Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 447

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aspargsen » 12. sep 2016, 10:17

Ado skrev:
paint skrev:Dem der ikke kan unde os andre, en smule godt sensommer/efterårsvej, efter en elendig sommer, kan flytte til Svalbard. kan de. Udsigten for i morgen, deroppe, lyder på fristende minus 1 grad, der dog stiger til nærmest ulidelig varme i løbet af dagen, hvor temperaturen stiger til plus 3 grader.

Nej.

Og der er ikke tale om sensommer/efterårsvejr, når temp. er 28-29 grader.

Efterårsvejr er bedst når der er skyfrit og over 25 grader
2
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen

Indlægaf Aspargsen » 12. sep 2016, 10:20

ShuruQ skrev:Jeg har på min færden online lagt mærke til det åbenbart er blevet in at bruge udtrykket "de brune" fx i debatten med gymnasiet "de hvide vs de brune". Jeg ved ikke hvorfor, normalvis har jeg ingen beef med ord der henviser til hudfarven (med mindre det går over i nigger, perker og den slags, det pisser mig af), men de brune :gruble:? Muligvis er det fordi det er relativt nyt for at høre den betegnelse.

Det lyder som et eller andet sygt nedern politisk parti :tie:.

Det gælder jo om hurtigt af finde nye udtryk inden de også bliver stemplet som politisk ukorrekte
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 10:20

kidkomb skrev:
ShuruQ skrev:Jeg har på min færden online lagt mærke til det åbenbart er blevet in at bruge udtrykket "de brune" fx i debatten med gymnasiet "de hvide vs de brune". Jeg ved ikke hvorfor, normalvis har jeg ingen beef med ord der henviser til hudfarven (med mindre det går over i nigger, perker og den slags, det pisser mig af), men de brune :gruble:? Muligvis er det fordi det er relativt nyt for at høre den betegnelse.

Jeg kan virkelig heller ikke lide udtrykket "brun". Men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal sige?

Jeg ville heller ikke selv vide det og jeg har virkelig tænkt så det knager over hvad der eventuelt kunne sættes i stedet, uden succes, så jeg forstår det sagtens at det bruges. Det lyder bare så fælt og så irriterer det mig endnu mere tror jeg, netop fordi jeg ikke kan komme i tanke om et alternativ.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 10:22

Aspargsen skrev:

Det gælder jo om hurtigt af finde nye udtryk inden de også bliver stemplet som politisk ukorrekte

Og det er ikke engang fordi jeg tænker det er politisk ukorrekt (hader i øvrigt det udtryk), jeg synes bare det lyder grimt, ikke det at det refererer til hudfarven, bare selve ordet.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 10:30

ShuruQ skrev:
Aspargsen skrev:

Og det er ikke engang fordi jeg tænker det er politisk ukorrekt (hader i øvrigt det udtryk), jeg synes bare det lyder grimt, ikke det at det refererer til hudfarven, bare selve ordet.

Jeg synes ærligt talt også at mange af de udtryk der er blevet dømt "politisk ukorrekte" har lydt langt mindre nedladende end "de brune".
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 10:43

kidkomb skrev:

Jeg kan virkelig heller ikke lide udtrykket "brun". Men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal sige?

Der er sjovt nok ingen der øffer over udtrykket "de hvide", selvom det er præcis lige så rigtigt/forkert, som "de brune" eller "de sorte"..
13
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8423
Kontakt:

Indlægaf Ado » 12. sep 2016, 10:50

Jeg tror simpelthen, at folk (mange folk) er så forvirrede over, hvad de egentlig må sige. Sort, brun, afrikaner, neger, farvet - det er (med undtagelse af neger) efterhånden ikke til at finde ud af, hvad man egentlig må sige.
14
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 10:54

Ado skrev:Jeg tror simpelthen, at folk (mange folk) er så forvirrede over, hvad de egentlig må sige. Sort, brun, afrikaner, neger, farvet - det er (med undtagelse af neger) efterhånden ikke til at finde ud af, hvad man egentlig må sige.

Det tror jeg også. Og jeg kan sagtens forstå det, som sagt så er mange af de ord der er blevet dømt politisk ukorrekte som jeg slet ikke forstår. Det er en hel jungle og det burde ikke give så mange konflikter, synes jeg, med mindre vi er ude i nigger, perker og lignende udtryk.

Ordet brun er bare grimt i det hele taget, uanset om det er refererende til en hudfarve, den brune sovs, brun bjørn og så videre. Måske fordi jeg er så tilpas latrinær at jeg tænker "lortebrun" når jeg hører ordet brun :genert:.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1151
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9689

Indlægaf kidkomb » 12. sep 2016, 10:54

Ado skrev:Jeg tror simpelthen, at folk (mange folk) er så forvirrede over, hvad de egentlig må sige. Sort, brun, afrikaner, neger, farvet - det er (med undtagelse af neger) efterhånden ikke til at finde ud af, hvad man egentlig må sige.

Jeg er i hvert fald. Og man kan jo godt mærke, at jeg bliver forlegen og usikker, når det dukker op i en samtale. Og så er det bare akavet. Jeg ved ikke rigtig hvad der er bedst.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 12. sep 2016, 10:59

kidkomb skrev:

Jeg er i hvert fald. Og man kan jo godt mærke, at jeg bliver forlegen og usikker, når det dukker op i en samtale. Og så er det bare akavet. Jeg ved ikke rigtig hvad der er bedst.

Jeg aner det heller ikke. Og det kan man sige er et lille problem nogle gange i forbindelse med mit job. :D

Jeg er med på, at vi skal og bør gøre hvad vi kan for at få en verden, hvor ingen skal føle sig nedgraderet/diskrimineret, men der bliver altså også skabt en masse racisme ved "ihh nej, det ord må du ikke sige - hvor vover du?"-mentaliteten.
Nu er det langt fra alle af dem, der siger "neger", der rent faktisk mener noget ondt med det. Men de får de så skudt i skoene. Ved at være så overfølsom, tror jeg egent bare vi gør problemet større.
1
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 11:04

Ado skrev:
kidkomb skrev:

Jeg aner det heller ikke. Og det kan man sige er et lille problem nogle gange i forbindelse med mit job. :D

Jeg er med på, at vi skal og bør gøre hvad vi kan for at få en verden, hvor ingen skal føle sig nedgraderet/diskrimineret, men der bliver altså også skabt en masse racisme ved "ihh nej, det ord må du ikke sige - hvor vover du?"-mentaliteten.
Nu er det langt fra alle af dem, der siger "neger", der rent faktisk mener noget ondt med det. Men de får de så skudt i skoene. Ved at være så overfølsom, tror jeg egent bare vi gør problemet større.

Amen. Jeg er overhovedet ikke uenig. Som jeg sagde fra start minus perker/nigger/og lignende så behøver man ikke tiltænke folk nogle dårlige motiver uanset hvilket udtryk de bruger. Jeg tiltænker heller ikke folk der siger "brune" dårlige motiver.

Jeg kan selv komme til at sige "neger", jeg ved det ikke er populært, men fordi jeg ingen onde motiver har, så lyder det i mine ører ikke grimt når jeg siger det. Jeg ville aldrig sige det for at genere nogle, men jeg kan ikke sige mig fri for at bruge det i ny og næ. Jeg jonglerer dog lidt hver gang jeg siger det og det irriterer mig faktisk at jeg skal få dårlig samvittighed over det når mine hensigter ikke er onde. Altså i mine ører lyder neger pænere end fx brun.
3
Brugeravatar
Aspargsen

Indlægaf Aspargsen » 12. sep 2016, 11:07

Netop derfor fortsætter jeg med af kalde en Neger for en Neger
det andet er forbesværligt
0
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 12. sep 2016, 11:14

Aspargsen skrev:

Netop derfor fortsætter jeg med af kalde en Neger for en Neger
det andet er forbesværligt

Jamen, for min skyld ingen alarm. Jeg prøver at vænne mig af med at sige neger. Men det fornærmer ikke mg, at andre gør det, hvis det de ellers siger, lyder humanistisk.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3258

Indlægaf DD_81 » 12. sep 2016, 11:25

Jeg kan godt forstår hvorfor så mange unge mennesker synes det er hårdt at skulle klare sig på en SU, og et fritidsjob, når de allerede i folkeskolen lærer at være forbrugere af dyre designer varer og hamrende dyr elektronik.
Når man "skal" have "skoletasker" i 2500 kr's prisklassen, samt det nyeste inden for iphones, og nike sneaks til 1000kr, så bliver det svært at få økonomien til at slå til.
6
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6806

Indlægaf Wizzze » 12. sep 2016, 11:30

Novella skrev:
Chichu skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har en kollega, der jamrer over sin/vores løn, og han er ikke engang læreruddannet. Det finder jeg sølle. Man må gerne principielt mene, at faget burde udløse en større løncheck, og selvfølgelig kan der være private årsager, der gør det svært at få enderne til at mødes, selvom man får knap 35.000 (inkl. pension) om måneden før skat, men når det bare handler om brok over beløbet i sig selv, synes jeg, at han skulle skamme sig og undersøge, hvad mange andre mennesker får om måneden for 37 timer.

Og læreruddannede generelt burde slet ikke brokke sig over lønnen, for de tjener pænt meget mere end de professionsbacheloruddannelser, man bør sammenligne dem med.

Eller akademikere. Jeg har fået 27.000 som fuldvoksen akademiker i en kulturinstitution. Det var højeste løntrin. Gad vide hvad Cirkus' kollega tror, at andre mennesker tjener?

Folk har generelt en forskruet opfattelse af hvad de selv og andre tjener, og Cirkus kollega er vist hårdt ramt af den sygdom :gruble:

"KOMMENTAR - Er ulighed et stort problem? Det er der stor politisk uenighed om, og uenigheden afspejler til dels, hvor folk selv er - eller snarere tror de er - i indkomstfordelingen. "Perception is reality", som det hedder hos kommunikationsfolkene: Vores handlinger afspejler vores holdninger, og vores holdninger er baseret på fornemmelser, men fornemmelser er ikke det samme som facts.
I et forskningsprojekt spurgte vi f.eks. et bredt udsnit af befolkningen, hvad arbejdsløshedsprocenten er i Danmark. En del ramte indenfor skiven, men gennemsnitligt lå folks vurdering væsentligt højere end virkeligheden. Det betød noget for, hvem de stemte på. Og hvad ved vi, altså den danske befolkning, så om indkomstulighed?
OECD giver mulighed for en nem test. På hjemmesiden www.compareyourincome.org kan man indtaste, hvor meget ens husholdning hiver hjem efter skat, alt inklusiv, og samtidig komme med et bud på, hvor man selv ligger i indkomstfordelingen - og hvor mange eller få penge der skal til for, at man er fattig. Denne skribent ramte ret præcist, hvad angår husholdningens placering i indkomstfordelingen, men ret skævt på, hvornår man betegnes fattig.
Danmarks Statistik har - som del af det samme overordnede projekt - en mere nøjagtig måling: Prøv at google "sammenlign din indkomst".
Her baserer man sig på det ikke helt mundrette begreb ækvivaleret disponibel (ÆD) indkomst, som korrigerer for familiestørrelse og den ydelse, man får fra egen bolig, i håbet om at indfange forbrugsmuligheder, der jo egentlig er det, som det hele handler om.
Figuren viser indkomstdeciler i Danmark, altså hvor meget man gennemsnitligt har i ÆD-indkomst, hvis man er blandt de 10 pct. rigeste, de efterfølgende 10 pct. osv. For eksempel har de 10 pct. rigeste i befolkningen en gennemsnitlig ÆD-indkomst på knap 575.000 kr.
Et svensk studie har for nylig set på folks opfattelse af indkomstfordelingen. Her er resultatet, at folk generelt undervurderer deres indkomst: Hele 86 pct. tror de er fattigere, end de egentlig er.
Man har fundet det samme i en række lande, fra Argentina og Spanien til USA og Tyskland. I det svenske studie rammer folk med højere uddannelse og et højere medieforbrug mere præcist.
Men hvad sker der, hvis man fortalte folk, hvor de faktisk ligger ift. resten af befolkningen, hvilket for et stort flertal jo altså ville betyde, at folk fik at vide, at de er relativt rigere, end de gik og troede?
De får mere højreorienterede holdninger, hvad angår omfordeling. Effekten kommer fra folk, som i forvejen er til højre for midten, og de reagerer på de gode nyheder om deres relative indkomst ved at rykke yderligere til højre. Venstreorienterede påvirkes overhovedet ikke. Det peger blandt andet på, at venstre- og højreorienterede er drevet af forskellige ting: Højreorienterede bekymrer sig om deres relative position i indkomstfordelingen. Prøv selv testen! http://www.compareyourincome.org/ "
http://borsen.dk/nyheder/opinion/artike ... tikel.html

http://politiken.dk/indland/ECE961316/v ... d-vi-tror/
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Generelt"