Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 13:35

dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:[...] Så kan vi jo starte fra en ende og lave hele sproget om, juice kan hedde panda, lama kan hedde flødebolle osv osv.

Velkommen i de gamles rækker! :lun:

Nej, men der er jo nok ikke noget at gøre ved sådan noget. Hvis vi havde siddet og debatteret for 100 eller 200 år siden, ville der jo også være nogle, der slog syv kors for sig over udtryk som "jeg synes, at" og "fuglene er fløjet" - og utrætteligt indskærpet, at det hed "mig synes, at" eller "det synes mig, at" og "Fuglene ere fløjne".

Men jeg er enig i, at det er en skam, når de der ordsprog og mundheld betyder det ene for den ene halvdel af befolkningen, og måske det modsatte for den anden. Så bliver de jo ubrugelige. Og de er ellers så hyggelige. (Kan være, vi skulle lave en ordsprogstråd, for resten ... :gruble: )

Det er lige præcis den del der gør det.

At sproget reformeres er en del af udviklingen og det er helt fint. Men mundheld der for at føje nogle får en helt anden godkendt betydning er lidt uheldigt og ikke reformativt på positiv vis.

"Fordi at" er bare skrækkeligt. Dobbeltkonfekt. Den nævnte jeg i sprogforaet en dag. Så vidt jeg husker var det en af de ting din mor (?) havde lært dig at det gjorde man bare ikke :-D.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3402

Indlægaf dgd2007 » 19. apr 2016, 14:07

ShuruQ skrev:[...]
Så vidt jeg husker var det en af de ting din mor (?) havde lært dig at det gjorde man bare ikke :-D.

Ja, det ville jeg aldrig turde sige :panik:

Det samme med "udarte sig" :)
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. apr 2016, 14:22

ShuruQ skrev:
"Fordi at" er bare skrækkeligt. Dobbeltkonfekt.

Hvorfor skulle det være dobbeltkonfekt? Det betyder jo ikke det samme..

I øvrigt http://sproget.dk/raad-og-regler/artikl ... SV00000013
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Smiling_Goat » 19. apr 2016, 14:23

Jeg ved godt, det er forkert, men jeg siger konsekvent: "Handle ind."

Jeg har prøvet at sige det rigtigt, men jeg synes, sætningen bliver svær at forstå. Hvis jeg stod i samtale med én, der sagde: "Jeg skal handle," ville jeg undre mig og spørge: "På hvad?"

Jeg kunne bruge "købe ind" i stedet, men det er for hårdt og firkantet. Så der..
6
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4228

Indlægaf Flora » 19. apr 2016, 14:25

Jeg siger også handle ind :ninja:
6
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 14:26

Advocatus-Diaboli skrev:
ShuruQ skrev:

Alt efter konteksten synes jeg ofte det kommer til at have dobbelt effekt. Det kan godt være ordet "dobbeltkonfekt" er forkert brugt, men i 9/10 tilfælde, hvis ikke 10/10 er "at" efter fordi overflødigt.

"Fordi at jeg ville i svømmehallen". "At" er rent fyld her, "fordi" er alt rigeligt for at få mit budskab igennem.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3508

Indlægaf Lemonella » 19. apr 2016, 14:30

Flora skrev:Jeg siger også handle ind :ninja:

Det gør jeg også. Ordet "handle", betyder jo både købe og sælge, så jeg bilder mig ind, at man gerne må sige "handle ind". :D
5
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 14:35

Lemonella skrev:
Flora skrev:Jeg siger også handle ind :ninja:

Det gør jeg også. Ordet "handle", betyder jo både købe og sælge, så jeg bilder mig ind, at man gerne må sige "handle ind". :D

Præcis af den grund mangler jeg, på trods af jeg ikke selv siger "handle ind", stadig et brugbart argument for at det er så forkert at sige "handle ind" :).
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. apr 2016, 14:47

ShuruQ skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
ShuruQ skrev:

Alt efter konteksten synes jeg ofte det kommer til at have dobbelt effekt. Det kan godt være ordet "dobbeltkonfekt" er forkert brugt, men i 9/10 tilfælde, hvis ikke 10/10 er "at" efter fordi overflødigt.

"Fordi at jeg ville i svømmehallen". "At" er rent fyld her, "fordi" er alt rigeligt for at få mit budskab igennem.

Det kommer da an på hvad dit budskab er. Det kan være fx være sætning 1 eller 2:

1) Hvis du fjerner "fordi" bliver sætningen: "[Jeg sagde] at jeg ville i svømmehallen".
2) Hvis du fjerner "at" bliver sætningen: "[Jeg sagde] fordi jeg ville i svømmehallen"

Men de betyder noget forskelligt, og hvis det var dobbeltkonfekt, ville du kunne fjerne ét af ordene og bevare betydningen. Det kan du ikke i de to eksempler. Sætning 1 er en konstatering. Sætning 2 er en begrundelse.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 19. apr 2016, 14:53

Nej, det er rigtigt nok. Det er ikke dobbeltkonfekt ... det er bare sådan noget, man ikke siger, fordi ens mor har indskærpet det :)
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 19. apr 2016, 14:57

Advocatus-Diaboli skrev:
ShuruQ skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
ShuruQ skrev:

Det kommer da an på hvad dit budskab er. Det kan være fx være sætning 1 eller 2:

1) Hvis du fjerner "fordi" bliver sætningen: "[Jeg sagde] at jeg ville i svømmehallen".
2) Hvis du fjerner "at" bliver sætningen: "[Jeg sagde] fordi jeg ville i svømmehallen"

Men de betyder noget forskelligt, og hvis det var dobbeltkonfekt, ville du kunne fjerne ét af ordene og bevare betydningen. Det kan du ikke i de to eksempler. Sætning 1 er en konstatering. Sætning 2 er en begrundelse.

Jeg ved du er intelligent nok til at vide hvad min, indrømmet, forkerte anvendelse af ordet "dobbeltkonfekt" dækkede over. Synes egentligt det er en petitesse, men nok om det.

Jeg læste dit link, der blot konstaterer at "at" efter fx "fordi" ikke er forkert men at det heller ikke er forkert at undlade det. Min egen helt personlige syn på, det er muligt det er forkert, er at det ofte er overflødigt.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 19. apr 2016, 15:00

Til gengæld siger min svigermor "for at" i stedet for "fordi". Jeg har vænnet mig til det, men det er jo strengt taget også lidt forvirrende, for det synes jeg ikke, betyder grunden til et eller andet, men derimod noget man ønsker at opnå med det. :)
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 19. apr 2016, 15:02

ShuruQ skrev:Jeg ved du er intelligent nok til at vide hvad min, indrømmet, forkerte anvendelse af ordet "dobbeltkonfekt" dækkede over. Synes egentligt det er en petitesse, men nok om det.[...]

Næ nej, den skal følges helt til dørs: :D

Billede
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 21. apr 2016, 08:53

Det er en tragisk sag og jeg håber den bliver opklaret en gang for alle. Så er det på plads.

Men jeg er ved at brække mig over McCann sagen igen, igen, igen dukker op. Ikke fordi der er noget konkret nyt, men udelukkende beskyldninger fra den ene og anden og om den ene og anden og vice versa.
5
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 21. apr 2016, 09:02

Jeg læste, at eftersøgningen af Madeleine McCann indtil videre har kostet over 100 mio. kr. Det synes jeg er en forkert prioritering i forhold til ét barn.
12

Tilbage til "Generelt"