Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Æske
Kort karma: 257
Geografisk sted: Århus
Likede indlæg: 1382

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Æske » 30. jan 2016, 21:09

Daine skrev:
ShuruQ skrev:Vores asylansøgere bliver sendt til dansk undervisning nærmest før de er inde i landet. Det skal de også. PUNKTUM.

I Danmark har talent var der en deltager, ved navn Marcus, amerikaner tror jeg. Arbejder hos Lego. Har boet her i. Talte nærmest ikke et ord dansk. Han var knaldhamrende ubeskrivelig dygtig. Jeg var virkelig rørt. Men det irriterer mig sgu at man kan have boet her i 5 år uden at have gidet lære sproget. Jeg siger ikke man skal tale flydende dansk, men til husbehov og lidt til burde man altså kunne.

Jeg undrede mig også over, at han ikke kunne mere dansk efter 5 år. Men det er nok ulempen ved at arbejde hos LEGO, den afdeling han er i er nok temmelig international og jeg kunne forestille mig at de snakker engelsk til daglig.

Det gør de også, men jeg ved også at han er skuffet over sig selv, at han ikke er bedre til sproget endnu :)
1
Alt det smukkeste gør ondt.
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 308
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2549

Indlægaf Rikke » 30. jan 2016, 22:24

Dikus skrev:Jeg kan tre ord på grønlandsk efter halvandet år. Jeg skal ikke kaste med sten.

Jeg kan lære dig pik, jeg elsker dig, hvad er klokken, lastbil og ovenpå fjeldet sidder en fladmast lus ;)
3
:whip:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9715

Indlægaf kidkomb » 30. jan 2016, 22:29

Hey jeg kan også "Jeg kan lære dig pik" og "Hvad er klokken".
Og så kan jeg sige 3, 5 og 8 :lol:
Vigtigt.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 30. jan 2016, 22:55

Dikus skrev:Jeg kan tre ord på grønlandsk efter halvandet år. Jeg skal ikke kaste med sten.

Kajaq, anoraq og femtusind tons :)
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 30. jan 2016, 23:08

kidkomb skrev:Hey jeg kan også "Jeg kan lære dig pik" og "Hvad er klokken".
Og så kan jeg sige 3, 5 og 8 :lol:
Vigtigt.

Jeg kan jo ikke huske det, vel :cool:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 30. jan 2016, 23:09

dgd2007 skrev:

Nåh ja. Og appelsini, mit telefonnumer+mi og den slags :stoned:
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3883

Indlægaf Delfin » 30. jan 2016, 23:27

Økologi er ikke nødvendigvis bæredygtigt i det store billede.
3
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 31. jan 2016, 08:27

Dikus skrev:Nåh ja. Og appelsini, mit telefonnumer+mi og den slags [...]

Men kajak og anorak er trods alt "rigtige" grønlandske ord, som vi har overtaget. :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 426
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6055

Indlægaf LadyFox » 31. jan 2016, 08:51

Dikus skrev:
dgd2007 skrev:

Nåh ja. Og appelsini, mit telefonnumer+mi og den slags :stoned:

Man kommer langt med at kunne sige Iggu! (Hvor er du sød) :P
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8429
Kontakt:

Indlægaf Ado » 31. jan 2016, 19:26

I Silkeborg holder vi fest i fire dage i september. Hvorfor? Fordi motorvejen åbner.
Kommunen kører besparelser på besparelser, som går ud over de svageste. Men 1 million kroner kan de godt finde som tilskud til motorvejsfesten.

Det er latterligt. Fair nok, man er glad, fordi motorvejen endelig er færdig. Men fest i fire dage? Come on! Men det må man ikke sige, for Silkeborg er helt oppe at køre. Byen burde omdøbes til Ibiza. Fester er 1. prioritet.
10
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 617
Likede indlæg: 3464

Indlægaf FruDulle » 31. jan 2016, 19:45

Skumfidusen skrev:
FruDulle skrev:3 år i Bangladesh, kan ikke et eneste

1½ måned i Kenya og jeg kunne føre små samtaler på Swahili...jeg kan kun de mest basale høflighedsfraser nu (mere præcist "du lugter af prut"). Men det er også et overordentlig simpelt sprog, gramatisk.

Jeg klarede den også hurtigt med arabisk da jeg boede i Egypten og fik en masse brugbare dagligdags ord ind i Vietnam. Men Bangla, nix. Det var heller aldrig nødvendigt, havde aldrig noget med lokale at gøre som ikke kunne engelsk.
1
Whatever
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 31. jan 2016, 19:56

[quote="FruDulle"Jeg klarede den også hurtigt med arabisk da jeg boede i Egypten og fik en masse brugbare dagligdags ord ind i Vietnam. Men Bangla, nix. Det var heller aldrig nødvendigt, havde aldrig noget med lokale at gøre som ikke kunne engelsk.[/quote]
Jeg ved ikke med Bangladesh, men i Indien er de lokale jo også nogle gange nødt til at tale engelsk, hvis de skal forstå en fra den anden ende af landet :)
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 617
Likede indlæg: 3464

Indlægaf FruDulle » 31. jan 2016, 19:57

dgd2007 skrev:[quote="FruDulle"Jeg klarede den også hurtigt med arabisk da jeg boede i Egypten og fik en masse brugbare dagligdags ord ind i Vietnam. Men Bangla, nix. Det var heller aldrig nødvendigt, havde aldrig noget med lokale at gøre som ikke kunne engelsk.

Jeg ved ikke med Bangladesh, men i Indien er de lokale jo også nogle gange nødt til at tale engelsk, hvis de skal forstå en fra den anden ende af landet :)[/quote]

Bdesh er et miniland så tror det ikke. 3xDk med 160 mill mennekser
0
Whatever
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 31. jan 2016, 19:58

adagio skrev:
ShuruQ skrev:Vores asylansøgere bliver sendt til dansk undervisning nærmest før de er inde i landet. Det skal de også. PUNKTUM.

I Danmark har talent var der en deltager, ved navn Marcus, amerikaner tror jeg. Arbejder hos Lego. Har boet her i 5 år. Talte nærmest ikke et ord dansk. Han var knaldhamrende ubeskrivelig dygtig. Jeg var virkelig rørt. Men det irriterer mig sgu at man kan have boet her i 5 år uden at have gidet lære sproget. Jeg siger ikke man skal tale flydende dansk, men til husbehov og lidt til burde man altså kunne.

Hvorfor? Han har et job og forsørger sig selv, så kan han vel tale volapyk hvis han har lyst. Problemet opstår hvis man ikke kan forsørge sig selv og ikke er villig til at lære dansk for at lave om på den situation.

Det kunne mange af asylansøgerne sikkert også hvis de måtte. Det må de jo så bare ikke så længe deres sag behandles. Det er dog en helt anden snak.

Jeg forstår bare ikke det er muligt at opholde sig i et land i 5 år uden at lære sproget. Jeg vil gerne, men jeg forstår det altså ikke. (Måske skulle det snarere være skrevet ovre i "hvad undrer du dig over").
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 31. jan 2016, 20:13

ShuruQ skrev:
adagio skrev:

I Danmark har talent var der en deltager, ved navn Marcus, amerikaner tror jeg. Arbejder hos Lego. Har boet her i 5 år. Talte nærmest ikke et ord dansk. Han var knaldhamrende ubeskrivelig dygtig. Jeg var virkelig rørt. Men det irriterer mig sgu at man kan have boet her i 5 år uden at have gidet lære sproget. Jeg siger ikke man skal tale flydende dansk, men til husbehov og lidt til burde man altså kunne.

Hvorfor? Han har et job og forsørger sig selv, så kan han vel tale volapyk hvis han har lyst. Problemet opstår hvis man ikke kan forsørge sig selv og ikke er villig til at lære dansk for at lave om på den situation.

Det kunne mange af asylansøgerne sikkert også hvis de måtte. Det må de jo så bare ikke så længe deres sag behandles. Det er dog en helt anden snak.

Jeg forstår bare ikke det er muligt at opholde sig i et land i 5 år uden at lære sproget. Jeg vil gerne, men jeg forstår det altså ikke. (Måske skulle det snarere være skrevet ovre i "hvad undrer du dig over").

Man kan have andre ting at tage sig til og ikke have brug for det?
1

Tilbage til "Generelt"