og kan vælge at gennemføre graviditeten og få barnet og opdrage det alene.

Orker man ikke det som mand, hvor kravet kun omfatter et bidrag (hvoraf en del ovenikøbet er fradragsberettiget), så skal man lade være med at have sex.

Ja, så er den vel ikke længere. Man må være klar til at påtage sig ansvaret. Også for uønskede, omend forudsigelige, potentielle konsekvenser af sine handlinger.
2
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 31. jan 2016, 13:27

Ikke på vilkår om jeg vil tage hormoner for at han potentielt kan undgå at betale et fradragsberettiget beløb hver måned!
3
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 31. jan 2016, 13:29

Og så der kondom 97% og p-piller 98% på danske sider. Ingen skal bilde mig ind at det hele står og falder med den ene %
2
Whatever

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"