Victim blaming

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 214
Likede indlæg: 2219

Re: Victim blaming

Indlægaf Zombie » 1. feb 2016, 12:35

Studsgaard skrev:
Jeg fandt det her på faktalink - men det er jo ikke om klasser men mere generelle sociale forhold

Hvem begår voldtægt i Danmark?
En undersøgelse af 1000 voldtægtssager fra årene 1990 til 1992 udgivet af Rigspolitiet i 1998 (se kilder) viser, at to ud af tre gerningsmænd var mellem 15 og 35 år, og at næsten 75 % af gerningsmændene i forvejen var kendt af politiet – enten som sigtede eller dømte i andre sager, en del af dem sædelighedssager. 3 % af gerningsmændene var under 15 år, det vil sige under den kriminelle lavalder.

Af bogen ”Voldtægt” af Aase Kirkegaard (se kilder) fremgår det, at de mænd, der dømmes for voldtægt, ofte har haft en meget vanskelig barndom med vold og misbrug og ofte selv har været udsat for seksuelt misbrug. Mange voldtægtsforbrydere er misbrugere, har svært ved at tåle modgang og har svært ved at sætte sig ind i andres følelser.

Hvem bliver voldtaget?
Voldtægtsofre er ofte unge kvinder. Rapporten ”Udsathed for vold og andre former for kriminalitet” fra Det Kriminalpræventive Råd (se kilder) viser i en opgørelse over voldtægter begået i årene 2008-2012, at en fjerdedel af ofrene var 18 år eller yngre på gerningstidspunktet, halvdelen var 23 år eller yngre, og mere end tre fjerdedele var højst 35 år.

Samme rapport viser, at udover alder er der en sammenhæng mellem beskæftigelse, bopæl, civilstand og indtægt og risikoen for at blive udsat for voldtægt.

Arbejdsløse kvinder har højere risiko for at blive udsat for voldtægt end kvinder, der er i arbejde, ligesom ugifte kvinder har højere risiko end gifte. Kvinder bosiddende i Region Sjælland er mere udsatte end kvinder i de øvrige regioner og kvinder med en lav indkomst har også en øget risiko.

Der skal skelnes mellem overgreb begået af ukendt og kendt gerningsmand - det synes jeg ikke, at Faktalink gør godt nok.

Og samtidig vil jeg også gerne understrege, at det som Faktalink baserer deres tal på, er dommene. Men dommene er IKKE det samme som antal voldtægter, der reelt begås.
MetroXpress har bl.a. deres 1 ud af 60 -kampagne, fordi kun 1 ud af 60 voldtægter fører til dom.

Når vi også tager højde for sagerne uden domme, og den info vi kan få fra bl.a. Center for Voldtægtsofre, så bliver de fleste voldtægtsofre voldtaget af mænd, de kender i forvejen.

Med andre ord - hvis du eller jeg bliver voldtaget, og det håber jeg selvf. ikke, så er det overvejende sandsynligt at det er vores kæreste, gode venner, kollega, en flirt eller date, klassekammerat eller en vens ven, som er gerningsmanden.

Derfor skriver jeg, at det er helt almindelige fyre, som voldtager.

Deres almindelighed er samtidig deres skjold. De tal, du har sakset fra Faktalink, illustrerer nemlig ret godt min næste pointe: Man bliver nærmest kun dømt for en voldtægt, hvis man i forvejen er "en værre en".
Hvis en helt almindelig fyr voldtager sin kæreste eller veninde, skal voldtægten være overordentlig grov og med masser af tekniske spor, førend det fører til dom. Og så hjælper det, hvis pigen er ærbar og ikke kendt som en fest-pige, hvilket er provokerende, men også hvad man kan se som en forskel, på de sager der ender i retten og de sager som droppes allerede inden.
Hvilket bl.a. MetroXpress også har afdækket i deres kampagne.
5
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 1. feb 2016, 12:49

Zombie skrev:
Precaseptica skrev:Skulle jeg stå med en teenage-datter engang ville jeg da også gøre det klart, at der beklageligvis er udstrålinger og lokationer, der bør undgås for hendes egen skyld. Ikke fordi hun gør noget forkert, men fordi det kan udsætte hende for at en anden finder på at gøre noget forkert.

Personligt vil jeg i endnu højere grad snakke med mine teenage-drenge.

God pointe.

Ikke at jeg havde tænkt mig at springe den del over, men risikoen for at min eventuelle dreng ville gøre nogen fortræd forestiller jeg mig dog er lavere, end at nogen ville gøre min eventuelle pige fortræd. En god opvækst bør være tilstrækkeligt til at man kan finde ud af at et nej altid skal tages som et nej. Men en god opvækst kan paradoksalt nok også invokere for lidt mistillid til risikofyldte situationer.

Men mit oplæg drejer sig i høj grad om hvordan man lever i en drømmeverden, hvis man tror situationen er løst ved at snakke med drenge og mænd om situationen. Jeg er ikke voldtægtsmand og jeg bliver det heller aldrig. Du kan ikke modvirke nogen stastik på overgreb ved at italesætte problematikken overfor mig. Jeg vil hellere springe sex helt over, hvis jeg skal igennem en forhindringsbane af et ja sløret bag en masse nej'er. På mange måder mister jeg en del af respekten for en kvinde der opfører sig sådan.

Men jeg anerkender samtidigt at andre ikke har samme inklination. Specielt fordi mange piger og kvinder er med til at holde en efterspørgsel i gang på mænd, der altid lige prøver lidt ekstra.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 1. feb 2016, 13:10

Skumfidusen skrev:Og det er ret præcist problemet. Man gør forbryderen mindre skyldig, gør den forurettede mere skyldig og kan endda med lidt held føje lidt skyld og skam oven i. Hvem forestiller sig at en forslået, nyligt voldtaget kvinde har brug for at tænke "hvorfor VAR jeg også så dum...hvorfor var jeg så DUM?". Jeg synes det er rædselsfuldt. Og, som du siger, man gør det til alle de andre kvinders ansvar at sørge for at være mindre attraktive og kun vælge sikre veje og vi har taget de første skridt i retning af at kvinder skal gå i flyverdragt og med bodyguards, ellers er det da deres egen skyld.

Ja, det gør man. Når man altså gør som du skriver.

Men det er ikke hvad jeg taler om. Jeg taler tværtimod om at opdele sagen i to aspekter: Forebyggelse, der må være lige så fornuftigt som al anden præventivt arbejde, og så det der rent faktisk er victim blaming, som vi nemt kan enes om er forkert.

Problemet er netop, at den præventive del smides i samme kategori som victim blaming, når der tales om voldtægt. Dét synes jeg er problematisk. Specielt fordi vi kan godt se logikken i præventiv kritik og mistillid til en utilstrækkelig risikovurdering i andre tilfælde. Ligeså kan vi adskille tingene.
1
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 1. feb 2016, 13:12

Precaseptica skrev:God pointe.

Ikke at jeg havde tænkt mig at springe den del over, men risikoen for at min eventuelle dreng ville gøre nogen fortræd forestiller jeg mig dog er lavere, end at nogen ville gøre min eventuelle pige fortræd. En god opvækst bør være tilstrækkeligt til at man kan finde ud af at et nej altid skal tages som et nej. Men en god opvækst kan paradoksalt nok også invokere for lidt mistillid til risikofyldte situationer.

Men mit oplæg drejer sig i høj grad om hvordan man lever i en drømmeverden, hvis man tror situationen er løst ved at snakke med drenge og mænd om situationen. Jeg er ikke voldtægtsmand og jeg bliver det heller aldrig. Du kan ikke modvirke nogen stastik på overgreb ved at italesætte problematikken overfor mig. Jeg vil hellere springe sex helt over, hvis jeg skal igennem en forhindringsbane af et ja sløret bag en masse nej'er. På mange måder mister jeg en del af respekten for en kvinde der opfører sig sådan.

Men jeg anerkender samtidigt at andre ikke har samme inklination. Specielt fordi mange piger og kvinder er med til at holde en efterspørgsel i gang på mænd, der altid lige prøver lidt ekstra.

Jeg er delvist enig med dig - og er i øvrigt helt enig med dig i, at det er helt fint at snakke om generelle sikkerhedsting med pigerne - det er kun klogt, og bør ikke råbes "victim blaming" efter, når det foregår forebyggende.

I forhold til det med sex, som du skriver om her, så er det mere speget.

Dine børn kan have en fin opvækst, men i teenageårene præges de mere af deres omgangskreds end deres familie (fact - pædagoghalløj). Og det er oftest i teenageårene, at de har de første snakke om piger, om at score og om at have sex, og hvordan. Og disse snakke har de primært med deres venner - de fleste forældre har højest en snak om blomster og bier og prævention. Fedt, hvis du har tænkt dig at have snakke med dine teenagebørn om sex og deslige løbende ... Men så er du en del af et mindretal, og det er heller ikke sikkert at det virker efter hensigten, hvis dine børn er blufærdige og synes det er klammo at snakke med deres far om.

Jeg er enig med dig, at sex kan gøres for besværligt osv. Men samtidig må du skelne mellem din egen oplevelse, andres oplevelser og den fælles oplevelse. Den sidste skal forstås som det, der er generel konsensus om i en gruppe.

At sex ikke bare er lige til, kan man eksempelvis se på ting som opfindelsen af The Game, hvor der simpelthen er systematiseret et "regelsæt" ift. hvordan man mest effektivt kan gøre sig interessant over for en kvinde, og dermed få sex.

Jeg ved også, at mange teenage-drenge snakker internt om, hvad de selv kan gøre anderledes, for at få et ja fremfor et nej - eller for at vende et nej til et ja... Altså et entusiastisk ja, og ikke bare ren overtalelse.

Med andre ord: Forførelse...

Problemet er jo også, at hele "nej betyder nej" parolen er misforstået. For det er ikke altid, at der siges nej - men derfor kan et overgreb stadigvæk finde sted. Hvis en pige er for fuld til at sige nej. Hvis en pige bliver "lammet" i situationen og bare ligger på sengen som en død fisk. Hvis hun sover. Hvis man overtaler hende til at sige ja, selvom man kan mærke at hun ikke er helt "med" i situationen.

Den slags situationer er for nogle fyre, især de uerfarne, i gråzonen i forskellig grad. Og hvis man samtidig tilsætter at pigen måske er én, de har noget gensidig flirt kørende med. Det er måske en pige, de før har haft sex med eller har et "ongoing" seksualliv med (en b-ven, optakt til en kæreste osv.), eller måske er det deres faste kæreste.

Og at affeje det som ualmindeligt, er ikke klogt hvis man spørger unge piger: Har du oplevet en fyr tigge om sex, selvom du havde sagt, at du ikke havde lyst? - Det har rigtig mange piger oplevet, desværre. De har også oplevet, at sex blev gennemført, selvom de ikke var en engageret del af det, men bare havde sagt ja.

Deraf udtrykket: "For husfredens skyld"...

En del af ovenstående handler også om modenhed. Fyre begynder at finde ud af, at sex er sjovere og frækkere hvis kvinden er deltagende. Der kommer en vis ære i, at være god i sengen (og det kræver jo ligesom, at pigen er entusiastisk omkring det).
Og pigerne bliver også mere modne og bedre til at sige fra.

Jeg har mødt en forælder til en dømt voldtægtsmand engang. Vedkommende kom fra en god, rigtig god familie med gode ressourcer, godt sammenhold, et almindeligt godt etisk og moralsk kodeks... Altså en helt almindelig, cool familie fra den højere middelklasse.
Vedkommendes knægt var stadig teenager på tidspunktet for dommen (det er nogle år siden), og ofret var en fuckbuddy som tidligere havde sagt ja til sex mens vedkommende sov. Problemet var så, da vedkommende sov efter en fest og var meget, meget fuld, og derfor ikke vågnede under forspillet som ellers var meningen.
Teenage-drengen var i øvrigt også fuld, da det skete - hvilket måske kan forklare hans dårlige dømmekraft.

Og som forælderen sagde, da vi snakkede om det (interview til en opgave): "Dén snak har jeg jo ikke haft med ham. Det burde jeg måske." - Tjaeh.

Det er et vanskeligt emne, og jeg er ikke sikker på at der findes nogen endegyldige løsninger. Derfor skal vi da stadig diskutere det og forsøge. Så denne tråd er fin, også selvom vi ikke finder De Vises Sten.
2
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 1. feb 2016, 13:14

Precaseptica skrev:Ja, det gør man. Når man altså gør som du skriver.

Men det er ikke hvad jeg taler om. Jeg taler tværtimod om at opdele sagen i to aspekter: Forebyggelse, der må være lige så fornuftigt som al anden præventivt arbejde, og så det der rent faktisk er victim blaming, som vi nemt kan enes om er forkert.

Problemet er netop, at den præventive del smides i samme kategori som victim blaming, når der tales om voldtægt. Dét synes jeg er problematisk. Specielt fordi vi kan godt se logikken i præventiv kritik og mistillid til en utilstrækkelig risikovurdering i andre tilfælde. Ligeså kan vi adskille tingene.

Jeg er enig med dig, med det aber dabei, at hvis det forebyggende udelukkende handler om hvad ofrene skal gøre - så er det generaliseret victim blaming.
0
bralle
Kort karma: 2
Likede indlæg: 24

Indlægaf bralle » 1. feb 2016, 13:16

Zombie skrev:
Studsgaard skrev:
Jeg fandt det her på faktalink - men det er jo ikke om klasser men mere generelle sociale forhold

En undersøgelse af 1000 voldtægtssager fra årene 1990 til 1992 udgivet af Rigspolitiet i 1998 (se kilder) viser, at to ud af tre gerningsmænd var mellem 15 og 35 år, og at næsten 75 % af gerningsmændene i forvejen var kendt af politiet – enten som sigtede eller dømte i andre sager, en del af dem sædelighedssager. 3 % af gerningsmændene var under 15 år, det vil sige under den kriminelle lavalder.

Af bogen ”Voldtægt” af Aase Kirkegaard (se kilder) fremgår det, at de mænd, der dømmes for voldtægt, ofte har haft en meget vanskelig barndom med vold og misbrug og ofte selv har været udsat for seksuelt misbrug. Mange voldtægtsforbrydere er misbrugere, har svært ved at tåle modgang og har svært ved at sætte sig ind i andres følelser.

Hvem bliver voldtaget?
Voldtægtsofre er ofte unge kvinder. Rapporten ”Udsathed for vold og andre former for kriminalitet” fra Det Kriminalpræventive Råd (se kilder) viser i en opgørelse over voldtægter begået i årene 2008-2012, at en fjerdedel af ofrene var 18 år eller yngre på gerningstidspunktet, halvdelen var 23 år eller yngre, og mere end tre fjerdedele var højst 35 år.

Samme rapport viser, at udover alder er der en sammenhæng mellem beskæftigelse, bopæl, civilstand og indtægt og risikoen for at blive udsat for voldtægt.

Arbejdsløse kvinder har højere risiko for at blive udsat for voldtægt end kvinder, der er i arbejde, ligesom ugifte kvinder har højere risiko end gifte. Kvinder bosiddende i Region Sjælland er mere udsatte end kvinder i de øvrige regioner og kvinder med en lav indkomst har også en øget risiko.

Der skal skelnes mellem overgreb begået af ukendt og kendt gerningsmand - det synes jeg ikke, at Faktalink gør godt nok.

Og samtidig vil jeg også gerne understrege, at det som Faktalink baserer deres tal på, er dommene. Men dommene er IKKE det samme som antal voldtægter, der reelt begås.
MetroXpress har bl.a. deres 1 ud af 60 -kampagne, fordi kun 1 ud af 60 voldtægter fører til dom.

Når vi også tager højde for sagerne uden domme, og den info vi kan få fra bl.a. Center for Voldtægtsofre, så bliver de fleste voldtægtsofre voldtaget af mænd, de kender i forvejen.

Med andre ord - hvis du eller jeg bliver voldtaget, og det håber jeg selvf. ikke, så er det overvejende sandsynligt at det er vores kæreste, gode venner, kollega, en flirt eller date, klassekammerat eller en vens ven, som er gerningsmanden.

Derfor skriver jeg, at det er helt almindelige fyre, som voldtager.

Deres almindelighed er samtidig deres skjold. De tal, du har sakset fra Faktalink, illustrerer nemlig ret godt min næste pointe: Man bliver nærmest kun dømt for en voldtægt, hvis man i forvejen er "en værre en".
Hvis en helt almindelig fyr voldtager sin kæreste eller veninde, skal voldtægten være overordentlig grov og med masser af tekniske spor, førend det fører til dom. Og så hjælper det, hvis pigen er ærbar og ikke kendt som en fest-pige, hvilket er provokerende, men også hvad man kan se som en forskel, på de sager der ender i retten og de sager som droppes allerede inden.
Hvilket bl.a. MetroXpress også har afdækket i deres kampagne.

Enig i, at antal af domme ikke er det samme som antal voldtægter, der reelt begås. Men hvis man skal forholde sig sobert til emnet, er man nødt til at holde sig til fakta, ikke antagelser og gætværk. Jeg køber heller ikke præmissen om, at det er "almindelige" mænd, der voldtager deres bekendte. I mangel af data kunne man formode, at de tal som Studsgaard refererer også gør sig gældende for de voldtægter, der ikke fører til dom? Således at der også her er en stor social slagside, både i forhold til ofre og gerningsmænd.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 1. feb 2016, 13:25

Zombie skrev:Jeg er enig med dig, med det aber dabei, at hvis det forebyggende udelukkende handler om hvad ofrene skal gøre - så er det generaliseret victim blaming.

Jeg går ud fra der er en fejl et sted her. Vi kan ikke i samme sætning tale om forebyggende arbejde med ofre, så vidt jeg kan se. Når vi taler om ofre, så går jeg ud fra at skaden er sket, og i de tilfælde er der brug for sympati og ikke kritik.

Hvis du mener, at den forebyggende indsats drejer sig om at arbejde med både piger og drenge, så er jeg enig.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 1. feb 2016, 13:46

Zombie skrev:Jeg er delvist enig med dig - og er i øvrigt helt enig med dig i, at det er helt fint at snakke om generelle sikkerhedsting med pigerne - det er kun klogt, og bør ikke råbes "victim blaming" efter, når det foregår forebyggende.

I forhold til det med sex, som du skriver om her, så er det mere speget.

Dine børn kan have en fin opvækst, men i teenageårene præges de mere af deres omgangskreds end deres familie (fact - pædagoghalløj). Og det er oftest i teenageårene, at de har de første snakke om piger, om at score og om at have sex, og hvordan. Og disse snakke har de primært med deres venner - de fleste forældre har højest en snak om blomster og bier og prævention. Fedt, hvis du har tænkt dig at have snakke med dine teenagebørn om sex og deslige løbende ... Men så er du en del af et mindretal, og det er heller ikke sikkert at det virker efter hensigten, hvis dine børn er blufærdige og synes det er klammo at snakke med deres far om.

Jeg er enig med dig, at sex kan gøres for besværligt osv. Men samtidig må du skelne mellem din egen oplevelse, andres oplevelser og den fælles oplevelse. Den sidste skal forstås som det, der er generel konsensus om i en gruppe.

At sex ikke bare er lige til, kan man eksempelvis se på ting som opfindelsen af The Game, hvor der simpelthen er systematiseret et "regelsæt" ift. hvordan man mest effektivt kan gøre sig interessant over for en kvinde, og dermed få sex.

Jeg ved også, at mange teenage-drenge snakker internt om, hvad de selv kan gøre anderledes, for at få et ja fremfor et nej - eller for at vende et nej til et ja... Altså et entusiastisk ja, og ikke bare ren overtalelse.

Med andre ord: Forførelse...

Problemet er jo også, at hele "nej betyder nej" parolen er misforstået. For det er ikke altid, at der siges nej - men derfor kan et overgreb stadigvæk finde sted. Hvis en pige er for fuld til at sige nej. Hvis en pige bliver "lammet" i situationen og bare ligger på sengen som en død fisk. Hvis hun sover. Hvis man overtaler hende til at sige ja, selvom man kan mærke at hun ikke er helt "med" i situationen.

Den slags situationer er for nogle fyre, især de uerfarne, i gråzonen i forskellig grad. Og hvis man samtidig tilsætter at pigen måske er én, de har noget gensidig flirt kørende med. Det er måske en pige, de før har haft sex med eller har et "ongoing" seksualliv med (en b-ven, optakt til en kæreste osv.), eller måske er det deres faste kæreste.

Og at affeje det som ualmindeligt, er ikke klogt hvis man spørger unge piger: Har du oplevet en fyr tigge om sex, selvom du havde sagt, at du ikke havde lyst? - Det har rigtig mange piger oplevet, desværre. De har også oplevet, at sex blev gennemført, selvom de ikke var en engageret del af det, men bare havde sagt ja.

Deraf udtrykket: "For husfredens skyld"...

En del af ovenstående handler også om modenhed. Fyre begynder at finde ud af, at sex er sjovere og frækkere hvis kvinden er deltagende. Der kommer en vis ære i, at være god i sengen (og det kræver jo ligesom, at pigen er entusiastisk omkring det).
Og pigerne bliver også mere modne og bedre til at sige fra.

Jeg har mødt en forælder til en dømt voldtægtsmand engang. Vedkommende kom fra en god, rigtig god familie med gode ressourcer, godt sammenhold, et almindeligt godt etisk og moralsk kodeks... Altså en helt almindelig, cool familie fra den højere middelklasse.
Vedkommendes knægt var stadig teenager på tidspunktet for dommen (det er nogle år siden), og ofret var en fuckbuddy som tidligere havde sagt ja til sex mens vedkommende sov. Problemet var så, da vedkommende sov efter en fest og var meget, meget fuld, og derfor ikke vågnede under forspillet som ellers var meningen.
Teenage-drengen var i øvrigt også fuld, da det skete - hvilket måske kan forklare hans dårlige dømmekraft.

Og som forælderen sagde, da vi snakkede om det (interview til en opgave): "Dén snak har jeg jo ikke haft med ham. Det burde jeg måske." - Tjaeh.

Det er et vanskeligt emne, og jeg er ikke sikker på at der findes nogen endegyldige løsninger. Derfor skal vi da stadig diskutere det og forsøge. Så denne tråd er fin, også selvom vi ikke finder De Vises Sten.

Et rigtigt godt indlæg.

Jeg lænede nok imod at vægte det præventive arbejde med unge piger tungere, men du har overbevist mig. Min kritik ville nok vægte på, at der ikke ligger nogen overgrebsmand gemt i særligt mange unge drenge, men du har en fin pointe i at det netop er gråzonerne der gør udviklingen. Ligeledes er det svært at kalde en opvækst for god, når man i det store hele ikke står for den del af opvæksten, der har at gøre med introduktionen til det seksuelle.

Det er jo uanset hvad en svær situation at stå i som aspirerende mand. Man vil enormt gerne have sex. Jo mere, jo bedre. Men mange piger finder det interessant når der er en smule ubalance i selvtilliden til fyrens fordel. Jeg har selv gennemgået den periode, hvor man kunne se at det var de frække og friske fyre, der havde en masse sex. Men hvordan når man dertil? Man skal være selvsikker og tro på at sexen skal nok komme. Man skal ikke være desperat. Men man har jo ikke kortene på hånden til at være tiltrækkende på den måde man kan se det efterspurgt. Man er netop usikker og i stigende grad desperat efter en udvikling. Så det virker som en ond cirkel. Og så må man prøve at skuespille, at man har erfaring nok til at være sikker. Jeg kender mange omkring min egen alder, der har løjet deres erfaring større end den var. Jeg har også selv gjort det, for at komme i gang og give pigerne en chance for at tro på, at jeg vidste hvad jeg lavede, selvom jeg faktisk slet ikke havde en ide om hvad der forventedes af mig.

Og når først man opsluges af al den "taktik", kan jeg sagtens forstå, at man henfalder til at synes at en række af midlerne er helliget af målet. Hvis man ellers føler man er en fin fyr. Og der er det så at nogen falder i den grøft der har at gøre med at lægge pres på. Når vi snakker om overgreb tænker man ofte på fysisk overmagt, men som du er inde på, er det jo også ganske normalt, at piger udsættes for et forventningspres og ender med at "hoppe i", uden at føle sig hjemme i den beslutning. Det gør fyre i øvrigt også ind imellem.

Så alt i alt, er jeg overbevist om at når der tales om gråzoner, så kræves der præventiv indsats på begge sider. Sex skal helst være lige sjovt for alle.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1903

Indlægaf Purple Haze » 1. feb 2016, 16:17

Studsgaard skrev:Jeg fandt det her på faktalink - men det er jo ikke om klasser men mere generelle sociale forhold

Hvem bliver voldtaget?

Altså den er jo sikkert helt korrekt den undersøgelse - problemet er bare at det kun er de voldtægtsmænd der er dømte og/eller anmeldte der er undersøgt (som jeg læser det).

De andre 3500 mænd er jo nok ikke allesammen kendt af politiet.

Det skuer i øvrigt lidt i mine øre at dem der nævnes er nærmest kun var kendt af politiet.
Hvis man kunne finde på at tolke lidt på det, så kan det jo betyde at politiet kun finder belæg for at gå videre med de sager hvor manden i forvejen er kendt af politiet - hvilket betyder 'fripas' til de af politiet 'ukendte'.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2294

Indlægaf Studsgaard » 1. feb 2016, 18:23

Jeg ser det heller ikke som virkeligheden. Men det er det eneste med nogen fakta i jeg kunne Google mig frem til.

Jeg tænker at størstedelen af dem der ikke bliver meldt, sikkert netop er der hvor det er en mand, kvinden kender i forvejen.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9197

Indlægaf Fru Sunshine » 1. feb 2016, 20:18

Helt ærligt, så begriber jeg simpelthen ikke, hvordan det at tage en snak med sine piger om, hvad man skal passe på åbenbart udelukker, at man lærer sine drenge, hvordan de skal opføre sig.
Og jeg forstår heller ikke, hvordan det kan være victim blaming, når man fraråder sin datter at færdes alene i Indien eller gå i brusebad med en fuld mand, man har kysset med tidligere.
Det er vel heller ikke victim blaming, når man fortæller sin langhårede flippersøn, at han nok ikke skal diskutere med en skæv, steroidepumpet rockertype, fordi man ved, der så er risiko for, at han får en gigantisk røvfuld.

Det burde ikke være sådan, men det er altså realiteter, man må forholde sig til, når man færdes ude i den der verden.
Det er ikke alle, der vil andre det godt, så hvorfor opsøge det, bare fordi man har ret til det?
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 1. feb 2016, 23:20

Interessant tråd!

Jeg synes der er et element ved diskussionen om victim blaming som totalt overses: At victim blaming er et meget uklart begreb, fordi hvad vi overhovedet opfatter som victim blaming er totalt afhængig af situationen - nemlig af vores accept af risikoen som "uundgåelig" eller ej. Hvorvidt man vælger at rette sit fokus imod offer eller gerningsmand afhænger med andre ord af, om man overhovedet tror, at gerningsmanden kan ændres.

Eksempel: At efterlade sin cykel med en skodlås på Nørreport over weekenden og den bliver stjålet: uundgåeligt. Tyven er stadig en tyv juridisk og moralsk, men man bebrejder også sig selv fordi man ikke fik købt den skide wirelås - man VIDSTE jo, det her ville ske. Rende rundt alene kl. 2 om natten og råbe "yo bro!" i Johannesburg og man får et par på hovedet: uundgåeligt. Svare på "Kaere Hr. Larsen,,, du kende mig ikke men jeg er bank director og har fået betroet en arv, som fra en død forgænger, den er hurtig tilgængeligt, hvis du sende mig 50 dollars for bank fee, på dette konto XXX, hilsen Mr. Johnson" og man mister sine 50 dollars: uundgåeligt. Så må man sgu lade være med at være et fjols.

At putte wirelås på sin cykel, at passe på sig selv i Johannesburg og at bruge sin sunde fornuft er præventiv adfærd, vi finder acceptabelt.

At gå i byen nytårsaften og blive overfaldet af random dudes i Kbh eller Köln: ikke uundgåeligt. At skulle blive indenfor: En præventiv adfærd, vi IKKE finder acceptabel. Vi er ok med at begrænse os selv i Johannesburg, men vi finder det ikke acceptabelt at vi skal gøre det samme i København. Hvorfor?

Hvad der defineres som victim blaming afhænger altså fuldstændigt af, om samfundet har accepteret ugerningen som uundgåelig og "bare en del af livet" - for hvis man har det, så overgår "ansvaret" fra gerningsmanden til offeret, "der burde have vidst bedre". Kampen om victim blaming er med andre ord end kamp om, hvilke risici vi i bestemte samfund skal acceptere som uundgåelige, en kamp for, hvilke dele af vores frihed vi accepterer bliver inddraget med henvisning til, at vi jo ikke kan ændre gerningsmanden, så derfor må vi ændre os selv. Hvad der er acceptabel "frihedsbegrænsning" for at undgå vold og kriminalitet i Sydafrika er IKKE acceptabelt i Danmark.

Hvornår noget er victim blaming afhænger altså totalt af konteksten - og det gør faktisk at diskussionen ofte bliver mudret. Fordi det ofte IKKE handler om, at "victim blameren" reelt synes, det er offerets "skyld" juridisk set - vedkommende anser bare risikoen for så uundgåelig, at vedkommende synes den primære indsats bliver nødt til, af mangel på bedre, at ligge hos de potentielle ofre.

Der er selvfølgelig også den type victim blamer, der rent faktisk mener, at det vitterligt er eller bør være offerets moralske og juridiske skyld at de bliver fx voldtaget eller angrebet, hvis de fx flirter, er ude sent om natten eller lignende. Der handler det ikke om at være præventiv og undgå en ugerning, men om at ugerningen skifter karakter til "ok" afhængigt af offerets opførsel. Det er bare håbløst og forkert, punktum.
7
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 1. feb 2016, 23:23

Man kan måske sige, at der findes to slags victim blaming:

Præventiv victim blaming, hvor man vælger at fokusere på en adfærdsændring hos offeret med henblik på at undgå ugerningen, men anerkender at det ER en ugerning.

Moralsk victim blaming, hvor man hævder det er offerets egen skyld og at "gerningsmanden" er uskyldig - fx fordi man mener han har ret til sex, hvis de allerede har kysset eller at han ikke kunne styre sig fordi hun havde en kort nederdel på.

Jeg tror det ville lette diskussionen lidt hvis man skelnede, faktisk.
2
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 563

Indlægaf StripesAddict » 2. feb 2016, 06:34

Jeg må ærligt indrømme at jeg synes det er lidt hysterisk at råbe "victim blaming", så snart man bare overvejer at foreslå noget som helst præventivt, for at undgå at ubehagelige situationer opstår.

Nej, det er aldrig offerets skyld, og jeg kunne aldrig finde på at sige til en veninde der havde været udsat for et overgreb at hun skulle have passet bedre på, eller spørge om hun havde fået en tår over tørsten, men at det skulle være victim blaming når min kæreste beder mig passe på mig selv i nattelivet, ikke gå alene, etc.? Nej. Det synes jeg simpelthen er for hysterisk, og jeg synes ikke man kan tale om at "blame" nogen. Er det så også victim blaming når politiet opfordrer til at lade lyset brænde og oplyse naboerne om hvornår man er væk, for at undgå indbrud?

Ift. snakken om drenge vs. piger, så synes jeg i øvrigt det er en rigtig relevant pointe at snakke med sine unge om hvordan man gebærder sig seksuelt, men overordnet tror jeg egentlig jeg ville henstille til de samme ting, når min (fiktive) søn og (ditto) datter begyndte at gå i byen; pas på jer selv og hinanden, lad være at gå alene hjem, hold øje med jeres drikkevarer etc.
5
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 446
Likede indlæg: 3302

Indlægaf Kommodedyret » 2. feb 2016, 07:12

Jeg har en todelt forståelse af konceptet. En praktisk forståelse og en teoretisk forståelse. Det der oftest er humlen i diskussioner som denne, er at nogle folk forsøger at argumentere for det rent teoretiske standpunkt, mens andre insisterer på det praktiske standpunkt.

Min teoretiske position er at det aldrig er ofrets skyld, og ofret ikke har det mindste medansvar for hændelsen. Jeg baserer denne holdning på min personlige moral, hvor jeg mener at det er forkert at indskrænke nogle menneskers personlige handlefrihed (det potentielle offer), da man samtidig skaber plads i sit moralske verdensbillede til eksistensen af vold og voldtægt.
Når man hævder at ofret er totalt ansvarsfrit, er der tale om en teoretisk moralsk stillingtagen hvor man italesætter hvordan verden burde være indrettet, en verden hvor eksistensen af vold og voldtægt ikke anerkendes.

Når man indtager den praktiske position, så anerkender man eksistensen af vold og voldtægt, og man tilrettelægger sine handlinger og indskrænker sin egen personlige frihed herefter. Det gør jeg også selv, indtager denne praktiske position, da det desværre er et nødvendigt onde.

Så ja, jeg ser det fra begge synsvinkler, det er man nødt til, IMO.
1
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!

Tilbage til "Forhold og sex"