Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Karkluden » 2. maj 2016, 21:07

Sjo skrev:Jeg synes nonfirmation er noget pjat!

Jeg blev SÅ uvenner med min svigerfar, da vi diskuterede det. Jeg synes sgu det er værre, at hans børn har stået og bekræftet en tro, de ikke har - heller ikke dengang - fordi de fik valget "confirmation eller nul og niks" fremfor "konfirmation eller rejse" fx end jeg synes en nonfirmation er. Jeg synes ordet er grimt, men jeg afholder hellere en stor fødselsdag/whatever for mine børn end at de skal stå I kirken og misbruge min og andres tro.
5
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 2. maj 2016, 21:12

Karkluden skrev:
Sjo skrev:Jeg synes nonfirmation er noget pjat!

Jeg blev SÅ uvenner med min svigerfar, da vi diskuterede det. Jeg synes sgu det er værre, at hans børn har stået og bekræftet en tro, de ikke har - heller ikke dengang - fordi de fik valget "confirmation eller nul og niks" fremfor "konfirmation eller rejse" fx end jeg synes en nonfirmation er. Jeg synes ordet er grimt, men jeg afholder hellere en stor fødselsdag/whatever for mine børn end at de skal stå I kirken og misbruge min og andres tro.

Jeg har også brændt mig nogle gange. Det du skriver der er som jeg har det med barnedåben. Jeg synes det er hyklerisk og et hån mod de der virkelig tror at stå i guds hus og lyve præsten direkte op i fjæset når man står og siger man opdrager barnet i den kristne tro, det er der jo mange der ikke gør, men bare gør det fordi "man døber da sine børn". Jeg synes det er lidt sært at stå og lade som om man går ind for noget man ikke gør.

Da jeg fik mine sønner var min mor også helt oppe og ringe over de ikke skulle døbes for så passede gud jo ikke på dem. Øeh? De skulle ikke døbes og blev det heller ikke, det ville da også udfra de øvrige omstændigheder havde været mærkeligt.
6
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5695

Indlægaf Animi » 2. maj 2016, 21:15

Jeg har en veninde der virkelig ikke bryder sig om religion. Hun har virkelig en stærk mening om det, og mener at det er det mest idiotiske der findes.
Alligevel vil hun gerne giftes i en kirke, og døbe sine børn. Og selvom jeg er fuldkommen ligeglad med om folk gør det selvom de ikke tror, forstår jeg det virkelig ikke. At man vil melde sine børn ind i et trosselskab som man synes er helt igennem latterligt og idiotisk :gruble: Dét synes jeg faktisk er ret idiotisk.
16
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Indlægaf Sjg » 2. maj 2016, 22:15

Jeg anser det ikke for en indlysende selvfølge eller naturlig forudsætning, at børn skal indtage prioritet over forældrenes eget liv og velfærd.

Børns fysiske og øvrige grundlæggende behov skal naturligvis opfyldes, men noget krav om, at forældre f.eks. i et givent hypotetisk tilfælde skal prioritere at redde børnenes liv over deres eget eller hinandens, synes jeg ikke kan stilles som betingelse - og jeg mener sagtens, at forældre, der ikke ville ofre eget liv og helbred for barnets ditto, kan være fantastiske forældre alligevel.
2
Smiling_Goat
Kort karma: 462
Likede indlæg: 5873

Indlægaf Smiling_Goat » 3. maj 2016, 14:29

Jeg synes, der bør være et ikke-religiøst alternativ til konfirmationen fra officiel side.

Riterne i livet er ekstremt vigtige og har altid været der, netop fordi de er så vigtige. Man markerer hver milepæl i livscyklussen på den måde. I Danmark har vi så traditionelt set valgt, at konfirmationen repræsenterer overgangen fra barn til voksen, i visse stammer har man valgt at hænge drengene i deres brystvorter. Same same.

Så man kan, i min verden, ikke bare snakke om det religiøse aspekt og Gud. Det er noget arketypisk der er på spil i traditionen, og ikke som sådan religiøst. Det er den samme mekanisme, der får folk til at fortsætte deres medlemsskab af folkekirken, fordi de ellers ikke kan markere overgangen til ægteskabet, begravelsen osv. På den traditionelle måde, de er vokset op med.

Det er ikke sikkert at et ikke-religiøst alternativ til konfirmationen ville blive så populært, men hvis der skal være mulighed for at markere både død og ændring i parforholdsstatus på alternativ vis end religiøs fra statens side, bør det samme vel gøre sig gældende for overgangen fra barn til voksen.
5
Olaf
Kort karma: 3
Likede indlæg: 82

Indlægaf Olaf » 3. maj 2016, 15:32

Smiling_Goat skrev:Jeg synes, der bør være et ikke-religiøst alternativ til konfirmationen fra officiel side.

Riterne i livet er ekstremt vigtige og har altid været der, netop fordi de er så vigtige. Man markerer hver milepæl i livscyklussen på den måde. I Danmark har vi så traditionelt set valgt, at konfirmationen repræsenterer overgangen fra barn til voksen, i visse stammer har man valgt at hænge drengene i deres brystvorter. Same same.

Så man kan, i min verden, ikke bare snakke om det religiøse aspekt og Gud. Det er noget arketypisk der er på spil i traditionen, og ikke som sådan religiøst. Det er den samme mekanisme, der får folk til at fortsætte deres medlemsskab af folkekirken, fordi de ellers ikke kan markere overgangen til ægteskabet, begravelsen osv. På den traditionelle måde, de er vokset op med.

Det er ikke sikkert at et ikke-religiøst alternativ til konfirmationen ville blive så populært, men hvis der skal være mulighed for at markere både død og ændring i parforholdsstatus på alternativ vis end religiøs fra statens side, bør det samme vel gøre sig gældende for overgangen fra barn til voksen.

Men det er der vel allerede i form af nonfirmation altså i den version der før hed borgerlig konfirmation? Men tilslutningen har været så lav at der kun afholdes få arrangementer. Min mand er borgerligt konfirmeret.
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5028

Indlægaf Aima » 3. maj 2016, 15:40

Borgerlig konfirmation eksisterer skam. Min kusines datter var borgerlig konfirmand, ceremonien foregik på rådhuset og var forestået af DUI. Nonfirmation er dog ikke helt det samme, men mere et slangudtryk brugt som betegnelse for at man slet ikke bliver konfirmeret, altså hverken religiøst eller borgerligt.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Olaf
Kort karma: 3
Likede indlæg: 82

Indlægaf Olaf » 3. maj 2016, 15:44

Aima skrev:Borgerlig konfirmation eksisterer skam. Min kusines datter var borgerlig konfirmand, ceremonien foregik på rådhuset og var forestået af DUI. Nonfirmation er dog ikke helt det samme, men mere et slangudtryk brugt som betegnelse for at man slet ikke bliver konfirmeret, altså hverken religiøst eller borgerligt.

Borgerlog konfirmation har skiftet navn til nonfirmation (hvilket er lidt forvirrende når man også bruger det som betegnelse til festerne uden ceremoni)
0
Sjo
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1008

Indlægaf Sjo » 3. maj 2016, 15:54

Jeg håber Tilstsagen falder ud til politiets fordel - den skal prøves i storkammeret nu.
0
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 113
Likede indlæg: 1107

Indlægaf englishchannel » 3. maj 2016, 16:03

Jeg kan ikke forstå, at "selvrealisering" er et fyord. Hvorfor er det negativt, at man prøver nogle ting af, gør noget godt for sig selv og lærer sig selv at kende?

På en måde synes jeg, at det er ret dansk at blive mistroiske og hånlige overfor andre, når de tænker på sig selv.
7
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 777

Indlægaf Bimmerdyret » 3. maj 2016, 16:45

At dem, der læser den sidste korrektur på de skriftlige afgangsprøver for folkeskolen, skulle trækkes i løn, hænges op i deres kønsdele og udsættes for offentlig ydmygelse, NÅR DE IGEN IGEN fucker op.
Endnu engang var der fejl i året afgangsprøver.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 462
Likede indlæg: 5873

Indlægaf Smiling_Goat » 3. maj 2016, 16:52

Sejt, jeg vidste slet ikke borgerlige konfirmationer fandtes, men mega fedt.
0
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 43
Likede indlæg: 428

Indlægaf Minionine » 3. maj 2016, 17:25

Allmost_Famous skrev:Min søn er døbt, selvom jeg er galopperende ateist, men jeg tænkte bare, at det var en hyggelig tradition. Jeg hørte slet ikke efter hvad præsten sagde.

Vores datter skal også døbes, selvom hverken hendes far eller jeg er troende. Det er en stor tradition i min familie og i mit hjemland, og den vil jeg gerne holde ved.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5946

Indlægaf LadyFox » 3. maj 2016, 17:31

Jeg var ikke religiøs da jeg blev konfirmeret, men nu havde jeg jo brugt tid til præst, så kunne jeg jo lige så godt gennemfører.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 3. maj 2016, 17:59

Da jeg blev konfirmeret i 2002 (mimre) var jeg den eneste der blev hentet i fancy bil. Det var en veteranbil vi selv ejede.
Jeg syntes det var dybt pinligt :lol:

Hvis mine unger vil hentes i en limo og ikke i vores egen (som pt er en Berlingo :slem: ) vil pengene blive taget fra noget andet til festen. Ikke på vilkår, om jeg vil give 1000kr eller mere, for at min unge kan blive kørt 500 meter frem og tilbage. Så må de undvære noget andet.

Jeg kunne i øvrigt heller ikke tænke mig at eje et hus eller blive gift, og jeg forstår ikke at andre mennesker har behovet :genert:
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!

Tilbage til "Generelt"