Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5686

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 3. mar 2016, 09:38

Aima skrev:Åh, shit. Ej, jeg er faktisk lidt rystet over, du har mødt de holdninger og spørgsmål i det omfang, du beskriver. Mit hoved ville implodere, hvis jeg skulle forholde mig til den slags som anfægtelse af min personlige holdning til emnet.

Min kusine har to svært handicappede børn, og jeg garanterer, hun har samme holdning som dig og mig. Hun elsker sine børn ubetinget og kæmper en beundringsværdig kamp for at de har et godt liv under de vilkår, de er her på, men dén tilværelse hun og hendes familie lever, er under ingen omstændigheder en, hun ville tilvælge aktivt, såfremt hun havde haft valget i graviditeten. Og når jeg udtaler mig sådan på hendes vegne, er det fordi jeg er 100% sikker.

Folk skal såmænd have lov til at mene, som de gør, i hvert fald på egne, personlige vegne, men at sidestille et svært handikappet barn med et barn der mangler en fod, oh well, så er man sgu mere ignorant end hvad der kan forsvares, hvis man selv overvejer at blive nogens forælder.

Jeg tror nemlig helt klart at det handler om, at hvis man ikke selv har haft det tæt på livet på en eller anden måde, så har man nemmere ved at forsimple det og have en "romantisk" tilgang til det, fordi man bare ikke ved bedre. Og dem jeg har mødt, holder virkelig fast på den mening at "et barn er et barn, og de har ligeså meget ret til livet, og hvis man alligevel gerne vil have et barn, så hvorfor ikke bare tage det man nu engang har i maven"

Og hold da op, din kusine lyder godt nok som en stærk kvinde. Når jeg tænker på hvor hårdt det er med bare et handicappet barn, kan jeg slet ikke forestille mig hvordan det må være at have to.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 608
Likede indlæg: 5024

Indlægaf Aima » 3. mar 2016, 10:00

Animi skrev:
Aima skrev:Åh, shit. Ej, jeg er faktisk lidt rystet over, du har mødt de holdninger og spørgsmål i det omfang, du beskriver. Mit hoved ville implodere, hvis jeg skulle forholde mig til den slags som anfægtelse af min personlige holdning til emnet.

Min kusine har to svært handicappede børn, og jeg garanterer, hun har samme holdning som dig og mig. Hun elsker sine børn ubetinget og kæmper en beundringsværdig kamp for at de har et godt liv under de vilkår, de er her på, men dén tilværelse hun og hendes familie lever, er under ingen omstændigheder en, hun ville tilvælge aktivt, såfremt hun havde haft valget i graviditeten. Og når jeg udtaler mig sådan på hendes vegne, er det fordi jeg er 100% sikker.

Folk skal såmænd have lov til at mene, som de gør, i hvert fald på egne, personlige vegne, men at sidestille et svært handikappet barn med et barn der mangler en fod, oh well, så er man sgu mere ignorant end hvad der kan forsvares, hvis man selv overvejer at blive nogens forælder.

Jeg tror nemlig helt klart at det handler om, at hvis man ikke selv har haft det tæt på livet på en eller anden måde, så har man nemmere ved at forsimple det og have en "romantisk" tilgang til det, fordi man bare ikke ved bedre. Og dem jeg har mødt, holder virkelig fast på den mening at "et barn er et barn, og de har ligeså meget ret til livet, og hvis man alligevel gerne vil have et barn, så hvorfor ikke bare tage det man nu engang har i maven"

Og hold da op, din kusine lyder godt nok som en stærk kvinde. Når jeg tænker på hvor hårdt det er med bare et handicappet barn, kan jeg slet ikke forestille mig hvordan det må være at have to.

Ja, du har nok ret. Måske handler det også om tabu, fordi nogle måske danner ubevidste associationer mellem dét at ville fravælge et ufødt barn pga. svært handicap og at ville fravælge sit barn efter fødslen pga. handicap. Du ved, de overprojicerer deres følelser for et potentielt eksisterende barn på et ufødt, hypotetisk foster. Don't know, men jeg synes godt nok uanset det er irrationelt. Og da om noget egoistisk.

Og ja, min kusine er vild. Begge børn fik konstateret en meget sjælden, de er mig bekendt de eneste med den i Danmark, kromosomfejl for et par år siden, og de første seks og otte år levede de som almindelige, raske børn, indtil udviklingen pludselig ændrede sig. I dag sidder begge i kørestol, kan intet selv og har intet sprog længere. Den udvikling er sket på tre år, det er simpelthen så skræmmende og frygteligt.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5866

Indlægaf Dikus » 3. mar 2016, 10:26

Christ. Mennesker altså.

Jeg blev handikappet efter fødslen af mit eneste barn. Selv min datter ved, jeg aldrig havde født hende, hvis jeg havde haft muligheden for at fravælge et foster, jeg ikke kendte, og undgå det. Præcis som hun ved, at det vildeste I hele verden er, at HUN gør det ok nærmest ligegyldigt. Og at hun er højt elsket.

Det er da to vidt forskellige ting.
4
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5686

Indlægaf Animi » 3. mar 2016, 10:30

Aima skrev:Ja, du har nok ret. Måske handler det også om tabu, fordi nogle måske danner ubevidste associationer mellem dét at ville fravælge et ufødt barn pga. svært handicap og at ville fravælge sit barn efter fødslen pga. handicap. Du ved, de overprojicerer deres følelser for et potentielt eksisterende barn på et ufødt, hypotetisk foster. Don't know, men jeg synes godt nok uanset det er irrationelt. Og da om noget egoistisk.

Og ja, min kusine er vild. Begge børn fik konstateret en meget sjælden, de er mig bekendt de eneste med den i Danmark, kromosomfejl for et par år siden, og de første seks og otte år levede de som almindelige, raske børn, indtil udviklingen pludselig ændrede sig. I dag sidder begge i kørestol, kan intet selv og har intet sprog længere. Den udvikling er sket på tre år, det er simpelthen så skræmmende og frygteligt.

Ej, hvor er det forfærdeligt. Det må virkelig være endnu sværere når ens børn har været raske, og ens liv så bliver vendt fuldkommen på hovedet. Hvor har jeg stor respekt for at din kusine har kunne klare det!
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1903

Indlægaf Purple Haze » 3. mar 2016, 11:22

Fru Sunshine skrev:
Purple Haze skrev:Nu ER det jo "det må jeg ikke sige" tråden, så vil bare sige.

Det er IKKE svært at være kræsen!
Men kan godt forstå at er svært at være så konfliktsky og misforstået "høflig", at man ikke bare kan siger nej tak på en pæn måde.

Ved man ikke først det, før man har været det? Altså sådan for alvor?

For mig er det svært at være kræsen - og jeg er ikke en skid konfliktsky. Jeg spiser ikke ting, jeg ikke kan lide, men jeg synes faktisk, det er træls, når jeg er nødt til at sortere eller springe over, fordi der er så mange, der lige skal kommentere på den dumme måde.

Det har du sikkert ret i, synes bare ikke historien handlede om at være kræsen, men om ikke at sige nej tak til noget man ikke har lyst til.
Og det skal man da have lov til ikke at gøre, synes bare det er lidt sært at "mugge" over det bagefter som om det er andres skyld, at man udsætter sig selv for noget man ikke har lyst til.

Har også nogle ting jeg ikke spiser, som andre er helt vilde med - så står nogen gange i situationen.
Spiser også nogen gange ting som jeg måske ikke helt kan lide/tåle for at være høflig/ikke gøre et nummer ud af det - men kunne aldrig drømme om bagefter at brokke mig over at andre har "tvunget" mig til det.

Men altså det ER selvfølgelig "det må man ikke sige" tråden, så på den måde hænger tingene selvfølgelig sammen.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 775

Indlægaf Bimmerdyret » 3. mar 2016, 13:59

At man normalt holder sin kæft om at man er gravid indtil "sikkerhedsgrænsen" er nået.
Hvis man så deltager i et medieshow som kendt regnbuefamilie, burde man så have tænkt sig bare en smule om - man virker ikke ligefrem mere snedige.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3515

Indlægaf Lemonella » 3. mar 2016, 14:02

Bimmerdyret skrev:At man normalt holder sin kæft om at man er gravid indtil "sikkerhedsgrænsen" er nået.
Hvis man så deltager i et medieshow som kendt regnbuefamilie, burde man så have tænkt sig bare en smule om - man virker ikke ligefrem mere snedige.

Måske de bare handler ud fra det der står i deres kontrakt.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3923

Indlægaf Angelina » 3. mar 2016, 14:03

Bimmerdyret skrev:At man normalt holder sin kæft om at man er gravid indtil "sikkerhedsgrænsen" er nået.

Hvis jeg havde gjort ovenstående, så skulle jeg så i stedet havde bildt folk ind at jeg led af noget alvorligt - måske var i gang med en kemo-kur eller sådan noget?
3
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1145
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9626

Indlægaf kidkomb » 3. mar 2016, 14:18

Guldlok skrev:Er der regler om, hvornår man må offentliggøre en graviditet?!

For ens egen skyld siger man vist, at man bør vente til efter 12 uger, da chancen for spontan abort bliver kraftigt formindste efter det punkt.

Men altså, når man er med i et tv-show, har man så overhovedet noget valg? Altså det skal de vel sige? Eller altså, måske synes man også bare at det er ok, at være åben om?
Jeg kan ikke helt se det odiøse må jeg indrømme.
5
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 3. mar 2016, 14:23

kidkomb skrev:

For ens egen skyld siger man vist, at man bør vente til efter 12 uger, da chancen for spontan abort bliver kraftigt formindste efter det punkt.

Men altså, når man er med i et tv-show, har man så overhovedet noget valg? Altså det skal de vel sige? Eller altså, måske synes man også bare at det er ok, at være åben om?

Så vidt jeg kunne forstå på det de sagde i udsendelsen i går, ville de vente med, at fortælle det til andre end de nærmeste. I hvert fald indtil hun var ovre de første tre måneder.
Afsnittet i går er, så vidt jeg kan se, optaget sidste sommer og det er da først nu man får noget, at vide.
0
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1145
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9626

Indlægaf kidkomb » 3. mar 2016, 14:27

Lemonella skrev:
kidkomb skrev:

Så vidt jeg kunne forstå på det de sagde i udsendelsen i går, ville de vente med, at fortælle det til andre end de nærmeste. I hvert fald indtil hun var ovre de første tre måneder.
Afsnittet i går er, så vidt jeg kan se, optaget sidste sommer og det er da først nu man får noget, at vide.

Jamen, så forstår jeg ikke helt, hvorfor der bliver talt om det? Så har de jo netop ventet? -øh, jeg er lidt blank nu....
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 3. mar 2016, 14:30

Guldlok skrev:Hvem er "man" der tilråder det? Er der ikke bare blevet sådan, efter nakkefoldsscanninger blev normen, mon?
Har ikke oplevet nogen læge eller andre fagpersonale anbefale det, men jeg ventede da til efter 12 uger.
Men det anbefales vel ikke af nogen som sådan, det er bage blevet sådan, tænker jeg.

Nej, det har ikke noget med nakkefoldscanning at gøre, for min svigermor var tosset over at vi fortalte dem om graviditeten før de 12 uger, da jeg var gravid første gang - og det var før nakkefoldscanninger.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 3. mar 2016, 14:31

kidkomb skrev:
Lemonella skrev:
kidkomb skrev:

Jamen, så forstår jeg ikke helt, hvorfor der bliver talt om det? Så har de jo netop ventet? -øh, jeg er lidt blank nu....

Jeg forstår det heller ikke, men det var så ikke mig der mente, at man skulle tie stille med det.
0
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 3. mar 2016, 14:32

Jeg har i øvrigt igen som helst anelse om hvem vi taler om :gruble:
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 3. mar 2016, 14:36

Mani skrev:Jeg har i øvrigt igen som helst anelse om hvem vi taler om :gruble:

Silas Holst og hans regnbue-familie.
0
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Generelt"