Ufrivillig far

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er muligheden for juridisk abort en god idé?

Ja
18
20%
Nej
60
67%
Ved ikke
11
12%

Afgivne stemmer: 89
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5865

Re: Ufrivillig far

Indlægaf Dikus » 31. jan 2016, 13:34

FruDulle skrev:Og så der kondom 97% og p-piller 98% på danske sider. Ingen skal bilde mig ind at det hele står og falder med den ene %

Og uanset... Så er det en risiko, som hverken mand eller kvinde kan fraskrive sig. Manden kan ganske vist lettere lukke øjnene for konsekvenserne end kvinden. Men det fjerner altså ikke virkeligheden. Og at der findes mænd, der er villige til at ignorere det faktum, finder jeg faktisk direkte frastødende.
6
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Indlægaf FruDulle » 31. jan 2016, 14:01

adagio skrev:
Allmost_Famous skrev:
Torn skrev:
Jeg følger dine betragtninger og ser mange skræmmende scenarier ved juridisk abort. Men alligevel er jeg stærkt utilfreds med mænds mulighed for frasigelse af faderskab. Jeg er ikke afvisende over for en form for juridisk abort, men hvordan det lige skal udformes, har jeg ikke gjort mig klart endnu.

Jeg har desuden i forlængelse af dit svar lavet en afstemning om det.

Fædre har alle dage kunne frasige sig praktisk faderskab. Børnebidraget er på omkring 1200 kroner om måneden, og de penge kan trækkes fra i skat. Det er meget nemt at slippe for at være far. Men hvis faderskabet måles på hvorvidt man skal betale den månedlige dummebøde, så er det ikke så nemt at slippe for at være far når først uheldet er ude. Sådan er det med så mange ting - man kan ikke tvinge folk til at bruge hovedet, men man kan ramme dem på pengepungen for at veje op for deres manglende vilje til at tænke sig om.

Hvis det skal være adfærdsregulerende, er det nok bedre at give kvinderne en bøde for at blive gravide uden en far i baghånden.

For hun er nemlig helt alene om at blive gravid.
7
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 31. jan 2016, 14:03

Allmost_Famous skrev:
adagio skrev:
Hvis det skal være adfærdsregulerende, er det nok bedre at give kvinderne en bøde for at blive gravide uden en far i baghånden.

Ja, hvad fanden bilder kvinder sig da også at blive gravide med mænd, der viser sig at være tilhængere af ansvarsfralæggelse? Selvfølgelig skal de da have en bøde. Det manglede da bare.

Jeg håber at du har penge på kistebunden til bøden, sådan en skøge som dig. Enlig mor og universitetsstuderende. Hvad bilder du dig ind.
2
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 31. jan 2016, 14:11

adagio skrev:
Allmost_Famous skrev:
adagio skrev:

Ja, hvad fanden bilder kvinder sig da også at blive gravide med mænd, der viser sig at være tilhængere af ansvarsfralæggelse? Selvfølgelig skal de da have en bøde. Det manglede da bare.

Det var dig der talte om at straffe nogen for deres uansvarlige opførsel. Jeg er ikke tilhænger af at straffe nogen, men hvis man absolut vil bruge det som argument, tror jeg man får mere ud af at straffe kvinden økonomisk, så ville hun nok tænke sig lidt bedre om inden hun blev gravid med en eller anden tilfældig gut. Det er som sagt kvinden der har langt bedst mulighed for at forebygge graviditet.

Er du helt og aldeles seriøs?? Hvad med at manden passer bedre på ikke at gøre en tilfældig kvinde gravid?? 97% mod 98% kondom vs p-piller. Seriøst! Tag dog ansvar istedet for at bare sige "ups, ikke mit problem, juridisk abort". Hold da kæft det er nemt så
9
Whatever
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3084

Indlægaf Rakel » 31. jan 2016, 14:24

adagio skrev:
Allmost_Famous skrev:
adagio skrev:

Det var dig der talte om at straffe nogen for deres uansvarlige opførsel. Jeg er ikke tilhænger af at straffe nogen, men hvis man absolut vil bruge det som argument, tror jeg man får mere ud af at straffe kvinden økonomisk, så ville hun nok tænke sig lidt bedre om inden hun blev gravid med en eller anden tilfældig gut. Det er som sagt kvinden der har langt bedst mulighed for at forebygge graviditet.

Så du påstår, at det er kvindens ansvar og ikke en tilfældig guts ansvar? Kvinden har ikke langt bedre muligheder end manden - det er sg* en and.

Det siger for mig ca alt om hvorfor begrebet juridisk abort ikke skal indføres. Hvis det gør mænd totalt ligeglade, da det fjerner den lille rest af ansvar, der pt er (bidrag).
Senest rettet af Rakel 31. jan 2016, 14:25, rettet i alt 1 gang.
6
D.itsen
Kort karma: 172
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1375

Indlægaf D.itsen » 31. jan 2016, 14:25

adagio skrev:
FruDulle skrev:
adagio skrev:
Allmost_Famous skrev:
adagio skrev:

Er du helt og aldeles seriøs?? Hvad med at manden passer bedre på ikke at gøre en tilfældig kvinde gravid?? 97% mod 98% kondom vs p-piller. Seriøst! Tag dog ansvar istedet for at bare sige "ups, ikke mit problem, juridisk abort". Hold da kæft det er nemt så

Sandsynlighederne er 98% imod 99,7% jf. det link jeg sendte tidligere. Det er altså en markant forskel, det er 7 graviditeter for kondomerne imod 1 for pillerne. Derudover kan kvinder kombinere p-pille-brugen med kondomer, de kan bare bede manden om at tage kondom på. Kombinerer man 98% beskyttelse med 99,7% beskyttelse er man ude i at det er stort set umuligt at blive gravid. Manden kan dårligt bede kvinden om at tage piller, og da især ikke hvis det er en engangsting. Derudover kan hun vælge kun at have sex uden for ægløsningsperioden, og glipper alle de ting, kan hun stadig tage en fortrydelsespille eller i sidste instans få en abort. Samlet set kan kvinder gardere sig stort set 100% imod graviditet, det kan mænd ikke uden at begynde at udsætte deres kvindelige ofre for upassende forhør om deres cyklus og pillevaner. Det sker altså ret ofte at mænd bliver ufrivilligt fædre selv om de har taget ansvar og brugt kondom.

Men manden kunne jo starte med at bruge kondom, så var risikoen for børn allerede sænket betydeligt, og det var noget han helt selv kunne styre. (og undskyld til alle jer mænd, der bruger kondom med selvfølgelighed. Jer er der heldigvis mange af)
5
UH UH UH UH KORT :love:
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1516

Indlægaf fisken80 » 31. jan 2016, 14:27

adagio skrev:
FruDulle skrev:
adagio skrev:
Allmost_Famous skrev:
adagio skrev:

Sandsynlighederne er 98% imod 99,7% jf. det link jeg sendte tidligere. Det er altså en markant forskel, det er 7 graviditeter for kondomerne imod 1 for pillerne. Derudover kan kvinder kombinere p-pille-brugen med kondomer, de kan bare bede manden om at tage kondom på. Kombinerer man 98% beskyttelse med 99,7% beskyttelse er man ude i at det er stort set umuligt at blive gravid. Manden kan dårligt bede kvinden om at tage piller, og da især ikke hvis det er en engangsting. Derudover kan hun vælge kun at have sex uden for ægløsningsperioden, og glipper alle de ting, kan hun stadig tage en fortrydelsespille eller i sidste instans få en abort. Samlet set kan kvinder gardere sig stort set 100% imod graviditet, det kan mænd ikke uden at begynde at udsætte deres kvindelige ofre for upassende forhør om deres cyklus og pillevaner. Det sker altså ret ofte at mænd bliver ufrivilligt fædre selv om de har taget ansvar og brugt kondom.

Jo ved du hvad, det KAN mænd faktisk godt. De kan nemlig beholde pikkemanden i bukserne, hvis det at risikere at få et barn er en så forfærdelig ting, at det åbenbart kan ødelægge hele deres liv...
Dét er faktisk både nemmere og mindre psykisk belastende end at skulle gennemgå en abort.
7
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4231

Indlægaf Flora » 31. jan 2016, 14:44

adagio skrev:

Under antagelse af at de fleste ufrivillige graviditeter, som resulterer i at manden ønsker en juridisk abort foregår ved tilfældig sex efter en bytur og lignende..

P-piller: Hvis nu kvinden ikke er sådan en der ligger og knalder en ny hver weekend, men måske gør det 2-3 gange om året, så virker det lidt overkill at tage p-piller fast i forhold til de bivirkninger mange oplever ved dette.

Sex uden for ægløsningstiden: Der er en del kvinder, hvis menstruation er så uregelmæssig, så det vil være temmelig svært at vurdere præcis hvornår ægløsningen finder sted. Så eneste måde at opfylde dét krav er at tage en ægløsningstest før hver bytur, hvilket igen virker temmelig overkill, hvis man har tænkt sig at bruge kondom i tilfælde af at man fik lyst til at tage en mand med hjem.

Fortrydelsespille: Ja, det kan hun da. Men det betyder jo så at hun skal tage en fortrydelsespille HVER gang hun har haft sex med kondom, just in case. Way overkill.

Abort: Ja, det kan hun da. Men for langt de fleste er en abort altså ikke noget man bare sådan lige gør. Det er et svært valg og det kan sidde i en mange år efterfølgende.

For mig virker ovenstående ærligt talt som fuldstændig urimelige krav at stille kvinden.

Kondomet virker i 97 % af tilfældene og hvis man ikke kan leve med de 3 % risiko og tage konsekvensen hvis uheldet er ude, så skal man lade være at have sex med andre end faste partnere.
20
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 31. jan 2016, 15:02

adagio skrev:
Flora skrev:
adagio skrev:

Under antagelse af at de fleste ufrivillige graviditeter, som resulterer i at manden ønsker en juridisk abort foregår ved tilfældig sex efter en bytur og lignende..

P-piller: Hvis nu kvinden ikke er sådan en der ligger og knalder en ny hver weekend, men måske gør det 2-3 gange om året, så virker det lidt overkill at tage p-piller fast i forhold til de bivirkninger mange oplever ved dette.

Det kan du mene, men hvad har det at gøre med min pointe at kvinden har bedre mulighed for at beskytte sig imod uønsket gravditet end manden? Ud over at leve i cølibat hvilket selvfølgelig er en 100% garanti for begge køn.

Jamen, du har da ret i at kvinder i teorien har de muligheder du lister op for at beskytte sig mod graviditet. Men eftersom de muligheder du nævner er så dybt urimelige, så betragter jeg dem egentlig ikke som reelle muligheder. Men som du selv nævner, så kan mænd jo sådan set bare spørge kvinden om hun tager p-piller eller bede hende tage en ægløsningstest. Det er muligt du finder det upassende at spørge om, men du HAR faktisk muligheden.
6
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 31. jan 2016, 15:08

Flora skrev:
adagio skrev:
Flora skrev:
adagio skrev:

Det kan du mene, men hvad har det at gøre med min pointe at kvinden har bedre mulighed for at beskytte sig imod uønsket gravditet end manden? Ud over at leve i cølibat hvilket selvfølgelig er en 100% garanti for begge køn.

Jamen, du har da ret i at kvinder i teorien har de muligheder du lister op for at beskytte sig mod graviditet. Men eftersom de muligheder du nævner er så dybt urimelige, så betragter jeg dem egentlig ikke som reelle muligheder. Men som du selv nævner, så kan mænd jo sådan set bare spørge kvinden om hun tager p-piller eller bede hende tage en ægløsningstest. Det er muligt du finder det upassende at spørge om, men du HAR faktisk muligheden.

Det er da ikke upassende at spørge om :stoned: Jeg har da aldrig haft sex med en, der ikke har spurgt mig? Selvom vi har brugt kondom.

Jeg har en svag mistanke om, der findes en del helt almindelige, ansvarlige mænd derude :cool:
2
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1498

Indlægaf Fuck.exe » 31. jan 2016, 15:09

Hvor er det dog synd for de stakkels, stakkels mænd at de sådan skal bruge kondom og sæddræbende creme hvis de vil undgå at gøre kvinder gravide. Puha da, små pus. Hvor er verden dog også bare stor og ond, altså :trist:
13
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 31. jan 2016, 15:10

adagio skrev:
Flora skrev:Jamen, du har da ret i at kvinder i teorien har de muligheder du lister op for at beskytte sig mod graviditet. Men eftersom de muligheder du nævner er så dybt urimelige, så betragter jeg dem egentlig ikke som reelle muligheder. Men som du selv nævner, så kan mænd jo sådan set bare spørge kvinden om hun tager p-piller eller bede hende tage en ægløsningstest. Det er muligt du finder det upassende at spørge om, men du HAR faktisk muligheden.

Ca. 30% af fødedygtige kvinder bruger p-piller, så mere dybt urimeligt er det heller ikke. Jeg synes ikke det er urimeligt at spørge en kvinde OM hun bruger p-piller, jeg synes det er urimeligt at bede hende bruge p-piller. Det er ikke på samme måde urimeligt at bede en mand om at tage kondom på.

Men så er det vel ikke sværere end at manden spørger om hun tager p-piller og hvis hun siger nej, så siger han bare nej tak til sex.

Jeg kan ikke se hvorfor det er mere kvindens end mandens ansvar at han tager et kondom på. Det må de vel være lige ansvarlige for.
2
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 31. jan 2016, 15:19

Jeg forstår ikke denne tråd. Den forekommer mig elitær og verdensfjern.

Det er meget simpelt.

Kan du knalde, kan du også tage skraldet hvis det går galt. BOM FÆRDIG. Næste tråd.
7
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 31. jan 2016, 15:23

Firebird skrev:Jeg forstår ikke denne tråd. Den forekommer mig elitær og verdensfjern.

Det er meget simpelt.

Kan du knalde, kan du også tage skraldet hvis det går galt. BOM FÆRDIG. Næste tråd.

Jeg sidder bare og tænker på HVOR mange engangsknald med tilfældige kvinder, der reelt skal til, før der er en statistisk risiko, der kan måles, for at man rent faktisk får et barn. Altså... Sammenholder man risiko med mulighed for at FÅ et barn, når den gennemsnitlige kvinde rent faktisk forsøger at få et barn... så tænker jeg, at man er ret godt dækket med et kondom.

Jeg mindes at have spurgt om netop det mere end en gang til dem, der oplyser om risici ved prævention uden nogensinde at have fået andet svar end: Det er jo, hvis man rent faktisk ville være blevet gravid ved netop det samleje. Og altså... risikoen for det er jo generelt set også ret lav...

Så der skal nooooget mere til end 100 engangsknald for at få 3 børn :lol:
5
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2408

Indlægaf Joe » 31. jan 2016, 15:55

Jeg kan godt følge mænd så langt, at det da må føles unfair ikke at have noget at skulle have sagt omkring hvorvidt barnet kommer til verden, når det først er undfanget. På det der ideologiske plan, kan jeg godt forstå det. Men jeg kan virkelig ikke svinge mig op til en mere medfølelse respons end "sådan er det jo."

Jeg har meget svært ved at sympatisere med det forslag, når det eneste det reelt indebærer er, at mændene ikke skal betale til barnet. Come on mand, du har været med til at sætte et barn i verden, og du bekymrer dig bare om regningen efterfølgende? Det vidner for mig meget om en ligegyldighed overfor ens eget kød og blod, som jeg har svært ved at sympatisere med.

Samtidig kan jeg være bekymret for en situation, hvor jeg i fællesskab med min kæreste beslutter mig for at undfange et barn. Da jeg så endelig står med den positive test, beslutter han sig for, han hellere vil knalde rundt med 21 årige piger end være forælder med mig, eller hvad ved jeg. Skulle der blive vedtaget en juridisk abort kunne han jo så der, frasige sig ansvaret, og så ville jeg stå med regningen selv, selvom undfangelsen var en fælles beslutning. Den situation synes jeg er enormt forkert, og jeg har svært ved at se, hvordan man skulle komme udenom den ved sådan en lov.

... og så synes jeg det er enormt sjovt, at det er mændene der synes det her er vigtigt, samtidig med at jeg i næsten alle af mine seksuelle relationer har været den, der gik mest op i prævention. Ud fra de erfaringer kan jeg ikke have så ondt af de mænd, der pludselig skal være fædre. Der er sikkert nogen, hvor præventionen har svigtet, sikkert også et lille tal, der er blevet snydt, men mit bud er at der også er en rigtigt stor del, hvor barnet er blevet undfanget pga sløsethed. Måske burde mænd starte med at insistere på kondom, hvis deres største skræk i livet er at skulle betale økonomisk bidrag til et barn.
15
I'm Audrey Horne, and I get what I want

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"