Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
PerXX
Kort karma: 2
Likede indlæg: 87

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf PerXX » 12. sep 2016, 17:34

LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.

Må jeg spørge hvorfor?

Som jeg har forstået det er(var?) Eskimo et bredt begreb der dækkede alle de forskellige indfødte i Grønland, Nordcanada, Alaska, Østsibirien m.m.
Disse områder dækker mange forskellige folk der ville blive meget negative over at blive kaldt Inuitter, som mange virker til at have erstattet Eskimo med. Lidt på samme niveau som at kalde danskere for svenskere - måske mere negativt. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl!

Selv Inuit.org bruger ordet mange gange i sine officielle dokumenter.

Det er ikke for at være provokerende, men jeg forstår ikke helt hvorfor det er fornærmende. :genert:
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5960

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:36

Novella skrev:
LadyFox skrev:Folk må selvfølgelig selvom hvad de kalder andre for - men jeg forbeholder mig retten til at blive fucking fornærmet og faktisk også bitter hvis man kalder mig, eller min familie for eskimoer.. Jeg magter det ikke.

Hvad hedder det så? :genert: Altså jeg ville som udgangspunkt sige grønlændere om folk, men jeg har slet ikke overvejet en værdiladning af 'eskimo'. Det er måske lidt altmodisch ligesom spaniol, men jeg ville ikke opfatte det som noget nedsættende.

Det kommer jo an på hvem du taler om. Men hvis det er om grønlandske mennesker ville jeg mene grønlænder, eller inuit ville være mere passende.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3845

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:40

LadyFox skrev:
Delfin skrev:

Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Jeg tænker udelukkende på is, når der bliver sagt eskimo.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:

Ja, det gør folk. De bruger f.eks. også ord som isperker, og spækhugger, og det er aldrig ment positivt.

Jeg mener ikke at det burde være nødvendigt at omdøbe isen..

Shit det anede jeg ikke. Jeg omgås åbenbart de rigtige mennesker.

Så vidt jeg har forstået, er det heller ikke alle grønlændere, som er inuitter?
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 12. sep 2016, 17:41

Er der egentligt ikke et studie der "eskimologi"?

Studier i de forskellige eskimologiske kulturer og samfund osv.
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:45

PerXX skrev:

Må jeg spørge hvorfor?

Som jeg har forstået det er(var?) Eskimo et bredt begreb der dækkede alle de forskellige indfødte i Grønland, Nordcanada, Alaska, Østsibirien m.m.
Disse områder dækker mange forskellige folk der ville blive meget negative over at blive kaldt Inuitter, som mange virker til at have erstattet Eskimo med. Lidt på samme niveau som at kalde danskere for svenskere - måske mere negativt. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl!

Selv Inuit.org bruger ordet mange gange i sine officielle dokumenter.

Det er ikke for at være provokerende, men jeg forstår ikke helt hvorfor det er fornærmende. :genert:

Blandt mennesker jeg omgås er inuit mere accepteret end eskimo.
Det er fornærmende fordi det bliver brugt fornærmende, og fordi det jo ikke er den moderne grønlænder der popper op i folks hoveder når man bruger ordet. Jeg kan ikke se hverken mig selv eller nogen i min familie i det typiske "billede" af en eskimo. Og så er det ikke et ord der kommer fra de folk det bliver benyttet om.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 17:47

Inuit eller eskimo?

Hvorfor findes der to betegnelser for den oprindelige befolkning i de arktiske egne? Hvilken er den korrekte betegnelse? Og er der forskel på en inuit og en eskimo?

Af Birgitte Hjort Nielsen
Publiceret 04-08-2008

Inuit er en samlet betegnelse for en række folkeslag, der traditionelt lever i de arktiske egne, og alle nedstammer fra den såkaldte Thulekultur.

Betegnelsen eskimo bruges om alle de folk, der taler et sprog fra den esk-aleutiske sprogstamme. Dermed dækker den alle de oprindelige folkeslag i de arktiske egne - også dem, der ikke er inuit. Men mange inuit bryder sig ikke om at blive kaldt for eskimoer, da de finder betegnelsen nedsættende.

Årsagerne til, at betegnelsen eskimo ikke er populær blandt nogle er flere. Først og fremmest er ordet eskimo en betegnelse, som indianere i Canada brugte om deres arktiske naboer, og som de hvide opdagelsesrejsende siden lånte. Det er altså ikke et ord, de arktiske folkeslag selv fandt på. Der er uenighed om, hvad ordet eskimo betyder, men i mange år mente man, at eskimo betød "en, der spiser råt kød". Andre mener, at ordet er indiansk og betyder "dem, der fletter snesko". Inuit derimod er et ord, der findes i de forskellige inuit-sprog og betyder "mennesker".

Inuit tæller Grønlands kalaallit-folk, Canadas inuit- og inuvialuit-folk og Alaskas inupiaq-folk. I Alaska og den østlige del af Sibirien lever Yupik-folket, som er eskimoer, men ikke inui. Yupik-folkets oprindelse er anderledes end inuits, og sproget adskiller sig fra inuit-sprogene, der minder om hinanden og kan forstås af på tværs af folkeslagene.

Det er altså ikke alle eskimoer, der betegner sig selv som inuit. Og mange inuit bryder sig ikke om at blive kaldt for eskimoer. I Grønland og Canada foretrækker man betegnelsen inuit, men i Alaska benytter man ofte eskimo, da den dækker både inuit- og yupik-befolkningen i landet - og yupik-folket har slet ikke ordet "inuit" på deres sprog.

På Knud Rasmussens tid var eskimo den almindelige samlede betegnelse for disse arktiske folkeslag. Når Knud Rasmussen i sine tekster og Leo Hansen i sine film taler om bl.a. kobber-eskimoerne og netsillik-eskimoerne, er der altså ikke tale om en grim eller problematisk betegnelse, men om en anden tid med andre skikke og sædvaner.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten
3
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 17:52

Delfin skrev:
LadyFox skrev:
Delfin skrev:

Gør de egentlig det, jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt nogen bruge det om mennesker i oceaner af år.
Underligt nok i grunden, når nogle af de andre ord, som fx neger hænger lidt fast hos os lidt ældre. :gruble:

Ja, det gør folk. De bruger f.eks. også ord som isperker, og spækhugger, og det er aldrig ment positivt.

Det er jo heller ikke de fleste. Men de findes skam. I stor stil.
Jeg er så så heldig at have så lidt grønlandsk blod i mig at ikke alle lige tænker over at det er lige der jeg har aner fra, så jeg har også fået fornøjelsen af at hører hvordan en hel del taler når de tror der ikke er grønlændere i rummet til at blive stødt :nerve: Det er ikke altid pænt.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem ... -forfaedre
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3699

Indlægaf Novella » 12. sep 2016, 18:01

LadyFox skrev:
Delfin skrev:
LadyFox skrev:
Delfin skrev:

Jeg er så så heldig at have så lidt grønlandsk blod i mig at ikke alle lige tænker over at det er lige der jeg har aner fra, så jeg har også fået fornøjelsen af at hører hvordan en hel del taler når de tror der ikke er grønlændere i rummet til at blive stødt :nerve: Det er ikke altid pænt.

Jamen, point taken. Jeg har ikke været klar over, at det blev opfattet sådan, men ja... eskimo er nok mere noget med igloer og hundeslæder og kamikker af sælskind. Jeg er godt klar over, at grønlændere går på arbejde og handler i Brugsen(erput) og sådan noget.

Isperker er bare retarderet. Det er sådan noget, man siger på brune værtshuse ude i Nordlædervest.
3
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 18:05

LadyFox skrev:Det er jo heller ikke de fleste. Men de findes skam. I stor stil.

Ok, det er ærlig talt trist, men det burde jo ikke komme bag på mig, når jeg læser debatten om ikke hvide danskere.

Spændende artikel
2
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 18:07

Novella skrev:
LadyFox skrev:
Delfin skrev:
LadyFox skrev:
Delfin skrev:

Jamen, point taken. Jeg har ikke været klar over, at det blev opfattet sådan, men ja... eskimo er nok mere noget med igloer og hundeslæder og kamikker af sælskind. Jeg er godt klar over, at grønlændere går på arbejde og handler i Brugsen(erput) og sådan noget.

Isperker er bare retarderet. Det er sådan noget, man siger på brune værtshuse ude i Nordlædervest.

Og jeg bor så i Nordlædervest :P Så det er måske derfor jeg møder alle de klaphatte, som jeg åbenbart gør.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9197

Indlægaf Fru Sunshine » 12. sep 2016, 18:36

Min skønne veninde, der er halvt grønlænder, havde en periode, hvor hun konsekvent omtalte sig selv som "sneneger".
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 12. sep 2016, 18:43

Fru Sunshine skrev:Min skønne veninde, der er halvt grønlænder, havde en periode, hvor hun konsekvent omtalte sig selv som "sneneger".

Så bliver det ikke mere gennemført :lol:
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9197

Indlægaf Fru Sunshine » 12. sep 2016, 18:49

Delfin skrev:
Fru Sunshine skrev:Min skønne veninde, der er halvt grønlænder, havde en periode, hvor hun konsekvent omtalte sig selv som "sneneger".

Så bliver det ikke mere gennemført :lol:

Nej, det var ret sjovt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 564

Indlægaf Lulu » 12. sep 2016, 18:58

Novella skrev:Jamen, point taken. Jeg har ikke været klar over, at det blev opfattet sådan, men ja... eskimo er nok mere noget med igloer og hundeslæder og kamikker af sælskind. Jeg er godt klar over, at grønlændere går på arbejde og handler i Brugsen(erput) og sådan noget.

Det er også sådan jeg tænker om ordet eskimo. En af de der typer der befinder sig oftest ude i ingenmandsland på Grønland, med en masse hunde, der går på jagt efter rensdyr, og måske hvis han er tæt nok på kysten fanger fisk mm. Koner og børn til disse personer er så også eskimoer i min verden.

Men jeg har da aldrig tænkt over at det skulle være negativt, det er bare mere de grønlændere der ikke lever i byerne og har deres daglige gang der, der for mig har været eskimoer.

Men jeg er virkelig også forvirret over, hvad man må kalde folk, når de har en anden hudfarve eller afstamning end dansk.
Og så er jeg forøvrigt enig i, at brun da virkelig er et usmageligt ord at bruge om et menneske med en vis hudfarve. Omend jeg ikke synes hvid er bedre, det minder mig nemlig mere om koloniherre og slaveholdere i en tid, hvor mange mennesker ikke ansås for at være mennesker.

Jeg stemmer for at man kalder alle mennesker for jordboere, så er der da forhåbentligt ingen der kan blive stødt!
2
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1015

Indlægaf Sorenspige » 12. sep 2016, 19:24

At jeg er vildt misundelig på de mødre, hvis børn sover godt både om natten og om dagen.
3

Tilbage til "Generelt"