Februar ' 16 - en fællestråd

Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 473
Likede indlæg: 4510

Re: Februar ' 16 - en fællestråd

Indlægaf Pandesteg » 4. feb 2016, 17:51

Muspel skrev:Her går det også godt. Har kun spist to små stykker chokolade i går af usundt i denne uge indtil nu. Eller .. Jeg spiste hos en veninde i går, der havde lavet butterdejs-skinkestang. Ikke så sundt, det gør noget...

Skal træne her kl 19.30. Og har lige spist. Så er spændt på, om suppen skvulper rundt og sænker mig. Nu må vi se. Vil helst spise to timer før, men der var jeg ikke hjemme endnu.

Hvad gør I andre? Hvor kort tid før kan I spise et måltid og få en god træning?

Som tommelfingerregel 1,5-2 timer efter jeg har spist kan jeg træne. Især hvis jeg skal løbe, så skal det helt sikkert være tættere på 2 timer efter end 1!

God træning!! :rock:
1
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 993
Likede indlæg: 16912

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 18:03

Ballademager skrev:Beklager, hvis dette er upassende i en sundhedstråd, men hvor fandt du grovbirkes? :ivrig: I de tre år, jeg har boet omkring Kbh er det aldrig lykkes mig at opdrive en (anstændig) birkes uden snask..

Rema har dem fast :) Til 4 kr. :slem:

Apropos mad kom jeg lige til at tænke på dig, da jeg i går sad og bladrede i Low FODMAP 2.
Opskrifterne i 1'eren fandt jeg noget komplicerede og dyre, men de her virker væsentligt lettere og hurtigere og kræver ikke så mange særlige ingredienser.
Jeg tænkte, at det måske også kunne være noget for dig :)
0
"For det første er jeg ikke dyretæmmer, og for det andet står jeg MIDT i en opvask!!!"
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1823

Indlægaf Ally » 4. feb 2016, 18:15

Ballademager skrev:Beklager, hvis dette er upassende i en sundhedstråd, men hvor fandt du grovbirkes? :ivrig: I de tre år, jeg har boet omkring Kbh er det aldrig lykkes mig at opdrive en (anstændig) birkes uden snask..

Jeg synes ikke, at det er upassende at tale om grovbirkes i en sundhedstråd - vi vil gerne ned i vægt, men herregud, vi er kun mennesker og grovbirkes er og bliver gudespise :love:
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 18:27

Ally skrev:Jeg synes ikke, at det er upassende at tale om grovbirkes i en sundhedstråd - vi vil gerne ned i vægt, men herregud, vi er kun mennesker og grovbirkes er og bliver gudespise :love:

Jeg var i øvrigt overrasket over, at den lille smoothie-pose kunne tage min lyst til sødt. Den var relativt kalorielet (55 kcal) og lavet af æble og bær og alligevel dejlig sød.
Rema har dem ofte (altid?) til en femmer, og jeg synes, at det er et godt alternativ til slik og kunstige sødestoffer.

Jeg læste engang, at cravings som regel også handler om tørst, og derfor drikker jeg et stort glas vand sammen med snacks af enhver art, hvilket mindsker indtaget. Det har stort set også taget min lyst til sodavand.
2
"For det første er jeg ikke dyretæmmer, og for det andet står jeg MIDT i en opvask!!!"
Brugeravatar
Ally

Indlægaf Ally » 4. feb 2016, 18:43

DetSorteCirkus skrev:Jeg var i øvrigt overrasket over, at den lille smoothie-pose kunne tage min lyst til sødt. Den var relativt kalorielet (55 kcal) og lavet af æble og bær og alligevel dejlig sød.
Rema har dem ofte (altid?) til en femmer, og jeg synes, at det er et godt alternativ til slik og kunstige sødestoffer.

Fås de der smoothie-poser kun i Rema? Vi har seks forskellige supermarkeder i vores lille by, men ingen Rema. Dog har jeg hørt, at der vist skulle komme en butik engang i fremtiden.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 18:46

Ally skrev:Fås de der smoothie-poser kun i Rema? Vi har seks forskellige supermarkeder i vores lille by, men ingen Rema. Dog har jeg hørt, at der vist skulle komme en butik engang i fremtiden.

Lige de her forhandles vist kun af Rema, men du kan få mange andre mærker i andre supermarkeder :)

Billede
1
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 351
Likede indlæg: 4323

Indlægaf Skralde » 4. feb 2016, 18:53

DetSorteCirkus skrev:
Skralde skrev:Jeg mangler i den grad inspiration til kalorielet aftensmad der tager hensyn til et kræsent barn, så hvis I ligger inde med nogle lækre opskrifter modtager jeg dem med kyshånd :kys:

Hvad spiser I typisk? Ofte kan det laves i en sundere version, uden smagen bliver helt forkert :)

Godt input og det inspirerede mig til at lave en sundere version af brændende kærlighed med mos lavet på skummetmælk og uden smør samt kyllingepølser og gulerødder stegt på en tør pande - det smagte virkeligt godt og barnet var også fan :gogo:

Billede
4
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 19:03

Skralde skrev:Godt input og det inspirerede mig til at lave en sundere version af brændende kærlighed med mos lavet på skummetmælk og uden smør samt kyllingepølser og gulerødder stegt på en tør pande - det smagte virkeligt godt og barnet var også fan :gogo:

God ide :)

Du kan også begynde at købe pasta, pita- og pølsebrød, burgerpoller, madpandekager og ris i grove versioner, hvor Lianna evt. bliver ved med at spise den lyse variant, hvis hun ikke kan lide den lidt anderledes smag. Det giver sådan set også dig friheden til istedet fx. at vælge blomkålsris, squashpasta, salatwraps, osv., samtidig med at I spiser det samme fyld.
0
Brugeravatar
Skralde

Indlægaf Skralde » 4. feb 2016, 19:06

DetSorteCirkus skrev:
Skralde skrev:Godt input og det inspirerede mig til at lave en sundere version af brændende kærlighed med mos lavet på skummetmælk og uden smør samt kyllingepølser og gulerødder stegt på en tør pande - det smagte virkeligt godt og barnet var også fan :gogo:

God ide :)

Du kan også begynde at købe pasta, pita- og pølsebrød, burgerpoller, madpandekager og ris i grove versioner, hvor Lianna evt. bliver ved med at spise den lyse variant, hvis hun ikke kan lide den lidt anderledes smag. Det giver sådan set også dig friheden til istedet fx. at vælge blomkålsris, squashpasta, salatwraps, osv., samtidig med at I spiser det samme fyld.

Det gør vi allerede og har gjort det i årevis, så der er desværre ikke "lette" kcal at spare dér :kys: Blomkålsris er dog endnu ikke prøvet, så det skriver jeg straks på listen :gogo:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 19:10

Skralde skrev:Det gør vi allerede og har gjort det i årevis, så der er desværre ikke "lette" kcal at spare dér :kys: Blomkålsris er dog endnu ikke prøvet, så det skriver jeg straks på listen :gogo:

Hvis du/I allerede spiser groft og erstatter kulhydrater med grønt, må I da allerede leve temmeligt sundt :kys:
Noget andet, der kan være værd at se igennem, er ens mælkeprodukter. Eller fedtprocenten i det kød og pålæg, man spiser.
1
Brugeravatar
Skralde

Indlægaf Skralde » 4. feb 2016, 19:27

DetSorteCirkus skrev:
Skralde skrev:Det gør vi allerede og har gjort det i årevis, så der er desværre ikke "lette" kcal at spare dér :kys: Blomkålsris er dog endnu ikke prøvet, så det skriver jeg straks på listen :gogo:

Hvis du/I allerede spiser groft og erstatter kulhydrater med grønt, må I da allerede leve temmeligt sundt :kys:
Noget andet, der kan være værd at se igennem, er ens mælkeprodukter. Eller fedtprocenten i det kød og pålæg, man spiser.

Vores generelle mad er ret sundt - vi spiser sjældent andet brød end rugbrød, grovpasta, grovris, benytter udelukkende skummetmælk og sådan. Men vi spiser også meget det samme hele tiden må jeg erkende, så jeg bliver simpelthen nødt til at tænke i nye baner efterhånden :)
Grunden til at jeg er meget overvægtigt er inaktivt (pga. psykiske issues) og absurde mængder af slik/chips. Jeg overspiser i den grad.
0
Brugeravatar
Ally

Indlægaf Ally » 4. feb 2016, 19:35

DetSorteCirkus skrev:Lige de her forhandles vist kun af Rema, men du kan få mange andre mærker i andre supermarkeder :)

Billede

Hvor i butikken findes de?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 19:37

Ally skrev:Hvor i butikken findes de?

Det er godt, du spørger, for det gør de (i hvert fald i Rema) typisk under babyprodukter, og det er nok ikke der, man først vil begynde at lede :P
Det var faktisk også min venindes lillebitte søn, der i sin tid "introducerede" mig for dem. Han lignede en lille myresluger, når han fik sådan en i hænderne :dåne:
1
Brugeravatar
Skralde

Indlægaf Skralde » 4. feb 2016, 19:48

Jeg skal SÅ meget prøve de dér smoothies næste gang jeg rammer en rema! :gogo:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 19:58

Skralde skrev:Vores generelle mad er ret sundt - vi spiser sjældent andet brød end rugbrød, grovpasta, grovris, benytter udelukkende skummetmælk og sådan. Men vi spiser også meget det samme hele tiden må jeg erkende, så jeg bliver simpelthen nødt til at tænke i nye baner efterhånden :)
Grunden til at jeg er meget overvægtigt er inaktivt (pga. psykiske issues) og absurde mængder af slik/chips. Jeg overspiser i den grad.

Det lyder i nogen grad som mit udgangspunkt, og det har taget flere år at nå hertil, hvor jeg kan lægge en plan for kost og motion og følge den nogenlunde.

Jeg kan varmt anbefale at gå holistisk til det og respekterer sine egne grænser. Selvom jeg ikke tvivler et sekund på, at fitness og løb er det helt rigtige for mange, så virker det ikke tiltrækkende på mig, og så vælger jeg det fra. Jeg skal ikke presse mig selv til noget eller konkurrere med mig selv. Jeg har som sagt mine gåture, og så har jeg i denne omgang købt en billig yogamåtte på Ebay, der er blevet flittigt brugt indtil videre. Øvelserne finder jeg især på Youtube, hvor jeg vælger ud fra, hvad der kunne tænkes at gøre mig godt den pågældende dag. I de her PMS-dage får jeg spist nogle ting, som min mave ikke er helt vild med, så om lidt skal jeg prøve en "fordøjelses-yoga-rutine" :lol: Jeg kan godt lide, at min motion har en udtalt dobbeltfunktion, som også kunne have med større kropsbevidsthed, æstetik, afslapning eller noget andet rart at gøre.
Det er i øvrigt skønt at kunne bevæge sig uden nødvendigvis at skulle ud af hjemmet.

Tidligere har jeg været optaget af mindfulness, fordi det, selv i en periode, hvor kræfterne ikke var til bevægelse, alligevel kunne give en følelse af at gøre noget godt for sig selv, som ikke handlede om mad. Min efterhånden store samling af urtete har samme funktion.

Jeg har lånt Anna Bogdanovas "Skyhøj forbrænding" og prøvet nogle af øvelserne, som egentlig føles ganske rare. Det tiltaler mig, at hendes program kun tager 4x15 min. om ugen, at hun lægger meget vægt på, at det ikke er nødvendigt at følge noget slavisk, fordi man kan og skal vælge sit eget tempo, og at trivsel og velvære fylder meget.

Generelt tror jeg, at hvis man har kognitive eller psykiske problemer, skal man vælge noget, der kan være fleksibelt uden at løbe ud i sandet.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"