Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1265

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 4. nov 2015, 19:35

Skumfidusen skrev:
Eftersom jeg jo er kloge-ågen, så lad mig da lige understrege at jeg aldrig har påstået at jeg kan udføre lærergerningen bedre end lærerne. Men jeg har set lærergerningen tæt på og oplevet hvor integreret brokkeriet er en del af arbejdet. Over ting som er fuldstændig selvfølgelige for alle mulige andre.

Brok over at man ikke får en ordentlig løn. Har hørt det sammenlignet med mig selv og min ååååh-så-høje løn dengang. Og bevares, jeg havde en højere løn. Men jeg fik ikke 15% pension. Eller betalt frokostpause. Eller omsorgsdage. Eller 6 ugers sommerferie. Eller betalt overarbejde. Og det forventedes at jeg altså holdt mig ajour på mit fagområde i min fritid, fordi det nu engang var det erhverv jeg havde valgt og så følger man altså med i udviklingen. Jeg kunne arbejde 70 timer om ugen uden at få en krone ekstra i løn, mens de der lærere ikke kunne arbejde 2 sekunder uden at tænke på om der nu var ø-timer til det.

Når lærere var samlet var det væg-til-væg BROK. Og jeg ser det samme blandt de lærere jeg kender i dag.

Og jo, der er bestemt dygtige lærere og lærere der ikke brokker sig. Men kors, hvor er der mange der bitcher og brokker sig.

Lærere har ikke 6 ugers sommerferie og har aldrig haft det.
:boo:

Men du har grundlæggende ikke forstået hvad det er som lærerne brokker sig over, hvilket også kan ses udfra det du skriver.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10260

Indlægaf Fru Sunshine » 4. nov 2015, 20:09

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Du er kun en af klogeågerne. De findes i alle afskygninger og overalt. De værste er dem, der hiver fat i en, og tror man gider høre, hvor forkert nan egentlig er.

Jeg har nu aldrig hevet fat i en lærer for at fortælle dem hvor forkerte de er. Men jeg har forladt rummet en del gange når jeg ikke har orket at høre på brokkeriet længere.

Det tror jeg nu heller ikke, at du har.
Og du må gerne mene, at nogen brokker sig. Jeg bliver bare så ked af det, når jeg bliver slået i hartkorn med brokkerne.

Når alt kommer til alt findes der jo brokkehoveder overalt og i alle fag.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine

Indlægaf Fru Sunshine » 4. nov 2015, 20:12

Jeg mener forresten ikke, at lærere løber stærkere end sygeplejersker eller andre i sundhedssektoren.
Overhovedet ikke.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 4. nov 2015, 20:22

Skumfidusen skrev:
Bimmerdyret skrev:Lærere har ikke 6 ugers sommerferie og har aldrig haft det.
:boo:

Men du har grundlæggende ikke forstået hvad det er som lærerne brokker sig over, hvilket også kan ses udfra det du skriver.

Hov ja - det var en fejl. Jeg mente ikke 6 ugers sommerferie, men 6 ugers ferie.

Og min pointe har ikke været HVAD lærerne brokker sig over, for det ændrer sig da løbende.

:-D Sommerferie - bare den var 6 uger - tror ikke at der ville være nogen der brokkede sig over det :love:

Hvis en faggruppe brokker sig, så er der jo noget om det, og ikke blot enkelte brokkerøve. Sådan er det da også med pædagoger, sygeplejersker, læger etc etc.

Det der er hele humlen, er at der er nogle grundlæggende forhold i en branche der er for lærernes vedkommende er blevet besluttet med lov, dertil kommer at der er visse dele, der forhindrer den professionalisme som lærerne faktisk har og hvor de sgu gerne vil levere et produkt af høj kvalitet.
Det vil pædagogerne, sygeplejersker osv. jo også.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 4. nov 2015, 20:27

Rakel skrev:Vi har en del lærere i familien/vennekreds og efterhånden har folkeskolen også set besparelser. Senere end mange andre offentlige områder.

Alligevel tror jeg ikke, at det er det sted i det offentlige, hvor folk løber hurtigst.
På mit job ansatte vi to 'frafalden' lærere (de søgte selv som ufaglærte 37 timer /ugen) og der gik en måned, så var de retur i det gamle job og indrømmede, at ja , der var besparelser og ændringer i hverdagen, men slet slet ikke på samme måde som pleje/sygehusbranchen.
De var endda skånet for meget ved 'kun' at være ansat som ufaglærte og ikke med det ansvar, som sygeplejersker og SSA'er bærer.
For 10 år siden når der var der 100 ansat er det i dag reduceret til 70 og arbejdsopgaverne er i øvrigt ikke blevet reduceret. DSR/FOA har set på det efter de store fyringsrunder.

Jeg har ikke set samme reduktion af lærere.

Det er ret upopulært at sige, at lærerne må tilpasse sig virkeligheden på linjen med andre fag, der har været gennem processen med sparekrav - har jeg opdaget. Ikke destro mindre gør jeg det og som sagt. Jeg er datter af en lærer og gift med en lærer (der dog ikke underviser i Danmark længere og ikke kan se sig selv i den danske lærerkultur længere).

Problemet er ikke at det for lærerne har noget med en procesmæssig tilpasning pga sparekrav.
Selvom der blev 242 gange flere lærere, så er de grundlæggende forhold stadig ikke i orden.
Hvis der er 70 sygeplejersker hvor der før var 100 og der fx stadig ikke er materiale som de skal bruge i deres arbejde, så er det jo også ligemeget om der er 233 sygeplejesker.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 4. nov 2015, 20:28

Fru Sunshine skrev:Jeg mener forresten ikke, at lærere løber stærkere end sygeplejersker eller andre i sundhedssektoren.
Overhovedet ikke.

De løber ligeså stærkt - bare i deres branche.
Og begge brancher skal levere og præstere i toppen.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 4. nov 2015, 20:30

Endnu et overfald på en skole i USA - de er åbenbart både blinde og døve derovre!
0
Brugeravatar
Fru Sunshine

Indlægaf Fru Sunshine » 4. nov 2015, 20:41

Jeg gider fanden fløjtme snart ikke se mere på den lorteplakat for vinterspillet, som så mange fra min venneliste slår op. Og den eneste grund til, at jeg slet ikke kan klare det er, at jeg ikke måtte være med, selv om jeg kunne have spillet i hvert fald et par af rollerne langt bedre end dem, der har fået dem.
0
Karkluden
Kort karma: 255
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2494

Indlægaf Karkluden » 4. nov 2015, 20:42

Jeg vil altså gerne pointere, at jeg også godt forstå, at lærerne brokker sig over reformændringerne og sådan noget. Jeg brokker mig sgu også, når Sophie Løhde skruer ned for mængden af personale og op for mængden af arbejdsopgaver.
Det jeg bliver træt af, er, at jeg har en del lærerstuderende venner, der tror, at det er HELT unikt for dem i deres praktikker, at de må læse om aftenen. Det er simpelthen kun lærerstuderende, der er udsat for denne fortrædelighed. Og de er helt lukkede overfor, at næh.. Pædagogstuderende, spl-studerende, ergo-studerende og i øvrigt alle mulige uniuddannelser, når de er i praktik også må læse om aftenen og i weekenden. Det er sådan, det er. DET irriterer mig.
Ligesom det irriterer mig, at min bekendte, der er færdiguddannet lærer tror, at hans faggruppe er den eneste, der nogensinde beskæftiger sig med sit fag uden for de 37 timer om ugen. Det er altså naivt at tro, at alle andre arbejder skarpt 37 timer, og så bare har 100% fri ellers.

Men jeg kan sagtens forstå meget af den kritik, lærerne stiller generelt.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 4. nov 2015, 21:01

Karkluden skrev:Ligesom det irriterer mig, at min bekendte, der er færdiguddannet lærer tror, at hans faggruppe er den eneste, der nogensinde beskæftiger sig med sit fag uden for de 37 timer om ugen. Det er altså naivt at tro, at alle andre arbejder skarpt 37 timer, og så bare har 100% fri ellers.

Tja, jeg må sgu til dels give ham ret ...for når en lærer "beskæftiger sig med sit fag" når vedkommende har forladt skolegården, så er det faktisk det arbejde, som vedkommende laver på skolen.
At holde sig fagligt ajour (fx. læse fagbøger) er noget man gør når man er på arbejde på skolen = forberedelse.
For lærere er det det gratis arbejde de altid har gjort, men for dem der så fortsat arbejder gratis (retter prøver hjemme, tjekker arbejdsmails, skriver mails til forældre etc etc) de har desværre med arbejdstidsloven fået mere af det gratis arbejde.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 4. nov 2015, 21:06

Jeg synes 80% af det folk poster på FB er noget argt lort...
4
Peanutbutt
Kort karma: 11
Likede indlæg: 170

Indlægaf Peanutbutt » 4. nov 2015, 21:48

Mit problem med lærernes og Bondos brok er, at de tit brokker sig over urigtige fakta. De lader sjældent til at have tjek på, hvad ministeriet bestemmer, hvad kommunen bestemmer og hvad den enkelte skoleleder bestemmer, så alt der er galt, er ministeriets/politikernes skyld.
Her tænker jeg på forberedelsestid, arbejdssted osv.

De giver ikke udtryk for at vide, hvad det vil sige at være vidensarbejder kontra en mere typisk fabrikstypemedarbejder. Vidensarbejderen tænker også på og over sit job og fag, når man ellers har fri og ikke får penge for det. F.eks. er der mange, der forventes at følge med i politik eller finans eller læse faglitteratur uden for arbejdstid.

Og så hjælper de ikke med fagligt at forklare, hvorfor de nye tiltag er som de er - f.eks. at lektiecafeerne er indført, så de 'ressourcesvage' familier kan stå lige så stærkt i lektieræset, som de 'ressourcestærke'. Det er det eneste, der er bevis for virker - med mindre man fjerner lektierne, men det kan akademikertyperne ikke holde ud.

Hvis lærerne nu fokuserede på de kampe, hvor de rent faktisk har noget at komme efter (ordentlige ledere/ledelse, ordentlige forberedelsesforhold, ordentlige inklusionsregler, forældre der ikke bakker op), så ville de nå meget længere.

Men når de brokker sig over, at lederne skal vurdere, hvor meget forberedelsestid de hver især skal have, eller om de må tage en hjemmearbejdsdag, eller at de ikke får løn for at få en tanke i badet, så er det altså lidt ude af trit med resten af samfundet.
3
Brugeravatar
Fru Sunshine

Indlægaf Fru Sunshine » 4. nov 2015, 22:10

Skumfidusen skrev:
Bimmerdyret skrev::-D Sommerferie - bare den var 6 uger - tror ikke at der ville være nogen der brokkede sig over det :love:

Hvis en faggruppe brokker sig, så er der jo noget om det, og ikke blot enkelte brokkerøve. Sådan er det da også med pædagoger, sygeplejersker, læger etc etc.

Det der er hele humlen, er at der er nogle grundlæggende forhold i en branche der er for lærernes vedkommende er blevet besluttet med lov, dertil kommer at der er visse dele, der forhindrer den professionalisme som lærerne faktisk har og hvor de sgu gerne vil levere et produkt af høj kvalitet.
Det vil pædagogerne, sygeplejersker osv. jo også.

Skolereformen er en reform af noget andet. Nemlig alt det hejs med ø-timer og hvad de ellers hed. Om det blev kaldt en reform i sin tid ved jeg ikke, men det er i hvert fald det, man nu går væk fra og som åbenbart endelig ikke må ændres. Men det var også verdens undergang da det blev indført. Dengang brokkede lærerne sig også. Og så brokker de sig over forældre, der blander sig for meget. Og forældre, der slet ikke blander sig. Og over deres lønninger. Og over at de slet ikke får respekt nok. Jeg hævder ikke at alle lærere brokker sig, men jeg kender ikke andre erhverv hvor så stor en andel brokker sig så meget og så vedholdende.

Engang læste jeg at de Radikale altid har ret. Det eneste der ændrer sig, er hvad de har ret i. På samme måde oplever jeg lærerne - det eneste der ændrer sig, er hvad de brokker sig over.

Ø-tid, f-tid og hvad har vi blev altså afskaffet for mere end 10 år siden, så reelt ved du jo ikke, hvad du taler om.
0
Karkluden
Kort karma: 255
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2494

Indlægaf Karkluden » 4. nov 2015, 22:12

Bimmerdyret skrev:
Karkluden skrev:Ligesom det irriterer mig, at min bekendte, der er færdiguddannet lærer tror, at hans faggruppe er den eneste, der nogensinde beskæftiger sig med sit fag uden for de 37 timer om ugen. Det er altså naivt at tro, at alle andre arbejder skarpt 37 timer, og så bare har 100% fri ellers.

Tja, jeg må sgu til dels give ham ret ...for når en lærer "beskæftiger sig med sit fag" når vedkommende har forladt skolegården, så er det faktisk det arbejde, som vedkommende laver på skolen.
At holde sig fagligt ajour (fx. læse fagbøger) er noget man gør når man er på arbejde på skolen = forberedelse.
For lærere er det det gratis arbejde de altid har gjort, men for dem der så fortsat arbejder gratis (retter prøver hjemme, tjekker arbejdsmails, skriver mails til forældre etc etc) de har desværre med arbejdstidsloven fået mere af det gratis arbejde.

Men.. Det gør alle pædagoger, sygeplejersker, læger, advokater og ingeniører, jeg kender også?
Altså laver fagrelevant arbejde gratis i fritiden, fordi de brænder for deres fag, og det interesserer dem at have opdateret viden om autisme, når de nu skal modtage et barn med autisme i morgen i børnehaven, eller læse op på Borderline, når den nye borger på bostedet har det. Det samme ser jeg i de andre nævnte brancher. Og sådan var det også for 15-16 år siden for alle de voksne, jeg kendte i de fag. Så det er altså ikke pga. besparelser. Måske er det alle os, der er forkert på den, og burde stoppe. måske. Men det ændrer ikke på, at det altså ikke er særligt for lærerne at arbejde fagligt udover arbejdstiden - ud fra min oplevelse. Jeg har ikke sat mig statistisk ind i det.

Det ændrer så heller ikke på, at der stadig er mange ting, jeg er helt enig med lærerne i, og at jeg har stor respekt for deres arbejde. STOR.
Senest rettet af Karkluden 4. nov 2015, 22:12, rettet i alt 2 gange.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Fru Sunshine

Indlægaf Fru Sunshine » 4. nov 2015, 22:12

Og hold nu kæft, hvor bliver jeg bare bekræftet i, at der er en tendens til at gøre os til sure brokhoveder, uagtet om vi er det eller ej.

Alle har en holdning til vores fag, uden at have ret meget at have den holdning i.
1

Tilbage til "Generelt"