Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 354
Likede indlæg: 5433

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Lemonella » 2. nov 2015, 17:14

sigge skrev:
Lemonella skrev:Jeg så kort lidt af et par kvinder der talte om børn og kønsneutralisering på TV2 Go' morgen Danmark i morges.
De mente, at børn skulle være børn og ikke opdrages til, at være drenge og piger. Det hed ikke "han og hun", men "hn"

Jeg må indrømme, at jeg fattede hat af det de talte om og egentlig mere fik fornemmelsen af, at de troede de havde opfundet det varme vand og gerne så dem selv som "foregangs-hn'er" for noget nyt og berigende for børn.
Nå men de fik da deres 15 minutter på nationalt tv og det tror jeg de var glade for.

I så fald var min mor virkelig forud for sin tid der for knapt 40 år siden. :D Hun dyrkede godt nok ikke det der med kønsneutrale personlige forholdsord, men hun havde mange principper om, at der ikke var noget, der hed drengefarver og pigefarver eller drengelegetøj og pigelegetøj. F.eks. måtte der ikke komme lyserøde bånd på min dåbskjole, så der var lilla. I det hele taget havde jeg ikke ret meget rødt eller lyserødt tøj, men bar de klassiske 70'er farver: Brun, grøn, orange og gul. Ligesom jeg skulle have tilbud om at lege med alle typer af legetøj, så jeg har både leget med Lego, Playmobil, Briotog, dukker, dukkehus, tøjdyr og My Little Pony. Jeg hældte så selv mere over mod dukker og tøjdyr end biler, men tilbuddet var der. Jeg tror måske også, at min farmor har været med til (ubevidst) at sabotere min mors projekt lidt, for hun syntes vist, det var skørt at give en pige biler.
Jeg kunne dog godt ønske, at jeg i lidt højere grad havde fået udlevet den lyserøde prinsessedrøm som barn, for nu som voksen har jeg en sær tiltrækning til lyserøde ting og tøj - og det er bare ikke klædeligt i min alder og med min kropsform. :lol:

Det har din mor så ikke været alene om. :)
Jeg er mor til to drenge og de har begge, som børn, fået frie hænder til selv, at vælge legetøj og farven på deres tøj.
Det var ikke fordi jeg på nogen måde ville fremelske noget kønsneutralt, men simpelthen fordi jeg syntes de skulle have lov, at lege med dukker og gå i rødt tøj, hvis det var det de havde lyst til.

I min verden, kan man ikke kønsneutralisere børn. Deres køn ligger jo i deres gener og kromosoner, som en hel naturlig ting i det, at være dreng eller pige.

Begge mine drenge er vokset op og blevet ganske almindelige unge mænd med kone, kæreste og børn. De er godt nok begge blevet uddannet til, at arbejde med mennesker. Den ene som socialpædagog og den anden som paramediciner hos Falck. Om det skyldes deres opdragelse skal jeg ikke kunne sige. :)

Jeg var bare ved, at brække mig lidt over de to pågældende damer i tv. Deres budskab druknede i bortforklaringer og snakken uden om.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Sorenspige
Kort karma: 281
Likede indlæg: 1391

Indlægaf Sorenspige » 2. nov 2015, 19:00

Min mor vil så gerne købe lilla til min dreng og har også købt lidt til ham. For hende er det ikke en såkaldt pigefarve, og hun blev helt overrasket over, at mange betragter den sådan (incl. mig :genert:).

Det er altså ikke noget nyt.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 541
Likede indlæg: 6566

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2015, 19:51

Efter sigende har det indtil for 100-150 år siden været omvendt mht. om rødt eller blåt var til drenge eller piger.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 898
Likede indlæg: 14124

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. nov 2015, 22:16

Jeg kan virkelig godt lide grafik med sorte bogstaver på hvid baggrund, og det er jo meget oppe i tiden pt.
Men det kommer ikke mig til gode, da der på de pågældende plakater, postkort, sengesæt, stearinlys, bluser m.m. i 9 ud af 10 tilfælde står noget himmelråbende naivt eller jubeloptimstisk, som jeg ikke vil have indenfor døren.
1
Beetles and eggs and blues and pour a little everything else - Cocteau Twins
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2065

Indlægaf hotlips » 3. nov 2015, 02:37

DetSorteCirkus skrev:Jeg kan virkelig godt lide grafik med sorte bogstaver på hvid baggrund, og det er jo meget oppe i tiden pt.
Men det kommer ikke mig til gode, da der på de pågældende plakater, postkort, sengesæt, stearinlys, bluser m.m. i 9 ud af 10 tilfælde står noget himmelråbende naivt eller jubeloptimstisk, som jeg ikke vil have indenfor døren.

Af uransagelige årsager er det vist også noget nær mode at finde de mest idiotiske ordsprog eller hjernedøde klichéer at skrive på alt det man nu kan få hvor der står noget på.
Jeg kan egentlig godt li ideen i wallstickers hvor der står noget hyggeligt og jeg synes mange af de der pseudo-gamle skilte og det er ikke fordi jeg har et elle andet ynglingscitat eller andet bestemt det skal være...bare nogenlunde u-dumt er fint fint.men jeg har sq ikke kunnet finde sådan et endnu.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 711
Likede indlæg: 5811

Indlægaf Rapfisk » 3. nov 2015, 04:57

Det bedste argument for at stemme for afskaffelsen af retsforbeholdet er dem, der anbefaler et nej. :tie:

(Selv om det faktisk er et ret dårligt og barnligt argument, eller dårligt er et argument.)
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2015, 10:25

Rapfisk skrev:Det bedste argument for at stemme for afskaffelsen af retsforbeholdet er dem, der anbefaler et nej. :tie:

(Selv om det faktisk er et ret dårligt og barnligt argument, eller dårligt er et argument.)

:D Omvendt er det bedste argument for ikke at stemme ja, at Løkke fik sagt, at han lovede højt og helligt ikke at bruge de "glidebane"-muligheder, et ja indebar (og derved indrømmede, at de var der). :gruble:
2
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 3. nov 2015, 11:38

Jeg ville ønske, at jeg boede et sted, hvor det ikke var velset at sige, at statsministeren er en klovn.
0
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 262
Likede indlæg: 2181

Indlægaf Pityt » 3. nov 2015, 11:42

ShuruQ skrev:Engelsk lyder rigtig charmerende og pænt med mange accenter. Men engelsk med FED dansk accent er ikke blandt de der lyder godt. Det lyder decideret skrækkeligt, virkelig gyseligt. Faktisk dumt :tie:.

Enig...men jeg tror det er fordi det er vores eget sprog ;) Jeg kender svenskere, som synes at engelsk med tyk dansk accent er helt fint, men at engelsk med svensk accent er dybt pinligt.
1
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2015, 12:49

Rapfisk skrev:Jeg ville ønske, at jeg boede et sted, hvor det ikke var velset at sige, at statsministeren er en klovn.

Ah, jeg er nu meget godt tilfreds med, at man kan gøre det uden at komme i spjældet :fløjt:

Men jeg kan da godt blive lidt nostalgisk, når man ser gamle sort/hvide optagelser af interviews med politikere med slips og det hele - og intervieweren høfligt spørger: "Mener De, at ...?" :)
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2015, 13:07

Lække er for øvrigt meget bedre til "Folketingets spørgetime", end Thorning var.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 898
Likede indlæg: 14124

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. nov 2015, 13:20

dgd2007 skrev:
Rapfisk skrev:Jeg ville ønske, at jeg boede et sted, hvor det ikke var velset at sige, at statsministeren er en klovn.

Ah, jeg er nu meget godt tilfreds med, at man kan gøre det uden at komme i spjældet :fløjt:

Men jeg kan da godt blive lidt nostalgisk, når man ser gamle sort/hvide optagelser af interviews med politikere med slips og det hele - og intervieweren høfligt spørger: "Mener De, at ...?" :)

Jeg tror, Rapfisk mener, at det er en så udbredt holdning, at den nuværende er en klovn, at det er tilladt at sige overalt.
Var der i stedet tale om det modsatte, hvilket da ville være at foretrække, ville det høre til i en tråd som denne.
1
Beetles and eggs and blues and pour a little everything else - Cocteau Twins
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 3. nov 2015, 13:50

DetSorteCirkus skrev:
dgd2007 skrev:

Jeg tror, Rapfisk mener, at det er en så udbredt holdning, at den nuværende er en klovn, at det er tilladt at sige overalt.
Var der i stedet tale om det modsatte, hvilket da ville være at foretrække, ville det høre til i en tråd som denne.

Lige præcis :klap:
1
Brugeravatar
Kyle
Kort karma: 20
Likede indlæg: 148

Indlægaf Kyle » 3. nov 2015, 14:06

dgd2007 skrev:Lække er for øvrigt meget bedre til "Folketingets spørgetime", end Thorning var.

Lække :klovn:
2
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 523
Likede indlæg: 4137

Indlægaf Kommodedyret » 3. nov 2015, 14:12

Kyle skrev:
dgd2007 skrev:Lække er for øvrigt meget bedre til "Folketingets spørgetime", end Thorning var.

Lække :klovn:

Nogen har fået Æ på hjernen :D
1
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!

Tilbage til "Generelt"