Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3380

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf FruDulle » 1. feb 2016, 09:52

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle bruge at kunne tale Bangla da vi boede i Bangladesh. Overhovedet. I Egypten og Vietnam gav det mening at kunne noget. Men BD, slet ikke.

Men det er ret typisk at f.els. i dk slår man selv over på engelsk når man taler end en engelsk talende. Det er bare nemmere og jeg tænker at det er tilfældet for vedkommende som hele denne diskussion udspringer af. Der er faktisk en tråden som skriver at vedkommende kan dansk, men bare ikke er vanvittig god til det
1
Whatever
Fynbo
Kort karma: 17
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 154

Indlægaf Fynbo » 1. feb 2016, 10:35

ShuruQ skrev:
Allmost_Famous skrev:Det er arrogant at gå ud fra, at andre mennesker gør tingene som man selv gør, eller at de burde. Især når disse andre mennesker fuldtidsjobber den, har hjemmeboende børn og/eller hvad de nu har i deres liv, som fylder mere end det, man selv synes er fedt at bruge al sin tid på.

Jo mere jeg tænker over det, så synes jeg på ingen måde jeg har lagt op til at fortjene en stikpille af den kaliber der.

Jeg synes faktisk det er direkte ondskabsfuldt.
Senest rettet af Fynbo 1. feb 2016, 14:06, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 1. feb 2016, 10:36

Allmost_Famous skrev:
ShuruQ skrev:Jo mere jeg tænker over det, så synes jeg på ingen måde jeg har lagt op til at fortjene en stikpille af den kaliber der.

Jeg synes faktisk det er direkte ondskabsfuldt.

Det var absolut ikke min hensigt at være ondskabsfuld. At du har opfattet det sådan, undskylder jeg.

Min tanke var, at det er arrogant at pådutte andre sine værdier på den måde. Den tanke står jeg ved, om end den kunne være formuleret anderledes. Jeg er bare ved at brække mig over folk, der sådan helt generelt har den der tilgang til tingene. De findes overalt:
Moren med deltidsjob, der dømmer de familier, der henter børnene efter kl. 16.
Delemoren, der dømmer de kedelige mødre, der ikke tager sig tid til at løbe tre gange om ugen.
Folk med gode indtægter, der finder det forkasteligt når andre ikke prioriterer at købe økologisk.
Og i dette tilfælde, folk med god tid, der dømmer andre for ikke at have tid/overskud/lyst til at lære et nyt sprog.
Vi har bare så forskellige værdier og udgangspunkter, at det ikke giver mening at se det hele så sort-hvidt.

Jamen det er jo netop det. Jeg føler mig virkelig misforstået. Forstået på den måde jeg ikke havde det hensigt at pådutte andre mine værdier, men blot undrede mig over man kan leve i et land i 5 år uden at føle sig nogenlunde sikker. Jeg mener ikke man skal bruge tid på det som sådan, jeg taler ikke om at gå i skole, studere eller noget som helst. Jeg synes hele den snak er kommet helt ud på et sidespor og der kom meget mere betydning ind i det end det var tiltænkt.

Jeg synes det er endt i ordkløveri fordi der kom så mange ting jeg slet ikke havde set komme.

Igen så havde jeg ikke til hensigt at pålægge andre mine værdier. Jeg kan ikke engang selv finde hoved og hale i det her virvar mere. Det var en uskyldig undren, ikke andet, så jeg var slet ikke forberedt på det kunne ende i den her lavine.

Jeg vil i øvrigt også gerne beklage hvis jeg var lidt hurtig på aftrækkeren til at skyde dig en holdning i skoene du ikke gav udtryk for.
3
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3508

Indlægaf Lemonella » 1. feb 2016, 10:54

Jeg undrer mig også over mange ting og jeg har så absolut ingen intentioner om, at "pådutte andre mine meninger eller holdninger".
Jeg kan slet ikke se, at en oprigtig undren skulle kunne udløse så stor en diskussion og da slet ikke i tråde, hvor det burde være "legalt", at smide disse meninger.
11
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 141
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1405

Indlægaf vUlpeS » 1. feb 2016, 11:23

ShuruQ skrev:
adagio skrev:
ShuruQ skrev:Vores asylansøgere bliver sendt til dansk undervisning nærmest før de er inde i landet. Det skal de også. PUNKTUM.

I Danmark har talent var der en deltager, ved navn Marcus, amerikaner tror jeg. Arbejder hos Lego. Har boet her i 5 år. Talte nærmest ikke et ord dansk. Han var knaldhamrende ubeskrivelig dygtig. Jeg var virkelig rørt. Men det irriterer mig sgu at man kan have boet her i 5 år uden at have gidet lære sproget. Jeg siger ikke man skal tale flydende dansk, men til husbehov og lidt til burde man altså kunne.

Hvorfor? Han har et job og forsørger sig selv, så kan han vel tale volapyk hvis han har lyst. Problemet opstår hvis man ikke kan forsørge sig selv og ikke er villig til at lære dansk for at lave om på den situation.

Det kunne mange af asylansøgerne sikkert også hvis de måtte. Det må de jo så bare ikke så længe deres sag behandles. Det er dog en helt anden snak.

Jeg forstår bare ikke det er muligt at opholde sig i et land i 5 år uden at lære sproget. Jeg vil gerne, men jeg forstår det altså ikke. (Måske skulle det snarere være skrevet ovre i "hvad undrer du dig over").

Flere af mine udenlandske, herboende venner har fortalt mig, at det er relativt svært at komme til at tale sproget fordi mange danskere ser sit snit til at øve sig på deres engelsk fremfor at lære staklerne dansk.

Dansk er nok alligevel ikke det allermest attraktive sprog at lære, hvis man ikke har tænkt sig at slå sig ned her permanent; det er forholdsvist svært at lære de grammatiske krinkelkroge, ordene består af for mange konsonanter (svært at greje, siges det), og der er kun nogle få mio. mennesker, der taler det. - så giver det mere mening at lære sig russisk, tænker jeg :)

- Når det så er sagt, så forstår jeg godt, at du undrer dig, hvis der ikke er faldet så meget som et eneste ord af, når man f.eks. er ude at handle. Udtryk såsom "hej", "farvel", "tak", "hit med en Snickers", "undskyld" og "der er ild i mine bukser" burde man da før eller siden støde på.
3
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Dikus » 1. feb 2016, 11:34

Altså for god ordens skyld. Så HAR jeg taget kursus i grønlandsk. Min arbejdsgiver har betalt de 6.000 kr. det kostede. Jeg har bare ikke lært noget.

Og som sagt, har jeg både lært tysk, engelsk, fransk og latin. Og også pænt opfanget spanske gloser, når jeg har bevæget mig en uge i Spanien.

Det er bare noget helt andet end at flytte til en anden kultur med nyt fultidsjob +, hvor man reelt ikke har brug for at lære sproget. Der går de der ekstra ti minutter på afslapning, opbygning af nyt netværk, ekstra samtaler om barnets trivsel, rejser til hjemlandet og alt muligt andet, som det åbenbart er svært for andre at sætte sig ind i.

Og igen. Det er ikke min intention at bashe folk for at have andre holdninger til det. Men blot for reelt at forklare, hvad det er der sker.

De fleste kender det at begynde nyt job og ved, hvor hårdt det er. Læg dertil ny kultur, flytning, ny skole, ny omgangskreds, nye butikker, hvor fanden tilmelder man sig skat??? og alt det andet, der tager tid og energi.

Så giver det for mig god mening, at man kun taler dårligt dansk efter fem år, når man kommer som engelsksproget, der reelt ikke har brug for at tale et godt dansk. Og personligt har jeg så bare droppet at lære det der grønlandsk. I øvrigt er det langt fra sikkert, der modtages bestillinger på grønlandsk på restauranterne. Der er ofte kun dansk-/engelsktalende personale.
1
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 1. feb 2016, 11:42

Udfra et aldeles uvildig perspektiv spørger jeg mindeligt om emnet ikke er uddebateret. Det fylder efterhånden ret meget og er ikke meget andet end ordkløveri.

Er der ikke andre ting man ikke mø sige der presser pp hos nogle :-D?
5
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 11:56

Skumfidusen skrev:
vUlpeS skrev:(...)
- Når det så er sagt, så forstår jeg godt, at du undrer dig, hvis der ikke er faldet så meget som et eneste ord af, når man f.eks. er ude at handle. Udtryk såsom "hej", "farvel", "tak", "hit med en Snickers", "undskyld" og "der er ild i mine bukser" burde man da før eller siden støde på.

"Der er ild i mine bukser", "der er ild i DINE bukser" og "Er din datter fyldt 18?" er sådan nogen fraser der ikke er nogen undskyldning for ikke at lære.

Tak for lektien Skum - jeg skal rejse til et eksotisk land om et par mdr. Der er sgu ingen der skal skyde mig i skoene at jeg ikke har forberedt mig:

有火在你的褲子
5
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 141
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1405

Indlægaf vUlpeS » 1. feb 2016, 12:08

Skumfidusen skrev:

"Der er ild i mine bukser", "der er ild i DINE bukser" og "Er din datter fyldt 18?" er sådan nogen fraser der ikke er nogen undskyldning for ikke at lære.

Aner jeg en ny tråd under opsejling ovre i sprogforum? :D
2
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 12:13

dykkersild skrev:
Skumfidusen skrev:

Tak for lektien Skum - jeg skal rejse til et eksotisk land om et par mdr. Der er sgu ingen der skal skyde mig i skoene at jeg ikke har forberedt mig:

有火在你的褲子

Jeg kunne så godt bruge lidt hjælp til udtalen :lol:
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3402

Indlægaf dgd2007 » 1. feb 2016, 12:31

dykkersild skrev:Jeg kunne så godt bruge lidt hjælp til udtalen :lol:

Det giver Google da også(?) :)
0
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 12:48

dgd2007 skrev:

Yǒu huǒ zài nǐ de kùzi

Det bliver jeg altså ikke meget klogere af - jeg har ingen anelse om, hvor man skal lægge trykket og hvordan de der zére skal udtales.
Jeg tænker måske et piktogram i stedet for?
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 1. feb 2016, 13:18

dykkersild skrev:
dgd2007 skrev:

Yǒu huǒ zài nǐ de kùzi

Det bliver jeg altså ikke meget klogere af - jeg har ingen anelse om, hvor man skal lægge trykket og hvordan de der zére skal udtales.

Har du trykket på højtaleren og hørt det læst op?
1
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 1. feb 2016, 13:26

ShuruQ skrev:
dykkersild skrev:
dgd2007 skrev:

Yǒu huǒ zài nǐ de kùzi

HA HA HA - nej det har jeg ikke, for jeg har slet ikke set, at der var et højttalerikon.

Jamen så taler jeg jo flydende mandarin i løbet af ingen tid.

Jeg tænker; jeg skal afprøve sætningen i tolden - det kan vel speede tingene lidt op i køen.
4
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 1. feb 2016, 13:31

dykkersild skrev:
ShuruQ skrev:
dykkersild skrev:
dgd2007 skrev:

Yǒu huǒ zài nǐ de kùzi

HA HA HA - nej det har jeg ikke, for jeg har slet ikke set, at der var et højttalerikon.

Jamen så taler jeg jo flydende mandarin i løbet af ingen tid.

Jeg tænker; jeg skal afprøve sætningen i tolden - det kan vel speede tingene lidt op i køen.

Eller flydende "Bing/GT-mandarin".
0

Tilbage til "Generelt"