Allmost_Famous skrev:Jeg er med Sunshine her. Lærere hører, og har altid hørt for, at de er nogle dovne, arbejdssky brokrøve. Folk (typisk dem, hvis eneste relation til folkeskolen er, at de selv har gået der og/eller nu har børn der) gør sig enormt mange tanker om det, og er ikke blege for at have nogle markante holdninger til faget. "Lærerne er bare sure over, at nu skal arbejde lige så meget som os andre" mig i røven. Selvfølgelig er der nogle gennemrådne lærere, der altid har sprunget over hvor gærdet er lavest. Men så er der også dem, der som største selvfølgelighed har arbejdet mange, mange timer gratis i hele deres arbejdsliv, fordi arbejdstiden simpelthen ikke rakte. Så kan jeg dæleme godt forstå, at de nu slår bak og føler sig voldsomt bollet i røven og skal høre for, at de jo bare er mugne over ikke at kunne gå hjem kl. 14.
Det er ikke unikt, at en faggruppe råber op om deres ringe arbejdsvilkår. Men det er altså unikt, at en hel faggruppe skal lægge ører til at hr. og fru Dansker-uden-begreb-om-hvad-de-snakker-om udtrykker så markante holdninger i en så grim retorik. Mjaeh, det skulle da lige være pædagogerne - de får også nogle gevaldige hug. Socialrådgivere, sygeplejersker, og sosu'er, hører jeg sjældent folk tale ret grimt om.
Men altså... Er det ikke tilfældet med rigtig mange fagområder?
Tag nu f.eks. "Fordomme om akademikere"-tråden. Den syntes jeg var rigtig svær at læse, for jeg kunne ikke genkende noget af det. Nu ved jeg ikke om det stod i lige den tråd, men jeg har så tit måttet høre på, at akademikere er ikke kender til det rigtige liv, ikke laver dagens gode gerning, er ubrugelige for samfundet, etc. etc., og det synes jeg da er kritikpunkter, der fuldt ud er lige så slemme som lærernes.
Og da der så var nogle i den tråd, der modargumenterede fordomme, der var faktuelt forkerte, var svaret noget lig: "Jeg har en fordom om, at akademikere kan ikke lide at læse fordomme om dem selv og altid vil modargumentere.". Og det her er selvfølgelig bare det, jeg kan huske, fordi jeg selv er akademiker og bliver ramt, men jeg er da sikker på, at pædagoger, socialrådgivere og journalister skal høre lige så meget for deres respektive fag, så jeg kan virkelig ikke se, at lærerne skulle være en særligt udskældt og forfulgt gruppe i forhold til så mange andre.
(Undskyld hvis lærerdiskussionen allerede er O/T.)