Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9218

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 5. nov 2015, 11:51

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:
Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg forstår stadig ikke, hvorfor vi skal hænges ud på den lede måde.

Altså, som den der sparkede snakken i gang (og egentlig havde besluttet mig for at trække mig ud af diskussionen), så vil jeg da gerne have at vide hvem det er der er led og hvornår? Jeg synes ikke jeg er led nogen steder, men så må der være en anden du synes er det. Eller også må du synes jeg er og så vil jeg da gerne vide hvor det er?

Jeg synes, det er ret modbydeligt at se mig selv beskrevet som et brokkehovede i kraft af mit erhverv.

Det gør sgu ondt.

Jeg sagde da ikke at DU brokkede dig. Jeg sagde at mange lærere brokker sig og at det er det erhverv der brokker sig mest og mest vedholdende fordi det er den erfaring jeg har dels gennem medier og gennem de mange lærere jeg har kendt. Jeg synes det er ærgerligt at du tager det personligt, men jeg kan ikke se at det er ledt.

Sikkert ikke.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 5. nov 2015, 13:35

Skumfidusen skrev:
Bimmerdyret skrev::-D Sommerferie - bare den var 6 uger - tror ikke at der ville være nogen der brokkede sig over det :love:

Hvis en faggruppe brokker sig, så er der jo noget om det, og ikke blot enkelte brokkerøve. Sådan er det da også med pædagoger, sygeplejersker, læger etc etc.

Det der er hele humlen, er at der er nogle grundlæggende forhold i en branche der er for lærernes vedkommende er blevet besluttet med lov, dertil kommer at der er visse dele, der forhindrer den professionalisme som lærerne faktisk har og hvor de sgu gerne vil levere et produkt af høj kvalitet.
Det vil pædagogerne, sygeplejersker osv. jo også.

Skolereformen er en reform af noget andet. Nemlig alt det hejs med ø-timer og hvad de ellers hed. Om det blev kaldt en reform i sin tid ved jeg ikke, men det er i hvert fald det, man nu går væk fra og som åbenbart endelig ikke må ændres. Men det var også verdens undergang da det blev indført. Dengang brokkede lærerne sig også. Og så brokker de sig over forældre, der blander sig for meget. Og forældre, der slet ikke blander sig. Og over deres lønninger. Og over at de slet ikke får respekt nok. Jeg hævder ikke at alle lærere brokker sig, men jeg kender ikke andre erhverv hvor så stor en andel brokker sig så meget og så vedholdende.

Engang læste jeg at de Radikale altid har ret. Det eneste der ændrer sig, er hvad de har ret i. På samme måde oplever jeg lærerne - det eneste der ændrer sig, er hvad de brokker sig over.

Nej, Reformen har intet med U,F og Ø tid at gøre :)
Reformen har et fagligt sigte, der startede med Ny Nordisk Skole.
Reformen er blevet financieret ved arbejdstidsændringen.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 5. nov 2015, 13:50

Peanutbutt skrev:Mit problem med lærernes og Bondos brok er, at de tit brokker sig over urigtige fakta. De lader sjældent til at have tjek på, hvad ministeriet bestemmer, hvad kommunen bestemmer og hvad den enkelte skoleleder bestemmer, så alt der er galt, er ministeriets/politikernes skyld.
Her tænker jeg på forberedelsestid, arbejdssted osv.

De giver ikke udtryk for at vide, hvad det vil sige at være vidensarbejder kontra en mere typisk fabrikstypemedarbejder. Vidensarbejderen tænker også på og over sit job og fag, når man ellers har fri og ikke får penge for det. F.eks. er der mange, der forventes at følge med i politik eller finans eller læse faglitteratur uden for arbejdstid.

Og så hjælper de ikke med fagligt at forklare, hvorfor de nye tiltag er som de er - f.eks. at lektiecafeerne er indført, så de 'ressourcesvage' familier kan stå lige så stærkt i lektieræset, som de 'ressourcestærke'. Det er det eneste, der er bevis for virker - med mindre man fjerner lektierne, men det kan akademikertyperne ikke holde ud.

Hvis lærerne nu fokuserede på de kampe, hvor de rent faktisk har noget at komme efter (ordentlige ledere/ledelse, ordentlige forberedelsesforhold, ordentlige inklusionsregler, forældre der ikke bakker op), så ville de nå meget længere.

Men når de brokker sig over, at lederne skal vurdere, hvor meget forberedelsestid de hver især skal have, eller om de må tage en hjemmearbejdsdag, eller at de ikke får løn for at få en tanke i badet, så er det altså lidt ude af trit med resten af samfundet.

Nu har DLF ganske glimrende styr og tjek på hvad ministeriet bestemmer, hvad forvaltningerne bestemmer og hvad den enkelte skoleleder bestemmer. Problemet er så bare at Ministeriet faktisk har givet kommunerne og kommunerne har givet skoleledere ret til at gøre det på den måde de ville.

Din antagelse om lektiecafér er skudt forbi - lektiecaféer virker ikke - de dårlige elever bliver dårligere fagligt set. Som Antorini svarede på kritikken så er det ikke meningen af man i Danmark skal gøre som i Norge - i Danmark skal man træne.
Desuden så kan enhver sige sig selv at 100 elever og 1 lærer til at være ansvarlig for dem til lektiecafé jo ikke er andet end spildtid og så skal poderne jo stadig lave lektier hjemme. Eller når den pågældende lærer, der har lektiecafé er uddannet i hjemkundskab og billedkunst og derfor ikke kan hjælpe med de tyske og franske verber.

Jeg kan faktisk godt forstå hvorfor at lærerne brokker sig over at skolelederen skal vurdere forberedelsestiden. I hele oplægget var der tale om at skolelederen og lærerne skulle holde møder jævnligt og forhandle om forberedelsestiden, men det har lærerne så ikke tid til. Desuden er skolen jo et dynamisk sted og der kan man altså ikke bare sige 1 time det er hvad du har til x opgave, når man ikke på forhånd kan sige hvad opgaven indeholder.

Eksempelvis hvordan kan skolelederen vurdere hvor lang tid der skal gå til at løse en akut opstået mobbekonflikt i en klasse med 28 børn?
Læreren kan ikke engang, men ved da i det mindste hvor lidt tid der er til overs.
Skoleledere i dag har sjældent noget branchekendskab og sidder på kontorerne dagen lang og det i princippet uanset om det er en god eller en dårlig leder af slagsen.

Jeg kan også godt forstå de forældre der brokker sig over opgaver der ikke bliver givet feedback på, men det er så ikke lærerens skyld, men ledelsens. Og ej at forglemme så får mange lærere mundkurv på.
2
Peanutbutt
Kort karma: 10
Likede indlæg: 141

Indlægaf Peanutbutt » 5. nov 2015, 14:05

Bimmerdyret skrev:Nu har DLF ganske glimrende styr og tjek på hvad ministeriet bestemmer, hvad forvaltningerne bestemmer og hvad den enkelte skoleleder bestemmer. Problemet er så bare at Ministeriet faktisk har givet kommunerne og kommunerne har givet skoleledere ret til at gøre det på den måde de ville.

Din antagelse om lektiecafér er skudt forbi - lektiecaféer virker ikke - de dårlige elever bliver dårligere fagligt set. Som Antorini svarede på kritikken så er det ikke meningen af man i Danmark skal gøre som i Norge - i Danmark skal man træne.
Desuden så kan enhver sige sig selv at 100 elever og 1 lærer til at være ansvarlig for dem til lektiecafé jo ikke er andet end spildtid og så skal poderne jo stadig lave lektier hjemme. Eller når den pågældende lærer, der har lektiecafé er uddannet i hjemkundskab og billedkunst og derfor ikke kan hjælpe med de tyske og franske verber.

Jeg kan faktisk godt forstå hvorfor at lærerne brokker sig over at skolelederen skal vurdere forberedelsestiden. I hele oplægget var der tale om at skolelederen og lærerne skulle holde møder jævnligt og forhandle om forberedelsestiden, men det har lærerne så ikke tid til. Desuden er skolen jo et dynamisk sted og der kan man altså ikke bare sige 1 time det er hvad du har til x opgave, når man ikke på forhånd kan sige hvad opgaven indeholder.

Eksempelvis hvordan kan skolelederen vurdere hvor lang tid der skal gå til at løse en akut opstået mobbekonflikt i en klasse med 28 børn?
Læreren kan ikke engang, men ved da i det mindste hvor lidt tid der er til overs.
Skoleledere i dag har sjældent noget branchekendskab og sidder på kontorerne dagen lang og det i princippet uanset om det er en god eller en dårlig leder af slagsen.

Jeg kan også godt forstå de forældre der brokker sig over opgaver der ikke bliver givet feedback på, men det er så ikke lærerens skyld, men ledelsens. Og ej at forglemme så får mange lærere mundkurv på.

Lektiecafeer virker, når man gør det ordentligt. Og selvfølgelig skal der være flere lærere per elev, og selvfølgelig skal det være kvalificerede lærere. Og det burde sikkert ikke være tvang. Men det er jo dér, jeg synes kritikken burde være: Hvis I (politikerne) vil det her, så skal I også gøre det ordentligt.
Det samme med bevægelse - politikere, hvis I vil det her, så lad os gøre det ordentligt og integreret og gennemtænkt.

Og jeg synes, det er et kæmpeproblem, at lærerne ikke har tid til at tale med lederne. Det burde de brokke sig over!
Nej, arbejde er sjældent statisk, så selvfølgelig skal der være en kontinuerlig dialog - ligesom mange andre faggrupper har det. Hvis der er vejarbejde, så skraldemændene bruger 2 timer mere på ruten, skal der gøres noget. Hvis der kommer en krise, skal kommunikationsmedarbejderen prioritere arbejdsopgaverne anderledes. Hvis alle vinflaskerne falder på gulvet, skal butikspersonalet bruge deres tid anderledes end de ellers skulle.

Skoleledere der er inkompetente, skal der gøres noget ved. Lærerne bør brokke sig og kræve bedre ledelse!

Jeg forstår sagtens, hvorfor både forældre, børn og lærere er trætte af den nuværende situation. Og jeg synes, det er virkelig synd, for det vigtigste i (arbejds)verden er, at de gode lærere bliver fastholdt og motiverede og føler sig værdsat - af ledelsen, politikere, forældre, børn og samfund. Det er også derfor, jeg ville ønske, at 'brokkeriet' var mere konstruktivt, så alle ville bakke op.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 5. nov 2015, 14:11

^Men det er jo også det, mange forsøger. Og alligevel er vi bare nogle brokrøve.
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8465

Indlægaf 2SHY » 5. nov 2015, 14:13

Jeg synes Mads Mikkelsen er vildt overrated. Godt at han ikke castes til helt så mange film som han ellers gjorde i en lang periode
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Peanutbutt
Kort karma: 10
Likede indlæg: 141

Indlægaf Peanutbutt » 5. nov 2015, 14:36

Fru Sunshine skrev:^Men det er jo også det, mange forsøger. Og alligevel er vi bare nogle brokrøve.

Men det er fordi, det drukner i alt det andet, som det er svært for folk at forholde sig til. Jeg tror, de fleste ville synes, det var helt legitimt at brokke sig over en masse af de ting, som der foregår i skolerne.

Der er sådan noget Peter og ulven over det, måske. Lidt ligesom hvis pædagogerne der brugte øv-dage som en forklaring på fravær, brokkede sig over, at de ikke måtte holde øv-dage, i stedet for at brokke sig over, at de var for pressede i hverdagen, hvilket ledte til stress og behov for øv-dage.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 5. nov 2015, 14:47

Jeg kan bare ikke genkende det.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 704

Indlægaf Tux » 5. nov 2015, 14:53

Dikus skrev:
Æske skrev:
Daine skrev:
Æske skrev:Jeg er stadig skuffet over, at jeg ikke har set min gode venindes datter endnu.

Det er da lidt underligt - er det ikke ved at være lidt siden hun fødte? Hvad siger hun, når du spørger om du må komme forbi?

Jeg ville også være skuffet, hvis jeg var dig :ae:

Jo, datteren var 14 dage gammel i torsdags. Jeg har ikke haft kontakt med min veninde siden onsdags i sidste uge fordi jeg ikke ville stå i den anden ende og være den desperate veninde, men jeg har flere gange givet udtryk for at jeg håbede vi snart sås og hun sagde at hun nok lige skulle give lyd, men har intet hørt.

:ae: Køb en gave og trop op. Lad ikke en ny mors hjerneblødning ødelægge mere end godt er.

Jeg ville blive rasende hvis nogen kom på uanmeldt besøg da min datter var 14 dage gammel. Lad dog de nye forældre være i fred til de gerne vil have besøg,gody jeg ikke har den slags 'venner'..
1
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 573
Likede indlæg: 5093

Indlægaf ManicNinja » 5. nov 2015, 14:58

Er der ikke en behjertet sjæl, der kunne oprette en selvstændig tråd til hele diskussionen om lærere og dovenskab? Så kan denne tråd bruges til det, den er beregnet til.
12
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Kyle
Kort karma: 20
Likede indlæg: 148

Indlægaf Kyle » 5. nov 2015, 18:39

Jeg gider ikke sælge julekalendere for håndboldklubben, lodsedler for spejder og juletræer for fodboldklubben. Og jeg melder fra hvis jeg på nogen måde kan snige mig til det.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret

!

Indlægaf Bimmerdyret » 5. nov 2015, 23:35

Karkluden skrev:
Bimmerdyret skrev:
Karkluden skrev:Ligesom det irriterer mig, at min bekendte, der er færdiguddannet lærer tror, at hans faggruppe er den eneste, der nogensinde beskæftiger sig med sit fag uden for de 37 timer om ugen. Det er altså naivt at tro, at alle andre arbejder skarpt 37 timer, og så bare har 100% fri ellers.

Tja, jeg må sgu til dels give ham ret ...for når en lærer "beskæftiger sig med sit fag" når vedkommende har forladt skolegården, så er det faktisk det arbejde, som vedkommende laver på skolen.
At holde sig fagligt ajour (fx. læse fagbøger) er noget man gør når man er på arbejde på skolen = forberedelse.
For lærere er det det gratis arbejde de altid har gjort, men for dem der så fortsat arbejder gratis (retter prøver hjemme, tjekker arbejdsmails, skriver mails til forældre etc etc) de har desværre med arbejdstidsloven fået mere af det gratis arbejde.

Men.. Det gør alle pædagoger, sygeplejersker, læger, advokater og ingeniører, jeg kender også?
Altså laver fagrelevant arbejde gratis i fritiden, fordi de brænder for deres fag, og det interesserer dem at have opdateret viden om autisme, når de nu skal modtage et barn med autisme i morgen i børnehaven, eller læse op på Borderline, når den nye borger på bostedet har det. Det samme ser jeg i de andre nævnte brancher. Og sådan var det også for 15-16 år siden for alle de voksne, jeg kendte i de fag. Så det er altså ikke pga. besparelser. Måske er det alle os, der er forkert på den, og burde stoppe. måske. Men det ændrer ikke på, at det altså ikke er særligt for lærerne at arbejde fagligt udover arbejdstiden - ud fra min oplevelse. Jeg har ikke sat mig statistisk ind i det.

Det ændrer så heller ikke på, at der stadig er mange ting, jeg er helt enig med lærerne i, og at jeg har stor respekt for deres arbejde. STOR.

NEJ! det gør pædagoger, sygeplejesker, læger og advokater IKKE!
Fagrelevant er ikke = arbejdsrelateret.
Interessetimer er opfundet og defineret og anerkendt som skruebrækkernes undskyldning for fx. ikke at kunne stå op for sig selv.
AT læse op på borderline eller forberede sig er der arbejde man få løn for - når man åbenbart ikke kan det i sit arbejde, så er man vel ikke kvalificeret, man har ikke evnerne, man kan ikke udføre arbejdet indenfor de givne rammer ? (og hey...det er vel ikke altid pædagogen der er problemt,så...
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 5. nov 2015, 23:36

ManicNinja skrev:Er der ikke en behjertet sjæl, der kunne oprette en selvstændig tråd til hele diskussionen om lærere og dovenskab? Så kan denne tråd bruges til det, den er beregnet til.

Enig...tak..tænkte samme... Will do...Sry
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1498

Re: !

Indlægaf Fuck.exe » 6. nov 2015, 06:51

Bimmerdyret skrev:
NEJ! det gør pædagoger, sygeplejesker, læger og advokater IKKE!
Interessetimer er opfundet og defineret og anerkendt som skruebrækkernes undskyldning for fx. ikke at kunne stå op for sig selv.
AT læse op på borderline eller forberede sig er der arbejde man få løn for - når man åbenbart ikke kan det i sit arbejde, så er man vel ikke kvalificeret, man har ikke evnerne, man kan ikke udføre arbejdet indenfor de givne rammer ? (og hey...det er vel ikke altid pædagogen der er problemt,så...

Jeg ved at man bestemt har evnerne, selvom man læser op i sin fritid.

Der opstår konstant ny viden. Hvis jeg og min mand som ingeniører ikke skulle bruge bare en minimum af fritid på at læse om ny teknologi, så ville vi ikke kunne bidrage med ret meget i vores arbejdsliv. Indenfor de fleste felter er der en rivende udvikling, og den udvikling skal følges, for ellers sker der bare ikke noget.
Indenfor sundhedsverden forestiller jeg mig, at der også hele tiden opstår ny viden. Ellers hang vi jo nok stadig fast i 1800-tallet hvor man ikke vaskede hænder ;)

Fagrelevant er arbejdsrelevant. Jeg er virkelig glad for at der findes mennesker der er nysgerrige og opsøgende, for ellers ville verden ikke have set ud, som den gør i dag.

Hvor må det være trist at ens arbejdsdag og interesse er slut når klokken ringer fyraften :(
5
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 839

Re: !

Indlægaf lulu-p » 6. nov 2015, 07:40

Bimmerdyret skrev:NEJ! det gør pædagoger, sygeplejesker, læger og advokater IKKE!

Det er simpelthen lodret forkert! Hvordan pokker tror du ny viden opstår? Og hvordan tror du ny viden og metode kan implementeres på arbejdspladserne hvis medarbejderne ikke holder sig opdateret på deres faglige områder? Det er altså en del af langt de fleste ansættelser, og en helt normal forventning til folk, at de holder deres viden og kompetencer opdateret. Og for mange medarbejdere ligger det altså efter fyraften fordi der ikke er tid til det i hverdagen.

Og jo læger (nu du selv specifikt nævner dem)...endda i meget høj grad gør det. Mange læger ville slet ikke kunne få ansættelse på fx universitetshospitalerne hvis de ikke lagde 20-25 timers ulønnet forskning om ugen OVEN i deres normale arbejde. Og det samme gælder mange andre akademiske grupper.
3
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Generelt"