Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ShuruQ » 2. dec 2015, 09:00

Fyrst Eberhard skrev:
ShuruQ skrev:
Fyrst Eberhard skrev:At sende sine børn på kostskole i en tidlig alder, er i mine øjne en erkendelse af, at man ikke rigtig gider dem. Man skal selvfølgelig have dem, hvis man ikke vil opfattes som en freak, men man er lidt for forgabt i sig selv til sådan for alvor at kunne mønstre kræfterne til at engagere sig i dem. Man viser naturligvis gerne billeder og praler gerne med, hvor godt de er med i skolen, men i grunden er de en nødvendig klods om benet, som man må have andre til at tage sig af.

Jeg fatter ikke konceptet. Det kan da aldrig være bedre end at få kærlighed derhjemme i familien. Ikke forkælelse, men kærlighed.

Aldeles enig.

Dertil kommer der at det i de fleste tilfælde, i mine øjne, er ren snobberi a ala se hvad vi har råd til og bla. Husker en serie om Herlufs Holm, den ene dreng havde så megeg hjemve det gjorde helt ondt i hjertet på mig men han skulle død og pine gennemføre.

I går så jeg et program om hoardere, ham den ene var blevet sendt afsted 8 år gammel, det er jo hul i hovedet.

Og nu når vi er i det, så er jeg glad for at Danmarks royale børn ikke længere nærmest kun passes af barnepiger frem for forældrene. Man får vel børn for faktisk at bruge tid sammen med dem.

Prins Nikolai blev sendt på Herlufsholm som 14 årig.

Jeg kender flere, der sender børnene på Herlufsholm i samme alder. Dem forstår jeg heller ikke - på trods af venskaber eller bekendtskaber. De har typisk selv gået der, har fastholdt venskaberne fra skolen i sin tid, og der er en indforståethed i flokken om, at ens egne børn senere skal samme vej. Gruppepres hos adel og elite. Jeg er ikke overbevist om, at alle inderst inde mener, det er for barnets bedste.

Der må opstå et tomrum et sted, når man sendes væk.

Det jeg mente var, i forhold til fx da Joachim og Frederik var børn tror jeg barnepiger blev brugt mere hyppigt end i dag.

Jeg tror du har helt ret i det med tomrummet. Altså jeg bliver snart 32 og har de sidste 12 år været "sendt uden for døren" af mine forældre on/off, nu har de på det nærmeste slået hånden af mig og selv i min høje alder mærker jeg et tomrum, så hvad det gør ved børn helt ned til 8 år vil jeg slet ikke tænke på.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 2. dec 2015, 09:03

2SHY skrev:
ShuruQ skrev:
2SHY skrev:Jeg hader når folk siger "fondang" men det er måske fordi jeg har lært det hedder "fondant" og udtales ligesom det staves

Det er nu korrekt at det er mere g-lyd, da t'et er stumt på fransk :).

Men det kan godt lyde lidt "snobbet" måske på dansk med fransk udtale, men ikke desto mindre.

Men det er ikke et fransk produkt så jeg forstår ikke hvorfor det skal have en fransk udtale. De udtaler det heller ikke sådan i USA

Nu er USA et dårligt eksempel, derovre hedder Van Gogh også Van Go :-D.

Jeg er dig svar skyldig, jeg ved ikke hvorfor det udtales som det gør.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 2. dec 2015, 09:07

Ordet har oprindelse i fransk:

ordnet.dk/ddo/ordbog?query=fondant

Jeg prøver ikke at ændre din holdning 2SHY, jeg blev bare selv nysgerrig :-D.
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8454

Indlægaf 2SHY » 2. dec 2015, 09:14

ShuruQ skrev:
2SHY skrev:
ShuruQ skrev:
2SHY skrev:Jeg hader når folk siger "fondang" men det er måske fordi jeg har lært det hedder "fondant" og udtales ligesom det staves

Det er nu korrekt at det er mere g-lyd, da t'et er stumt på fransk :).

Men det kan godt lyde lidt "snobbet" måske på dansk med fransk udtale, men ikke desto mindre.

Men det er ikke et fransk produkt så jeg forstår ikke hvorfor det skal have en fransk udtale. De udtaler det heller ikke sådan i USA

Nu er USA et dårligt eksempel, derovre hedder Van Gogh også Van Go :-D.

Jeg er dig svar skyldig, jeg ved ikke hvorfor det udtales som det gør.

Jo jo men det stammer mig bekendt fra USA så derfor holder jeg mig til det der minder mest om deres udtale men bare med mere fladt A

For mig er en fondang en af de der chokoladekager med flydende midte
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 116
Likede indlæg: 2135

Indlægaf sigge » 2. dec 2015, 09:18

dykkersild skrev:
Ja - for f.... da også - jeg ville være fuldt ud tilfreds med en lille lampe i navlen der lyste rødt for gravid og grønt for go go hver den 1. i mdr. kl. 1200.

Jeg valgte at droppe prævention i begyndelsen af 40érne - slut med hormoner og manden blev steriliseret - men så også slut med at vælge hvornår man vil have menstruation, den kommer hver 3 uge - og for fuld drøn, velkommen til smerten som jeg kun kan huske fra mine unge teenagerdage.
Nogle gange når ingen hører det - så siger jeg altså: jeg savner mine p-piller for hold nu op hvor var det bare nemt og smertefrit.

Åh ja, det vil jeg godt tilslutte mig: Jeg savner også p-piller. Jeg har godt nok ikke de vilde smerter eller kæmpe humørudsving, men jeg savner så meget at vide præcis, hvornår min menstruation kommer, og at have mulighed for at udskyde den, hvis den f.eks. ramler sammen med en ferie.

Jeg forsøger ikke at blive gravid, jeg var bare nødt til at stoppe med p-pillerne pga. forhøjet blodtryk, så der er nok desværre ingen mulighed for at komme tilbage på dem.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5875

Indlægaf Dikus » 2. dec 2015, 09:30

Fyrst Eberhard skrev:
ShuruQ skrev:
Fyrst Eberhard skrev:At sende sine børn på kostskole i en tidlig alder, er i mine øjne en erkendelse af, at man ikke rigtig gider dem. Man skal selvfølgelig have dem, hvis man ikke vil opfattes som en freak, men man er lidt for forgabt i sig selv til sådan for alvor at kunne mønstre kræfterne til at engagere sig i dem. Man viser naturligvis gerne billeder og praler gerne med, hvor godt de er med i skolen, men i grunden er de en nødvendig klods om benet, som man må have andre til at tage sig af.

Jeg fatter ikke konceptet. Det kan da aldrig være bedre end at få kærlighed derhjemme i familien. Ikke forkælelse, men kærlighed.

Aldeles enig.

Dertil kommer der at det i de fleste tilfælde, i mine øjne, er ren snobberi a ala se hvad vi har råd til og bla. Husker en serie om Herlufs Holm, den ene dreng havde så megeg hjemve det gjorde helt ondt i hjertet på mig men han skulle død og pine gennemføre.

I går så jeg et program om hoardere, ham den ene var blevet sendt afsted 8 år gammel, det er jo hul i hovedet.

Og nu når vi er i det, så er jeg glad for at Danmarks royale børn ikke længere nærmest kun passes af barnepiger frem for forældrene. Man får vel børn for faktisk at bruge tid sammen med dem.

Jeg kender flere, der sender børnene på Herlufsholm i samme alder. Dem forstår jeg heller ikke - på trods af venskaber eller bekendtskaber. De har typisk selv gået der, har fastholdt venskaberne fra skolen i sin tid, og der er en indforståethed i flokken om, at ens egne børn senere skal samme vej. Gruppepres hos adel og elite. Jeg er ikke overbevist om, at alle inderst inde mener, det er for barnets bedste.

Er det ikke bare at bruge skolen som efterskole?

Dem bliver folk da sjældent oprørte over, folk sender deres børn væk på.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10174

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. dec 2015, 09:41

ShuruQ skrev:Jeg er dig svar skyldig, jeg ved ikke hvorfor det udtales som det gør.

Fordi det er et fransk ord, uanset hvad andre måtte bruge det til.

Fondant ser ud til at have europæiske rødder (i en mindre kemisk version), da det i 1700-tallet og muligvis også tidligere er blevet brugt i kongelige husholdninger, hvilket man aldrig har haft i USA.

Produktets historie er altså anderledes end fx. den danske risalamande, hvor man bare har givet sin dessert et fransk navn, og selv der ville jeg faktisk undre mig, hvis man udtalte navnet "risalamante" med fladt "a" og det hele.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 2. dec 2015, 09:44

Dikus skrev:

Det er nok en fordom, men jeg tænker at efterskole oftere er selvvalgt i forhold til kostskoler, hvor det ofte har været en tradition at sende børnene på kostskole. Det er den umiddelbare forskel i min verden.
0
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 266
Likede indlæg: 5036

Indlægaf Fyrst Eberhard » 2. dec 2015, 10:02

Dikus skrev:
Fyrst Eberhard skrev:
ShuruQ skrev:

Aldeles enig.

Jo, måske. Men stedet er egentlig underordnet i forhold til min undren. Det er mere det, at man "placerer" sine børn udenfor hjemmet, jeg ikke forstår.
0
Peace!
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Animi » 2. dec 2015, 10:15

Fyrst Eberhard skrev:
Dikus skrev:
Fyrst Eberhard skrev:
ShuruQ skrev:

Aldeles enig.

Jo, måske. Men stedet er egentlig underordnet i forhold til min undren. Det er mere det, at man "placerer" sine børn udenfor hjemmet, jeg ikke forstår.

Jeg forstaar heller ikke at man sender sine boern paa kostskole naar de er helt smaa - men i 14 aars alderen kan jeg nu ikke se problemet. Saa laenge at barnet selv vil, selvfoelgelig.
Jeg gik selv paa efterskole i et aar da jeg var 15 - og jeg elskede det! Jeg kunne snildt have tilbragt et par aar der, men desvaerre havde mine foraeldre ikke raad til mere end et aar hver til mig og mine soeskende.
Aerligt, saa tror jeg at rigtig rigtig mange unge i DK, ville have godt af at komme et aar eller to paa efterskole - det udvikler og modner ofte en helt vildt meget. Mine boern skal i hvert fald have muligheden for at komme paa efterskole, hvis de har lyst :)
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1620

Indlægaf dykkersild » 2. dec 2015, 10:37

KitKat skrev:
dykkersild skrev:Ja - for f.... da også - jeg ville være fuldt ud tilfreds med en lille lampe i navlen der lyste rødt for gravid og grønt for go go hver den 1. i mdr. kl. 1200.

Jeg valgte at droppe prævention i begyndelsen af 40érne - slut med hormoner og manden blev steriliseret - men så også slut med at vælge hvornår man vil have menstruation, den kommer hver 3 uge - og for fuld drøn, velkommen til smerten som jeg kun kan huske fra mine unge teenagerdage.
Nogle gange når ingen hører det - så siger jeg altså: jeg savner mine p-piller for hold nu op hvor var det bare nemt og smertefrit.

Jeg blev steriliseret for små 10 år siden, men tager stadig p-piller udelukkende for at kunne styre (og springe over) menstruation :tie:

Jeg er så f..... fristet - men jeg droppede dem jo pg.a. hormoner og "den høje alder" som alle de kloge jo siger, ikke harmonerer.

Åh hvor jeg dog saver kun at have menstruation hver 3 mdr. - og så var det overstået på 3 dage uden smerter.

Jeg er vel i virkeligheden klar til slet ikke høre til den bind-brugende del af damerne mere - ja tak til det.
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 869
Likede indlæg: 11694

Indlægaf Dirtylittledevil » 2. dec 2015, 11:23

KitKat skrev:
dykkersild skrev:Jeg er så f..... fristet - men jeg droppede dem jo pg.a. hormoner og "den høje alder" som alle de kloge jo siger, ikke harmonerer.

Åh hvor jeg dog saver kun at have menstruation hver 3 mdr. - og så var det overstået på 3 dage uden smerter.

Jeg er vel i virkeligheden klar til slet ikke høre til den bind-brugende del af damerne mere - ja tak til det.

:lol: Jeg ønsker mig tidlig overgangsalder i julegave.
(men det skal man vist heller ikke sige for højt)

Gud, jeg troede jeg var den eneste med det ønske... :blush:
3
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 266
Likede indlæg: 5036

Indlægaf Fyrst Eberhard » 2. dec 2015, 11:39

Animi skrev:
Fyrst Eberhard skrev:
Dikus skrev:
Fyrst Eberhard skrev:
ShuruQ skrev:

Aldeles enig.

Jeg forstaar heller ikke at man sender sine boern paa kostskole naar de er helt smaa - men i 14 aars alderen kan jeg nu ikke se problemet. Saa laenge at barnet selv vil, selvfoelgelig.
Jeg gik selv paa efterskole i et aar da jeg var 15 - og jeg elskede det! Jeg kunne snildt have tilbragt et par aar der, men desvaerre havde mine foraeldre ikke raad til mere end et aar hver til mig og mine soeskende.
Aerligt, saa tror jeg at rigtig rigtig mange unge i DK, ville have godt af at komme et aar eller to paa efterskole - det udvikler og modner ofte en helt vildt meget. Mine boern skal i hvert fald have muligheden for at komme paa efterskole, hvis de har lyst :)

Børn og unge skal selvfølgelig modnes og udfordres som modspil til hjemmets trygge rammer, og i dit tilfælde lader det da også til, at netop dét er sket, på fornuftige betingelser. Fred være med det.

Jeg har desværre bare indtryk af, at det er gældende for dem jeg kender der sender børnene på kostskole, at "barnets bedste" ikke handler om hvad der sker i teenagealderen, men om hvad der skal ske når de skal ud og skabe karriere.
1
Peace!
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9653

Indlægaf kidkomb » 2. dec 2015, 11:49

Jeg gik rundt og troede, at når man som kvinde blev steriliseret, så gik man i overgangsalderen og derfor er det næsten umuligt at reverse, til forskel fra, når mænd får foretaget lignende indgreb?
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5875

Indlægaf Dikus » 2. dec 2015, 11:52

Fyrst Eberhard skrev:Børn og unge skal selvfølgelig modnes og udfordres som modspil til hjemmets trygge rammer, og i dit tilfælde lader det da også til, at netop dét er sket, på fornuftige betingelser. Fred være med det.

Jeg har desværre bare indtryk af, at det er gældende for dem jeg kender der sender børnene på kostskole, at "barnets bedste" ikke handler om hvad der sker i teenagealderen, men om hvad der skal ske når de skal ud og skabe karriere.

Jeg har nu kendt mange, der har gået på kostskole fra teenagealderen. Og mange, der har gået på efterskole.

Deres oplevelse og glæde ved det har været ret ens. Men det er da lettere at se karrierefolkene og tænke anderledes om deres valg, fordi de bruger tiden anderledes end ikke-karrierefolkene, når børnene er ude.

Generelt mener jeg nu, det ville klæde folk at kigge på barnets tarv og trivsel frem for motivanalyse hos forældre.

(Og ja. Jeg er klar over, man i alle lag - og både på efterskoler og kostskoler - finder eksempler på børn, der er "sendt væk")
6

Tilbage til "Generelt"