Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9139

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 12:05

Pølsemix skrev:
Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:Idræt er et lortefag, der virkelig burde skæres ned til et minimum i folkeskolen, så man kunne prioritere de vigtige fag som musik.

Hvorfor er musik vigtigere end idræt?
Jeg fatter ikke den slags udtalelser og ville ønske, at man var mere seriøs omkring alle fag i den danske folkeskole end man er mange steder i dag.

Fordi det udvikler langt flere områder end idræt - heriblandt en del af dem, man tilskriver idrætsundervisningen.
Jeg nævner i flæng:
Sprogudvikling - herunder sprogtoner og fremmedsprog
Grovmotorik
Finmotorik
Bevægelse
Samarbejde

Og det var bare i flæng.

Idræt BLIVER taget seriøst. Så seriøst, at det faktisk også er på bekostning af danskundervisningen. Det er jo latterligt.
Opret det som valgfag i udskolingen.

Inter er umuligt for den der mestrer en blokfløjte til perfektion :D

Med næsen. He.

(Bortset fra det, så er der også mange, der er sat til at undervise i musik, der ikke har den rette uddannelse, men som bare kan trutte i en blokfløjte eller tampe lidt klaver. Så går formålet lidt fløjten (tøhø))
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4228

Indlægaf Flora » 20. feb 2016, 12:10

Min musiklærer i folkeskolen var en gammel gubbe der typisk bare sad og spillede på sit klaver og sang lidt til. Os elever skulle så enten sidde og synge med eller stå og slå lidt på en tromme eller tamburin eller hvad vi nu kunne finde. Jeg oplever det ikke som værende videre udviklende for noget som helst :D
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9620

Indlægaf kidkomb » 20. feb 2016, 12:16

Fru Sunshine skrev:Musik udvikler langt flere områder end idræt, og alligevel nedprioriteres det og er afskaffet i udskolingen, mens idræt fylder mere og mere.

Og idrætslærere er trælse, fordi de ikke fatter, at man på ingen måde deler deres begejstring for løbetur og fodbold.

Det er altså ikke rigtigt. Musik i forbindelse med bevægelse udvikler. Jeg synes måske man skulle slå de to ting sammen, så ville det batte i forhold til indlæringsevne, hukommelse, sproglig og kropslig forståelse og samarbejde.
4
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 12:22

kidkomb skrev:
Fru Sunshine skrev:Musik udvikler langt flere områder end idræt, og alligevel nedprioriteres det og er afskaffet i udskolingen, mens idræt fylder mere og mere.

Og idrætslærere er trælse, fordi de ikke fatter, at man på ingen måde deler deres begejstring for løbetur og fodbold.

Det er altså ikke rigtigt. Musik i forbindelse med bevægelse udvikler. Jeg synes måske man skulle slå de to ting sammen, så ville det batte i forhold til indlæringsevne, hukommelse, sproglig og kropslig forståelse og samarbejde.

Det er det da.
Og nej, de fag skal da ikke slås sammen. De kan kombineres omkring noget dans, hvilket vil være fint, for selvfølgelig er bevægelse også en god ting i forbindelse med musik. Den kommer i kraft af håndtering af instrumenter, dans og musikalske lege.

(Og til dem, der mener, at det ikke er et hårdt fysisk arbejde at være musiker: prøv at snuppe 3 minutter på trommesæt, congas eller bare på xylofon.)
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9620

Indlægaf kidkomb » 20. feb 2016, 12:31

Fru Sunshine skrev:
kidkomb skrev:

Det er det da.
Og nej, de fag skal da ikke slås sammen. De kan kombineres omkring noget dans, hvilket vil være fint, for selvfølgelig er bevægelse også en god ting i forbindelse med musik. Den kommer i kraft af håndtering af instrumenter, dans og musikalske lege.

(Og til dem, der mener, at det ikke er et hårdt fysisk arbejde at være musiker: prøv at snuppe 3 minutter på trommesæt, congas eller bare på xylofon.)

Det må du gerne mene. Jeg er ikke enig. Ud af det materiale jeg læste inden min bachelor og det foredrag jeg var til hos en af de lærere, der var med i forsøget i 80'erne, fremgik det tydeligt, at idræt og musik med stor fordel kan erstatte nogle af timerne i dansk og matematik.
Ved at kombinere musik, musikteori og idræt får man en effektiv cocktail. Ikke hele tiden, bevares, men noget hårdt fysisk, der får pulsen op og sveden frem samtidig med musik og musikteori, det batter. Det kræver samarbejde af lærene og nytænkning.
Hvis man tog (jeg er ikke inde i folkeskoleskemaer længere) feks 2 dansk-timer og 2 matematik-timer og erstattede dem med 2 timers musik, 1 times kombineret undervisning og 1 times rigtig idræt med inddragelse af musikken, så tror jeg vi ville se store fremskridt i forhold til nu.
Vi kan hurtigt blive enige om, at løbeture og anden ensformig idræt er røvsyg.
Boldspil er udviklende for hjernen på forskellige områder.
Men det der kendetegner en dygtig lærer, det være sig musik, idræt eller andet, er at kunne tilpasse sin undervisning til eleverne, således at både lærer og elever får mest muligt udbytte af det. Det skal være sjovt at lære og det kan det sagtens være.
5
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3083

Indlægaf Rakel » 20. feb 2016, 12:38

Fru Sunshine skrev:
Rakel skrev:
Fru Sunshine skrev:Idræt er et lortefag, der virkelig burde skæres ned til et minimum i folkeskolen, så man kunne prioritere de vigtige fag som musik.

Hvorfor er musik vigtigere end idræt?
Jeg fatter ikke den slags udtalelser og ville ønske, at man var mere seriøs omkring alle fag i den danske folkeskole end man er mange steder i dag.

Fordi det udvikler langt flere områder end idræt - heriblandt en del af dem, man tilskriver idrætsundervisningen.
Jeg nævner i flæng:
Sprogudvikling - herunder sprogtoner og fremmedsprog
Grovmotorik
Finmotorik
Bevægelse
Samarbejde

Og det var bare i flæng.

Idræt BLIVER taget seriøst. Så seriøst, at det faktisk også er på bekostning af danskundervisningen. Det er jo latterligt.
Opret det som valgfag i udskolingen.

Din oplevelse og ikke min. I flæng kan det samme siges om idræt. Ikke om jeg forstår, at folkeskolelærere lægger op til krig fagene imellem istedet for samarbejde og anerkendelse.

Det samme med musik. Lav det til valgfag og lad de elever, som ønsket det tage det.

Jeg ser i øvrigt ret lidt kvalificeret musik- og idrætundervisning i folkeskolen og foretrækker at melde vores børn til de tilbud i musik/idræt/kreative fag, som vi ønsker .

Nedlæg det gerne for min skyld i folkeskolen og nej, vi har ikke børn i den.
6
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3400

Indlægaf dgd2007 » 20. feb 2016, 13:00

Ado skrev:Og de nægter at indse, hvor meget fællesbadning kan have en negativ effekt af mobning. Jeg hader dem.

Hvad Mener I helt præcis med "fællesbadning"?
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 348
Likede indlæg: 3453

Indlægaf Ballademager » 20. feb 2016, 13:04

dgd2007 skrev:
Ado skrev:Og de nægter at indse, hvor meget fællesbadning kan have en negativ effekt af mobning. Jeg hader dem.

Hvad Mener I helt præcis med "fællesbadning"?

Tror bare, de mener, at man skal i bad sammen med sine klassekammerater efter idræt.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3400

Indlægaf dgd2007 » 20. feb 2016, 13:06

Ballademager skrev:Tror bare, de mener, at man skal i bad sammen med sine klassekammerater efter idræt.

Ja, men jeg mener, om det er af begge køn på en gang? Eller det bare er med de andre piger fx?
0
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 20. feb 2016, 13:10

dgd2007 skrev:
Ballademager skrev:Tror bare, de mener, at man skal i bad sammen med sine klassekammerater efter idræt.

Ja, men jeg mener, om det er af begge køn på en gang? Eller det bare er med de andre piger fx?

Forhåbentligt det sidste. Ved ikke, hvornår man deler op i dag, men da jeg var barn, blev vi vist delt op i tredje klasse.
0

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3508

Indlægaf Lemonella » 20. feb 2016, 13:17

dgd2007 skrev:

"Bare" sammen med de andre piger, kan skam godt være en grænseoverskridende oplevelse. Specielt, hvis man er blevet "voksen" før de andre eller slet ikke har antydning af former.
Jeg husker med gys og gru, fællesbadningen med de andre piger fra klassen. Drillerierne var spydige og ondskabsfulde.
8
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 13:44

Jeg kan ikke lide idræt. Det fremgår vist tydeligt.
Og at sætte mig til at undervise i det dumme fag, er lige så dumt som at sætte en idrætslærer til at undervise i musik.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5862

Indlægaf Dikus » 20. feb 2016, 13:53

Fru Sunshine skrev:Jeg kan ikke lide idræt. Det fremgår vist tydeligt.
Og at sætte mig til at undervise i det dumme fag, er lige så dumt som at sætte en idrætslærer til at undervise i musik.

Sådan havde jeg det, da jeg blev sat til at undervise i idræt. Men så besluttede jeg mig for at gå op i det. Skrotte de gode råd fra idrætslærerne og gøre det på min egen måde.

Jeg er så tidligere team-danmark støttet sportsudøver. Så... altså... Det er ikke sådan, så jeg ikke kan lide sport :cool: Jeg HADER bare skoleidræt.

Jeg havde en 8. klasse, hvor alle altid pjækkede. Der var konstant frafald. På meget kort tid, var der fuldt fremmøde. Og der blev SVEDT og tumlet. Der var bred enighed om, de aldrig havde været så aktive til idræt før.

Det endte med at være et af mine yndlingsfag. Det var helt vildt at se, hvor meget specielt pigerne kunne give den gas. Det var virkeligt en radikal ændring.

Så... Måske er det en god ting, de får en, der hader idræt til idrætslærer :cool:
9
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 20. feb 2016, 13:56

Lemonella skrev:
dgd2007 skrev:

"Bare" sammen med de andre piger, kan skam godt være en grænseoverskridende oplevelse. Specielt, hvis man er blevet "voksen" før de andre eller slet ikke har antydning af former.
Jeg husker med gys og gru, fællesbadningen med de andre piger fra klassen. Drillerierne var spydige og ondskabsfulde.

Undskyld, det var ikke for at negligere det.
0

Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3508

Indlægaf Lemonella » 20. feb 2016, 14:03

Ballademager skrev:
Lemonella skrev:
dgd2007 skrev:

Undskyld, det var ikke for at negligere det.

Den var ikke til dig, men til dgd2007.
Jeg ville nu have hadet fællesbadning uanset om det var sammen med pigerne alene, eller sammen med drengene. Jeg har endnu ikke forstået formålet med fælles badning for begge køn.

Jeg brød mig ikke om idræt i skolen. Først da vi fik en lærerinde der gik ind for atletik. Det elskede jeg og da vi havde det i sidste time, kunne jeg køre hjem til mit eget badeværelse og bade.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Generelt"