Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 813
Likede indlæg: 11266

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. dec 2015, 20:15

Modesty Blame skrev:Jeg hader julefrokoster.

I professionelt regi gør jeg egentlig også. Især fordi konceptet har det med at invitere til nogle kønsroller, jeg simpelthen ikke gider.
Jeg skal sent glemme, hvordan min ellers ok kollega straks, da klokken slog 16, begyndte at fyre den ene krampagtige, sexistiske vittighed af efter den anden. Jeg havde virkelig lyst til at sige noget, men nænnede ikke at ødelægge det, som de fleste tydeligvis så som "den gode stemning" og nøjedes med at koncentrere mig om maden, tygge af munden og tage hjem.
1
Je suis un tableau noir.
I know when that hotline bling/That can only mean one thing
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7817

Indlægaf ShuruQ » 4. dec 2015, 21:00

DetSorteCirkus skrev:Dem, der tror, at Matador giver et retvisende og nuanceret billede af besættelsen, burde se den nye film "Under sandet".

Jeg tror heller ikke man må sige at Matador er noget r*vsygt bras, men det synes jeg virkelig.

Som barn kunne jeg godt lide den, som voksen forsøgte jeg undet et nostalgitrip at gense serien.

Maude er morsom i små doser, men bliver hurtigt for meget, Misse er hjerteskærende tragisk og Mads er jordens største røvhul.

Jeg ved mange ser den som en slags kulturarv, jeg vælger at se tilbage på det er en del af min barndoms nostalgi, men ser jeg serien bliver det ødelagt, så jeg står over.
Senest rettet af ShuruQ 4. dec 2015, 21:22, rettet i alt 1 gang.
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Modesty Blame
Kort karma: 88
Likede indlæg: 1108

Indlægaf Modesty Blame » 4. dec 2015, 21:21

DetSorteCirkus skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg hader julefrokoster.

I professionelt regi gør jeg egentlig også. Især fordi konceptet har det med at invitere til nogle kønsroller, jeg simpelthen ikke gider.
Jeg skal sent glemme, hvordan min ellers ok kollega straks, da klokken slog 16, begyndte at fyre den ene krampagtige, sexistiske vittighed af efter den anden. Jeg havde virkelig lyst til at sige noget, men nænnede ikke at ødelægge det, som de fleste tydeligvis så som "den gode stemning" og nøjedes med at koncentrere mig om maden, tygge af munden og tage hjem.

Jeg drikker ikke. Og jeg synes ikke, at julefrokoster er sjove, for det er, hvad de oftest handler om. Jeg føler mig presset til at tage med, og det er naturligvis også problematisk for mig.

I familie-regi, handler vores højtidsfrokoster ikke om alkohol, men om at være sammen, så dem er jeg meget glad for.
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9370

Indlægaf 2SHY » 4. dec 2015, 21:28

Jeg gider heller ikke julefrokoster. Folk bliver så højrøstede, fulde og irriterende. Mit særligt sensitive sind kan ikke med den der larm, så jeg blvier hurtigt utilpas. Det hjælper så heller ikke at jeg kun kan lide omkring 10% af al julefrokostmad så det er noget fesent at sidde der og kigge på at andre spiser sild og grønlangkål og andre ting der får det til at vende sig i mig
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1095
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10211

Indlægaf Fru Sunshine » 4. dec 2015, 22:25

Jeg elsker julefrokoster, og jeg er vildt ked af, at jeg slet ikke skal til nogen i år.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
HappyHippo
Kort karma: 51
Likede indlæg: 776

Indlægaf HappyHippo » 4. dec 2015, 22:52

DetSorteCirkus skrev:Dem, der tror, at Matador giver et retvisende og nuanceret billede af besættelsen, burde se den nye film "Under sandet".

Er der virkelig nogen der gør det? :ticks:
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 385
Likede indlæg: 4252

Indlægaf dgd2007 » 5. dec 2015, 00:09

ShuruQ skrev:Jeg tror heller ikke man må sige at Matador er noget r*vsygt bras [...]

Nej, det må man bestemt ikke! :deer: :D
1
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 5. dec 2015, 00:11

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Jeg tror heller ikke man må sige at Matador er noget r*vsygt bras [...]

Nej, det må man bestemt ikke! :deer: :D

Men så du jeg var så rebelsk jeg gjorde det alligevel :slem:?
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 385
Likede indlæg: 4252

Indlægaf dgd2007 » 5. dec 2015, 00:16

ShuruQ skrev:Men så du jeg var så rebelsk jeg gjorde det alligevel :slem:?

Ja-ja, heltinde! Det er tråden jo også til. Men jeg må gøre opmærksom på, at min kone har set den mindst otte gange - og min bedstemor, som selv havde levet i et provinskøbmandsmiljø i den tid, så den mindst 100 - og hun certificerede, at det var som at være der selv igen. :)
4
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 868
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 8247

Indlægaf Daine » 5. dec 2015, 07:44

Altså ... Jeg ELSKER Matador og har set den langt over 100 gange gennem årerne. Og jeg er da godt klar over, at serien giver et lidt 'hyggeligt' billede af krigen. Men derudover passer tidsbilledet nok okay godt. Har man læst Lise Nørgaards biografier er det ihf nemt at drage paralleller mellem bøgerne og serien :D
6
Der er to mænd i verden, der bestandig krydser min vej, den ene er ham jeg elsker, den anden elsker mig.
Den ene er i en natlig drøm, der bor i mit mørke sind, den anden står ved mit hjertes dør, jeg lukker ham aldrig ind.
Brugeravatar
Tricolette
Kort karma: 110
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 897

Indlægaf Tricolette » 5. dec 2015, 08:08

Fru Sunshine skrev:Jeg elsker julefrokoster, og jeg er vildt ked af, at jeg slet ikke skal til nogen i år.

Skal vi holde en sammen? Jeg skal nemlig heller ikke til én eneste i år :jule:
1
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 406
Likede indlæg: 3874

Indlægaf Sophaya » 5. dec 2015, 08:21

Jeg har aldrig set matador og har heller ikke tænkt mig at gøre det :deer:
3
x
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 5. dec 2015, 09:00

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:Men så du jeg var så rebelsk jeg gjorde det alligevel :slem:?

Ja-ja, heltinde! Det er tråden jo også til. Men jeg må gøre opmærksom på, at min kone har set den mindst otte gange - og min bedstemor, som selv havde levet i et provinskøbmandsmiljø i den tid, så den mindst 100 - og hun certificerede, at det var som at være der selv igen. :)

:kys:.

Min mening om serien havde som sådan heller ikke noget at gøre med om hvor vidt serien er en god genskabning af forholdene eller noget at gøre, det var bare serien som fortælling jeg finder kedelig (udover nogle få episoder). Måske er jeg for ung til at kunne sætte mig helt ind i det. Men ja, serien er populær hos mange og den rammer plet, men så er der de få som mig :-D.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 813
Likede indlæg: 11266

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. dec 2015, 09:25

Daine skrev:Altså ... Jeg ELSKER Matador og har set den langt over 100 gange gennem årerne. Og jeg er da godt klar over, at serien giver et lidt 'hyggeligt' billede af krigen. Men derudover passer tidsbilledet nok okay godt. Har man læst Lise Nørgaards biografier er det ihf nemt at drage paralleller mellem bøgerne og serien :D

Problemet er heller ikke serien i sig selv. Det kan aldrig blive en underholdningsproduktions bundne opgave at komme så tæt på virkeligheden som muligt, men det er, i hvert fald efter min mening, problematisk, når Matador indgår som kilde i historieundervisningen i en folkeskoleklasse, eller når nogle mennesker ikke tåler, at det billede af fx. modstandsbevægelsen, værnemageriet og jødeaktionen, som serien giver, bliver udfordret af faghistorisk forskning.

Indtil arkiverne fra besættelsen begyndte at blive åbnet omkring 2000, bestod skildringen af krigen selv sagt meget af fiktion og personlige erindringer, og det har skabt en forestilling om, hvordan det var dengang, som det, forståeligt nok, ikke er så sjovt at få nuanceret.

Afhentningen af en såkaldt "feltmadras" er, som jeg husker det, temmelig barsk i Matador. Godt nok bliver hun hverken klippet, klædt af eller udsat for fingeret henrettelse, men menneskemængdens aggression og den unge piges frygt er ret realistisk, og det, tror jeg, er et helt bevidst valg fra Lise Nørgaards side, fordi behandlingen af "tyskerpigerne" havde gjort hende harm.
Den lille detalje med Ole Thestrups karakter, der er blevet modstandsmand 4. maj, er også ret fin.
2
Je suis un tableau noir.
I know when that hotline bling/That can only mean one thing
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1095
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10211

Indlægaf Fru Sunshine » 5. dec 2015, 10:24

Daine skrev:Altså ... Jeg ELSKER Matador og har set den langt over 100 gange gennem årerne. Og jeg er da godt klar over, at serien giver et lidt 'hyggeligt' billede af krigen. Men derudover passer tidsbilledet nok okay godt. Har man læst Lise Nørgaards biografier er det ihf nemt at drage paralleller mellem bøgerne og serien :D

Jeg er med her.
Den serie er fantastisk
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Generelt"