Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3894

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 16:58

Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:
Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:
Yetie skrev:Eskimo - det er åbenbart også blevet forbudt. :forvirret:

Seriøst :8:?

Nope, det kom frem dengang med neger-er-forbudt-ord balladen, og Eskimo & Neger er ikke de eneste :tie:

Så man er racist hvis man beder om en "kæmpeeskimo" nede i iskiosken?

Når vi er ved det så burde farven "hudfarvet" ikke eksistere længere, det må da være forkert for det er som at sige det kun er lys er det en rigtig hudfarve :stoned: - det er ikke min holdning, men det bliver vel det næste svenskerne finder på i den politiske korrektheds navn.

Jøp, vildt racistisk is!
Ligesom en Københavnerstang jo også er slemt diskriminerende :D

Mulat er forbudt, Indianer er forbudt, Eskimo er forbudt, Neger er forbudt, jydetamp og københavnersnude er vidst stadig ok :gruble:

Ikke generelt. Jeg kender adskillige mulatter, som siger mulat om sig selv. De har endda en fb gruppe
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 16:59

Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:
Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:

Nope, det kom frem dengang med neger-er-forbudt-ord balladen, og Eskimo & Neger er ikke de eneste :tie:

Når vi er ved det så burde farven "hudfarvet" ikke eksistere længere, det må da være forkert for det er som at sige det kun er lys er det en rigtig hudfarve :stoned: - det er ikke min holdning, men det bliver vel det næste svenskerne finder på i den politiske korrektheds navn.

Jøp, vildt racistisk is!

Mulat er forbudt, Indianer er forbudt, Eskimo er forbudt, Neger er forbudt, jydetamp og københavnersnude er vidst stadig ok :gruble:

Og så er vi tilbage ved starten. Jeg forstår sgu godt hvorfor folk så vælger at sige "brune2 når nu alt andet er forbudt. Men hvem bestemmer hvad der er forbudt og bør alle rette ind i behagersygens navn? Altså hvis man skal "go with the flow" og hele tiden finde nye ord så er vi jo netop ved at være for langt ude. Hvilket ord man bruger burde ikke være vigtigt, det vigtige burde være sammenhængen, tonen osv.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8530

Indlægaf 2SHY » 12. sep 2016, 16:59

Mulat synes jeg lyder lidt sødt :genert:
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 17:01

Delfin skrev:
Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:
Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:

Jøp, vildt racistisk is!

Ikke generelt. Jeg kender adskillige mulatter, som siger mulat om sig selv. De har endda en fb gruppe

Men hvis vi tager fx perker og nigger ud af ligningen så tror jeg ofte det er andres misforstået hensyn fremfor en given gruppes egen holdning til ordet?
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 217
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1994

Indlægaf Lurende Peber » 12. sep 2016, 17:02

Delfin skrev:.....
Det gør det overhovedet ikke nemmere, når folk ikke engang selv ved, at de er undertrykte og diskriminerede.
9
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:06

ShuruQ skrev:Og så er vi tilbage ved starten. Jeg forstår sgu godt hvorfor folk så vælger at sige "brune2 når nu alt andet er forbudt. Men hvem bestemmer hvad der er forbudt og bør alle rette ind i behagersygens navn? Altså hvis man skal "go with the flow" og hele tiden finde nye ord så er vi jo netop ved at være for langt ude. Hvilket ord man bruger burde ikke være vigtigt, det vigtige burde være sammenhængen, tonen osv.

Brune er i hvert fald lettere end alle de fælder, og også lettere end det meget lidt mundrette anden etnisk herkomst end dansk. Sidste udtryk er vel også et problem, hvis man nu er mulat med en dansk forældre? Eller måske er jeg bare mor til en anden g'er :lol2:
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:08

Lurende Peber skrev:
Delfin skrev:.....
Det gør det overhovedet ikke nemmere, når folk ikke engang selv ved, at de er undertrykte og diskriminerede.

Det værste ved det er næsten, at det med tiden går hen og bliver en sandhed, som med alle de andre ord
2
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 17:11

Delfin skrev:
ShuruQ skrev:Og så er vi tilbage ved starten. Jeg forstår sgu godt hvorfor folk så vælger at sige "brune2 når nu alt andet er forbudt. Men hvem bestemmer hvad der er forbudt og bør alle rette ind i behagersygens navn? Altså hvis man skal "go with the flow" og hele tiden finde nye ord så er vi jo netop ved at være for langt ude. Hvilket ord man bruger burde ikke være vigtigt, det vigtige burde være sammenhængen, tonen osv.

Brune er i hvert fald lettere end alle de fælder, og også lettere end det meget lidt mundrette anden etnisk herkomst end dansk. Sidste udtryk er vel også et problem, hvis man nu er mulat med en dansk forældre? Eller måske er jeg bare mor til en anden g'er :lol2:

Jeg aner det ikke, jeg synes ikke man skal gå efter at såre folk, men jeg synes altså også behagesygen tager overhånd nogle gang. For fanden altså, det var slet ikke tiltænkt at jeg skulle tænke så meget da jeg skrev det indlæg :lol:. Folk må bruge de ord de vil, jeg brokkede mig ikke over brun fordi den refererer til hudfarven, ordet er grimt og jeg ville ønske alle de andre ikke var blevet smidt uden for døren så folk føler de kun må sige brun.
2
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6124

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:14

Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.
2
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:19

ShuruQ skrev:Jeg aner det ikke, jeg synes ikke man skal gå efter at såre folk, men jeg synes altså også behagesygen tager overhånd nogle gang. For fanden altså, det var slet ikke tiltænkt at jeg skulle tænke så meget da jeg skrev det indlæg :lol:. Folk må bruge de ord de vil, jeg brokkede mig ikke over brun fordi den refererer til hudfarven, ordet er grimt og jeg ville ønske alle de andre ikke var blevet smidt uden for døren så folk føler de kun må sige brun.

Men hvad med vores blandede afkom, er de perkere eller danskere, og er man perker, når man er af afrikansk afstamning, eller er det kun, når man er af arabisk muslimsk oprindelse?
Hold nu kæft, det er vist første gang, jeg har skrevet p-ordet, som om jeg mente det. :nerve:

Spøg til side, så er jeg enig med dig.
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:24

LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.

Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Jeg tænker udelukkende på is, når der bliver sagt eskimo.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:
2
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3771

Indlægaf Novella » 12. sep 2016, 17:28

LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.

Hvad hedder det så? :genert: Altså jeg ville som udgangspunkt sige grønlændere om folk, men jeg har slet ikke overvejet en værdiladning af 'eskimo'. Det er måske lidt altmodisch ligesom spaniol, men jeg ville ikke opfatte det som noget nedsættende.
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 12. sep 2016, 17:30

Det forstår jeg godt, og jeg kender heller ingen grønlændere, der ville bryde sig om at blive kaldt for eskimoer.

Jeg ve ddog ikke, om det også er generelt, at grønlændere ikke vil have, at der er en is, der hedder Kæmpe Eskimo? For det er vist isen, der er grundlag for debatten om man må sige eskimo pt.
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 17:32

Novella skrev:

Hvad hedder det så? :genert: Altså jeg ville som udgangspunkt sige grønlændere om folk, men jeg har slet ikke overvejet en værdiladning af 'eskimo'. Det er måske lidt altmodisch ligesom spaniol, men jeg ville ikke opfatte det som noget nedsættende.

Inuit, måske?

Anyways, lige hvad angår den med eskimo føler jeg mig også en smule ignorant, for jeg har aldrig skænket det en tanke at det kunne opfattes nedsættende. For mit vedkommende er det ren og skær uvidenhed, men jeg har heller ikke hørt det før så er aldrig faldt mig ind.

Derudover mindes jeg ikke hvornår jeg har sagt ordet udover i forbindelse med en kæmpeeskimo, sikkert også i andre forbindelser, men det er ikke et ord uanset jeg har brug for at sige ofte.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6124

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:32

Delfin skrev:

Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Jeg tænker udelukkende på is, når der bliver sagt eskimo.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:

Ja, det gør folk. De bruger f.eks. også ord som isperker, og spækhugger, og det er aldrig ment positivt.

Jeg mener ikke at det burde være nødvendigt at omdøbe isen..
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Generelt"