Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 96
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 1711

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Luffegås » 2. nov 2016, 09:32

dgd2007 skrev:
Luffegås skrev:Kæft hvor er jeg træt af alle de skrevne og uskrevne regler om at skrive en jobansøgning. [...]

Ja, det kan godt være lidt absurd :)
Den sjoveste annonce, jeg har set, engang jeg skulle søge arbejde (ja, længe siden - for det var åbenbart ikke ulovligt at skrive, man søgte en mand):

"Ung mand med interesse for fremstilling af fiskekonserves søges til ..."

Men jeg håber, du er heldig at løbe ind i en HR-person med lidt humoristisk sans - det kan jo forekomme :)

Har set flere af den slags opslag til ufaglærte. Jeg kan fandme godt få ondt af de ufaglærte der bare gerne vil have et job til dagen og vejen, men de skal jo have interesse, erfaring og passion for alt muligt, og deres ansøgninger skal også sidde lige i skabet. Og igen, de leder efter jobbet der skal brødføde dem og deres familie, og igen kræver firmaet at du skal skrive en masse om hvor godt deres firma er, det er ikke nok du skriver "Jeg kan tage fat, har arme så stærke som en okse, og så er jeg enormt venlig".
Nok derfor flere og flere fabrikker slet ikke søger, men bruger vikarbureauer, så kan man da se hvad folk kan før man ansætter..
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 900
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 9264

Indlægaf Dikus » 2. nov 2016, 09:39

Luffegås skrev:
ManicNinja skrev:^^ Det her må man sikkert heller ikke sige. Men jeg tror godt, du kan regne med, at hvis din grundlæggende holdning er, at alle de her arbejdspladser er éns/tilbyder det samme ... så er det dét, der gør, du ikke kommer i betragtning. Jeg gætter på, de kan mærke, at du ser det som overflødigt at sætte dig ind i, hvem de er.

Hvis du brænder så meget for dit fag, som du skriver, må du også have lyst til at udforske, hvem det er, du skal bedrive dit fag hos, tænker jeg.

Min erfaring er, at ikke to virksomheder er ens, men at mange ligner hinanden en hel del. Det kan være størrelse, organisatorisk struktur eller what not. Hvad deres næste store skridt eller forandring bliver eller hvem nærmeste konkurrent er, og hvad de kan plejer også at være godt at kigge på. Hvad som helst der kan gøre dig i stand til at vise, at du sætter dig blot en smule i modtagers sted i stedet for bare at se det som ligegyldige floskler.

Tro mig, de kan intet mærke i min ansøgning, for jeg er vant til fake it til you make it. Jeg læser deres hjemmesider, jeg læser gamle ansøgninger, jeg skriver det jeg kender til dem og området, og hvad jeg hører andre sige om firmaet, og at det er lige dem der gjorde jeg valgte min uddannelse (det er som regel sandt, +- at det jo er deres ydelser, som alle andre også har, der gjorde jeg valgte min uddannelse). Jeg bruger MINDST 3-4 timer på forberedelsen af 1 ansøgning, og størstedelen er at jeg sætter mig ind i dem, nogen gange ringer jeg endda også med nogle spørgsmål.
Så gå gå gerne automatisk udfra, jeg godt ved min mening er upopulær, men at jeg gør alt det jeg SKAL gøre. Mit fag er ikke et hvor firmaet har konkurrenter, det er ofte offentlige virksomheder, men de søger bare kun folk med årelange erfaringer, og derfor har JEG faglige konkurrenter, og jeg vil hellere bruge spalteplads på at fortælle hvorfor jeg er anderledes end dem med erfaring, og dem med en anden uddannelse der oftest kommer først, end jeg vil bruge spalteplads på at fortælle floskler, såsom at deres værdisæt bare matcher mig så meget, når det er samme værdisæt som alle andre. Selv deres mål er kopieret direkte fra en skabelon, eller et seminar de har været på på Nyborg Strandhotel.
Jeg glæder mig til vi på en eller anden måde får flere multiple choice-teste, eller andre måder at bedømme om et menneske skal til samtale, udover en jobansøgning.

Måske skulle du skifte strategi og lade være med at fake det og i stedet oprigtigt skrive om, hvad der tænder dig ved arbejdet? Det er da 100 gange federe at se en person brænde for noget end at læse en masse floskler.

Undskyld :blush: Jeg ved godt, du ikke bad om et råd.
3
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 96
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 1711

Indlægaf Luffegås » 2. nov 2016, 09:44

Dikus skrev:
Luffegås skrev:
ManicNinja skrev:^^ Det her må man sikkert heller ikke sige. Men jeg tror godt, du kan regne med, at hvis din grundlæggende holdning er, at alle de her arbejdspladser er éns/tilbyder det samme ... så er det dét, der gør, du ikke kommer i betragtning. Jeg gætter på, de kan mærke, at du ser det som overflødigt at sætte dig ind i, hvem de er.

Hvis du brænder så meget for dit fag, som du skriver, må du også have lyst til at udforske, hvem det er, du skal bedrive dit fag hos, tænker jeg.

Min erfaring er, at ikke to virksomheder er ens, men at mange ligner hinanden en hel del. Det kan være størrelse, organisatorisk struktur eller what not. Hvad deres næste store skridt eller forandring bliver eller hvem nærmeste konkurrent er, og hvad de kan plejer også at være godt at kigge på. Hvad som helst der kan gøre dig i stand til at vise, at du sætter dig blot en smule i modtagers sted i stedet for bare at se det som ligegyldige floskler.

Tro mig, de kan intet mærke i min ansøgning, for jeg er vant til fake it til you make it. Jeg læser deres hjemmesider, jeg læser gamle ansøgninger, jeg skriver det jeg kender til dem og området, og hvad jeg hører andre sige om firmaet, og at det er lige dem der gjorde jeg valgte min uddannelse (det er som regel sandt, +- at det jo er deres ydelser, som alle andre også har, der gjorde jeg valgte min uddannelse). Jeg bruger MINDST 3-4 timer på forberedelsen af 1 ansøgning, og størstedelen er at jeg sætter mig ind i dem, nogen gange ringer jeg endda også med nogle spørgsmål.
Så gå gå gerne automatisk udfra, jeg godt ved min mening er upopulær, men at jeg gør alt det jeg SKAL gøre. Mit fag er ikke et hvor firmaet har konkurrenter, det er ofte offentlige virksomheder, men de søger bare kun folk med årelange erfaringer, og derfor har JEG faglige konkurrenter, og jeg vil hellere bruge spalteplads på at fortælle hvorfor jeg er anderledes end dem med erfaring, og dem med en anden uddannelse der oftest kommer først, end jeg vil bruge spalteplads på at fortælle floskler, såsom at deres værdisæt bare matcher mig så meget, når det er samme værdisæt som alle andre. Selv deres mål er kopieret direkte fra en skabelon, eller et seminar de har været på på Nyborg Strandhotel.
Jeg glæder mig til vi på en eller anden måde får flere multiple choice-teste, eller andre måder at bedømme om et menneske skal til samtale, udover en jobansøgning.

Måske skulle du skifte strategi og lade være med at fake det og i stedet oprigtigt skrive om, hvad der tænder dig ved arbejdet? Det er da 100 gange federe at se en person brænde for noget end at læse en masse floskler.

Lad os kører videre på Mcdonalds-teorien: Jeg beskriver hvorfor jeg elsker at bygge en burger, jeg skriver hvor glad det gør mig når kunderne siger tak for mad, det var en god burger. Jeg skriver jeg går op i det er gode råvarer der skal bruges. Når folk er sultne, ser jeg det som min måde at gøre verden til et bedre sted, ved at servere dme den mad de hungre efter. og ved de ikke hvad de vil have, elsker jeg at komme med råd, og matche dem med en menu. Jeg er god til at afspejle om folk vil have ost i, eller om de måske er mere til en Mcchicken..
"Jaja, det er fint, whatever, sådan er alle andre også, Men hvorfor vil du lige arbejde for os, og ikke dem over på den anden side af vejen??"...

Det hele bunder måske også bare ud i alle de råd jeg læser på nettet til "sådan skriver du en ansøgning" og dem på kommunen og alle de kurser man kommer på.
Jeg var på et kursus hvor der var en del nyuddannede pædagoger. De havde det hårdt med arbejdsløsheden. Der stod rådgiveren så ved tavlen og sagde, de bare skulle "sparke døren ind" ved firmaet, og de skulle huske "de fleste jobs kommer via netværk" og "sørg for at have en god Linked-In profil". Så skulle de nok få jobs, hvis de også lige fortalte børnehaven Trolderik hvorfor de lige præcis vil arbejde der, og ikke hos Myretuen. Nu skal vi jo altså søge 2 jobs i ugen, mindst, og for de pædagogstuderende, og for mig, drejer det sig bare om at få et sted vi kan starte vores karriere. Så kan vi senere tillade os at blive picky over hvem og hvor vi arbejder. Men lige nu er det vores liv der er på spil.
10
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 2. nov 2016, 10:16

Luffegås skrev:
Dikus skrev:
Luffegås skrev:

Lad os kører videre på Mcdonalds-teorien: Jeg beskriver hvorfor jeg elsker at bygge en burger, jeg skriver hvor glad det gør mig når kunderne siger tak for mad, det var en god burger. Jeg skriver jeg går op i det er gode råvarer der skal bruges. Når folk er sultne, ser jeg det som min måde at gøre verden til et bedre sted, ved at servere dme den mad de hungre efter. og ved de ikke hvad de vil have, elsker jeg at komme med råd, og matche dem med en menu. Jeg er god til at afspejle om folk vil have ost i, eller om de måske er mere til en Mcchicken..
"Jaja, det er fint, whatever, sådan er alle andre også, Men hvorfor vil du lige arbejde for os, og ikke dem over på den anden side af vejen??"...

Det er vel det, vi sidder her for at finde ud af, om jeg vil? Alle virksomheder præges jo i høj grad af, hvordan man sætter det enkelte team, hvilke medarbejdere man ansætter. Vil I fortælle mig lidt om, hvordan tonen er på arbejdspladsen, hvordan I fejrer succeser og løser konflikter? For mig er der virkeligt vigtigt at ende et sted, hvor jeg ikke bare kan lave mit arbejde, men også trives i hverdagen.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 988
Likede indlæg: 16805

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. nov 2016, 11:52

Først blev jeg ret sur over at opdage, at min ene studiegruppe var gået i gang med at forberede sig til eksamen uden at spørge, om jeg ville være med.
Men så kom jeg i tanke om, at vi egentlig heller ikke er på samme faglige abstraktionsniveau, og at det derfor er begrænset, hvor meget de inspirerer mig.
1
"For det første er jeg ikke dyretæmmer, og for det andet står jeg MIDT i en opvask!!!"
Brugeravatar
sortkaffe
Kort karma: 135
Likede indlæg: 909

Indlægaf sortkaffe » 2. nov 2016, 13:11

Luffegås skrev:Lad os kører videre på Mcdonalds-teorien: Jeg beskriver hvorfor jeg elsker at bygge en burger, jeg skriver hvor glad det gør mig når kunderne siger tak for mad, det var en god burger. Jeg skriver jeg går op i det er gode råvarer der skal bruges. Når folk er sultne, ser jeg det som min måde at gøre verden til et bedre sted, ved at servere dme den mad de hungre efter. og ved de ikke hvad de vil have, elsker jeg at komme med råd, og matche dem med en menu. Jeg er god til at afspejle om folk vil have ost i, eller om de måske er mere til en Mcchicken..

Det hele bunder måske også bare ud i alle de råd jeg læser på nettet til "sådan skriver du en ansøgning" og dem på kommunen og alle de kurser man kommer på.
Jeg var på et kursus hvor der var en del nyuddannede pædagoger. De havde det hårdt med arbejdsløsheden. Der stod rådgiveren så ved tavlen og sagde, de bare skulle "sparke døren ind" ved firmaet, og de skulle huske "de fleste jobs kommer via netværk" og "sørg for at have en god Linked-In profil". Så skulle de nok få jobs, hvis de også lige fortalte børnehaven Trolderik hvorfor de lige præcis vil arbejde der, og ikke hos Myretuen. Nu skal vi jo altså søge 2 jobs i ugen, mindst, og for de pædagogstuderende, og for mig, drejer det sig bare om at få et sted vi kan starte vores karriere. Så kan vi senere tillade os at blive picky over hvem og hvor vi arbejder. Men lige nu er det vores liv der er på spil.

Jeg er SÅ enig. Jeg er også røvtræt af det.
0
Brugeravatar
Ondemand
Kort karma: 38
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 1564

Indlægaf Ondemand » 2. nov 2016, 16:23

dgd2007 skrev:
Luffegås skrev:Kæft hvor er jeg træt af alle de skrevne og uskrevne regler om at skrive en jobansøgning. [...]

Ja, det kan godt være lidt absurd :)
Den sjoveste annonce, jeg har set, engang jeg skulle søge arbejde (ja, længe siden - for det var åbenbart ikke ulovligt at skrive, man søgte en mand):

"Ung mand med interesse for fremstilling af fiskekonserves søges til ..."

Men jeg håber, du er heldig at løbe ind i en HR-person med lidt humoristisk sans - det kan jo forekomme :)

Jeg er så gammel, at jeg kan huske dengang aviserne var fulde af "Ung pige M/K søges".

:-D
2
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 137
Likede indlæg: 1994

Indlægaf zembra1986 » 2. nov 2016, 17:41

Luffegås skrev:Kæft hvor er jeg træt af alle de skrevne og uskrevne regler om at skrive en jobansøgning. Jeg er så træt af at slikke røv på firmaer der alle tilbyder præcis samme job, med samme floskler, samme forventinger ingen kan leve op til, og så vil de have JEG skal henvende mig specifikt til dem? Det er lidt ligesom at få en ny kæreste og man straks skal påstå de er den bedste man nogensinde har mødt.
Min motivation for at søge jobbet? Jeg vil gerne have børn. Og jeg vil gerne have penge. Og jeg vil gerne videre i mit liv. Jeg har taget en uddannelse der passer ind på mindst 1000 firmaer i Danmark, det er jo ikke en nichebeskæftigelse, og alligevel forventer de alle en målrettet ansøgning KUN til dem, som om jeg da ikke sender til andre. Der er kun dig baby.. Du er den eneste virksomhed for mig. Bu-hul-shit.
Om satan så søgte medarbejdere som mig, så havde jeg ansøgt.
Jeg vil mit fag SÅ BRÆNDENDE meget, at jeg drømmer om det om natten, jeg sidder og græder over jeg ikke får lov til at lave det jeg vil allermest i hele verden, men så kan jeg blive valgt fra, fordi jeg ikke har skrevet nok om hvorfor jeg vil være i præcis DET firma, som jo altså tilbyder det samme som 1000 andre. De skiller sig ikke ud. Jeg vil ikke lige sige hvad det er, men forestil jer at I ikke kan få et job på den lokale mcdonalds, fordi I ikke har skrevet nok om hvorfor den restaurent er heeelt anderledes end den anden mcdonalds i byen.. Og nårhja, så har du heller ikke erfaring nok med at salte pomfritterne, det er fint du kan lave en burger og alt det, men vi skal altså bruge erfaring inden for pomfritter, og vi har ikke tid til at lærer dig det, selvom du siger du vil kunne læres op i det hurtigt.

Du er min nye helt! :klap: Du har lige beskrevet mine tanker som jøbsøgende.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 528
Likede indlæg: 9906

Indlægaf Animi » 2. nov 2016, 19:20

Årh, jeg SÅ enig ift det med jobansøgninger! Nu er jeg så studerende og søger "bare" job ved siden af studiet, men uanset hvor jeg søger henne - om det er i kundeservice hos Telmore, receptionist i et advokatfirma, eller som medhjælper i en børnehave - er der de samme klicher i alle opslag. "Ungt dynamisk team", "højt til loftet", "uformel omgangstone" osv. Det er jo fuldkommen bare taget ud fra "Sådan skriver du et jobopslag"'s håndbogen :rulle:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 2. nov 2016, 19:27

Animi skrev:Årh, jeg SÅ enig ift det med jobansøgninger! Nu er jeg så studerende og søger "bare" job ved siden af studiet, men uanset hvor jeg søger henne - om det er i kundeservice hos Telmore, receptionist i et advokatfirma, eller som medhjælper i en børnehave - er der de samme klicher i alle opslag. "Ungt dynamisk team", "højt til loftet", "uformel omgangstone" osv. Det er jo fuldkommen bare taget ud fra "Sådan skriver du et jobopslag"'s håndbogen :rulle:

Altså... Jeg har vlret i en virksomhed. Der betegnede sig som uformel, afslappet med en ungdommelig atmosfære... for man måtte have jeans (mørke og pæne, selvfølgelig) på om tirsdagen.
6
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 17
Likede indlæg: 666

Indlægaf Myresluger » 2. nov 2016, 21:40

Jeg er så på den modsatte side af bordet ved at krølle ansøgninger sammen nå ansøgeren har sat firmalogo på det firma de søger job i på ansøgningen! Stop jer selv!

Og jeg vil hellere have en ansøger der brænder for feltet end lister en masse op de har læst på firmaets hjemmeside - det siger jo ikke et hak om ansøgeren. Til gengæld er det i mine øjne diskvalificerende at stave firmanavnet forkert gennem hele ansøgningen.
5
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 373
Likede indlæg: 5806

Indlægaf Joe » 5. nov 2016, 10:23

Folk der prøver at blive gravide mister synet. Det er derfor, det aldrig kan lykkes en potentielt gravid, selv at aflæse en graviditetstest, men må have en masse andres mening.

Jeg synes det er bekymrende at ingen informerer om dette, men jeg er personligt glad for at jeg ikke selv prøver at undfange - jeg har jo brug for mit syn.
13
you did not break me
MissSpring
Kort karma: 14
Likede indlæg: 65

Indlægaf MissSpring » 5. nov 2016, 10:26

Joe skrev:Folk der prøver at blive gravide mister synet. Det er derfor, det aldrig kan lykkes en potentielt gravid, selv at aflæse en graviditetstest, men må have en masse andres mening.

Jeg synes det er bekymrende at ingen informerer om dette, men jeg er personligt glad for at jeg ikke selv prøver at undfange - jeg har jo brug for mit syn.

Sikke en sviner..
0
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 373
Likede indlæg: 5806

Indlægaf Joe » 5. nov 2016, 10:28

:-p
MissSpring skrev:
Joe skrev:Folk der prøver at blive gravide mister synet. Det er derfor, det aldrig kan lykkes en potentielt gravid, selv at aflæse en graviditetstest, men må have en masse andres mening.

Sikke en sviner..

Det er tråden til det. Og baseret på omkring 10 års debaterfaring, og absolut ikke enkelte personer.
1
you did not break me
MissSpring
Kort karma: 14
Likede indlæg: 65

Indlægaf MissSpring » 5. nov 2016, 10:30

Joe skrev::-p
MissSpring skrev:

Sikke en sviner..

Det er tråden til det. Og baseret på omkring 10 års debaterfaring, og absolut ikke enkelte personer.

Bare pudsigt at indlægget kommer to minutter efter en tråd om "er jeg mon gravid"
0

Tilbage til "Generelt"