Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 713
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 10259

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2016, 20:00

FruDulle skrev:
LadyFox skrev:
kidkomb skrev:At gebærde sig mere eller mindre risikofyldt er aldrig ensbetydende med, at det er ens egen skyld.
Det er der heller ikke nogen, der siger. Der er een debattør, der siger, at hun er i større risiko end den bly nabodatter.
Det har intet med skyld at gøre.
Det er rigtigt, at det er dødfarligt og det støder mange at bringe det op og det kan være ganske irrelevant.
Men skyld og risikoadfærd er ikke det samme.
Jeg forstår simpelthen ikke den der forsimplede sort/hvide og rigtig aggressive tilgang.

Jeg kan bare ikke forstå at fordi man drikker alkohol, ryger cigaretter og brækker sig i sine forældres bil skulle være risikoadfærd i forhold til om ens veninder tager billeder af en mens man skifter tøj, og sender det rundt på internettet?

Det var mig der skrev om det fordi jeg fandt det på nettet efter en hurtigt Google søgning. Jeg skrev det i relation til at forældrene måske burde lige melde ind og sige at aktiviteten på de sociale medier i kølvandet på at denne historie er kommet frem nok bør begrænses, eller som minimum bør gøres med usædvanlig stor omtanke. Når man i forvejen er mobbeoffer og så oplever noget så modbydeligt som hun har og går til medierne med det, så gør man det ikke nemmere for sig selv i situatinenen at skrive og lave videoer om druk, sex og at folk skal skyde sig selv fordi at de er nogle idioter/mobbere. Så bør forældrene, når hun ikke selv kan, tænke lidt længere frem end til det der sker lige nu.

Men hvis det ikke er de ting der gør det hendes handlinger til risikoadfærd for at en veninde deler nøgenbilleder af hende, så kan jeg ikke se hvad det ellers skulle være?

Altså, set med voksenøjne var det nok heller ikke sådan jeg selv havde løst den slags problemer, og var det min datter havde jeg da sikkert også taget en snak med hende om den slags. Men hun er ikke voksen, hun har haft en dårlig veninde som har gjord hende ondt, det kunne hun også risikere hvis hun ikke var som hun er.
4
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 582

Indlægaf Pølsemix » 22. feb 2016, 20:00

kidkomb skrev:
Pølsemix skrev:
kidkomb skrev:
Pølsemix skrev:
kidkomb skrev:
Pølsemix skrev:
kidkomb skrev:At gebærde sig mere eller mindre risikofyldt er aldrig ensbetydende med, at det er ens egen skyld.
Det er der heller ikke nogen, der siger. Der er een debattør, der siger, at hun er i større risiko end den bly nabodatter.
Det har intet med skyld at gøre.
Det er rigtigt, at det er dødfarligt og det støder mange at bringe det op og det kan være ganske irrelevant.
Men skyld og risikoadfærd er ikke det samme.
Jeg forstår simpelthen ikke den der forsimplede sort/hvide og rigtig aggressive tilgang.

Sat på spidsen er det du agiterer for er at kvinden i den lårkorte kjole selv var udenom at hun blev voldtaget. ...

*suk* Nej, præcis ikke.

Det du kalder "risikoadfærd" er en udvandet version af skyld.

Ja, det er der åbenbart konsensus omkring. Jeg tillader mig at synes det er forsimplet.
Og at det er totalt stråmand at skyde andre i skoene, at så synes de også at folk selv er ude om voldtægt.
Der er da aldrig nogen, der selv er skyld i voldtægt?
Det er der stadig ikke nogen, der har argumenteret for. Overhovedet.
Jeg siger det igen: Jeg kan ikke se, at der partout skal sættes lighedstegn mellem risikobetonet adfærd og skyld.

Jeg skrev "sat på spidsen", men vil du så ikke godt være sød og komme med klar version af hvad risikobetonet adfærd er?

En klar definition findes jo netop ikke? Det er en del af pointen.
Men et godt eksempel ville være, at gå rundt på en mørk landevej, ude på vejen, uden refleksvest eller andet synligt.
Så er man i fare for, at blive kørt ned. Det betyder ikke at det er ens egen skyld. -det er der måske nogen, der ville argumentere for, idet den bil, der evt kunne påkøre een, ikke gjorde det overlagt. Men:
Jeg mener ikke, at et overlagt overgreb kan være ens egen skyld. Nogensinde. Derfor er det da bestemt og eftertrykkeligt IKKE Lauras egen skyld det her. Overhovedet.
Det var også det jeg mente med, at det kan være irrellevant at bringe emnet op. Og så godt som altid sprængfarligt.
Men ikke desto mindre ærgerligt, at man ikke kan debattere det, fordi man straks bliver skudt i skoene, at man mener at voldtægt kan være ofrets egen skyld.
Giver det mening?

Ikke for mig, i det du så sammenligner det at være fysisk i fare fordi en bilist ikke kan se en person med at den unge pige ikke kunne stole på sin veninde..enough offtopic herfra.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1582
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 14243

Indlægaf kidkomb » 22. feb 2016, 20:02

Pølsemix skrev:Ikke for mig, i det du så sammenligner det at være fysisk i fare fordi en bilist ikke kan se en person med at den unge pige ikke kunne stole på sin veninde..enough offtopic herfra.

Nej, jeg gør ikke. Det var voldtægt vi lige snakkede om.
Jeg har allerede, flere gange, forklaret at jeg ikke synes noget som helst af det er Lauras egen skyld.
Og jeg har forklaret at voldtægt aldrig er offerets egen skyld.
Så nej, det gør jeg under ingen omstændigheder.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan åbenbart ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 380
Likede indlæg: 6095

Indlægaf Rosa Espinosa » 22. feb 2016, 20:09

Løgn og chikane i Mariager er godt nok et absurd program :wacko:
2
Jeg trænger til et slumretæppe
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 22. feb 2016, 20:10

Rosa Espinosa skrev:Løgn og chikane i Mariager er godt nok et absurd program :wacko:

Åh, jeg ville godt have set det, men jeg gruede for mit temperament :lol:
Er det ligeså absurd dobbeltsidet, som jeg regnede med mon?
Altså er man sådan lidt WTF overfor begge sider?
0
Jeg kan åbenbart ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 22. feb 2016, 20:13

FruDulle skrev:
kidkomb skrev:
Rosa Espinosa skrev:Løgn og chikane i Mariager er godt nok et absurd program :wacko:

Åh, jeg ville godt have set det, men jeg gruede for mit temperament :lol:
Er det ligeså absurd dobbeltsidet, som jeg regnede med mon?
Altså er man sådan lidt WTF overfor begge sider?

Niks. Kun overfor hende

Så de fremstiller det som om, hun er problemet?

Sorry for meta-debat-monsteret her :/
1
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 22. feb 2016, 20:15

Det er ikke fordi jeg siger at politiet ikke skal tage chikane alvorligt, men bruge tid på DNA og fingeraftryk af hundeposer og hvad der ellers bliver foreslået.
2
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 22. feb 2016, 20:17

Wow :nerve:
Well, tak for resumé.
Speget sag alligevel.
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 22. feb 2016, 20:25

Men selve programmet er også bare latterligt. Det er en sag som maks kan fylde 5 min. i alt. Resten er bare fyld. Føler mig dummere efter at have set det. Plejer jeg ikke at gøre med DR programmer.
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 689
Likede indlæg: 6045

Indlægaf Aima » 23. feb 2016, 00:55

Rosa Espinosa skrev:Men selve programmet er også bare latterligt. Det er en sag som maks kan fylde 5 min. i alt. Resten er bare fyld. Føler mig dummere efter at have set det. Plejer jeg ikke at gøre med DR programmer.

Virkelig? Altså, hvordan synes du, den maks. kan fylde fem minutter?

Jeg har det nemlig selv helt omvendt, jeg så programmet her til aften og syntes, det var SÅ veldokumenteret og gennemført og pissevæsentligt. I 2014 da anmeldelserne om chikane faldt, var der mig bekendt ingen der forholdt sig kritisk. Alle havde sympati med den ramte familie, der blev endda afholdt den der vældige støttedemonstration. Personligt skænkede jeg det ikke en eneste tanke, at det menneske der var sigtet, potentielt kunne være det virkelige offer.

Jeg synes de nye belysninger og undersøgelser sætter ting i perspektiv og giver en meget vigtig reminder om at huske at forholde sig kritisk, særligt når det, man forholder sig til har alvorlige konsekvenser for mennesker.

Jeg har det ambivalent med måden, kvinden blev fremstillet på. Jeg tror ikke det må være skidefedt at være hende lige nu, og er det hele opspind, tænker jeg, hun på en eller anden måde må være syg. Men jeg ved bare ikke hvad alternativet skulle være, hvis sagen skulle fremstilles med fokus på mandens potentielle uskyld, og jeg synes simpelthen det er ham og hans familie vel undt, at få sagen belyst fra denne vinkel også. Tænk at være anklaget for at være en chikanerede homofob og lagt for had af et helt lokalsamfund, hvis det overhovedet intet har på sig. Puh, jeg synes det er strengt.
11
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2057

Indlægaf hotlips » 23. feb 2016, 05:41

Det var april Chris der stod bag den demonstration og så bør alarmklokkerne ringe, og jeg giver ikke så meget for noget som helst hun rører ved,hun ejer ikke skam i livet og hun burde sidde i fængsel,hun er totalt ligeglad med hvad der er rigtigt og forkert bare det kan få hende i medierne.
Så selve det at der var en demonstration har jeg egentlig set lidt adskilt fra resten og såvidt jeg umiddelbart husker var det lesbiske par heller ikke rigtig blandet ind i den.
Men det er nu ikke fordi jeg vil falde besvimet om af overraskelse hvis det skulle vise sig hun i højere grad har været med til at promovere det som en mediesag end det er kommet frem indtil videre.

Jeg har ikke set programmet endnu men udfra det jeg kan læse tror jeg ikke nødvendigvis tulle krøyer er syg men nogen mennesker har på en eller anden måde fået lært at løsninger som de fleste andre anser for utænkelige de er en mulighed og i stedet for at deale med ubehageligheder så kommer de med alle mulige krumspring og historier dér er så voldsomme at normalt fungerede slet ikke har det på radaren som noget man skal være på vagt overfor.

Jeg må få set det imorgen, jeg har ikke kunnet finde nogen forklaring på den mand har været sigtet så længe uden der er sket mere i sagen og uden at komme for en dommer, det er jo stærkt kritisabelt i så relativt simpel en sag.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 191
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 3005

Indlægaf Purple Haze » 23. feb 2016, 05:50

hotlips skrev:Jeg må få set det imorgen, jeg har ikke kunnet finde nogen forklaring på den mand har været sigtet så længe uden der er sket mere i sagen og uden at komme for en dommer, det er jo stærkt kritisabelt i så relativt simpel en sag.

Det er ganske normalt at det tager så lang tid at få sager afsluttet.
Så en "nem" opskrift på at ødelægge andres liv er at anklage dem for et eller andet - læne sig tilbage og vente X antal år på at retssystemet får kørt sagen igennem. Mens anklagedes liv falder fra hinanden og/eller bliver sat på hold.

Hvis man er heldig (og man behøver ikke engang være specielt heldig) så har det ingen konsekvenser for en selv.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 80
Likede indlæg: 506

Indlægaf MissDitte » 23. feb 2016, 07:37

Min ekskæreste oversatte de italienske beskeder for AG i Tullesagen og det var så sært mens det stod på! Og der var så meget mere end det der bliver fortalt i programmet. Hun er crazy.
Altså det måtte man vist godt sige :)
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 17987

Indlægaf Dirtylittledevil » 23. feb 2016, 09:08

Jeg glæder mig til at se den dokumentar, for allerede da det stod på sagde jeg, og skrev det også på jubiis debat, at jeg mente der var noget som ikke virkede rigtigt.
1
How people treat you is their karma; how you react is yours.
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 80
Likede indlæg: 506

Indlægaf MissDitte » 23. feb 2016, 09:42

FruDulle skrev:
MissDitte skrev:Min ekskæreste oversatte de italienske beskeder for AG i Tullesagen og det var så sært mens det stod på! Og der var så meget mere end det der bliver fortalt i programmet. Hun er crazy.
Altså det måtte man vist godt sige :)

Italienske beskeder??

Tulle udgav sig for at være Hanne fra Italien og hendes familie sendte beskeder på italiensk til AG (kæresten) mens Hanne angiveligt var dødeligt syg af kræft.
1

Tilbage til "Generelt"