Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ShuruQ » 21. apr 2016, 09:04

Akehurst2 skrev:Jeg læste, at eftersøgningen af Madeleine McCann indtil videre har kostet over 100 mio. kr. Det synes jeg er en forkert prioritering i forhold til ét barn.

Helt enig. Hun er ikke det eneste barn der er sporløst forsvundet og hendes sag er ikke en dyt mere tragisk end de andres. På stående fod tror jeg end ikke jeg kan nævne navnet på et andet barn der er sporløst forsvundet.
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 182
Likede indlæg: 2188

Indlægaf Moxy-lady » 21. apr 2016, 09:11

ShuruQ skrev:For helvede hvor er det lamt (for at blive i dyreriget) at "bjørnetjeneste" pludselig er godkendt som værende "en stort tjeneste" oven i dets traditionelle betydning.

Det er jo helt forkert. NÅ! ALTSÅ! Lad dog folk lære sproget i stedet for at tilpasse ordene så de får en helt andet betydning. Så kan vi jo starte fra en ende og lave hele sproget om, juice kan hedde panda, lama kan hedde flødebolle osv osv.

Det samme er sket for ordet originalt, som også har to, ret modstridende betydninger. Det har vi vænnet os til.

(jeg er enig med dig, men en af mine professorer gjorde opmærksom på ovenstående, og det ødelagde hele min argumentation, så håber altid på at nogen kan fikse det, så jeg kan gå tilbage til at hade når sproget bliver indrettet efter de dummeste)
2
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 21. apr 2016, 09:13

ShuruQ skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg læste, at eftersøgningen af Madeleine McCann indtil videre har kostet over 100 mio. kr. Det synes jeg er en forkert prioritering i forhold til ét barn.

Helt enig. Hun er ikke det eneste barn der er sporløst forsvundet og hendes sag er ikke en dyt mere tragisk end de andres. På stående fod tror jeg end ikke jeg kan nævne navnet på et andet barn der er sporløst forsvundet.

Basse: http://www.bt.dk/krimi/her-er-hele-fort ... t-om-basse

(Det er så også det ene barn, jeg kunne komme på :genert: )
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3407

Indlægaf dgd2007 » 21. apr 2016, 09:18

Moxy-lady skrev:Det samme er sket for ordet originalt, som også har to, ret modstridende betydninger. Det har vi vænnet os til.

Hvad er det for to? :gruble:
Altså jeg kan godt se, at det på en måde både kan betyde "meget gammelt" og "meget nyt", hvis det er det, du tænker på ... men det er jo sådan set begge dele i betydningen, at det var/er det første af en eller anden slags(?)
2
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 21. apr 2016, 09:19

Akehurst2 skrev:
ShuruQ skrev:

En klokke ringer svagt. Det var også en sær sag.

Men som læser artiklen der er der måske nogle gisninger om at moderen har gjort noget, hvilket der jo også har været i McCann sagen. Min hjerne kan bare slet ikke forstå, hvis forældrene er skyldige, at man kan holde masken så længe og at filmen ikke knækker. Det er nok det der er sværest for mig at fatte hvis forældrene i nogle af sagerne har noget med det at gøre.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 21. apr 2016, 09:19

ShuruQ skrev:tag

Originalt som i betydningen at noget fra begyndelsen har haft en vis betydning for eksempel: originalt betyder bjørnetjeneste at man gør noget for en anden der ikke reelt set er en tjeneste.

Eller

Originalt som i nyskabende og/eller nytænkende.
2
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 21. apr 2016, 09:21

dgd2007 skrev:
Moxy-lady skrev:Det samme er sket for ordet originalt, som også har to, ret modstridende betydninger. Det har vi vænnet os til.

Hvad er det for to? :gruble:
Altså jeg kan godt se, at det på en måde både kan betyde "meget gammelt" og "meget nyt", hvis det er det, du tænker på ... men det er jo sådan set begge dele i betydningen, at det var/er det første af en eller anden slags(?)

Det er selvfølgelig rigtigt, jeg kan ikke huske det mere specifikt end det jeg har svaret Shuruq.
1
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 21. apr 2016, 09:35

Akehurst2 skrev:
ShuruQ skrev:

Det er altså lidt kikset at BT slutter artiklen med at de har valgt ikke at omtale moderen med hendes daværende fulde navn og blot som Anne B, når efternavnet står trykt under et af billederne :stoned:.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5029

Indlægaf Aima » 21. apr 2016, 09:58

Moxy-lady skrev:
ShuruQ skrev:For helvede hvor er det lamt (for at blive i dyreriget) at "bjørnetjeneste" pludselig er godkendt som værende "en stort tjeneste" oven i dets traditionelle betydning.

Det er jo helt forkert. NÅ! ALTSÅ! Lad dog folk lære sproget i stedet for at tilpasse ordene så de får en helt andet betydning. Så kan vi jo starte fra en ende og lave hele sproget om, juice kan hedde panda, lama kan hedde flødebolle osv osv.

Det samme er sket for ordet originalt, som også har to, ret modstridende betydninger. Det har vi vænnet os til.

(jeg er enig med dig, men en af mine professorer gjorde opmærksom på ovenstående, og det ødelagde hele min argumentation, så håber altid på at nogen kan fikse det, så jeg kan gå tilbage til at hade når sproget bliver indrettet efter de dummeste)

'Lemfældig' og 'patetisk' er andre eksempler på antagonymer. Der er virkelig mange ord, der, i almen opfattelse, over tid har ændret betydning til noget modstridende, men det er bare altid den samme lille håndfuld ord, man hører folk brokke sig over, synes jeg. Underligt, egentligt.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 213
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1972

Indlægaf Lurende Peber » 21. apr 2016, 10:04

Moxy-lady skrev:
ShuruQ skrev:tag

Originalt som i betydningen at noget fra begyndelsen har haft en vis betydning for eksempel: originalt betyder bjørnetjeneste at man gør noget for en anden der ikke reelt set er en tjeneste.

Eller

Originalt som i nyskabende og/eller nytænkende.
For mig er begge eksempler på : originalt = oprindelig.
Nyt eller gammelt er det første af sin art.
2
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 21. apr 2016, 10:06

Aima skrev:
Moxy-lady skrev:

'Lemfældig' og 'patetisk' er andre eksempler på antagonymer. Der er virkelig mange ord, der, i almen opfattelse, over tid har ændret betydning til noget modstridende, men det er bare altid den samme lille håndfuld ord, man hører folk brokke sig over, synes jeg. Underligt, egentligt.

Ja, det har du da ret i.

Synes bare lige "bjørnetjeneste" og dets to betydninger er meget mere modstridende end de andre antagonymer du nævner. Men det kan godt være det bare er mig :genert:.
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 21. apr 2016, 10:08

Skumfidusen skrev:
Aima skrev:'Lemfældig' og 'patetisk' er andre eksempler på antagonymer. Der er virkelig mange ord, der, i almen opfattelse, over tid har ændret betydning til noget modstridende, men det er bare altid den samme lille håndfuld ord, man hører folk brokke sig over, synes jeg. Underligt, egentligt.

Det er fordi lemfældig, patetisk og spektakel har betydet det samme i hele VORES tid. Det var kun de der sure, gamle idioter, der øffede op om at deres oldnordiske opfattelse var den rigtige og oprindelige, i stedet for at fatte det betyder det ikke mere. NU, til gengæld, er det åndsforladte unge mennesker, der ikke har fattet pointen i de gode, opbyggelige fabler og derfor er for stupide til at bruge krokodilletårer og bjørnetjeneste korrekt og de vil bare ikke lytte til os voksne, der ved bedre.

Haha! Måske :D

Har krokodilletårer også ændret betydning nu? Til hvad? KÆMPESTORE vandballonagtige tårer?
2
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 21. apr 2016, 10:14

Skumfidusen skrev:
Aima skrev:Haha! Måske :D

Har krokodilletårer også ændret betydning nu? Til hvad? KÆMPESTORE vandballonagtige tårer?

Måske? Må jeg være fri - JEG skrev det, så det er korrekt. Nemlig :D

Jeps; krokodilletårer er sådan nogen store nogen nu.

Ej, er du seriøs, eller er du ude på at snyde mig nu, Skum? Det ku' du snildt :lol: Jeg mener, hvem har nogensinde brugt krokodilletårer som store tårer? Det har ingen da!
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3845

Indlægaf Delfin » 21. apr 2016, 10:21

Aima skrev:
Skumfidusen skrev:
Aima skrev:Haha! Måske :D

Måske? Må jeg være fri - JEG skrev det, så det er korrekt. Nemlig :D

Jeps; krokodilletårer er sådan nogen store nogen nu.

Ej, er du seriøs, eller er du ude på at snyde mig nu, Skum? Det ku' du snildt :lol: Jeg mener, hvem har nogensinde brugt krokodilletårer som store tårer? Det har ingen da!

Hvis det kan trøste dig, er det også første gang, jeg hører det. Så måske er det bare i skums verden, at verden er gået af lave :genert:
2
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4237

Indlægaf Flora » 21. apr 2016, 10:24

Arhmen de unge mennesker altså. Kan man efterhånden andet end at smile godmodigt af dem og ryste overbærende på hovedet? :sarkasme:
6
Debattens sødeste :engel:

Tilbage til "Generelt"