Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 401
Likede indlæg: 4480

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 19. apr 2016, 11:43

Delfin skrev:Grøn te smager hæsligt

Nyfrelste veganere er rædsomme at høre på. Hver gang de (læs personen) skriver dagens menu, bliver der skrevet økologisk vegandit og vegandat med økologiske vegandutter til.

Hæ-hæ ... jeg havde engang min kone med ude hos nogle bekendte, som var vegetariske i den klassiske mikromakro-afdeling nærmest. 30 år senere kan hun stadig huske den kage på 200 kg, som de havde bagt til lejligheden :D
1
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1070
Likede indlæg: 7832

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 11:51

For helvede hvor er det lamt (for at blive i dyreriget) at "bjørnetjeneste" pludselig er godkendt som værende "en stort tjeneste" oven i dets traditionelle betydning.

Det er jo helt forkert. NÅ! ALTSÅ! Lad dog folk lære sproget i stedet for at tilpasse ordene så de får en helt andet betydning. Så kan vi jo starte fra en ende og lave hele sproget om, juice kan hedde panda, lama kan hedde flødebolle osv osv.
21
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 12:33

Han er voldsomt upopulær blandt de fleste europæere men jeg kan faktisk vældig godt lide Vladimir Putin.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 250
Likede indlæg: 2235

Indlægaf lillebjoern » 19. apr 2016, 12:48

Jeg kan slet ikke lide te. Ikke i nogen former. Det smager lidt ligesom saftevand som bare har lidt for meget vand i forhold til saftevand. :blush:
4
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 259
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2981

Indlægaf Studsgaard » 19. apr 2016, 12:57

ShuruQ skrev:For helvede hvor er det lamt (for at blive i dyreriget) at "bjørnetjeneste" pludselig er godkendt som værende "en stort tjeneste" oven i dets traditionelle betydning.

Det er jo helt forkert. NÅ! ALTSÅ! Lad dog folk lære sproget i stedet for at tilpasse ordene så de får en helt andet betydning. Så kan vi jo starte fra en ende og lave hele sproget om, juice kan hedde panda, lama kan hedde flødebolle osv osv.

Det giver jo heller ikke mening at der er to ret forskellige betydninger af samme ord. Det må give nogle vældig misforståelser (jeg troede kun den traditionelle var rigtig anerkendt og kun børn troede en bjørnetjeneste var en stor)
4
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 12:59

Studsgaard skrev:
ShuruQ skrev:For helvede hvor er det lamt (for at blive i dyreriget) at "bjørnetjeneste" pludselig er godkendt som værende "en stort tjeneste" oven i dets traditionelle betydning.

Det giver jo heller ikke mening at der er to ret forskellige betydninger af samme ord. Det må give nogle vældig misforståelser (jeg troede kun den traditionelle var rigtig anerkendt og kun børn troede en bjørnetjeneste var en stor)

Det er aldeles selvmodsigende med to betydninger der betyder det stik modsatte.

Det er også først lige kommet mig for ører og jeg synes det er latterligt.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 19. apr 2016, 13:29

ShuruQ skrev:[...] Så kan vi jo starte fra en ende og lave hele sproget om, juice kan hedde panda, lama kan hedde flødebolle osv osv.

Velkommen i de gamles rækker! :lun:

Nej, men der er jo nok ikke noget at gøre ved sådan noget. Hvis vi havde siddet og debatteret for 100 eller 200 år siden, ville der jo også være nogle, der slog syv kors for sig over udtryk som "jeg synes, at" og "fuglene er fløjet" - og utrætteligt indskærpet, at det hed "mig synes, at" eller "det synes mig, at" og "Fuglene ere fløjne".

Men jeg er enig i, at det er en skam, når de der ordsprog og mundheld betyder det ene for den ene halvdel af befolkningen, og måske det modsatte for den anden. Så bliver de jo ubrugelige. Og de er ellers så hyggelige. (Kan være, vi skulle lave en ordsprogstråd, for resten ... :gruble: )
1
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 13:35

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:[...] Så kan vi jo starte fra en ende og lave hele sproget om, juice kan hedde panda, lama kan hedde flødebolle osv osv.

Velkommen i de gamles rækker! :lun:

Nej, men der er jo nok ikke noget at gøre ved sådan noget. Hvis vi havde siddet og debatteret for 100 eller 200 år siden, ville der jo også være nogle, der slog syv kors for sig over udtryk som "jeg synes, at" og "fuglene er fløjet" - og utrætteligt indskærpet, at det hed "mig synes, at" eller "det synes mig, at" og "Fuglene ere fløjne".

Men jeg er enig i, at det er en skam, når de der ordsprog og mundheld betyder det ene for den ene halvdel af befolkningen, og måske det modsatte for den anden. Så bliver de jo ubrugelige. Og de er ellers så hyggelige. (Kan være, vi skulle lave en ordsprogstråd, for resten ... :gruble: )

Det er lige præcis den del der gør det.

At sproget reformeres er en del af udviklingen og det er helt fint. Men mundheld der for at føje nogle får en helt anden godkendt betydning er lidt uheldigt og ikke reformativt på positiv vis.

"Fordi at" er bare skrækkeligt. Dobbeltkonfekt. Den nævnte jeg i sprogforaet en dag. Så vidt jeg husker var det en af de ting din mor (?) havde lært dig at det gjorde man bare ikke :-D.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 19. apr 2016, 14:07

ShuruQ skrev:[...]
Så vidt jeg husker var det en af de ting din mor (?) havde lært dig at det gjorde man bare ikke :-D.

Ja, det ville jeg aldrig turde sige :panik:

Det samme med "udarte sig" :)
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2251

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. apr 2016, 14:22

ShuruQ skrev:
"Fordi at" er bare skrækkeligt. Dobbeltkonfekt.

Hvorfor skulle det være dobbeltkonfekt? Det betyder jo ikke det samme..

I øvrigt http://sproget.dk/raad-og-regler/artikl ... SV00000013
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Smiling_Goat
Kort karma: 528
Likede indlæg: 7267

Indlægaf Smiling_Goat » 19. apr 2016, 14:23

Jeg ved godt, det er forkert, men jeg siger konsekvent: "Handle ind."

Jeg har prøvet at sige det rigtigt, men jeg synes, sætningen bliver svær at forstå. Hvis jeg stod i samtale med én, der sagde: "Jeg skal handle," ville jeg undre mig og spørge: "På hvad?"

Jeg kunne bruge "købe ind" i stedet, men det er for hårdt og firkantet. Så der..
6
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 316
Likede indlæg: 5499

Indlægaf Flora » 19. apr 2016, 14:25

Jeg siger også handle ind :ninja:
6
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 14:26

Advocatus-Diaboli skrev:
ShuruQ skrev:
"Fordi at" er bare skrækkeligt. Dobbeltkonfekt.

Hvorfor skulle det være dobbeltkonfekt? Det betyder jo ikke det samme..

I øvrigt http://sproget.dk/raad-og-regler/artikl ... SV00000013

Alt efter konteksten synes jeg ofte det kommer til at have dobbelt effekt. Det kan godt være ordet "dobbeltkonfekt" er forkert brugt, men i 9/10 tilfælde, hvis ikke 10/10 er "at" efter fordi overflødigt.

"Fordi at jeg ville i svømmehallen". "At" er rent fyld her, "fordi" er alt rigeligt for at få mit budskab igennem.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 305
Likede indlæg: 4266

Indlægaf Lemonella » 19. apr 2016, 14:30

Flora skrev:Jeg siger også handle ind :ninja:

Det gør jeg også. Ordet "handle", betyder jo både købe og sælge, så jeg bilder mig ind, at man gerne må sige "handle ind". :D
5
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 14:35

Lemonella skrev:
Flora skrev:Jeg siger også handle ind :ninja:

Det gør jeg også. Ordet "handle", betyder jo både købe og sælge, så jeg bilder mig ind, at man gerne må sige "handle ind". :D

Præcis af den grund mangler jeg, på trods af jeg ikke selv siger "handle ind", stadig et brugbart argument for at det er så forkert at sige "handle ind" :).
1

Tilbage til "Generelt"