Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 519
Likede indlæg: 2410

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bøtte » 28. aug 2016, 22:08

Über pink er den absolutte yndlingsfarve herhjemme. Altså hos den tre årige.

Men i øvrigt holder den ikke. Min datter lå i vognen og sov iført beige overtøjsdragt og lilla hue. Med hovedet på en pink stofble og et dynebetræk i lilla og pink nuancer. Og alligevel var den så skikker som amen i kirken, når blev kigget ned i vognen sagde alle 'Nej hvor er hAn sød'. :rulle:
0
S :lun:
V :lun:
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 716

Indlægaf HappyHippo » 28. aug 2016, 22:10

Jeg er totalt imod kønsopdeling. Frisurer, legetøj, farver etc.

Min søn havde en rød dragt på en dag, og børnene i institutionen spurgte hvorfor han havde pigetøj på. Idiotiske forældre der lærerbørn den slags...
6
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 28. aug 2016, 22:17

Min venindes dreng må ikke få en dukkevogn for sin far. Det er pigelegetøj. :rulle: Jeg kan slet ikke have de mennesker, der har det sådan. Den eneste grund til de ikke må, er at faderen har en frygt for at dukkevogn = homoseksuel søn om 15 år.
/Fordom off
Senest rettet af Bøtte 28. aug 2016, 22:17, rettet i alt 1 gang.
6
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1133

Indlægaf zembra1986 » 28. aug 2016, 22:17

Jeg er ligeglad hvad andre gør, men hvis jeg får en dag får en datter vil jeg overvejende iklæde hende lilla, rød, pink og lignende "pige"farver og hvis jeg får en dreng vil jeg iklæde ham blå, grøn osv.. Det har jeg det bedst med

Det kan jeg nu ikke se at der er noget galt i :gruble:
5
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 28. aug 2016, 22:20

zembra1986 skrev:Jeg er ligeglad hvad andre gør, men hvis jeg får en dag får en datter vil jeg overvejende iklæde hende lilla, rød, pink og lignende "pige"farver og hvis jeg får en dreng vil jeg iklæde ham blå, grøn osv.. Det har jeg det bedst med

Det er der heller ikke. :)

Min datters tøj er også primært 'pigetøj' og 'pigefarver'. Men overtøjet er som sagt ':drengefarver', da det er svært at opdrive noget neutralt farvet overtøj til små piger.
Jeg synes bare neutraltfarvet overtøj er pænest og mere praktisk.
1
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Smiling_Goat » 28. aug 2016, 22:25

zembra1986 skrev:Jeg er ligeglad hvad andre gør, men hvis jeg får en dag får en datter vil jeg overvejende iklæde hende lilla, rød, pink og lignende "pige"farver og hvis jeg får en dreng vil jeg iklæde ham blå, grøn osv.. Det har jeg det bedst med

Og faktisk skulle farverne kunne hjælpe børnene med at styrke deres kønsidentitet. Farverne bliver en slags manifestation af deres køn, når de ikke ellers helt forstår, hvordan de er drenge/piger. Har jeg læst.

Bogen sagde også, at et barn der gerne iklæder sig det modsatte køns farver enten har en svag kønsidentitet eller en meget stærk (så stærk at han/hun ikke behøver ydre symboler.)

Så jeg vil heller ikke mene kønsopdelte farver er udelukkende negativt (selvom man måske ikke må sige det :P)
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. aug 2016, 22:56

Jeg er STOR fan af traditionelle kønsroller og kønsidentiteter, og hvis jeg var forælder ville min dreng selvfølgelig få drengefarver/neutrale farver samt drengelegetøj, ligesom min pige naturligvis ville få pigefarver/neutrale farver samt pigelegetøj.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3686

Indlægaf Novella » 29. aug 2016, 02:22

Bøtte skrev:Min venindes dreng må ikke få en dukkevogn for sin far. Det er pigelegetøj. :rulle: Jeg kan slet ikke have de mennesker, der har det sådan. Den eneste grund til de ikke må, er at faderen har en frygt for at dukkevogn = homoseksuel søn om 15 år.
/Fordom off

Fordi det kun er mødre, der skubber rundt med sådan en? Har veninde spurgt sin mand, om han er bekymret for, at sønnen bliver en nærværende og omsorgsfuld far, når han vokser op?

Pigetøj er 95 procent ubrugeligt lort, yndigt rosa tyl og slørstof, som kun kan bruges til at lave perleplader og tegne i. Hvis man vil have et barn, der er det mindste aktivt ude på legepladsen, skal man satse på drengetøj. Piger skal åbenbart være nogle små søøøøde nogen, mens drengene klatrer i træer og løber rundt i mudder. No way, at jeg ville udsætte mine børn for den slags hæmmende kønschauvinisme, så de har naturligvis været iført sorte og mørkeblå bukser og solide trøjer.
12
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1285

Indlægaf hotlips » 29. aug 2016, 03:30

:gammel:

Det tror jeg ikke du skal være bekymret for, det er i praksis et særsyn at børn ikke er plastret til med de traditionelle farver og det er mere sjældent med piger i cowboybukser end i tylskørter uanset vejret.
0
Allmost_Famous
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1669

Indlægaf Allmost_Famous » 29. aug 2016, 05:25

Min søn (som foretrækker rødt tøj, og har længere hår end flere af pigerne i klassen) har så absolut aldrig udvist tegn på ikke at kende sin identitet eller selvværd. Det kræver kugler at insistere på det lange når for voksne mennesker kalder hans hår "pigehår".

Og jeg har intet problem med, at børn overvejende går i visse farver. Problemet opstår når det er fordi forældrene er så fastlås på kønsroller, at pigerne slet ikke må komme i blåt, og drengene godt kan glemme alt om den røde bluse.
12
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 29. aug 2016, 06:28

Novella skrev:
Bøtte skrev:Min venindes dreng må ikke få en dukkevogn for sin far. Det er pigelegetøj. :rulle: Jeg kan slet ikke have de mennesker, der har det sådan. Den eneste grund til de ikke må, er at faderen har en frygt for at dukkevogn = homoseksuel søn om 15 år.
/Fordom off

Fordi det kun er mødre, der skubber rundt med sådan en? Har veninde spurgt sin mand, om han er bekymret for, at sønnen bliver en nærværende og omsorgsfuld far, når han vokser op?

Pigetøj er 95 procent ubrugeligt lort, yndigt rosa tyl og slørstof, som kun kan bruges til at lave perleplader og tegne i. Hvis man vil have et barn, der er det mindste aktivt ude på legepladsen, skal man satse på drengetøj. Piger skal åbenbart være nogle små søøøøde nogen, mens drengene klatrer i træer og løber rundt i mudder. No way, at jeg ville udsætte mine børn for den slags hæmmende kønschauvinisme, så de har naturligvis været iført sorte og mørkeblå bukser og solide trøjer.

Hjemme hos dem er det vist primært moderen der skubber med barnevognen og laver mad og vasker tøj. Han er en af de fædre der ind i mellem passer sine egne børn :tie:

Min datter elsker kjoler og de kan både bruges til at lave perler i og sidde i mudderpøle :-D At få bukser på er noget nær en straf for hende :lol:
4
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 29. aug 2016, 06:37

(Jeg ved ikke hvorfor jeg pludselig ikke kan oprette en ny tråd? Men jeg kan ikke finde "knappen". Er der evt en anden der kan oprette en tråd om pige- og drengefarver? - Jeg deltager gerne :D )
0
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Smiling_Goat » 29. aug 2016, 06:39

Ennovy skrev:
Smiling_Goat skrev:

Og faktisk skulle farverne kunne hjælpe børnene med at styrke deres kønsidentitet. Farverne bliver en slags manifestation af deres køn, når de ikke ellers helt forstår, hvordan de er drenge/piger. Har jeg læst.

Bogen sagde også, at et barn der gerne iklæder sig det modsatte køns farver enten har en svag kønsidentitet eller en meget stærk (så stærk at han/hun ikke behøver ydre symboler.)

Så jeg vil heller ikke mene kønsopdelte farver er udelukkende negativt (selvom man måske ikke må sige det :P)

Hvorfor skulle det være attraktivt med en stærk kønsidentitet, hvis det bunder i begrænsende stereotyper?

Jeg tror, du misforstår teorien. Jeg siger ikke at farverne indikerer at kønnene indeholder bestemte kvaliteter, blot at blåt tøj for en dreng bliver en måde at udtrykke sit køn på. Hvad en dreng så ellers er, mener og føler, har jeg slet ikke udtalt mig om. Det er bare en farve.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2356

Indlægaf Juki » 29. aug 2016, 06:45

BlueBunny skrev:(Jeg ved ikke hvorfor jeg pludselig ikke kan oprette en ny tråd? Men jeg kan ikke finde "knappen". Er der evt en anden der kan oprette en tråd om pige- og drengefarver? - Jeg deltager gerne :D )

:)

Billede
2
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 115
Likede indlæg: 2130

Indlægaf sigge » 29. aug 2016, 06:57

Det var meget nemmere i 70'erne, hvor vi børn uanset køn gik i brun, gul, orange og grøn. :tie:

Jeg har dog en mistanke om, at min sære tiltrækning til lyserød her som voksen bunder i, at jeg aldrig fik lov til at udleve min lyserøde prinsessedrøm som barn. Jeg regner dog med at komme stærkt igen og have lyserødt hår som 80-årig.

For nylig så jeg to søde små pige iklædt lyserøde kjoler og glimmersko, der lystigt klatrede rundt en kombineret bænk/klatrestativ/installation. Det var ganske befriende, syntes jeg.
5

Tilbage til "Generelt"