Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:39

FruDulle skrev:
thomassneum skrev:I dag kan kvinden gøre nøjagtig det samme - manden har bare ikke noget valg.. punktum! Tal om urimelighed.
Manden som kvinden kan have alverden grunde til at ønske at afbryde en planlagt graviditet, og det er ikke rimeligt, at det KUN er kvinden som har et juridisk valg.

Jeg er meget interesseret i din defination af en diffentieret juridisk abort - det ville være fantastisk om den lever op til alles præmisser. Jeg er for én, helt åben over for ideen.

Jeg har tilgode at høre historien om en kvinde der fra den ene dag til anden får foretaget en abort af et ønsket og planlagt barn. Seriøst. Modsatte derimod, er ikke sjældent. At en mand smutter. Jeg kan vitterligt slet ikke få ind i mit hoved hvordan det skulle være ligestilling i den situation.

-----------------------
Jeg har ikke en baggrund der gør mig i stand til at udforme et lovforslag.
For nu er det tankespind med netop de to scenarier som kunne muliggøre en juridisk abort for manden. Snyd og svigtende prævention. Det er jo også tænkt udfra at de fleste, mænd som kvinder, er fornuftige og rationelle og kan se at i den ulykkelige situation hvor prævention svigter er det lige træls for mand som kvinde. Og mht snyd er det jo bare uacceptabelt. Men bevisbyrden er tilgengæld svær

Jeg har nu hørt om kvinder der smutte fra et forhold.. OG terminerede et planlagt barn. Begrundelsen var at hun ikke ville sætte et barn i verden, som ikke var bilogisk med den elsker hun stak af med.

I det eksempel jeg personligt kender til, så fandt hun først ud af at hun var gravidm efter hun var gået fra manden. men de havde planlagt barnet. Faderen var knust. Det er et hårdt valg, og kan virke som et helt urimeligt valg.. men det er et valg. Samme skal faderen også have.
.........................

Jeg forveneter nu ikke en udformenet lovforslag - det er trods alt kun en debat. :D
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:41

Animi skrev:
thomassneum skrev:Jeg er med på problemstillingen, men det bare langt fra ligestilling, at fraskrive mandens valg i alle omstændigheder. Det kan der, efter min mening, rettes op på.

Man kan bare ikke på nogen måde rette op på det, uden at det går udover kvinden.
At man synes det er helt fino, at man giver det kvindelige køn mere ansvar, flere beslutninger og flere ting at forholde sig til, for at man kan slippe for at betale et beløb hver måned til at barn man selv har været med til at lave*, synes jeg er ret koldt. På den måde "straffer" man jo kvinden for at det er hende der bliver gravid, og dermed pga biologiske årsager står med den endelige beslutning.

*og der forholder jeg mig til de "normale" omstændigheder, og ikke i de tilfælde hvor kvinden bevidst har fiflet med præventionen for at blive gravid.

Det er klart at ansvarsfordelingen bliver skubbet. Men det mener jeg er helt acceptabelt i dette scenario. Udgangspunktet er at begge skal have et juridisk valg, hvilket ikke eksisterer i dag.
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3481

Indlægaf FruDulle » 4. feb 2016, 10:43

thomassneum skrev:
FruDulle skrev:
thomassneum skrev:I dag kan kvinden gøre nøjagtig det samme - manden har bare ikke noget valg.. punktum! Tal om urimelighed.
Manden som kvinden kan have alverden grunde til at ønske at afbryde en planlagt graviditet, og det er ikke rimeligt, at det KUN er kvinden som har et juridisk valg.

Jeg er meget interesseret i din defination af en diffentieret juridisk abort - det ville være fantastisk om den lever op til alles præmisser. Jeg er for én, helt åben over for ideen.

Jeg har tilgode at høre historien om en kvinde der fra den ene dag til anden får foretaget en abort af et ønsket og planlagt barn. Seriøst. Modsatte derimod, er ikke sjældent. At en mand smutter. Jeg kan vitterligt slet ikke få ind i mit hoved hvordan det skulle være ligestilling i den situation.

-----------------------
For nu er det tankespind med netop de to scenarier som kunne muliggøre en juridisk abort for manden. Snyd og svigtende prævention. Det er jo også tænkt udfra at de fleste, mænd som kvinder, er fornuftige og rationelle og kan se at i den ulykkelige situation hvor prævention svigter er det lige træls for mand som kvinde. Og mht snyd er det jo bare uacceptabelt. Men bevisbyrden er tilgengæld svær

Jeg har nu hørt om kvinder der smutte fra et forhold.. OG terminerede et planlagt barn. Begrundelsen var at hun ikke ville sætte et barn i verden, som ikke var bilogisk med den elsker hun stak af med.

I det eksempel jeg personligt kender til, så fandt hun først ud af at hun var gravidm efter hun var gået fra manden. men de havde planlagt barnet. Faderen var knust. Det er et hårdt valg, og kan virke som et helt urimeligt valg.. men det er et valg. Samme skal faderen også have.

Jeg forveneter nu ikke en udformenet lovforslag - det er trods alt kun en debat. :D

Jeg melder pas. Min hjerne kan ikke begribe rimeligheden i det og så er et at diskutere æbler og pærer herfra og til juleaften.

------

Men det kunne være sejt hvis jeg kunne ;) men. Hvad mere vil du have med?
thomassneum skrev:Jeg er meget interesseret i din defination af en diffentieret juridisk abort - det ville være fantastisk om den lever op til alles præmisser. Jeg er for én, helt åben over for ideen.
0
Whatever
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:46

Liseletpåtå skrev:
thomassneum skrev:
Liseletpåtå skrev:Hvad nu hvis en mand og en kvinde er sammen og han sniger kondomet af undervejs eller det springer og han bare forsætter uden at fortælle det. Hvis hun bliver gravid efter det, er det så stadig kun hendes ansvar?

Beskyttelse er begges ansvar.

Men det blev så vist kvinden vidste brugt beskyttelse, HAN snød hende. Og det er ikke i nærheden af at være en tænkt situation, det er noget mange kvinder har stået i.

Nå kvinder ingen sikkerhed have? Jeg taler ikke om rettigheder, men sikkerhed. Lige nu er risikoen for at skulle betale børnepenge i det mindste en smule afskrækkende for mange mænd, men fjernes det. Hvordan skal vi kunne stole på jer? Jeres handlinger har jo ingen konsekvens for jer, kun os.

Jeg har lidt svært ved at tyde hvad du skriver?

Selvom han ikke bruger, eller bruger kondom, så kan hun selv tage tiltag tilbeskyttelse. Er uheldet ude, så kan man tage en fortrydelsespille. Kondom vil alligevel aldrig give 100% beskyttelse. Debatten handler om, at man skal have et juridisk valg om ansvarsfraskrivelse, når man er blevet gravid.
Senest rettet af thomassneum 4. feb 2016, 10:51, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 312
Likede indlæg: 5774

Indlægaf Animi » 4. feb 2016, 10:48

thomassneum skrev:Det er klart at ansvarsfordelingen bliver skubbet. Men det mener jeg er helt acceptabelt i dette scenario. Udgangspunktet er at begge skal have et juridisk valg, hvilket ikke eksisterer i dag.

Jeg finder det bestemt ikke fair eller acceptabelt at en mand ved en underskrift kan lægge alt ansvaret over på kvinden. Det synes jeg er en meget høj pris kvinder skal betale, fordi hun er biologiske årsager er hende der bærer barnet.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:48

FruDulle skrev:
thomassneum skrev:
FruDulle skrev:

-----------------------

Jeg melder pas. Min hjerne kan ikke begribe rimeligheden i det og så er et at diskutere æbler og pærer herfra og til juleaften.

------

Men det kunne være sejt hvis jeg kunne ;) men. Hvad mere vil du have med?
thomassneum skrev:Jeg er meget interesseret i din defination af en diffentieret juridisk abort - det ville være fantastisk om den lever op til alles præmisser. Jeg er for én, helt åben over for ideen.

Helt i orden...

-------------

Ved ikke hvad jeg vil have med mere. Jeg har bare ikke gjort mig mange tanker om konseptet, men jeg synes det lyder rigtig fornuftigt.
0
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:50

Animi skrev:
thomassneum skrev:Det er klart at ansvarsfordelingen bliver skubbet. Men det mener jeg er helt acceptabelt i dette scenario. Udgangspunktet er at begge skal have et juridisk valg, hvilket ikke eksisterer i dag.

Jeg finder det bestemt ikke fair eller acceptabelt at en mand ved en underskrift kan lægge alt ansvaret over på kvinden. Det synes jeg er en meget høj pris kvinder skal betale, fordi hun er biologiske årsager er hende der bærer barnet.

Og omvendt finder jeg det ikke fair, at en kvinde har alle juridiske valg, under alle omsændigheder og manden ikke engang skal høres.
men vi behøver jo heller ikke være enige.

Mit udgangspunkt er bare, at kvinden har et valg, det skal manden også have.
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 4. feb 2016, 10:51

thomassneum skrev:Helt i orden...

-------------

Ved ikke hvad jeg vil have med mere. Jeg har bare ikke gjort mig mange tanker om konseptet, men jeg synes det lyder rigtig fornuftigt.

Hvis du synes at det lyder fornuftigt må der vel også være en del af dig som finde fe andre scenarier hvor man kan gå uden ansvar, for ikke utvetydigt ok?
0
Whatever
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:53

FruDulle skrev:

-------------

Hvis du synes at det lyder fornuftigt må der vel også være en del af dig som finde fe andre scenarier hvor man kan gå uden ansvar, for ikke utvetydigt ok?

Øhh!.. kan du omformulerer spørgsmålet. Jeg tror jeg har fået ammehjerne af debatten. :P
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 4. feb 2016, 10:53

thomassneum skrev:
Liseletpåtå skrev:
thomassneum skrev:
Liseletpåtå skrev:Hvad nu hvis en mand og en kvinde er sammen og han sniger kondomet af undervejs eller det springer og han bare forsætter uden at fortælle det. Hvis hun bliver gravid efter det, er det så stadig kun hendes ansvar?

Men det blev så vist kvinden vidste brugt beskyttelse, HAN snød hende. Og det er ikke i nærheden af at være en tænkt situation, det er noget mange kvinder har stået i.

Nå kvinder ingen sikkerhed have? Jeg taler ikke om rettigheder, men sikkerhed. Lige nu er risikoen for at skulle betale børnepenge i det mindste en smule afskrækkende for mange mænd, men fjernes det. Hvordan skal vi kunne stole på jer? Jeres handlinger har jo ingen konsekvens for jer, kun os.

Jeg har lidt svært ved at tyde havd du skriver?

Selvom han ikke bruger, eller bruger kondom, så kan hun selv tage tiltag tilbeskyttelse. Er uheldet ude, så kan man tage en fortrydelsespille. Kondom vil alligevel aldrig give 100% beskyttelse. Debatten handler om, at man skal have et juridisk valg om ansvarsfraskrivelse, når man er blevet gravid.

Nej, debatten handler om hvorvidt man får et juridisk valg om ansvarsfraskrivelse når der ER ET BARN. (Ingen abort => et barn)

Det andet ville være at diskutere hvor vidt man (juridisk) kunne tvinge kvinden til abort, fordi man ikke ønskede et barn. (Abort => intet barn)
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:56

Angelina skrev:
thomassneum skrev:
Liseletpåtå skrev:
thomassneum skrev:

Jeg har lidt svært ved at tyde havd du skriver?

Nej, debatten handler om hvorvidt man får et juridisk valg om ansvarsfraskrivelse når der ER ET BARN. (Ingen abort => et barn)

Det andet ville være at diskutere hvor vidt man (juridisk) kunne tvinge kvinden til abort, fordi man ikke ønskede et barn. (Abort => intet barn)

Vi må leve med at være uenig.
Eller også er det forde en af os vil kneppe fluer.

Simpelt:

Manden skal have juridisk hjemmel til at fraskrive sig ansvaret for gennemførelsen af graviditeten. Kvinden kan så vælge at gennemfører.
Den juridiske abort, vil så også betyde, at manden intet ansvar har over for det fødte barn.

Jeg tror ikke at der er noget i debatten som ikke er med.
0
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 10:58

Liseletpåtå skrev:
thomassneum skrev:

Ja. Man kunne vel ligeså vel lave et lovforslag, hvor hvis manden tog kondomet af uden at spørge eller det sprang eller var for gammelt, så skulle han betale kvinden 50.000 for svie, smerte og traumer i forbindelse med en abort.

Men nej. Den må hun lige tage selv. Det er "ligestilling". Det er kun manden, der skal have lov til at sætte en underskrift og så bare aldrig have noget at gøre med det igen.
0
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 10:58

Liseletpåtå skrev:
thomassneum skrev:
Liseletpåtå skrev:
thomassneum skrev:

Jeg har lidt svært ved at tyde hvad du skriver?

Mand og kvinde i seng sammen, han tager kondom på. Samleje begynder, HAN tager kondomet af uden hendes viden og kommer i hende. Eller HAN opdager kondomet er i stykker, kommer i hende.

Hun bliver gravid og skal vælge mellem at få et barn eller en abort.

Han sætter en underskrift og forsætter som intet er sket.

Ja.

Hvis kondomet gik i stykke, og hun ikke ønsker at blive gravid, så vil jeg anbefale en fortrydelsespille.
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 4. feb 2016, 10:58

thomassneum skrev:
FruDulle skrev:

-------------

Øhh!.. kan du omformulerer spørgsmålet. Jeg tror jeg har fået ammehjerne af debatten. :P

:lol2: tough luck, du må svare og jeg fralægger mig ansvar :fløjt:

Jeg mener at hvis du finder et differentieret forslag fornuftigt, må der vel være noget som gør at du kan se at det er rimeligt at den er differentieret og ikke gældende over all. (Over all, mit danske er lidt funky af og til så ved ikke hvad siger)
0
Whatever
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 312
Likede indlæg: 5774

Indlægaf Animi » 4. feb 2016, 10:59

thomassneum skrev:
Og omvendt finder jeg det ikke fair, at en kvinde har alle juridiske valg, under alle omsændigheder og manden ikke engang skal høres.
men vi behøver jo heller ikke være enige.

Mit udgangspunkt er bare, at kvinden har et valg, det skal manden også have.

Men manden har jo egentlig allerede det valg. Han kan allerede gå fra den gravide kvinde, uden nogensinde at skulle forholde sig til barnet igen.- En mand kan "bare" gå, det kan en kvinde ikke.
En juridisk fraskrivelse kan ikke ændre på at barnet findes, det kan ikke ændre på at faren biologisk er far. Som andre har skrevet, så kan man ikke tvinge nogen til rent faktisk at være forældre, så hvorvidt man vil være forælder eller ej er allerede et valg for begge parter.
Det eneste det ville ændre, er hvorvidt han skal af med et beløb om måneden. Og at være så villig for at slippe for det beløb, at man gerne vil give det ene ansvar man har som mand, over til kvinden så hun står med endnu et ansvar udover dem hun allerede står med, og synes det er helt fint ja... det forstår jeg virkelig ikke.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"