Februar ' 16 - en fællestråd

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10182

Re: Februar ' 16 - en fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 19:37

Ally skrev:Hvor i butikken findes de?

Det er godt, du spørger, for det gør de (i hvert fald i Rema) typisk under babyprodukter, og det er nok ikke der, man først vil begynde at lede :P
Det var faktisk også min venindes lillebitte søn, der i sin tid "introducerede" mig for dem. Han lignede en lille myresluger, når han fik sådan en i hænderne :dåne:
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3377

Indlægaf Skralde » 4. feb 2016, 19:48

Jeg skal SÅ meget prøve de dér smoothies næste gang jeg rammer en rema! :gogo:
2
L, mit livs lys - 3.10.2010
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 19:58

Skralde skrev:Vores generelle mad er ret sundt - vi spiser sjældent andet brød end rugbrød, grovpasta, grovris, benytter udelukkende skummetmælk og sådan. Men vi spiser også meget det samme hele tiden må jeg erkende, så jeg bliver simpelthen nødt til at tænke i nye baner efterhånden :)
Grunden til at jeg er meget overvægtigt er inaktivt (pga. psykiske issues) og absurde mængder af slik/chips. Jeg overspiser i den grad.

Det lyder i nogen grad som mit udgangspunkt, og det har taget flere år at nå hertil, hvor jeg kan lægge en plan for kost og motion og følge den nogenlunde.

Jeg kan varmt anbefale at gå holistisk til det og respekterer sine egne grænser. Selvom jeg ikke tvivler et sekund på, at fitness og løb er det helt rigtige for mange, så virker det ikke tiltrækkende på mig, og så vælger jeg det fra. Jeg skal ikke presse mig selv til noget eller konkurrere med mig selv. Jeg har som sagt mine gåture, og så har jeg i denne omgang købt en billig yogamåtte på Ebay, der er blevet flittigt brugt indtil videre. Øvelserne finder jeg især på Youtube, hvor jeg vælger ud fra, hvad der kunne tænkes at gøre mig godt den pågældende dag. I de her PMS-dage får jeg spist nogle ting, som min mave ikke er helt vild med, så om lidt skal jeg prøve en "fordøjelses-yoga-rutine" :lol: Jeg kan godt lide, at min motion har en udtalt dobbeltfunktion, som også kunne have med større kropsbevidsthed, æstetik, afslapning eller noget andet rart at gøre.
Det er i øvrigt skønt at kunne bevæge sig uden nødvendigvis at skulle ud af hjemmet.

Tidligere har jeg været optaget af mindfulness, fordi det, selv i en periode, hvor kræfterne ikke var til bevægelse, alligevel kunne give en følelse af at gøre noget godt for sig selv, som ikke handlede om mad. Min efterhånden store samling af urtete har samme funktion.

Jeg har lånt Anna Bogdanovas "Skyhøj forbrænding" og prøvet nogle af øvelserne, som egentlig føles ganske rare. Det tiltaler mig, at hendes program kun tager 4x15 min. om ugen, at hun lægger meget vægt på, at det ikke er nødvendigt at følge noget slavisk, fordi man kan og skal vælge sit eget tempo, og at trivsel og velvære fylder meget.

Generelt tror jeg, at hvis man har kognitive eller psykiske problemer, skal man vælge noget, der kan være fleksibelt uden at løbe ud i sandet.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. feb 2016, 20:03

Skralde skrev:Jeg skal SÅ meget prøve de dér smoothies næste gang jeg rammer en rema! :gogo:

Prøv også at købe deres frosne blåbær. De er meget søde og fungerer godt som en slags kolde vingummier eller bolcher.
1
Je suis un tableau noir.
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 4. feb 2016, 20:15

Skralde skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Skralde skrev:Jeg mangler i den grad inspiration til kalorielet aftensmad der tager hensyn til et kræsent barn, så hvis I ligger inde med nogle lækre opskrifter modtager jeg dem med kyshånd :kys:

Hvad spiser I typisk? Ofte kan det laves i en sundere version, uden smagen bliver helt forkert :)

Godt input og det inspirerede mig til at lave en sundere version af brændende kærlighed med mos lavet på skummetmælk og uden smør samt kyllingepølser og gulerødder stegt på en tør pande - det smagte virkeligt godt og barnet var også fan :gogo:

Billede

Det er altså også vildt lækkert bare at have gulerødderne i mosen, det gør den lidt ekstra sød.

Og ellers tænker jeg noget med en masse revet grønsager i fx kødsovs. Fx squash.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 220
Likede indlæg: 1710

Indlægaf Guilded_Lily » 4. feb 2016, 20:16

:træt:

Mine elever var TRÆTTE, da vi nåede mine dansktimer sidst på dagen. De blev så ret så overgearede over emnet og opgaverne, så JEG blev træt af hele tiden at blive afbrudt og tysse.
Så jeg skulle virkelig holde mig i nakken for at komme ned at træne. Men jeg gjorde det - og lagde ud med 52 min/500 kcal på crosstraineren :rock:
Derefter begyndte det at vælte ind med folk, og jeg måtte opgive "maskinrummet" pga ventetid, så det blev en masse maveøvelser og kettlebellting i stedet, afsluttet med 16 min/200 kcal på løbebåndet med 15%/6,5 km/t (gang). Så alt i alt var jeg i gang i to timer. Seje mig!

Seje mig forsvandt så, da jeg kom hjem og opdagede, alt sejlede herhjemme. Og jeg endte med at spise en lille portion spag bol. Det var ikke planen, og selvom jeg er endt et sted omkring 600 kcal i alt, føler jeg mig tyk og oppustet. Røvbanan!

Nu skal hunden luftes og vaskemaskinen tømmes, så er det godt nok go'nat!
3
Muspel
Kort karma: 90
Likede indlæg: 1172

Indlægaf Muspel » 4. feb 2016, 20:17

Pandesteg skrev:
Muspel skrev:Her går det også godt. Har kun spist to små stykker chokolade i går af usundt i denne uge indtil nu. Eller .. Jeg spiste hos en veninde i går, der havde lavet butterdejs-skinkestang. Ikke så sundt, det gør noget...

Skal træne her kl 19.30. Og har lige spist. Så er spændt på, om suppen skvulper rundt og sænker mig. Nu må vi se. Vil helst spise to timer før, men der var jeg ikke hjemme endnu.

Hvad gør I andre? Hvor kort tid før kan I spise et måltid og få en god træning?

Som tommelfingerregel 1,5-2 timer efter jeg har spist kan jeg træne. Især hvis jeg skal løbe, så skal det helt sikkert være tættere på 2 timer efter end 1!

God træning!! :rock:

Tak :) det var lige kort nok tid! Der kom lidt blomkålsbøvs ;)

Men jeg rockede alligevel :afro:
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2297

Indlægaf Studsgaard » 4. feb 2016, 20:43

Guilded_Lily skrev:
Studsgaard skrev:Jeg har hold mig fra sukkeret og husket mine vitaminer :)
Men motionen har den dumme tand godt nok sat en stopper for. Lige så snart jeg laver noget dunker hele kæben. :trist: så jeg tager en dag af gangen og ser om ikke jeg kan komme afsted bare på en lille langsom tur

Det tog mig tre uger at komme mig helt over en visdomstandsudtrækning. Jeg håber, du slipper nemmere!

Tak.
Desværre tyder det på jeg må forbi tandlægen IGEN nu er hævelsen faldet lidt, men der stikker en hård "dut" ud i tandkødet og det gør pisse ondt, er bange for om der er et lille stykke rod tilbage.

Så idag har der heller ingen motion været og imorgen har jeg voldt travlt, så det bliver bare ikke opfyldt denne uge.
Dog går det fint med både ok fornuftig kost og vitaminer.
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5031

Indlægaf Aima » 4. feb 2016, 21:23

Jeg har sådan en sød træningsven, vi kender ikke hinanden privat og ses ikke udenfor træningscenteret, men jeg synes, han er herresej og sjov og vi hyggesludrer altid en del, når vi træner på samme tidspunkt. Han er virkelig en original i ordets bedste betydning, og jeg elsker den slags mennesker.

Nå, men i dag står vi så i vægtområdet, vi er ham, mig og hans ven som vist er ret genert og generelt ikke siger så meget. Jeg løfter en vægt og kommer til at hviske et lille av, fordi det giver et stik i maven, det gør det sommetider, hvis jeg lige bevæger mig forkert, jeg tror det er ret harmløst. Nå, men samtalen udvikler sig sådan her.

Ham: "Er du ok?"
Mig: "Ja tak, det gav bare lige et lille stik i maven"
Ham: "Måske har du ægløsning?"
Mig: "..."
Ham: "Kan du egentlig mærke, når du har ægløsning? Altså hvilken side det sker i?"
Mig: "Seriøst. Det er virkeligt lidt skørt du bare spørger mig om den slags... Du er altså lidt skør"
Ham: "Er jeg upassende, da?"
Mig: "Lidt. Men det' ok... Jeg kan godt mærke det, forresten. Er det fordi du er biolog, du bare spørger om den slags?"
Ham: "Næh. Mest fordi jeg ved alt om menstruation. Jeg har fem søstre"

:lol:

Jeg elsker det!
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Ally » 5. feb 2016, 05:51

@Guilded Når du nu faster, hvor lang tid går der så, før du kan se resultater? Tænker særligt på maveområdet?
0
Brugeravatar
Guilded_Lily

Indlægaf Guilded_Lily » 5. feb 2016, 06:03

Ah, 2,3 menstruationskilo er væk igen. Det fejrer jeg med en nutellamad :lol:

Ally skrev:@Guilded Når du nu faster, hvor lang tid går der så, før du kan se resultater? Tænker særligt på maveområdet?

Altså, jeg smed ret hurtigt cm i maveregionen, da jeg startede. Nu, hvor den lige så stille bliver trænet, kan jeg lynhurtigt se, når jeg har spist forkert/for meget/har for meget væske, det ses tydeligt på den lodrette markering, jeg har fået, og på gardinet på ryggen, men det forsvinder gerne igen efter 1-2 fastedage :)
1
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 15
Likede indlæg: 245

Indlægaf Alphilia » 5. feb 2016, 06:50

Jeg fik lavet lidt hjemmetræning i går. Skiftende arbejdstider fra nat til dag stjæler noget nær al energi...

Her til morgen er den indre dialog:
Mig: uhm, en flaget sprød croissant ville være skønt
Mig: Jamen det skal du ikke
Mig: jamen det er jo fredag (kan smage den)
Mig: ja men vil du ikke tabe dig
Mig: jo
Mig: du kan nyde en i morgen hvor du skal med toget til Jylland
Mig: jamen......
Mig:luk så den debat :D
1
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3377

Indlægaf Skralde » 5. feb 2016, 07:11

Alphilia skrev:Jeg fik lavet lidt hjemmetræning i går. Skiftende arbejdstider fra nat til dag stjæler noget nær al energi...

Her til morgen er den indre dialog:
Mig: uhm, en flaget sprød croissant ville være skønt
Mig: Jamen det skal du ikke
Mig: jamen det er jo fredag (kan smage den)
Mig: ja men vil du ikke tabe dig
Mig: jo
Mig: du kan nyde en i morgen hvor du skal med toget til Jylland
Mig: jamen......
Mig:luk så den debat :D

Haha, det er virkelig imponerende så mange indre diskussioner jeg også har dagligt med mig selv :fløjt:
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. feb 2016, 08:17

Jeg undrer mig over, at jeg går småsulten i seng og vågner op igen uden lyst til morgenmad :gruble:
Det får mig samtidig til at overveje 16:8, da rammerne der egentlig bare afspejler det spisemønster, som falder mig naturligt, og min fordøjelse sandsynligvis har godt af 16 timers konsekvent ro.
Jeg kan godt føle mig tung i hovedet om morgenen, men det synes mere at skyldes mangel på vand end sult.

Jeg tænker også på at kombinere LCHF med Low FODMAP for på den måde at gøre min mæthed mindre afhængig af kulhydrater.
Især en robust morgenmad kl. 10 ville forebygge snack cravings senere på dagen, tror jeg, og gøre det lettere at holde madfri aften uden diskussion.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Guilded_Lily

Indlægaf Guilded_Lily » 5. feb 2016, 08:30

Muspel skrev:Her går det også godt. Har kun spist to små stykker chokolade i går af usundt i denne uge indtil nu. Eller .. Jeg spiste hos en veninde i går, der havde lavet butterdejs-skinkestang. Ikke så sundt, det gør noget...

Skal træne her kl 19.30. Og har lige spist. Så er spændt på, om suppen skvulper rundt og sænker mig. Nu må vi se. Vil helst spise to timer før, men der var jeg ikke hjemme endnu.

Hvad gør I andre? Hvor kort tid før kan I spise et måltid og få en god træning?

Nu kører jeg en anderledes diæt end de fleste i tråden, men jeg træner absolut bedst på minimalt indtag, dvs. på mine fastedage. Jeg spiser en lille smule morgenmad i form af skyr, og frokosten består oftest af grønt eller bare en kop drikkebouillon. Det er de dage, jeg yder bedst og kan presse mig selv mere. Når jeg træner i weekenden, hvor jeg gerne har fået en småtung morgenmad, syrer især mine ben til i løbet af ingen tid, jeg bliver dvask og doven. Til gengæld sørger jeg for at spise noget proteinrigt senest 30-45 minutter efter hver træning.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"