Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 332
Likede indlæg: 3757

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Novella » 31. aug 2016, 13:09

Akehurst2 skrev:
Elfenben skrev:Ja det er en ret dårlig model vi har pt.-Jeg synes man burde lave en ordning, som hed at man var på jobmarkedet i 40 år - så hvis du første gang arbejder fuldtid, når du er færdig med din uddannelse som 27 år, så kan du gå på pension som 27+40 = 67 årig. Når du startede som 21-årig ville du så kunne gå som 61 årig. Og så med et loft på max 67/68 år.

Rigtig mange arbejder jo altså mens de læser - og som udgangspunkt ofte ufaglært. Jeg har fx i lighed med mange andre gjort rent, stået i butik og serveret mens jeg gik på universitetet. Man sidder altså ikke bare på en ergonomisk kontorstol fra det sekund, man betræder universitetet.

Jeg er enig i, at der skal sikres rimelige vilkår for de, der bliver fysisk nedslidte af deres arbejde, men jeg forstår ikke hvorfor der altid skal argumenteres på en måde, så det lyder som om folk med længere uddannelser ikke rigtig bestiller noget.

Og bestemt ikke kun deltid. Jeg skrev speciale, mens jeg arbejdede på fabrik fra 7-16 (skrev speciale mellem 18.00-22.00)
2
Elfenben
Kort karma: 18
Likede indlæg: 60

Indlægaf Elfenben » 31. aug 2016, 13:11

Akehurst2 skrev:
Elfenben skrev:
Spjaerten skrev:Jeg læste en kommentar fornylig om en der stillede spørgsmålstegn ved hvorfor vi giver udlandske studerende SU, er helt enig, det burde skæres.

Derudover så er jeg rimelig træt af den pensions alder bare stiger og stiger. Jeg synes det er møg uretfærdig for folk med fysisk hårdt arbejde men egentlig også for folk som mig selv der startede på arbejdsmarkedet som 21-22 årig, det er fandme mange år man ender med at arbejde mod dem der har taget x antal sabbatår, flere uddannelser osv.

Ja det er en ret dårlig model vi har pt.-Jeg synes man burde lave en ordning, som hed at man var på jobmarkedet i 40 år - så hvis du første gang arbejder fuldtid, når du er færdig med din uddannelse som 27 år, så kan du gå på pension som 27+40 = 67 årig. Når du startede som 21-årig ville du så kunne gå som 61 årig. Og så med et loft på max 67/68 år.

Rigtig mange arbejder jo altså mens de læser - og som udgangspunkt ofte ufaglært. Jeg har fx i lighed med mange andre gjort rent, stået i butik og serveret mens jeg gik på universitetet. Man sidder altså ikke bare på en ergonomisk kontorstol fra det sekund, man betræder universitetet.

Jeg er enig i, at der skal sikres rimelige vilkår for de, der bliver fysisk nedslidte af deres arbejde, men jeg forstår ikke hvorfor der altid skal argumenteres på en måde, så det lyder som om folk med længere uddannelser ikke rigtig bestiller noget.

Det siger jeg bestemt heller ikke - det skal selvfølgelig tælle med, hvis du i dit sabbatår har arbejdet fuldtid i en børnehave. Man kan selvfølgelig også tælle de 40 år i arbejdstimer i stedet, sådan så alle jobs (også undervejs i studiet) tæller med.. Jeg vil bare tro, at det bliver svært at administrere. Men der er jo også mange, som starter med at arbejde, for så at tage en uddannelse senere hen og der skal deres tidligere joberfaring selvfølgelig tælles med. Det er ikke min intention, at argumentere på bekostning af universitetsuddannede (hvilket også ville være at skyde mig selv ret voldsomt i foden :gruble: ), men at få fokus bragt på, at nogle har arbejdet hårdt fysisk på fuldtid siden de var 16-19 år.
0
Brugeravatar
Prosperity74
Kort karma: 33
Likede indlæg: 243

Indlægaf Prosperity74 » 31. aug 2016, 13:12

Folk på den gamle førtidspensions ordning har godt nok mange penge til sig selv - med alle de tillæg og ydelser de får oven i
0
Elfenben

Indlægaf Elfenben » 31. aug 2016, 13:15

Novella skrev:
Akehurst2 skrev:
Elfenben skrev:Ja det er en ret dårlig model vi har pt.-Jeg synes man burde lave en ordning, som hed at man var på jobmarkedet i 40 år - så hvis du første gang arbejder fuldtid, når du er færdig med din uddannelse som 27 år, så kan du gå på pension som 27+40 = 67 årig. Når du startede som 21-årig ville du så kunne gå som 61 årig. Og så med et loft på max 67/68 år.

Og bestemt ikke kun deltid. Jeg skrev speciale, mens jeg arbejdede på fabrik fra 7-16 (skrev speciale mellem 18.00-22.00)

Det skal selvfølgelig også tælle med i min version af Det Nye Revolutionære Pensionssystem!
0
Sjo
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1008

Indlægaf Sjo » 31. aug 2016, 13:15

Charly skrev:Nogle gange får man lyst til at slå folk… Er med i en tråd på Facebook, fordi en veninde har inviteret til fødselsdag. En af de inviterede skriver så, at hun gerne vil komme, selvom kagebord ikke liiiiige passer med hendes slankekur. Konen vejer mindre end et kilo mel for fanden! Så nu vælter det ind med kommetarer om at ”du skal da slet ikke tabe dig, søde” ”ej smukke, du har da ikke brug for slankekur”. Så stop dog jer selv!

Derudover er det s'gu da helt hen i vejret at man skal tage hensyn til gæstens slankekur? Hun kan jo bare lade være med at spise kage - det er trods alt ikke det hun er der for. Jeg forstår ikke, at hendes slankekur er relevant for fødselsdagstråden.
16
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Elfenben

Indlægaf Elfenben » 31. aug 2016, 13:16

Prosperity74 skrev:Folk på den gamle førtidspensions ordning har godt nok mange penge til sig selv - med alle de tillæg og ydelser de får oven i

Plus det er vildt at deres sag aldrig skal tages op igen... Synd både for den enkelte og for samfundet!
2
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2381

Indlægaf Juki » 31. aug 2016, 13:44

Elfenben skrev:
Prosperity74 skrev:Folk på den gamle førtidspensions ordning har godt nok mange penge til sig selv - med alle de tillæg og ydelser de får oven i

Plus det er vildt at deres sag aldrig skal tages op igen... Synd både for den enkelte og for samfundet!

Det er der nogle sager der skal eller bliver. Min blev taget op efter 5 år, hvilket jeg synes er fair og ikke fatter ikke er en standard procedure! Selvfølgelig hvis der er tale om fx multihandicappede, personer der er fysisk syge uden udsigt til bedring osv., men fx er mange psykiske sygdomme ikke nødvendigvis evigheds-sygdomme.

Dog vil jeg gerne tilføje at jeg ikke får mange tillæg og ydelser oveni min førtidspension :gruble: Og slet ikke i forhold til fx folk med børn.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3561

Indlægaf Lemonella » 31. aug 2016, 14:02

Elfenben skrev:

Min sag er aldrig taget op igen. Det er så af den simple grund, at en total nedslidt ryg med flere diskusprolapser, ikke ligefrem bliver bedre med alderen.
Jeg har prøvet, ar søge om flex- og skånejobs, men fået det svar, at det turde man ikke, da man ud fra mine papirer ikke så nogen mulighed for, at finde et passende job. Desuden ville man hellere give den slags job, til yngre mennesker (jeg var 42 år).

Jeg får absolut ingen tilskud, tillæg eller ydelser ud over min førtidspension. Jeg bor jo sammen med en der arbejder og tjener penge. Så har jeg brug for noget. Må han punge ud.
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 392
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3875

Indlægaf Delfin » 31. aug 2016, 14:10

Jeg har ondt af de yngre mennesker, som i dag mener, at man da sagtens kan arbejde, til man er næsten 70.
I bliver nok klogere
6
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1833

Indlægaf Sangius » 31. aug 2016, 14:17

Delfin skrev:Jeg har ondt af de yngre mennesker, som i dag mener, at man da sagtens kan arbejde, til man er næsten 70.
I bliver nok klogere

Hvad med de ældre mennesker, der mener de godt kan? Jeg kender personligt et par stykker. Det er bare sådan lidt overlegent at mene, at mange unge mennesker tager fejl, blot fordi de ikke lige er kommet frem til det samme som du.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 392
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3875

Indlægaf Delfin » 31. aug 2016, 14:23

Sangius skrev:
Delfin skrev:Jeg har ondt af de yngre mennesker, som i dag mener, at man da sagtens kan arbejde, til man er næsten 70.
I bliver nok klogere

Hvad med de ældre mennesker, der mener de godt kan? Jeg kender personligt et par stykker. Det er bare sådan lidt overlegent at mene, at mange unge mennesker tager fejl, blot fordi de ikke lige er kommet frem til det samme som du.

Jamen så kald mig bare overlegen :)

Selvfølgelig findes der nogle, som kan, men så kan de jo bare gøre det, ligesom der allerede er nogle, som vælger det i dag.
0
14 11 14 :banan:
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1384

Indlægaf D.itsen » 31. aug 2016, 14:25

Elfenben skrev:
Spjaerten skrev:Jeg læste en kommentar fornylig om en der stillede spørgsmålstegn ved hvorfor vi giver udlandske studerende SU, er helt enig, det burde skæres.

Derudover så er jeg rimelig træt af den pensions alder bare stiger og stiger. Jeg synes det er møg uretfærdig for folk med fysisk hårdt arbejde men egentlig også for folk som mig selv der startede på arbejdsmarkedet som 21-22 årig, det er fandme mange år man ender med at arbejde mod dem der har taget x antal sabbatår, flere uddannelser osv.

Ja det er en ret dårlig model vi har pt.-Jeg synes man burde lave en ordning, som hed at man var på jobmarkedet i 40 år - så hvis du første gang arbejder fuldtid, når du er færdig med din uddannelse som 27 år, så kan du gå på pension som 27+40 = 67 årig. Når du startede som 21-årig ville du så kunne gå som 61 årig. Og så med et loft på max 67/68 år.

Hvorfor skal man "straffes" for at andre ikke har valgt at læse videre? Og hvordan på arbejdsmarkedet, skal det være fuldtidsjob hele vejen?
Jeg kan sagtens se at det giver mening at ændre systemet, jeg er bare ikke helt sikker på jeg synes den nævnte model er mere fair (ja ja, det hører nok til i en selvstændig tråd, men blev lige nysgerrig)
Senest rettet af D.itsen 31. aug 2016, 14:31, rettet i alt 1 gang.
0
UH UH UH UH KORT :love:
Elfenben

Indlægaf Elfenben » 31. aug 2016, 14:26

Juki skrev:
Elfenben skrev:

Det er der nogle sager der skal eller bliver. Min blev taget op efter 5 år, hvilket jeg synes er fair og ikke fatter ikke er en standard procedure! Selvfølgelig hvis der er tale om fx multihandicappede, personer der er fysisk syge uden udsigt til bedring osv., men fx er mange psykiske sygdomme ikke nødvendigvis evigheds-sygdomme.

Dog vil jeg gerne tilføje at jeg ikke får mange tillæg og ydelser oveni min førtidspension :gruble: Og slet ikke i forhold til fx folk med børn.
Jeps, det ved jeg - alle på den nye ordning bliver også. Jeg synes også fem år er fair, med forbehold for dem som du siger - multihandicappede osv. Vi ved, at det at have et job at stå op til, mennesker at se og meningsfuldhed i tilværelsen er så væsentligt for et godt liv.. Og det synes jeg virkeligt er ærgerligt at blive frataget, fordi man har fået tilkendt en livsvarig førtidspension. Når det er sagt, så skal det selvfølgelig være job afmålt ift. ens situation, eksempelvis skåne/fleksjob i få antal timer.
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 332
Likede indlæg: 3757

Indlægaf Novella » 31. aug 2016, 14:30

I bliver nok klogere

Jamen... der er sgu da ikke andre muligheder? Det har der aldrig været. Vi får ingen efterløn. Vi er heldige, hvis der overhovedet findes en folkepension på det tidspunkt. Det tvivler jeg godt nok på. Vi kommer til at leve på aftægt hos vores børn.
7
Elfenben

Indlægaf Elfenben » 31. aug 2016, 14:34

D.itsen skrev:
Elfenben skrev:

Hvorfor skal man "straffes" for at andre ikke har valgt at læse videre? Og hvordan på arbejdsmarkedet, skal det være fuldtidsjob hele vejen?
Jeg kan sagtens se at det giver mening at ændre systemet, jeg er bare ikke helt sikker på jeg synes den nævnte model er mere fair (ja ja, det hører nok til i en selvstændig tråd, men blev lige nysgerrig)

Hehe, ja det er et spændende emne og en svær kabale at få til at gå op :lol2: Hmmm men hvordan synes du man bliver straffet? Jeg tænker man ikke opsparer til pensionen, når man modtager offentlige ydelser og at det derfor tager længere tid inden man kan gå på pension. Og så med det in mente at man ofte med længere uddannelser har mindre nedslidende jobs. Så kunne man jo også kalde det at blive straffet, fordi vi i det nuværende system ikke sparer op til pensionen på SU.

Jeg opdagede lige nu, at Spjaerten skriver at hun arbejder mange år, kontra dem som tager sabbatår og flere uddannelser - men det står jo mennesket frit for at tage sabbatår eller orlov. Det er jo ikke fordi de har fået betalt deres rejse til full moon i Thailand, men fordi de har prioriteret det og sparet op til det. Det må man jo selv om.. Eller om man hellere vil købe en bil og en fladskærm, og så bare arbejde lige indtil dommedag (/pensionstid).

Og så beklager jeg for den lange række af pensionsindlæg, blev lige grebet :D :fløjt:
1

Tilbage til "Generelt"