Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 258
Likede indlæg: 4269

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Flora » 16. jan 2016, 19:48

Fru Sunshine skrev:
Flora skrev:
Fru Sunshine skrev:
ShuruQ skrev:Jeg forstår simpelhen ikke ordet nonfirmation?

Konceptet har jeg intet imod, synes det er ganske glimrende. Men min hjerne kan ikke med ordet. Jeg ved ikke hvad det ellers kunne hedde, men at vælge et ord så tæt op at det man tager afstand fra. Why? Jeg undrer mig kraftigt over hvordan "opfinderen" kom frem til det.

(Ja, blev inspireret da jeg så ordet).

Nonfirmation er bare den borgerlige version af konfirmationen og foregår på rådhuset.
Så egentligt burde det vel hedde borgerlig konfirmation.

Det forstår jeg ikke. Hvad laver man på rådhuset? Jeg troede faktisk bare man holdt en fest :gruble:.

Så er det ret beset ikke en nonfirmation, men "bare" en fest.
Der bliver holdt en ceremoni på rådhuset ved nonfirmation, men jeg har aldrig været til en, så jeg ved ikke helt, hvad der sker, udover at man bliver budt velkommen i de voksnes rækker.
Det er så heller ikke alle rådhuse, der tilbyder det, så vidt jeg kan se.

Der kan man se. Det anede jeg slet ikke man kunne. Så lærte jeg også noget nyt i dag :).
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 16. jan 2016, 19:52

Flora skrev:
Fru Sunshine skrev:
Flora skrev:
Fru Sunshine skrev:
ShuruQ skrev:Jeg forstår simpelhen ikke ordet nonfirmation?

Konceptet har jeg intet imod, synes det er ganske glimrende. Men min hjerne kan ikke med ordet. Jeg ved ikke hvad det ellers kunne hedde, men at vælge et ord så tæt op at det man tager afstand fra. Why? Jeg undrer mig kraftigt over hvordan "opfinderen" kom frem til det.

(Ja, blev inspireret da jeg så ordet).

Nonfirmation er bare den borgerlige version af konfirmationen og foregår på rådhuset.
Så egentligt burde det vel hedde borgerlig konfirmation.

Det forstår jeg ikke. Hvad laver man på rådhuset? Jeg troede faktisk bare man holdt en fest :gruble:.

Så er det ret beset ikke en nonfirmation, men "bare" en fest.
Der bliver holdt en ceremoni på rådhuset ved nonfirmation, men jeg har aldrig været til en, så jeg ved ikke helt, hvad der sker, udover at man bliver budt velkommen i de voksnes rækker.
Det er så heller ikke alle rådhuse, der tilbyder det, så vidt jeg kan se.

Der kan man se. Det anede jeg slet ikke man kunne. Så lærte jeg også noget nyt i dag :).

De fleste bruger det også mest, som betegnelse for en fest for de unge. Jeg fandt en artikel, hvor der bliver plæderet for at nonfirmation hverken er kirkelig eller borgerlig konfirmation, men en provokationsord til at demonstrere, hvad man i hvert fald ikke vil.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10270

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jan 2016, 20:07

Flora skrev:Der kan man se. Det anede jeg slet ikke man kunne. Så lærte jeg også noget nyt i dag :).

Det blev engang, i hvert fald i København, især brugt i socialdemokratiske arbejderfamilier, hvor man ikke ønskede en kirkelig ceremoni, men stadig gik op i livets forskellige traditioner. I starten gjorde Socialdemokratiet i det hele taget meget ud af at overføre tidligere kristne arrangementer til deres univers, fordi mange arbejdere var indvandret fra landet, hvor forsamlinger af forskellig art og fester til at markere livets overgange havde haft en stor plads i deres bevidsthed.

Min far skulle have været borgerligt konfirmeret, selvom han var døbt, men så var det vist noget med, at det af en eller anden praktisk grund blev noget bøvl, og så blev det i stedet til den kirkelige version, selvom ingen i familien var troende eller brød sig om kirken. Man skulle jo have noget at feste for, tænkte mine bedsteforældre vist. Min fars bedste ven var søn af den lokale præst, så det har nok også trukket, at de kunne gå til forberedelse sammen.

Den borgerlige konfirmations udbredelse faldt, da mange blandt 68er-generationens venstreorienterede helt vendte ryggen til de gamle livsfester som dåb, konfirmation og bryllup.
Senest rettet af DetSorteCirkus 16. jan 2016, 22:09, rettet i alt 1 gang.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 16. jan 2016, 20:16

DetSorteCirkus skrev:
Flora skrev:Der kan man se. Det anede jeg slet ikke man kunne. Så lærte jeg også noget nyt i dag :).

Det blev engang, i hvert fald i København, især brugt i socialdemokratiske arbejderfamilier, hvor man ikke ønskede en kirkelig ceremoni, men stadig gik op i livets forskellige traditioner. I starten gjorde Socialdemokratiet i det hele taget meget ud af at overføre tidligere kristne arrangementer til deres univers, fordi mange arbejdere var indvandret fra landet, hvor forsamlinger af forskellig art og fester til at markere livets overgange havde haft en stor plads i deres bevidsthed.

Min far skulle have været borgerligt konfirmeret, selvom han var døbt, men så var det vist noget med, at det af en eller anden praktisk grund blev noget bøvl, og så blev det i stedet til den kirkelige version, selvom ingen i familien var troende eller brød sig om kirken. Man skulle jo have noget at feste for, tænkte mine bedsteforældre vist. Min fars bedste ven var søn af den lokale præst, så det har nok også trukket, at de kunne gå til foreberedelse sammen.

Den borgerlige konfirmations udbredelse faldt, da mange blandt 68er-generationens venstreorienterede helt vendte ryggen til de gamle livsfester som dåb, konfirmation og bryllup.

DUI overtog i 70'erne, da Foreningen for borgerlig konfirmation ophørte.
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8508

Indlægaf 2SHY » 16. jan 2016, 21:42

Nøj hvor jeg hader håndbold og at Facebook skal spammes til af det
8
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3435

Indlægaf dgd2007 » 16. jan 2016, 22:14

DetSorteCirkus skrev:Hende Mette virker quirky på mig.
Jeg er ikke den store fan af quirky.

Hvem Mette?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jan 2016, 22:15

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Hende Mette virker quirky på mig.
Jeg er ikke den store fan af quirky.

Hvem Mette?

Hende, der bliver skrevet om i flere indlæg på siden før denne :)
Hun er ny vært i X Factor.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jan 2016, 11:47

Jeg så et billede af en svensk højreekstremist med en tatovering af Dr. Mengele og tænkte:
"Ved du hvad, kammerat, nu er det lige før, at jeg vil give dig ret i, at dele af menneskeracen er laverestående end resten. Fx. dig og ham på din arm".
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3435

Indlægaf dgd2007 » 17. jan 2016, 12:28

DetSorteCirkus skrev:Jeg så et billede af en svensk højreekstremist med en tatovering af Dr. Mengele og tænkte:
"Ved du hvad, kammerat, nu er det lige før, at jeg vil give dig ret i, at dele af menneskeracen er laverestående end resten. Fx. dig og ham på din arm".

Hvordan kunne du se, at det var ham?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jan 2016, 12:29

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg så et billede af en svensk højreekstremist med en tatovering af Dr. Mengele og tænkte:

Hvordan kunne du se, at det var ham?

Det stod der i billedteksten.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8419
Kontakt:

Indlægaf Ado » 17. jan 2016, 13:58

Nu har jeg faktisk brugt lidt sofatid på at se klip med Ørkenens Sønner på YouTube. Jeg vil gerne kunne lide dem. Alle kan jo lide dem. Jeg kan stadig ikke grine. Og hvis man læser kommentarerne under videoerne, kan jeg konstatere endnu engang, at jeg åbenbart er den eneste i landet, der mangler det humor-gen, der skal være tilstede der.

Men Niels Olsen er lidt smålækker.
5
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5753

Indlægaf Animi » 17. jan 2016, 14:04

Ado skrev:Nu har jeg faktisk brugt lidt sofatid på at se klip med Ørkenens Sønner på YouTube. Jeg vil gerne kunne lide dem. Alle kan jo lide dem. Jeg kan stadig ikke grine. Og hvis man læser kommentarerne under videoerne, kan jeg konstatere endnu engang, at jeg åbenbart er den eneste i landet, der mangler det humor-gen, der skal være tilstede der.

Jeg melder mig ind i gruppen, så er vi i det mindste to :D
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8508

Indlægaf 2SHY » 17. jan 2016, 14:11

Animi skrev:
Ado skrev:Nu har jeg faktisk brugt lidt sofatid på at se klip med Ørkenens Sønner på YouTube. Jeg vil gerne kunne lide dem. Alle kan jo lide dem. Jeg kan stadig ikke grine. Og hvis man læser kommentarerne under videoerne, kan jeg konstatere endnu engang, at jeg åbenbart er den eneste i landet, der mangler det humor-gen, der skal være tilstede der.

Jeg melder mig ind i gruppen, så er vi i det mindste to :D

Jeg kan heller ikke se det sjove i dem. Fint nok med lidt jokes under bæltestedet med shows udelukkende i den genre... Suuuuuuk... Det er lige så træls at høre på som Thomas Wivel og Uffe Holm :badr:
4
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 188
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4154

Indlægaf decibell » 17. jan 2016, 14:33

Selv autotune kan ikke reparere Citybois' "sangstemmer".
3
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 17. jan 2016, 14:37

Jeg elsker Ørkenens Sønner. Højt, inderligt og med al den indre skummelhed, jeg bærer i mig.
Især er jeg helt solgt, når jeg for gud ved hvilken gang MÅ høre sangen om Svend Jokumsen eller se isbjørnedansen.

:lun:
4

Tilbage til "Generelt"