Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Re: Ufrivillig far

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 11:02

FruDulle skrev:
thomassneum skrev:
FruDulle skrev:
thomassneum skrev:Helt i orden...

-------------

Ved ikke hvad jeg vil have med mere. Jeg har bare ikke gjort mig mange tanker om konseptet, men jeg synes det lyder rigtig fornuftigt.

Hvis du synes at det lyder fornuftigt må der vel også være en del af dig som finde fe andre scenarier hvor man kan gå uden ansvar, for ikke utvetydigt ok?

Øhh!.. kan du omformulerer spørgsmålet. Jeg tror jeg har fået ammehjerne af debatten. :P

:lol2: tough luck, du må svare og jeg fralægger mig ansvar :fløjt:

Jeg mener at hvis du finder et differentieret forslag fornuftigt, må der vel være noget som gør at du kan se at det er rimeligt at den er differentieret og ikke gældende over all. (Over all, mit danske er lidt funky af og til så ved ikke hvad siger)

Må en kvinde flytte sammen med en elsker, og afbryde en planlagt graviditet, med sin tidligere mand?
Hvis hun må/kan, så skal manden også have samme mulighed.

Jeg har stadig ikke helt gennemskuet hvad den differentieret abort præcist ville omfatte, men i korte træk lyder det godt.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 11:05

Animi skrev:
thomassneum skrev:
Og omvendt finder jeg det ikke fair, at en kvinde har alle juridiske valg, under alle omsændigheder og manden ikke engang skal høres.
men vi behøver jo heller ikke være enige.

Mit udgangspunkt er bare, at kvinden har et valg, det skal manden også have.

Men manden har jo egentlig allerede det valg. Han kan allerede gå fra den gravide kvinde, uden nogensinde at skulle forholde sig til barnet igen.- En mand kan "bare" gå, det kan en kvinde ikke.
En juridisk fraskrivelse kan ikke ændre på at barnet findes, det kan ikke ændre på at faren biologisk er far. Som andre har skrevet, så kan man ikke tvinge nogen til rent faktisk at være forældre, så hvorvidt man vil være forælder eller ej er allerede et valg for begge parter.
Det eneste det ville ændre, er hvorvidt han skal af med et beløb om måneden. Og at være så villig for at slippe for det beløb, at man gerne vil give det ene ansvar man har som mand, over til kvinden så hun står med endnu et ansvar udover dem hun allerede står med, og synes det er helt fint ja... det forstår jeg virkelig ikke.

For at være helt ærlig, så får jeg den tanke, at det virker som om mange mænd er så fremmedgjorte over for den kvindelige biologi og reproduktion i forvejen, at de pludselig får den idé, om de ikke bare skal være TOTALT uafhængige af den. Så virker det pludselig rimeligt - det er jo noget, de ikke føler sig knyttede til alligevel. Hvorfor skal de overhovedet belemres med den slags, være det hormonelle bivirkninger af p-piller, traumatiserende aborter eller børn, når de bare gerne vil knalde lidt. Nej, det kan ikke være deres problem. Det må være damernes ansvar, at der er ukompliceret knep til rådighed.
2
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 11:06

Animi skrev:
thomassneum skrev:
Og omvendt finder jeg det ikke fair, at en kvinde har alle juridiske valg, under alle omsændigheder og manden ikke engang skal høres.

Men manden har jo egentlig allerede det valg. Han kan allerede gå fra den gravide kvinde, uden nogensinde at skulle forholde sig til barnet igen.- En mand kan "bare" gå, det kan en kvinde ikke.
En juridisk fraskrivelse kan ikke ændre på at barnet findes, det kan ikke ændre på at faren biologisk er far. Som andre har skrevet, så kan man ikke tvinge nogen til rent faktisk at være forældre, så hvorvidt man vil være forælder eller ej er allerede et valg for begge parter.
Det eneste det ville ændre, er hvorvidt han skal af med et beløb om måneden. Og at være så villig for at slippe for det beløb, at man gerne vil give det ene ansvar man har som mand, over til kvinden så hun står med endnu et ansvar udover dem hun allerede står med, og synes det er helt fint ja... det forstår jeg virkelig ikke.

Beklager men vi går i ring..

Jeg plæderer for en juridisk ansvarsfraskrivelse, altså også den økonomiske.
Den juridiske abort pålægger ansvaret for gennemførelsen af graviditeten, på kvinden - men hun har stadig et valg. Et valg HUN må tage ansvaret for.
0
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 11:08

Guldlok skrev:Det er da lidt (tragi)komisk, at mænd vil pålægge kvinder størstedelen af ansvaret for selv at slippe for det juridiske ansvar. :stoned:

OT; så ser jeg det som ret sært, at mænd er SÅ meget ude og råbe højt om, at det er urimeligt, at kvinder, primært pga. biologien har mest at skulle sige ifht. barn/abort.
- Alt imens, når kvinder råber op over urimelighed og manglende ligestilling f.eks ifht til kvinder i ledelsesstillinger og med foreslag om lovbestemte kvoter her, så bliver kvinderne grint af og nedgjort. Samtidig med de skal høre på at "mænd er bare biologisk mere aggressive og bedre til at sidde med ledelsesansvar end kvinder" og lignende.
Eller at mænd undskylder sig med at de jo bare biologisk ER stærkere/større end kvinder og derfor kan de bedre x, y og z end kvinder.

Men når kvinder bruger biologien til at bestemme over egen krop, så er der straks 10000 vrede mænd klar med høtyve og fakler.
:stoned:

Muligheden for fri abort for kvinder havde ENORM betydning for ALLE kvinder. Kvinderne blev mere ligestillede på ALLE områder, havde bedre muligheder, kunne forsørge sig selv, skulle ikke stå med hele ansvaret for husholdning og familie, kunne selv vælge børn til og fra osv. Ting som mænd HELE TIDEN havde kunnet.
Muligheden for juridisk abort for mænd gør at et mindre antal mænd kan slippe for at blive snydt og sat i en uheldig situation.
Men det stiller OGSÅ kvinder med hele ansvaret for abort/børn alene. I værste fald abort af et fælles planlagt og ønsket barn.

Så altså. Ligestilling i mænds øjne = mænd er bedre stillet. Eller nej, ikke i (nogen) mænds øjne. Så har kvinder jo heeeeeele magten og er ondt og løgnagtige og vil stjæle mændenes sæd i drømmen om baby :stoned: Mens tanken om, at MÆND kunne snyde kvinder kun er et "tænkt eksempel", for hvorfor skulle mænd dog snyde kvinder?

Debatten omhandler at begge har et valg. (punktum)
Ligestilling ud ved.
0
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 11:09

Spasserinde skrev:
Animi skrev:
thomassneum skrev:

For at være helt ærlig, så får jeg den tanke, at det virker som om mange mænd er så fremmedgjorte over for den kvindelige biologi og reproduktion i forvejen, at de pludselig får den idé, om de ikke bare skal være TOTALT uafhængige af den. Så virker det pludselig rimeligt - det er jo noget, de ikke føler sig knyttede til alligevel. Hvorfor skal de overhovedet belemres med den slags, være det hormonelle bivirkninger af p-piller, traumatiserende aborter eller børn, når de bare gerne vil knalde lidt. Nej, det kan ikke være deres problem. Det må være damernes ansvar, at der er ukompliceret knep til rådighed.

Og.. du har naturligvis helt ret.
Godt spottet. :gogo:
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 312
Likede indlæg: 5768

Indlægaf Animi » 4. feb 2016, 11:10

thomassneum skrev:Beklager men vi går i ring..

Den juridiske abort pålægger ansvaret for gennemførelsen af graviditeten, på kvinden - men hun har stadig et valg. Et valg HUN må tage ansvaret for.

Mens manden så med en enkelt underskrift kan gå fra alt ansvaret, som kvinden så pludselig skal stå med helt alene.
Yeah... det lyder da virkelig som ligestilling for kønnene
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 11:11

Animi skrev:

Mens manden så med en enkelt underskrift kan gå fra alt ansvaret, som kvinden så pludselig skal stå med helt alene.

Igen, igen, igen,igen..

Kvinden har et valg. Det skal manden også have.
0
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 11:13

thomassneum skrev:
Spasserinde skrev:

Og.. du har naturligvis helt ret.
Godt spottet. :gogo:

At dømme på mange mænds komplette mangel på ansvarstagen for prævention, synes jeg egentlig ikke det er så vild en konklusion, at mange af jer bare ikke mener, at det er jeres problem. Ikke præventionen, ikke bivirkningerne, ikke graviditeten.
2
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 4. feb 2016, 11:14

thomassneum skrev:[
Igen, igen, igen,igen..

Igen, igen, igen, igen...

Manden HAR allerede om at gå og ikke være en del af barnets liv. Hvorfor skal vi pludselig statsfinansiere den mulighed?
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 11:16

Okay.. jeg tror jeg har ladet min holdning skinne igennem. Det bliver ikke tydeligere af at det bliver gentaget igen og igen. Det er ikke fordi jeg ikke vil besvare spørgsmål, men der er ikke meget nyt i debatten længere.

Den differentieret abort er dog ret spændende. :gogo:

Jeg forstår at debatten er ret følelsesbetonet, og selvom jeg er en mand, så rammer debatten også mig. Beklager de gange jeg er røget ud over den sober tone, - men tak for debatten alt igennem. Det er en ret vigtig sag, som ikke skal tages let.

Jeg følger med.. og svare måske på nye relevante indlæg, ellers mener jeg min holdning til emnet er ret belyst nu. :)
3
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3479

Indlægaf FruDulle » 4. feb 2016, 11:17

thomassneum skrev:
FruDulle skrev:
thomassneum skrev:
FruDulle skrev:
thomassneum skrev:Helt i orden...

-------------

Ved ikke hvad jeg vil have med mere. Jeg har bare ikke gjort mig mange tanker om konseptet, men jeg synes det lyder rigtig fornuftigt.

Hvis du synes at det lyder fornuftigt må der vel også være en del af dig som finde fe andre scenarier hvor man kan gå uden ansvar, for ikke utvetydigt ok?

Øhh!.. kan du omformulerer spørgsmålet. Jeg tror jeg har fået ammehjerne af debatten. :P

:lol2: tough luck, du må svare og jeg fralægger mig ansvar :fløjt:

Jeg mener at hvis du finder et differentieret forslag fornuftigt, må der vel være noget som gør at du kan se at det er rimeligt at den er differentieret og ikke gældende over all. (Over all, mit danske er lidt funky af og til så ved ikke hvad siger)

Må en kvinde flytte sammen med en elsker, og afbryde en planlagt graviditet, med sin tidligere mand?
Hvis hun må/kan, så skal manden også have samme mulighed.

Jeg har stadig ikke helt gennemskuet hvad den differentieret abort præcist ville omfatte, men i korte træk lyder det godt.

Det må hun. Men sympatisk er det ikke. Manden må også gerne, sympatisk er det ikke. Konsekvensen for kvinden, ved at en mand smutter fra hende i 11. time er lidt større vil jeg mene. Og dermed negligerer jeg ikke, at det kke er røv og nøgler for en mand at kvinden afbryder en graviditet, but still. Konsekvensen er bare markant anderledes
1
Whatever
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 4. feb 2016, 11:18

thomassneum skrev:Okay.. jeg tror jeg har ladet min holdning skinne igennem. Det bliver ikke tydeligere af at det bliver gentaget igen og igen. Det er ikke fordi jeg ikke vil besvare spørgsmål, men der er ikke meget nyt i debatten længere.

Den differentieret abort er dog ret spændende. :gogo:

Jeg forstår at debatten er ret følelsesbetonet, og selvom jeg er en mand, så rammer debatten også mig. Beklager de gange jeg er røget ud over den sober tone, - men tak for debatten alt igennem. Det er en ret vigtig sag, som ikke skal tages let.

Jeg følger med.. og svare måske på nye relevante indlæg, ellers mener jeg min holdning til emnet er ret belyst nu. :)

Jeg synes nu at du - og alle generelt - har været ret sober i debatten. Det er rart at man kan være rygende uenige, men alligevel ikke gå ned på et lavt niveau, specielt i sådan et følelsesbetonet emne :)
0
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 11:21

thomassneum skrev:
Animi skrev:

Igen, igen, igen,igen..

Nej, det skal han ikke, for han kan ikke blive gravid, så derfor kan man aldrig give ham det valg, kvinden har. Og det valg, man kan give ham som plaster på såret, er et valg, som vælter blot yderligere ansvar og problemer over på kvinderne - ALLE kvinderne, også dem, der ikke har valgt at blive gravide, hvor det er manden der har sløset med kondomet og dem, hvis mand skifter mening om en planlagt graviditet. Det er IKKE ligestilling, det er uigennemtænkt og diskriminerende over for et køn, der i forvejen står med majoriteten af byrden ved en graviditet.

Det er inkonsistent, at fordi kvinden har ét eller andet valg som er givet hende på baggrund af at naturen har tildelt hende skødet, så skal manden også have ét eller andet valg - selv hvis det valg, man kan give ham, har nogle forfærdelige konsekvenser. Igen, det er ligesom at sige, at hvis det gør ondt på kvinden at føde, så skal det saftsuseme også gøre ondt på manden. Frem med hækkesaksens så han kan få et klip i mellemkødet når hun skal føde.
4
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 11:27

"Hvis kvinden skal have et valg, så skal manden også."

"Hvis det skal gøre ondt på kvinden at føde, skal det også gøre ondt på manden."

"Hvis aborten skal være traumatiserende for kvinden, skal den også være traumatiserende for manden."

"Hvis kvinder skal have bivirkninger af hormonel prævention, skal manden også have bivirkninger."

Man kan prøve at udligne urimeligheder. Men man skal ikke gøre det for enhver pris.
3
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 4. feb 2016, 14:17

Allmost_Famous skrev:
Pølsemix skrev:
Allmost_Famous skrev:
Pølsemix skrev:
Allmost_Famous skrev:
Pølsemix skrev:
Allmost_Famous skrev:
Pølsemix skrev:
Allmost_Famous skrev:
Pølsemix skrev:Det er kvindens krop og derfor også kvindens valg, så ja i praksis er det kvindens problem. Der er ikke noget der hindrer at mænd kan få det samme valg som kvinden samtidig med at det til hver en tid er hende selv der bestemmer over hendes krop.
At mænd der ikke ønsker et barn skal straffes med en månedlig "dummebøde", fordi kvinder har det åh så hårdt er for mig en primitiv tankegang. Når man tilvælger et barn må man også være parat til selv at forsørge det.

Derudover er dine tanker/overvejelser urealiserbare for mig, så det har jeg ikke nogen holdning til.

Så uanset hvad der er gået forud for graviditeten, er det rimeligt at faren kan fraskrive sig ethvert ansvar? Fordi moren har jo selv tilvalgt at få et barn, og må derfor også være fjong med at forsørge det alene?

Ja

Så når en mand og en kvinde beslutter sig for at lave en baby/gennemføre en graviditet, og manden så fortryder dagen før abortgrænsen, er det altså rimeligt at moren tager sig af alt økonomisk efterfølgende?

Gælder det også den anden vej?

Hvorfor fortryder han?

Fordi han ikke vil alligevel. Årsagen er vel ligegyldig. Du sagde selv, at det ville være helt ok uanset hvad der var gået forud for graviditeten.

Jeg har gjort min holdning meget klar, og forudsiger at vi kan komme ud i en meget lang konversation om en masse hypotetiske tilfælde. Så lad mig spørge på en anden måde, hvorfor tror du at sådan et tilfælde er plausibelt?

Du kunne jo også bare svare i stedet for at trække i land når du kommer til kort. Er det rimeligt, at en kommende far fortryder dagen før abortgrænsen, og dermed kan slippe for ethvert ansvar i forbindelse med sit barn?

Kommer til kort og trække i land? Come on...
Jeg har gjort min holdning klar og det siger da selv at hvis en mand ville vælge det så må det være sådan..
Men igen det er et hypotetisk scenarie som du opstiller for at udstille forslaget som usympatisk. Den måde at debattere på er da ikke videre konstruktiv.

Jamen for pokker. Prøv nu lige at se på det, du selv har skrevet i ovenstående citat. Jeg har spurgt dig om det er ok for en mand at fortryde indtil dagen før abortgrænsen, uanset hvad der er gået forud. Til det svarer du utvetydigt ja. Efterfølgende begynder du så med "hvorfor fortryder han?", selvom du allerede har sagt, at det er ligegyldigt hvad der er sket før da. Så må det vel også være ligegyldigt hvorfor han fortryder?

At du finder scenariet hypotetisk kan jeg ikke ændre på. Hvis du derudover vælger ikke at følge dit argument til dørs, er det også din ret. Jeg spørger bare, fordi jeg gerne vil finde ud af om du mener, der er en form for fininddeling eller forhold, der kan ændre på din mening. Er det virkelig til enhver tid, inden for abortgrænsen, ok for en mand at frasige sit ethvert ansvar for et kommende barn?

Jeg har fulgt mit argument til dørs helt for starten af, og jeg har svaret med et utvetydigt ja.
Derudover er realitetsgraden i dit eksempel selvfølgelig relevant.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"