Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 183
Likede indlæg: 2245

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Moxy-lady » 25. okt 2015, 19:52

Nu kommer jeg lidt sent til festen, men vil gerne sige en ting, som man ikke må sige.

Jeg synes at det er godt at der bliver født så få folk med Downs, at det betragtes som udryddet om 30 år(?)

Ikke at folk med Downs ikke har lov til at eksistere, eller at de er dårligere (eller bedre!) mennesker end hr. og fru Jensen. Jeg kan bare godt forstå, som forældre, at man vælger et foster fra, med den risiko.

Jeg er i øvrigt enig med dig, Ado, om de idioter der brokker sig over fartfælder, og betragter det som en personlig fornærmelse at politiet forhindrer dem i at køre hurtigere end tilladt. Mit argument er altid, at selvom de selv mener at de har kontrol over deres bil, og naurligvis er elitebillist, så kræver det jo bare én anden person, der ikke er så god billist (eller cyklist), hvor at farten betyder at de ikke kan reagere hurtigt nok.

Spader.
4
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9740

Indlægaf kidkomb » 25. okt 2015, 19:57

Moxy-lady skrev:Nu kommer jeg lidt sent til festen, men vil gerne sige en ting, som man ikke må sige.

Jeg synes at det er godt at der bliver født så få folk med Downs, at det betragtes som udryddet om 30 år(?)

Ikke at folk med Downs ikke har lov til at eksistere, eller at de er dårligere (eller bedre!) mennesker end hr. og fru Jensen. Jeg kan bare godt forstå, som forældre, at man vælger et foster fra, med den risiko.

.

Specielt fordi Downs jo ikke handler ret meget om udseendet og intelligensen, når man snakker handicaps.
De har svage hjerter (og vist nok også andre organer) og stor risiko for at dø tidligt pga af diverse gendefekter og andet gejl. Og DET har man umiddelbart ikke lyst til, at sætte et barn i verden der har tænker jeg. Man, som i jeg forståes.
Hvem tager aktivt dét valg, at sætte et barn i verden, som man med stor sandsynlighed mister inden man selv går bort, ud fra den tese, at det er synd, at "de" bliver udryddet?
Jeg synes det er kamp mærkeligt.
4
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 25. okt 2015, 20:06

kidkomb skrev:
Moxy-lady skrev:Nu kommer jeg lidt sent til festen, men vil gerne sige en ting, som man ikke må sige.

.

Specielt fordi Downs jo ikke handler ret meget om udseendet og intelligensen, når man snakker handicaps.
De har svage hjerter (og vist nok også andre organer) og stor risiko for at dø tidligt pga af diverse gendefekter og andet gejl. Og DET har man umiddelbart ikke lyst til, at sætte et barn i verden der har tænker jeg. Man, som i jeg forståes.
Hvem tager aktivt dét valg, at sætte et barn i verden, som man med stor sandsynlighed mister inden man selv går bort, ud fra den tese, at det er synd, at "de" bliver udryddet?
Jeg synes det er kamp mærkeligt.

Præcis.
Jeg må også indrømme at jeg da ikke har lyst til at være mor til et barn, der på mange måder forbliver et barn, resten af sit liv. For mig er der en naturlig udvikling som jeg gerne selv vil opleve med mit barn.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3461

Indlægaf HappyPaww » 25. okt 2015, 20:09

Syg Abe skrev:Altså, jeg har jo mit efternavn-punktum-dk som "mit" domæne, og derfor kan man sende til hvadsomhelst@mitdomæne.dk
..og jeg derfor har haft forskellige afsender-adresser defineret, som jeg har kunnet skifte mellem ved afsendelse af email.
..og er kommet til at sende en ansøgning til Lego engang, fra sutmin@mitdomæne.dk :D

Kom du til samtale? :lol:
0
Brugeravatar
Dime
Kort karma: 356
Likede indlæg: 1438

Indlægaf Dime » 25. okt 2015, 20:10

HappyPaww skrev:
Syg Abe skrev:Altså, jeg har jo mit efternavn-punktum-dk som "mit" domæne, og derfor kan man sende til hvadsomhelst@mitdomæne.dk
..og jeg derfor har haft forskellige afsender-adresser defineret, som jeg har kunnet skifte mellem ved afsendelse af email.
..og er kommet til at sende en ansøgning til Lego engang, fra sutmin@mitdomæne.dk :D

Kom du til samtale? :lol:

Underligt nok kom jeg til både samtale 1 og 2.
Fik dog ikke jobbet...
3
Damn, I'm fucked...
- Dime, 1.52
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9262

Indlægaf Fru Sunshine » 25. okt 2015, 20:14

Det er røvsvært at forklare nordmænd, hvorfor vi har nakkefoldsscanninger og kan få bevilget senabort, hvis et foster har Downs.

De synes, vi er barbarer på det område.
Jeg ved ikke, hvad jeg synes.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 25. okt 2015, 21:49

Noget helt andet er:

Kvinder der skriver den her slags artikler har hele deres identitet hængt op på at være mor. Det er der hvor manden skrider efter at have forelsket sig i en anden, fordi der slet ikke er plads til at være kærester i morens univers.
http://min-barsel.dk/sovn/dit-barn-elsk ... en-med-dig

/Fordom off

Jeebus: Hun er (selvfølgelig) også anti-vaxxer
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 25. okt 2015, 22:04

Moxy-lady skrev:Noget helt andet er:

Kvinder der skriver den her slags artikler har hele deres identitet hængt op på at være mor. Det er der hvor manden skrider efter at have forelsket sig i en anden, fordi der slet ikke er plads til at være kærester i morens univers.

/Fordom off

Mens jeg minder om trådens titel og gerne vil påpege, jeg ellers ikke ville være så direkte :blush:

Jeg bliver altid så trist, når folk på den måde skelner mellem mødre og fædre i stedet for at se det som en samlet forældrerolle. Når folk automatisk tror, at engagement i børn er morens og ikke forældrenes.
0
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 25. okt 2015, 22:13

Nogle mænd burde afholde sig fra at give komplimenter.
Jeg kan godt finde forståelse for at det kan være svært, når man skal gøre det på et fremmed sprog.

Men "Uh ja, smukke dame i flot tøj" kan jeg bare ikke forestille mig sådan rigtig spiller på nogle sprog.
Og når det så bliver leveret uden smil og med en Ole Wedel lignende lyd... :tie:

Nej, gå lige væk. Nu.
3
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 25. okt 2015, 22:21

Dikus skrev:
Moxy-lady skrev:Noget helt andet er:

/Fordom off

Mens jeg minder om trådens titel og gerne vil påpege, jeg ellers ikke ville være så direkte :blush:

Jeg bliver altid så trist, når folk på den måde skelner mellem mødre og fædre i stedet for at se det som en samlet forældrerolle. Når folk automatisk tror, at engagement i børn er morens og ikke forældrenes.

Det er vi i princippet enige om, men jeg fik umiddelbart bekræftet min fordom da jeg fandt hendes hjemmeside. Det er helt klart hendes projekt (harmoniskeunger.dk), hun omtaler kun sig selv og hendes søn, på intet tidspunkt nævnes en (engageret) partner, andet end da der nævnes at drengen starter på den anden side af en fuldvoksen mand, men arbejder si om i sin mors arme i løbet af natten.

Nu får jeg sikkert rigtig bagenden på komedie, men here goes:

Helt ærligt tror jeg at langt de fleste mænd har en mere laid back attitude til børn og deres opdragelse, hvor kvinder gør det til et projekt, og generelt set har sværere ved at give slip end manden. Ikke dermed sagt at det er sådan det er alle/de fleste steder, men kvinder der gør børneopdragelse til en næsten symbiotisk relation mellem barn/forælder er oftest primus motor på disse projekter. Og jeg tror rigtig hurtigt at en mand der ikke støtter op om dette bliver kørt ud på et sidespor.

Jeg tror at langt de færreste mennesker synes at det er fedt at have et barn sovende i sengen indtil barnet selv siger stop (i artiklen står der 5-6 år, eller senere) men jeg tror at andelen af mænd vs. kvinder på det hold er noget lavere. Simpelthen fordi det (IMO) nogle gange er ligeså meget morens (/forælderens) behov end barnets.

Nej, jeg har ikke børn (endnu), og må sikkert ikke udtale mig om noget (Ikke rettet mod dig, Dikus :P )Men jeg synes altså nogle gange at grænsen barnet behov/morens behov udviskes, og at forældre der gør børneopdragelse i denne genre/på dette niveau ofte ender alene, simpelthen fordi den anden part ikke støtter op om det i samme grad og føler sig som 3. hjul,

Nu var mit oprindelige indlæg meget unuanceret og sat på spidsen, og slet ikke ment som at mænd ikke kan være ligeså interesserede og deltagende i barnets liv og opdragelse. Men mere at det oftere er dem der køres ud på et sidespor af dominerende (og små-symbiotiske) kvinder end den anden vej rundt.
8
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 25. okt 2015, 22:59

Fru Sunshine skrev:Det er røvsvært at forklare nordmænd, hvorfor vi har nakkefoldsscanninger og kan få bevilget senabort, hvis et foster har Downs.

Den oplevelse har jeg også haft. Jeg har lige hørt Jerk W. Langer (som jeg ellers ikke er udpræget fan af, men han er nu en dygtig læge) udtale i en radiopodcast i dag, at han anså det som meget vigtigt i hele den her diskussion om fosterprøver, sygdomme og abort/ikke-abort, at man aldrig fordømte hinanden, og at det var et umådeligt kompliceret og svært valg at få at vide, at man venter et sygt eller handicappet foster (eksemplet i podcastet var den rædselsfulde sygdom Huntingtons Chorea, som Ulf Pilgaards kone tragisk nok lider af), og at man skulle huske på, at det der med at tro, at man ved en masse om, hvordan det er uden at have prøvet det, den holder ikke.
Det syntes jeg egentlig var meget fornuftigt sagt. Jeg er meget sikker på, at jeg/vi ville vælge en abort, hvis jeg fik en høj downsrisiko til den tid, men jeg VED det jo faktisk ikke. Det kan jo også være, at vi bare slet ikke kunne overskue at abortere det foster, og at det ville føles helt rigtigt at få barnet. Det VED man jo ikke.
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9262

Indlægaf Fru Sunshine » 26. okt 2015, 09:41

Karkluden skrev:
Fru Sunshine skrev:Det er røvsvært at forklare nordmænd, hvorfor vi har nakkefoldsscanninger og kan få bevilget senabort, hvis et foster har Downs.

Den oplevelse har jeg også haft. Jeg har lige hørt Jerk W. Langer (som jeg ellers ikke er udpræget fan af, men han er nu en dygtig læge) udtale i en radiopodcast i dag, at han anså det som meget vigtigt i hele den her diskussion om fosterprøver, sygdomme og abort/ikke-abort, at man aldrig fordømte hinanden, og at det var et umådeligt kompliceret og svært valg at få at vide, at man venter et sygt eller handicappet foster (eksemplet i podcastet var den rædselsfulde sygdom Huntingtons Chorea, som Ulf Pilgaards kone tragisk nok lider af), og at man skulle huske på, at det der med at tro, at man ved en masse om, hvordan det er uden at have prøvet det, den holder ikke.
Det syntes jeg egentlig var meget fornuftigt sagt. Jeg er meget sikker på, at jeg/vi ville vælge en abort, hvis jeg fik en høj downsrisiko til den tid, men jeg VED det jo faktisk ikke. Det kan jo også være, at vi bare slet ikke kunne overskue at abortere det foster, og at det ville føles helt rigtigt at få barnet. Det VED man jo ikke.

Jeg tror bare, at jeg allerinderst inde er taknemmelig for, at jeg aldrig kom til at stå med det valg.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 26. okt 2015, 09:49

Jeg synes, at australierne har en valid pointe, når de pointerer, at de mener, at vi begår lige så meget, eller mere, overgreb på vores børn, når vi insisterer på, at stikke termometre op i røven på dem, som når de har ret til, at slå deres børn.
DET må man ikke sige.

-der er i øvrigt mange lande, der ikke forstår, hvorfor en læge skal vide, hvor meget feber et barn har. Det giver sjældent nogen mening.
Jeg selv var et "koldt" barn med en morgentemperatur på ca 35, så når jeg havde 38 i feber, så var det altså slemt. -og så giver det endnu mindre mening.

Bonusinfo: Jeg ville meget, meget, meget hellere være vokset op i et hjem, hvor jeg havde fået en flad, eller i slemme tilfælde, en endefuld end det psykiske helvede jeg voksede op i. Min pointe er, at psykisk vold kan være meget værre og forældre, som er så magtesløse at de tyer til vold, er lige så magtesløse selvom det er forbudt. Jeg er enig i, at det skal være forbudt. Man burde bare holde sig for fin til, at pege så grimme fingre ad andre uden at feje grundigt for egen dør først.
1
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 26. okt 2015, 10:00

Pernille skrev:
Skumfidusen skrev:
Åh ja - man ser den også nogle gange formuleret som "nå, men jeg har RET til at have min mening!". Jowjow, fister, men jeg har aldrig betvivlet din ret til at have en holdning eller give udtryk for den; men jeg har benyttet mig af MIN ytringsfrihed til at stille spørgsmålstegn ved validiteten af dine argumenter.

og hvad sker der også for hele den "nå, men jeg har RET til at have min mening!".
Jo, bevares, men blev du SPURGT? For ellers kan du godt holde din mening for dig selv.

Åbenbart føler den type mennesker også, de skal holde på sin ret til at være idiot. :fløjt:

I det hele taget er jeg ret træt af den der tendens til, at holde på sin ret. Hold nu bøtte med, at du har ret til, at opføre dig grimt! Det er uopdragent og uklædeligt og gør verden til et dårligere sted at leve. Nå!
4
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 872
Likede indlæg: 11824

Indlægaf Dirtylittledevil » 26. okt 2015, 11:18

Jeg bryder mig ikke om Hans Pilgaard
0
The more I eat the butter I feel

Tilbage til "Generelt"