Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10294

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. apr 2016, 10:30

DetSorteCirkus skrev:DRs program "Spis og spar" kan forarge mig på samme måde, som "Luksusfælden" kan, og det helt uden at værten giver skideballer, eller der i øvrigt gøres noget for at sætte deltagerne i et dårligt lys. Faktisk bliver jeg endnu mere harm over at se tilsyneladende ressourcestærke mennesker svine rundt med deres penge og ikke have for fem ørers begreb om, hvad de bruger på mad og drikke. Og det værste er næsten, at de endda som udgangspunkt ikke regner med, at de kan leve billigere.

Jojo, pengene er nok ikke lånte, og de mangler næppe heller et andet sted, men når nu familierne selv ønsker at stramme op, forstår jeg ikke, at de ikke på egen hånd har været i stand til at indføre så meget som en indkøbsseddel eller en madplan. Eller blot lade være med ikke at handle næsten dagligt.

Og nu skal jeg hygge mig med endnu et afsnit. Bare for at blive forarget :klap:
4
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf girl_beat » 13. apr 2016, 11:05

DetSorteCirkus skrev:
DetSorteCirkus skrev:DRs program "Spis og spar" kan forarge mig på samme måde, som "Luksusfælden" kan, og det helt uden at værten giver skideballer, eller der i øvrigt gøres noget for at sætte deltagerne i et dårligt lys. Faktisk bliver jeg endnu mere harm over at se tilsyneladende ressourcestærke mennesker svine rundt med deres penge og ikke have for fem ørers begreb om, hvad de bruger på mad og drikke. Og det værste er næsten, at de endda som udgangspunkt ikke regner med, at de kan leve billigere.

Jojo, pengene er nok ikke lånte, og de mangler næppe heller et andet sted, men når nu familierne selv ønsker at stramme op, forstår jeg ikke, at de ikke på egen hånd har været i stand til at indføre så meget som en indkøbsseddel eller en madplan. Eller blot lade være med ikke at handle næsten dagligt.

Og nu skal jeg hygge mig med endnu et afsnit. Bare for at blive forarget :klap:

Jeg undrede mig også over, hvad pointen med programmet egentlig var. Bevares, det er da nogle lækre nye retter, de laver, men hvad er 'godt TV' i at rydde op i velstillede danskeres køkkenskabe og lære dem at lave mad på nye måder?

On topic: Forældre, der har brug for professionel hjælp for at agere som forældre, burde aldrig have fået børn.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 321
Likede indlæg: 3479

Indlægaf dgd2007 » 13. apr 2016, 11:11

girl_beat skrev:[...]
On topic: Forældre, der har brug for professionel hjælp for at agere som forældre, burde aldrig have fået børn.

Man skal i hvert fald have en kritisk tilgang til de professionelle råd.
Vi havde en bog, hvor der stod, at man efter x-antal måneder kunne begynde at give dem mos.
Jeg læste det først med forkert udtale, så det blev sådan noget, der vokser i skovbunden ... men mit indbyggede forældregen sagde mig heldigvis, at det ikke kunne passe :D
8
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5956

Indlægaf Smiling_Goat » 13. apr 2016, 14:03

Når jeg hører en historie om en virksomhed/instans, der har gjort noget pænt for nogen, tænker jeg automatisk, at det bare er PR.

Fx politifolk der bruger en dag på at gøre en syg 10-årig glad. Det er ret god PR for politiet.. En virksomhed, der donerer en del af overskuddet til velgørenhed, PR. De virksomheder, der ville ansætte 16-årige Muhammed, efter han blev fyret fra Bilka, PR.

Alt sammen PR

Jeg ved ikke, om man ikke må sige det.. Jeg forestiller mig bare, at man bliver opfattet som kynisk.
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8531

Indlægaf 2SHY » 13. apr 2016, 14:08

Smiling_Goat skrev:Når jeg hører en historie om en virksomhed/instans, der har gjort noget pænt for nogen, tænker jeg automatisk, at det bare er PR.

Fx politifolk der bruger en dag på at gøre en syg 10-årig glad. Det er ret god PR for politiet.. En virksomhed, der donerer en del af overskuddet til velgørenhed, PR. De virksomheder, der ville ansætte 16-årige Muhammed, efter han blev fyret fra Bilka, PR.

Alt sammen PR

Jeg ved ikke, om man ikke må sige det.. Jeg forestiller mig bare, at man bliver opfattet som kynisk.

I visse tilfælde tænker jeg det samme :genert: Det gør mig i virkeligheden ret trist, for jeg tror ellers som udgangspunkt på at de fleste oprigtigt gerne vil deres medmennesker det bedste uden at der nødvendigvis er skjulte bagtanker med det
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5035

Indlægaf Aima » 13. apr 2016, 14:25

2SHY skrev:
Smiling_Goat skrev:Når jeg hører en historie om en virksomhed/instans, der har gjort noget pænt for nogen, tænker jeg automatisk, at det bare er PR.

Alt sammen PR

I visse tilfælde tænker jeg det samme :genert: Det gør mig i virkeligheden ret trist, for jeg tror ellers som udgangspunkt på at de fleste oprigtigt gerne vil deres medmennesker det bedste uden at der nødvendigvis er skjulte bagtanker med det

I har helt ret, og jeg tror nu gerne, man må sige det. 'Corporate branding' hedder det, og er ganske rigtigt et middel som bruges til at øge virksomheders PR-værdi positivt. Der er intet fordækt eller hemmeligt ved metoden, og de fleste større virksomheder benytter sig i et eller andet omfang af det, og har det som en helt kalkuleret del af deres markedsføringsstrategi,

Oftest er den gode gerning, hvad end den så består af, jo dog et udtryk for virksomhedens værdier, altså det skal jo virke troværdigt, og det gør det i udgangspunktet kun, hvis der er reel overensstemmelse mellem handlingen og virksomhedens evne til at identificere sig med den.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 13. apr 2016, 14:27

2SHY skrev:

Alt sammen PR

Jeg tænker det konsekvent. Ingen virksomhed gør noget overlagt, der ikke giver positive resultater på bundlinjen. Der findes virkelig i min verden ikke rendyrket næstekærlighed i handelsverden. OG Jeg er begyndt at blive irriteret, når jeg ser de der PR-stunts, fordi jeg føler, det er så hyklerisk.

Men selvfølgelig vil man som privatperson altid hinanden godt.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 13. apr 2016, 20:19

Åh her er en lidt mere kontroversiel én.

Det burde være helt i orden som kvinde at ikke fortælle en mulig ny arbejdsgiver om, at man er gravid. Virkelig. Det burde være sådan en: "Selvfølgelig sagde hun ikke det, så havde hun jo ikke fået jobbet"-agtig ting. Så længe der er så bred konsensus om, at kvinden handler svigagtigt, når hun ikke informerer om graviditet ved jobsamtalen, kommer der aldrig ligestilling på området.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man har mere forståelse for, at virksomheden ikke vil ansætte en gravid kvinde, end at kvinden skal have jobbet, selvom hun er gravid. I det mindste kunne man vel så tage konsekvensen af det på samfundsplan, og lade gravide kvinder slippe for at skrive et væld af ansøgninger til jobs, de ved, de ikke har en chance for at få alligevel.

Faktisk får jeg sådan en "you go girl"-respekt for kvinder, der skider på normerne og holder graviditeten hemmelig til jobsamtalerne. Det er så modigt, og det helt rigtige at gøre. Og noget jeg aldrig selv ville turde :genert:

Men helt ærligt. Hvorfor må man ikke få jobbet, når man er den mest kvalificerede men tilfældigvis er gravid? Hvorfor er det i orden at sige nej?

Jeg var til jobsamtale i sidste uge, hvor jeg følte, det var nødvendigt at understrege, at mit forhold med min kæreste var ret nyt, bare så de ikke troede, jeg snart ville få babytanker. Det kan da ikke være rigtigt, at jeg, bare fordi jeg er en kvinde på 27 år, skal lave den slags forsikringer. Hvad så hvis jeg får et barn? Befolkningstallet falder, og mit barn kommer måske til at passe dig, når du bliver gammel.. Så er barslen måske ikke så dårligt givet ud, vel?
10
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9743

Indlægaf kidkomb » 13. apr 2016, 22:18

Smiling_Goat skrev:Åh her er en lidt mere kontroversiel én.

Det burde være helt i orden som kvinde at ikke fortælle en mulig ny arbejdsgiver om, at man er gravid. Virkelig. Det burde være sådan en: "Selvfølgelig sagde hun ikke det, så havde hun jo ikke fået jobbet"-agtig ting. Så længe der er så bred konsensus om, at kvinden handler svigagtigt, når hun ikke informerer om graviditet ved jobsamtalen, kommer der aldrig ligestilling på området.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man har mere forståelse for, at virksomheden ikke vil ansætte en gravid kvinde, end at kvinden skal have jobbet, selvom hun er gravid. I det mindste kunne man vel så tage konsekvensen af det på samfundsplan, og lade gravide kvinder slippe for at skrive et væld af ansøgninger til jobs, de ved, de ikke har en chance for at få alligevel.

Faktisk får jeg sådan en "you go girl"-respekt for kvinder, der skider på normerne og holder graviditeten hemmelig til jobsamtalerne. Det er så modigt, og det helt rigtige at gøre. Og noget jeg aldrig selv ville turde :genert:

Men helt ærligt. Hvorfor må man ikke få jobbet, når man er den mest kvalificerede men tilfældigvis er gravid? Hvorfor er det i orden at sige nej?

Jeg var til jobsamtale i sidste uge, hvor jeg følte, det var nødvendigt at understrege, at mit forhold med min kæreste var ret nyt, bare så de ikke troede, jeg snart ville få babytanker. Det kan da ikke være rigtigt, at jeg, bare fordi jeg er en kvinde på 27 år, skal lave den slags forsikringer. Hvad så hvis jeg får et barn? Befolkningstallet falder, og mit barn kommer måske til at passe dig, når du bliver gammel.. Så er barslen måske ikke så dårligt givet ud, vel?

Fordi man ikke tiltræder jobbet? Altså jo det gør man. I kort tid. Så skrider man i mindst 9 måneder. Og det var jo en medarbejder de ledte efter. Ikke en der er på barsel og derfor ikke er på jobbet.
11
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2524
Kontakt:

Indlægaf Annione » 13. apr 2016, 23:20

Vi har ikke inviteret min kærestes moster til vores bryllup. Hovedsageligt fordi vi ikke vil have hendes multi-handicappede søn med. Og det vidste vi ikke hvordan vi skulle sige til hende. :genert:
Knægten er 25, har en mentalitet som én på 1, larmer meget, savler meget, fylder meget.
0
At rejse er at leve :love2:
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 04:22

kidkomb skrev:

Fordi man ikke tiltræder jobbet? Altså jo det gør man. I kort tid. Så skrider man i mindst 9 måneder. Og det var jo en medarbejder de ledte efter. Ikke en der er på barsel og derfor ikke er på jobbet.

Og en dag kommer man tilbage, og kan tilbyde de kompetencer og kvalifikationer som var årsag til ens ansættelse.

Hvis det, du siger, virkelig skulle være en faktor, skulle man jo aldrig ansætte en kvinde, der regner med at få børn en dag. Barsel er vel barsel. Om man går på barsel med det samme eller et par år efter er vel underordnet.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 14. apr 2016, 06:28

Smiling_Goat skrev:
kidkomb skrev:

Og en dag kommer man tilbage, og kan tilbyde de kompetencer og kvalifikationer som var årsag til ens ansættelse.

Hvis det, du siger, virkelig skulle være en faktor, skulle man jo aldrig ansætte en kvinde, der regner med at få børn en dag. Barsel er vel barsel. Om man går på barsel med det samme eller et par år efter er vel underordnet.

Nja - man står vel og skal have løst nogle opgaver siden stillingen er slået op - og hvis man så skal have en ny ind, som skal ind i opgaverne for straks at skulle give det videre til en vikar tænker de fleste vel, at det var nemmest at springe trinet med den nye over. Specielt i mindre virksomheder kan det være ret sårbart.

Det er helt sikkert skod - og jeg ville ønske der var en fiks løsning på hvordan man kan løse dilemmaet - men jeg har svært ved at se den.
7
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 14. apr 2016, 06:40

Mani skrev:
Smiling_Goat skrev:
kidkomb skrev:

Nja - man står vel og skal have løst nogle opgaver siden stillingen er slået op - og hvis man så skal have en ny ind, som skal ind i opgaverne for straks at skulle give det videre til en vikar tænker de fleste vel, at det var nemmest at springe trinet med den nye over. Specielt i mindre virksomheder kan det være ret sårbart.

Det er helt sikkert skod - og jeg ville ønske der var en fiks løsning på hvordan man kan løse dilemmaet - men jeg har svært ved at se den.

Jeg kan også sagtens se det fra virksomhedens side. Det er da helt sikkert træls at ansætte nogen, der nærmest med det samme er utilgængelig. Faktisk er jeg ude i overvejelser om, at virksomhederne skal holdes skadesløse ved den slags ansættelser. Det holder i hvert fald ikke, at man som kvinde risikerer at stå så lang tid uden for arbejdsmarkedet pga. graviditet. Jeg mener, hvis man er ledig et stykke tid, bliver gravid og søger arbejde imens, hvor man fortæller om graviditeten, får man ikke noget => ens hul i CV'et bliver større og større. Så går man på barsel, og det bliver endnu større. Når man så kommer tilbage på arbejdsmarkedet, står man pludselig med et kæmpe hul og er sat langt tilbage. Jeg kan da i hvert fald høre på kvinder, der har stået i lige præcis det beskrevne scenarium, at det har gjort det uhensigtsmæssigt svært at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

Samtidig betyder det jo også, at man, for at undgå ovenstående, skal vente med at få børn, til man har været på samme arbejdsplads nogle år. Da det i forvejen tager en evighed at blive uddannet, og det også kan tage lidt tid at finde et job, står man pludselig med en masse kvinder, der først føler, de kan få børn i 30'erne, og der er deres fertilitet jo allerede stærkt nedadgående. Det medfører så et fald i befolkningstallet, som har store langtidskonsekvenser for samfundet som helhed.

Så det er virkelig helt uholdbart, at der ikke gøres noget ved situationen.
5
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 14. apr 2016, 06:43

Smiling_Goat skrev:Jeg kan også sagtens se det fra virksomhedens side. Det er da helt sikkert træls at ansætte nogen, der nærmest med det samme er utilgængelig. Faktisk er jeg ude i overvejelser om, at virksomhederne skal holdes skadesløse ved den slags ansættelser. Det holder i hvert fald ikke, at man som kvinde risikerer at stå så lang tid uden for arbejdsmarkedet pga. graviditet. Jeg mener, hvis man er ledig et stykke tid, bliver gravid og søger arbejde imens, hvor man fortæller om graviditeten, får man ikke noget => ens hul i CV'et bliver større og større. Så går man på barsel, og det bliver endnu større. Når man så kommer tilbage på arbejdsmarkedet, står man pludselig med et kæmpe hul og er sat langt tilbage. Jeg kan da i hvert fald høre på kvinder, der har stået i lige præcis det beskrevne scenarium, at det har gjort det uhensigtsmæssigt svært at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

Samtidig betyder det jo også, at man, for at undgå ovenstående, skal vente med at få børn, til man har været på samme arbejdsplads nogle år. Da det i forvejen tager en evighed at blive uddannet, og det også kan tage lidt tid at finde et job, står man pludselig med en masse kvinder, der først føler, de kan få børn i 30'erne, og der er deres fertilitet jo allerede stærkt nedadgående. Det medfører så et fald i befolkningstallet, som har store langtidskonsekvenser for samfundet som helhed.

Så det er virkelig helt uholdbart, at der ikke gøres noget ved situationen.

Alternativt få børn mens man studerer. Men ja, jeg er enig. Jeg tror først for alvor der bliver set på en holdbar løsning når mændene tager ½ af barslen - så bliver de nemlig også ramt.
7
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 217
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1994

Indlægaf Lurende Peber » 14. apr 2016, 07:35

Der var for en 10 år siden netop snak om en fælles barselsfond, som alle arbejdsgivere skulle bidrage til i forhold til antal ansatte. Den skulle så dække det økonomiske tab for virksomhederne. Men videntabet er en anden historie. Det kniber mange steder med at få oplært "overlappende" kolleger. Kortsynet, for folk kan jo blive syge/køre galt og endda gravide.

Helt små firmaer kan naturligvis have meget svært ved at have flere ansatte med samme kompetencer
Senest rettet af Lurende Peber 14. apr 2016, 07:38, rettet i alt 1 gang.
1
Registreret Gammel Gris :genert:

Tilbage til "Generelt"