Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9197

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 13. okt 2015, 15:25

Langtidssimret kødsovs er overvurderet. Oksefarsen får en underlig konsistens, som jeg faktisk ikke ret godt kan lide.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 13. okt 2015, 15:31

Oksekød smager decideret ulækkert hvis ikke det er ordentligt krydret. Der er ikke noget værre end af få en bolognese (fx) hvor kødet bare er brunet af uden hverken løg og krydderier. Smagen af mere eller mindre ren oksekød er virkelig ucharmerende.

Måske mærkeligt når jeg elsker tatar, men tror det er varm ukrydret oksekød, det er altså ikke godt.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5029

Indlægaf Aima » 13. okt 2015, 23:51

^ Jeg er altså enig, og ret beset findes der vel heller ikke et entydigt facit for, hvordan definitionen af 'fra bunden' i madmæssig kontekst og objektivt set lyder. Jeg vil i hvert fald aldrig anfægte et postulat om at nogen har lavet lasagne 'fra bunden', fordi de ikke selv har avlet, slagtet, parteret og hakket koen der er blevet til oksefars. Der findes jo udtryk og talemåder der er ganske gangbare, selvom de ikke altid skal tages 100% bogstaveligt. Hvis jeg laver 'hjemmelavet is' i køkkenet på mit arbejde, er betegnelsen 'hjemmelavet' jo også stadig korrekt, selvom jeg ikke bor der.

Hvis vi skal fluekneppe alle talemåder og udtryk der findes, får vi lidt travlt, tror jeg, selvom den slags nu alligevel er sjovt nok :)
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10174

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. okt 2015, 08:03

Liseletpåtå skrev:
Kyle skrev:Det er det man med rimelighed kan forvente, en ganske almindelige person kan forbedre i sit eget køkken. Og det kommer helt an på ens eget niveau, for nogle er det at lave pastaen selv, for andre er det at koge den.

Men hvis man mener at for at kunne sige, at man har lavet mad fra bunden, at man så selv skal have dyrket kornet og selv have slaget koen. Så er man altså bare på tværs :) med alt respekt.

Udgangspunktet var et indlæg om at korrekse og kloge sig på andres kost- og tilberedningsvaner, og i det tilfælde synes jeg, at det er rimeligt at forlange, at afsender kan redegøre for, hvad han/hun egentlig mener, ligesom vedkommende må forvente at få kritiske spørgsmål retur.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 187
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4137

Indlægaf decibell » 14. okt 2015, 08:17

Skumfidusen skrev:
decibell skrev:Men er det ikke bare en oversondring af ordene "fra bunden af"? Et eller andet sted ved vi jo godt, at der menes, at "bunden" nu har ændret sig til at være "friske" råvarer direkte fra købmanden og ikke fra egen dyrket jord eller fryseren, og at tørvarer stadig er fra poser, men at de blandes selv, i stedet for de allerede er blandet for en.

Disclaimer: Det er ikke, fordi jeg selv er en "madhelgen", at jeg skriver det. Jeg bruger selv lige så ofte frosne kartoffelskiver til flødekartofler, som jeg skræller dem selv osv. Det handler for mig om tid lige så meget som om smag.

Om det er en oversondring (er det virkelig et ord?) må bero på en definitionssag. Min pointe er at "fra bunden" er helt arbitrært valgt ud fra et niveau der er fastsat ved en eller anden konsensus om at det kun er godt nok hvis man gør mere end det. Det er mindst lige så meget et spørgsmål om identitet og markering som om maden. Mad er i høj grad en markør og har altid været det. Det er der heller ikke noget forgjort i; mennesker har behov for at have tilhørsgrupper og for at vise deres tilhør, men der er også grund til at være opmærksom på de mekanismer og hvordan den både gør os i stand til at definere os selv og hvordan de er begrænsende.

Jeg havde skrevet et langt svar i toget, trykkede gem som kladde fordi jeg skulle af, og så forsvandt det. :rulle: Så måtte det vente til i dag.

Nu er oversondring et ord. ;) Nej, teknisk set er det nok ikke, men det lød ikke så negativt som overdrevet sondring, og det skulle netop ikke forstås negativt, du ved. :)

Jeg er ikke enig med dig i, at det er en definitionssag, om sondringen er overdrevet, for når du benytter en levemåde, der stort ikke ikke eksisterer mere i samfundet, som argument for at alle alligevel ikke laver mad fra bunden, virker det "overdrivelse fremmer forståelsen"-agtigt, selv om jeg ikke har indtryk af, at netop det var din reelle hensigt. Vi er ikke længere hver især nødt til at dræbe dyr for at få kød (men får selvfølgelig andre til det), vi er ikke nødt til at dyrke vores egne grøntsager eller male vort eget mel osv., så det giver ingen mening at tale om at skulle slå koen ihjel selv, eller som du skrev:

Skumfidusen skrev:Prøv at se noget så almindeligt som en lasagne. Så skal man selv opdrætte en ko, pløkke den og hakke den. Dyrke tomater, flå dem og fjerne kerner, dyrke krydderurter, dyrke korn, som skal males og sigtes, have høns der kan lave æg, der skal laves pastaplader af æg og mel; man skal hente salt fra miner eller andre forekomster. Det er et fuldstændig uoverskueligt stykke arbejde hvis man skal det hele igennem og ingen der bor i en by skal bilde mig ind at de laver alt det selv.

Dvs. at for at opfylde din beskrivelse af "fra bunden af" skal vi ud i bondesamfundet igen og lave alle tingene selv. Hvis det skal forestille at være den gængse opfattelse af "fra bunden af ", kan jeg sådan set godt forstå, at nogen bliver provokeret af udtalelser om at lave maden på den måde. For det er et ideal, der om noget er svært at opnå i vort samfund i dag. Og det er synd, hvis flere har den opfattelse af ordene, for jeg tvivler på, at de fleste mener det så "se mig, jeg gør det bedre end dig".

Jeg er ikke uenig med dig i, at det for nogen nok er en målestok for at gøre tingene korrekt nok, men jeg tvivler faktisk på, at det er standardbetydningen, når folk taler om at lave mad fra bunden af. Jeg kan også give dig helt ret i, at det, der bruges til at definere og markere, samtidig kan risikere at begrænse, og her finder jeg det en kende ironisk, at din pointe netop illustreres af din sondring af "fra bunden af ", der i mine øjne er med til at begrænse, fordi den giver udtryk for et endnu større skel mellem de to poler, end der nødvendigvis er. Den grænse, for hvornår noget er godt nok, bliver skabt af mange faktorer, og de mennesker, der vælger at opfatte mad "fra bunden af" som negativt, er medvirkende til, at det bliver til en negativ ting.

Jeg tænker om mad "fra bunden af", at man skal prøve at se bort fra de madsnobber og fødefanatikere, der altid vil findes, fordi ekstremerne nødvendigvis også må eksistere, og som i mange tilfælde har gjort det til deres levevej at "rådgive" andre og derfor også er meget synlige og, desværre, toneangivende (fordi deres holdninger smitter). For ellers er det nok allermest bare ganske almindelige mennesker, der hverken er fanatiske eller snobbede, men bare forsøger at leve så sundt som muligt i en ofte presset hverdag, hvor de samtidig med vurdering af pris på varen og tid til at lave maden oven i købet er tvunget til at træffe en masse skræmmende valg omkring kostens sammensætning og dens påvirkning af helbredet på kort OG langt sigt.

Når vi skal vælge kost, skal vi jo også tage stilling til, hvordan den tilgængelige mad er forberedt/dyrket, om det er med eller uden tilsætningsstoffer, sprøjtegifte og andre "lækre" ting, der øger risikoen for sygdom og genetiske fejl i arvemassen. Og så er der lige den dårlige samvittighed. I dag kan du dårligt gå et skridt uden at blive overvældet af nultolerance-anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen eller oplysninger om det skadelige i den ene vare efter den anden fra forskere og (selvbestaltede) eksperter, og det er altså med til at skabe en konstant følelse af, at man måske ikke gør det godt nok. Især ikke over for ens børn. Jeg er lykkelig for, at jeg trods alt voksede op og selv var forælder de fleste år i en verden uden internet, for jeg er overbevist om, at nettet har gjort det endnu mere svært at være en god forælder i dag - i hvert fald i vores hoveder.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10174

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. okt 2015, 10:28

Saudi-Arabien er på mange måder et komplet tilbagestående og ekstremistisk samfund, men når man nu vælger at slå sig ned der, og ja, som udlænding har man et valg, hvorfor pokker begynder man så at brygge vin? Det er himmelråbende åndssvagt.

http://politiken.dk/udland/ECE2884608/b ... ygget-vin/
6
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3407

Indlægaf dgd2007 » 14. okt 2015, 10:33

DetSorteCirkus skrev:Saudi-Arabien er på mange måder et komplet tilbagestående og ekstremistisk samfund, men når man nu vælger at slå sig ned der, og ja, som udlænding har man et valg, hvorfor pokker begynder man så at brygge vin? Det er himmelråbende åndssvagt.

http://politiken.dk/udland/ECE2884608/b ... ygget-vin/

Hæ-hæ ... ja, hvis han ikke har sikkret sig først at blive leverandør til det kongelige saudiske hof :fløjt:
3
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 811
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8350
Kontakt:

Indlægaf Ado » 15. okt 2015, 12:47

Jeg er træt af racister. Det er der intet mærkværdigt ved. Men jeg er også træt af dem i den anden grøft, som har gjort det til deres dagsorden at udrydde racisme. Hvilket ville være skønt, hvis det kunne ske. Problemet er bare, at dem jeg hentyder til og som ser sig selv som værende enormt rummelige, er alt andet end det. De er så hidsoge i deres humanitære roller, at de tromler hen over alle andre og skyder dem alverdens vederstyggeligheder i skoene, før de overhovedet har forklaret hvad de mener. De giver ikke engang folk muligheden for at forklare. Og det er så skingert, at jeg mister respekten for dem.

Og nu vi er ved samme emne, så bliver jeg lang i ansigtet over at det er bandlyst at fortælle vittigheder om muslimer, men der er frit slag, når det handler om Jehovas Vidner. Lander vi så ikke i en gang træls dobbeltmoral?
14
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3407

Indlægaf dgd2007 » 15. okt 2015, 14:56

Ado skrev:Jeg er træt af racister. Det er der intet mærkværdigt ved. Men jeg er også træt af dem i den anden grøft, som har gjort det til deres dagsorden at udrydde racisme. Hvilket ville være skønt, hvis det kunne ske. Problemet er bare, at dem jeg hentyder til og som ser sig selv som værende enormt rummelige, er alt andet end det. De er så hidsoge i deres humanitære roller, at de tromler hen over alle andre og skyder dem alverdens vederstyggeligheder i skoene, før de overhovedet har forklaret hvad de mener. De giver ikke engang folk muligheden for at forklare. Og det er så skingert, at jeg mister respekten for dem.
[...]

Det har du virkelig ret i!
Har tænkt på, at de nogle gange lyder, som om de allerhelst vil fratage folk uden studentereksamen og lav indkomst stemmeretten, for "sådan nogle" stemmer jo bare på DF :genert:
0
Brugeravatar
Dime
Kort karma: 356
Likede indlæg: 1432

Indlægaf Dime » 15. okt 2015, 15:25

dgd2007 skrev:Det har du virkelig ret i!
Har tænkt på, at de nogle gange lyder, som om de allerhelst vil fratage folk uden studentereksamen og lav indkomst stemmeretten, for "sådan nogle" stemmer jo bare på DF :genert:

Nogle af de dummeste mennesker jeg har mødt, har haft længevarende uddannelser på universitetsniveau, og nogle af de klogeste jeg har mødt har ikke haft nogen nævneværdig uddannelse.
Jeg forbeholder mig retten til at omtale hadske hypetrain-ryttere uden evnen til at danne en holdning selv, som værende snotdumme racister/DF'ere/whatever-the-current-common-hate-thing-is.
Uddannelses-snobberi og fastsættelse af samfundsværdi ud fra uddannelsesniveau omtaler jeg på samme måde.
1
Damn, I'm fucked...
- Dime, 1.52
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 15. okt 2015, 15:25

dgd2007 skrev:
Ado skrev:Jeg er træt af racister. Det er der intet mærkværdigt ved. Men jeg er også træt af dem i den anden grøft, som har gjort det til deres dagsorden at udrydde racisme. Hvilket ville være skønt, hvis det kunne ske. Problemet er bare, at dem jeg hentyder til og som ser sig selv som værende enormt rummelige, er alt andet end det. De er så hidsoge i deres humanitære roller, at de tromler hen over alle andre og skyder dem alverdens vederstyggeligheder i skoene, før de overhovedet har forklaret hvad de mener. De giver ikke engang folk muligheden for at forklare. Og det er så skingert, at jeg mister respekten for dem.
[...]

Det har du virkelig ret i!

Præcis. Og så nedgør de alle, der ikke er enige med dem. Jeg magter det ikke.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 15. okt 2015, 15:26

Ado skrev:
Og nu vi er ved samme emne, så bliver jeg lang i ansigtet over at det er bandlyst at fortælle vittigheder om muslimer, men der er frit slag, når det handler om Jehovas Vidner. Lander vi så ikke i en gang træls dobbeltmoral?

Det er sjovt, for jeg var faktisk på vej ind for at poste noget tilsvarende.
Man bliver lidt træt.
1
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 15. okt 2015, 16:24

Fru Sunshine skrev:
Ado skrev:

Man bliver lidt træt.

Meget træt. For hvorfor er det okay? Jeg begriber det ikke. Tro er tro.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 15. okt 2015, 17:09

Ado skrev:
Fru Sunshine skrev:
Ado skrev:

Man bliver lidt træt.

Meget træt. For hvorfor er det okay? Jeg begriber det ikke. Tro er tro.

Præcis. Og jeg forstår det heller ikke.
0
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 15. okt 2015, 17:10

Okay...der er denne kvinde i singlegruppen. Som tydeligvis har meget ondt i sine lemmer. Hun gør i fald opmærksom på det ret tit. Og det er også synd for hende. Det fortjener ingen.
Men hun er også fattig. Og det er også synd. Bestemt. Men det tager overhånd. Hun slår nærmest kun opslag op, når hun mangler noget. Gratis, of course. Og hun brokker sig også åbent i gruppen, hvis hun ikke har modtaget gratis ting fra folk der havde skrevet, at de muligvis havde noget til hende.

Nu har hun igen igen slået et opslag iop. Hun ligger i sengen og har det skidt. Og kunne virkelig godt tænke sig at få leveret noget lækkert vegetarmad til døren. (Og hun føler sig håbefuld).

Jeg har smidt et link til hungry.dk
8

Tilbage til "Generelt"